Filmatisering av ikke orginalt materiale / hendelser.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Filmatisering av ikke orginalt materiale / hendelser.

Eller adapted screenplay som det heter i Oscar sammenheng.

Jeg har i den senere tid irritert meg en god del over anmeldelser som fokuserer veldig på hvor korrekt en film er i forhold til boka eller historien.

Jeg har ikke lest Harry Potter eller Ringenes herre bøkene og irriterer meg dermed ikke over at ditt eller datt er blitt endert på.

Derimot har jeg sett flere filmatiseringer av bøker jeg har lest.

Poenget mitt er at boka gjerne er på mange hundre sider, og forfatteren har all verdens tid til å beskrive det han har på hjertet.
    Film er et helt annet medium med større krav til fremdrift og flyt.

Jeg bryr meg rett og slett ikke om at King Arthur er flyttet noen hundre år frem eller tilbake i tid, så lenge det er mange hundre år siden likevel.

Man må forsøke å se på film som et individuelt produkt og underholdning og ikke hele tiden lete etter feil i forhold til boka eller historietimene.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er forsåvidt enig med deg, men akkurat king arthur var totalt ahistorisk og til tider ble usannheter satt fram.

det er mange filmer som har måtte lide for dette hollywoodfenomenet kalt "based on a true story".

det mest ekstreme er kanskje ubåtfilmen u571. enigma-koden ble knekt av britene, ikke amerikanere!

eneste som står tilbake for den filmen er dypvannsbombene og trykket fra subben :lol:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det gjør filmen dårligere eller minde underholdene.

At de må slutte med dette "based on a true story" tullet er helt klart.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for de som er historieinteresserte (meg bl.a) er dette et svært så negativt trekk ved en film.

kanskje andre kan "svelge" det faktum at filmens historiske bakgrunn er en helt annen. :wink:

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    "based on a true story" tullet
    Det er ikke nødvendigvis et problem. Bare smak litt på ordet "based" - basert på er ikke det samme som "kopiert".
    Ikke nødvendigvis dårlig med tolkninger, eller tilpasninger. Men når det er rein historieforfalskning som i U-571 er det selvsagt ille.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel enkelte miljøer i norge som mener at Schindlers Liste bare er totalt oppspinn.

Så lenge man ikke lager en dokumentarfilm om noe så er det vel samme hva som egentlig skjedde.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge filmen utgir seg for å være en dramatisering av en historisk hendelse eller en roman/novell, bør den også dømmes etter dette.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at jeg velger å se alle filmer med utganspunkt i at det er rent oppspinn basert på fantasi.

Så lenge det er snakk om underholdning og ikke undervisning, kan de godt kalle U-576 for B-52 for min del.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis filmen er basert på en historisk hendelse så syntes jeg de bør få ting så riktig som mulig. Men Hollywood er veldig flike til å lage så kalte Historywood filmer, som tar utgangspunk i noe historisk, men lager en fiktiv historie rundt det (ex Last Samurai). Som er helt greit.

Når det kommer til bøker så syntes jeg de også skulle prøve å følge boka så mye som mulig. Men det er ting som fungerer i bøker som ikke fungerer så bra på film (og motsatt) så da er det greit å endre noen små ting.

Jeg henger meg ikke så veldig mye opp i slike ting, men grove feil liker jeg ikke.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last Samurai er direkte ahistorisk til tider, så den er et mindre godt eksempel.

Å ta seg kunstnerisk friheter må selvfølgelig være helt greit for å tilpasse en historie filmens medium bedre, men når de skriver om historien (U-751), eller lager en film som er totalt fravikende fra originalforfatterens visjon (The War of the Worlds) blir det ille. Hvorfor i det hele tatt basere seg på noe annet, hvis man uansett bare skal ta de bitene som er enkle å regissere og/eller inneholder action for massene?

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente ikke at Last Samurai var i nærheten av historisk korrekt. Men den tar utgangspunk i historiske elementer og lager en fiktiv/oppdiktiet historie i den settingen. Det historiske korrekte i Last Samurai er at en del samuraier gjorde opprør, men de var vel egentlig "bad guys" og ikke "good guys" slik som de blir fremstilt i filmen. Det er også riktig at Japan på den tiden hentet inn mye ekspertise fra andre land som England, Tyskland og Usa for å tilpasse seg til "den nye tidsalder" (eller noe i den duren).

Så kort og greit, setting og tidsalder er riktig, historien er oppdiktet.

Uannsett så likte jeg filmen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •