A Serious Man

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: A Serious Man

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

A Serious Man

Kr. 189,- på OBS.
    Siden jeg likte "No Country For Old Men" av brødrene Cohen tok jeg sjansen på denne. Ser filmen har fått god kritikk og flere seksere på terningene. Sort komedie pleier være artig. Vel, styr unna! Svært langtekkelig og veldig lite humor i filmen. Hadde håpet på kanskje noen gode bloopers på ekstramaterialet, men neida. Tragisk film, ordentlig bomkjøp.
    En svak

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett på mulighetene for at det bare er det at du ikke skjønte poengene i filmen?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Har du sett på mulighetene for at det bare er det at du ikke skjønte poengene i filmen?
    Helt klart en mulighet. Man bør kanskje være mer inne i jødiske ord og uttrykk for å få mange av poengene. Samt filmen ble sett etter 2012, for sprite opp stemningen litt. Det var ihvertfall tanken..

Hva synes du om filmen?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var langt og tørt imellom noen få pinlige scener, som var gjennomsnittlig morsomme etter min mening. Vil si at filmen til tider var mer irriterende enn morsom. For meg klaffer ikke dette helt med mine forventninger til den sorte humoren jeg foretrekker.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de beste filmene jeg har sett på lang tid, de fleste hendelser og scener som kan tolkes på flere måter. Hele filmen er perfekt gjennomført fra begynnelse til slutt, det er ikke en overflødig scene. Filmen er usedvanlig dyp, og stiller grunnleggende spørsmål om livet, og livets "tilfeldigheter". Altså 100% forskjellig fra filmer av type 2012 (som er grei underholdning, men ikke mere.)
    Gleder meg til å se den igjen.
    Klar sekser på terningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ennå ikke sett denne, men brødrene Coen er karer med enorme kunnskaper. Disse kunnskapene bruker de til å legge inn referanser i filmene sine. Absolutt alt som skjer eller sies har en, eller oftere flere referanser til et eller annet: Bøker, film, folketro, sladder, kultur i vid forstand.

Derfor er nok filmene deres mest for "de innvidde"; de som kjenner klassisk litteratur, har sett 3 millioner filmer, vet hvilke roller hver skuespiller har spilt tidligere, kjenner alle slanguttrykk som benyttes, forstår hvorfor en person har et visst navn o.s.v. -- eller som har interesse av å finne ut mer om dette og se filmen en gang til (og enda en) når han/hun har "lest seg opp" på relevant bakgrunnsstoff.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    En av de beste filmene jeg har sett på lang tid, de fleste hendelser og scener som kan tolkes på flere måter. Hele filmen er perfekt gjennomført fra begynnelse til slutt, det er ikke en overflødig scene. Filmen er usedvanlig dyp, og stiller grunnleggende spørsmål om livet, og livets "tilfeldigheter". Altså 100% forskjellig fra filmer av type 2012 (som er grei underholdning, men ikke mere.)
    Gleder meg til å se den igjen.
    Klar sekser på terningen.
    +1

Dette er en briliant film, som man må tolke og ikke forvente passiv underholdning av. Til trådstarter: Jødedommen er nok sentral, men ikke nødvendig for å forstå poengene i filmen. Det er etter min mening en genial filosofisk film. Ingen latterbombe, og man kan spørre seg om hvorfor den er klassifisert som en komedie i det hele tatt. Det er nesten like greit å klassifisere den som en tragedie. Anbefaler trådstarter å se den igjen med et åpent sinn!

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ding Chavez: Reagerte litt når du sier at filmen burde klassifiseres som tragedie, heller enn komedie. Når man går inn på IMDb og leser om klassifisering av film, kommer gjerne følgende genrebeskrivelser opp: drama, romantikk, dokumentar, komedie. Betegnelsen `tragedie` brukes ikke om film og er vel også gått av mote med sin forbindelse til klassisk teater. Likevel, tror både lys og sort humor (komedien og tragedien) hører inn under komediegenren i databasens beskrivelse av filmgenre. Men det var nå egentlig en bagatell.

Hvorfor det er sånn, kommer kanskje av filmbransjens ønske om å være underholdningsleverandør og gi folk i salen a jolly time. Dermed frafaller også eventuelle krav og ønsker fra publikum om mer symbolmettede, poetiske og meningsfylte filmer. Det klassiske teater er ikke lenger en mal for fellesopplevelser fra en scene/lerret.

Jeg har ikke sett filmen, men skal nok gjøre det. Hvis den er i klasse med "The Man Who Wasn`t There" er den jo konge! Og dette innlegget er ikke et angrep på noe av innholdet i ditt utmerkede innlegg. Heller en tilleggskommentar på en nyvåknet påskemorgen.

God Påske! Holdert selv på å se TV-serien Malstrøm som skal ha gått på NRK en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe "must" å være religiøst interresert eller dyp jødisk troende for å henge med i denne filmen. Men jeg ser helt klart at det er en fordel å kunne ett og annet om både religion og filosofi, samt at det vil kanskje være lurt å ha noen subjektive tanker om etikk og moral for å kunne reflektere over filmen i etterkant.

Den klareste referansen i filmen slik jeg ser det ligger i bibelen og Jobs bok. Virker som hele filmen er en slags 60-talls gjenfortelling av historien om Job og hans tro på Gud, eller Herren om du vil. Tvisten kommer på slutten, og den kan få deg til å tenke på hvordan mennesket og livet er skrudd sammen. Anbefalingen fra min side til trådstarter er å lese Jobs bok og se filmen en gang til etter at dette er gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott film