Hvilke filmer bør aldri bør komme på bluray?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke filmer bør aldri bør komme på bluray?

Filmselskapene spyr ut gamle filmer på bluray om dagen, men ikke alle kan sies å passe til det formatet. Noen filmer skal vel best huskes i det grumsete formatet som du så for lenge siden. Hvilke film ønsker du aldri kommer på bluray?

Jeg håper ikke "Braindead" og "Bad taste" noensinne kommer i HD-format. De tidlige Peter Jackson-kultfilmene bør helst huskes i den grumsete vhs-kvaliteten. Tror at å se de filmene i HD vil ødelegge minnet om noen veldig syke filmer når en kan ser hvor hjemmelagde effektene var....

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hypnotize
    Filmselskapene spyr ut gamle filmer på bluray om dagen, men ikke alle kan sies å passe til det formatet. Noen filmer skal vel best huskes i det grumsete formatet som du så for lenge siden. Hvilke film ønsker du aldri kommer på bluray?

Jeg håper ikke "Braindead" og "Bad taste" noensinne kommer i HD-format. De tidlige Peter Jackson-kultfilmene bør helst huskes i den grumsete vhs-kvaliteten. Tror at å se de filmene i HD vil ødelegge minnet om noen veldig syke filmer når en kan ser hvor hjemmelagde effektene var....
    Grumsete format ? Snakk for deg selv

Braindead har man da selvfølgelig liggende på en fin, stor 12" LaserDisc. I en kvalitet som langt overgår VHS.

Ang. Peter Jackson så håper jeg noen finner på å gi ut Heavenly Creatures snart på Blu-Ray (selv om jeg har den også på LD). Glitrende film.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grain kan jo gi samme effekt, og uansett hva man synes om bilde, så er jo bra lyd å foretrekke. Få alt på bd, så slipper man to formater

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så ønsker jeg ikke at alle de filmene jeg egentlig ikke vil oppgradere til BD, men alikevell er dum nok til å gjørde det med slippes :/

De som ikke bør slippes er de som filmselskapene bare slipper for å ha noe å slippe, hvor de bruker gamle HD mastere som ble gjort for lengesiden for DVD, eller ikke gidder å gjøre en skikkelig jobb med å restaurere før de slipper dem.

Gamle filmer kan se utrolig bra ut så lenge de gjør det skikkelig, ellers blir det rett og slett skuffende. Clint Eastwood filmen "Where Eagles Dare" ("Ørneredet" på norsk) kan fort bli en slik. Den er en av mine absolutte favoritter, og slippes nå som en del av en større Eastwood pakke til hans 80-års dag. Håper de ikke bare brukte masteren fra 2003 utgivelsen på DVD, som ikke var all verden. Men tror de faktisk har gjort dette for å spare tid.

"Gladiator" brukte jo masteren fra 2000, og de forlengde scenene fra 2005 utgaven så bedre ut pga de var fra en nyere master.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bare ren oppskallering av råfilmen?

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    De som ikke bør slippes er de som filmselskapene bare slipper for å ha noe å slippe, hvor de bruker gamle HD mastere som ble gjort for lengesiden for DVD, eller ikke gidder å gjøre en skikkelig jobb med å restaurere før de slipper dem.
    Det var ikke en tøysetråd jeg startet. Jeg satt å så på den 6. Starwarsfilmen (altså den siste av de gamle innspillingene) og det slo meg at man skal være rimelig svaksynt om man ikke ser dataanimasjonen. En ren overføring til BD uten å gjøre drastiske ting vil denne filmen fremstå som rene kalkunen når man blottlegger bildene med bedre oppløsning. Skyt meg gjerne Starwars-elskere, jeg liker den filmen veldig godt selv, men den ble spilt inn i en annen tid, med en annen teknologi og var tilpasset de filmformatene som fantes da.

En ting er at man gir ut BD-plater med i grunnen det samme innholdet som DVD for at folk skal kjøpe det på nytt. En annen ting er å få dette til å fremstå som det er lagt i dag. Skal virkelig de gamle Starwars-filmene fremstå som skinnende glis om det medfører at man enten må klippe om scener som ikke blir bra eller blottlegge dataanimasjon enda mer?

Metropolis av Fritz Lang er en av de store filmene mener jeg, den dukket opp som widescreen-variant på DVD, noe som jeg syntes ødela filmen. Den versjonen som ble overført til DVD i råformatet noen år før (skulle gjerne hatt orginalen, men den finnes som kjent ikke lengre) uten noe særlig mikk, ga et fint blikk inn i filmen. De grumsete scenene og den råtne lyden gå den stemningen som er en av de store øyeblikkene i samlingen min.

Å se en film gir et visuelt og lydmessig opplevelse og i barndommen min var disse filmene grumsete og hadde dårlig lyd - det var de minnene jeg hadde og som for meg er sånn jeg ønsker å gjenoppleve om jeg finner en gammel film. Om regissøren hadde et bevisst utgangspunkt ut i fra hva som var teknologisk mulig når filmen ble skutt kan vel ha variert litt. Poenget mitt er at jeg mener at filmene før ble laget ut i fra det som fantes av muligheter da og det nok påvirket handlingen. Jeg tror at Starwars hadde blitt en annen filmserie om den i sin helhet hadde blitt skutt de siste årene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Iceage boksen og 1'ern egnet jeg ikke på BD. Der kom svakhetene i CGI'en fram veldig godt.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Metropolis av Fritz Lang er en av de store filmene mener jeg, den dukket opp som widescreen-variant på DVD, noe som jeg syntes ødela filmen. Den versjonen som ble overført til DVD i råformatet noen år før (skulle gjerne hatt orginalen, men den finnes som kjent ikke lengre) uten noe særlig mikk, ga et fint blikk inn i filmen. De grumsete scenene og den råtne lyden gå den stemningen som er en av de store øyeblikkene i samlingen min.
    .
    Tipper du vet dette, men Metropolis kommer på BD nå snart (ingen dato enda). Utgiver Kino i tyskland har gitt den en skikkelig overhaling, og gjort en del ting med den så vidt jeg har skjønt. Mange hyller denne nye versjonen. Ble vist på enten på TV eller via nettet i tyskland, samtidig som den tok en runde på kino, også andre steder i verden.

The Trailer For THE COMPLETE METROPOLIS Is Now Online In Glorious QuickTime!! -- Ain't It Cool News: The best in movie, TV, DVD, and comic book news.

Fritz Lang’s COMPLETE METROPOLIS Coming To U.S. Cinemas Starting This Month, Then To Blu-ray In November!!!! -- Ain't It Cool News: The best in movie, TV, DVD, and comic book news.

AICN's Mastidon Reports From The METROPOLIS Restoration Premiere In Frankfurt!! -- Ain't It Cool News: The best in movie, TV, DVD, and comic book news.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ang nyrestaurering

Jeg gleder meg til å se den manglende scenen som dukket opp på en filmrull i et museum i Brasil. Jeg får se når den kommer, men håper ikke de fjerner den maretittaktige stemningen som de grumsete/slørete scenene har. Jeg tror det er fordi det er en manglende dybde mellom for- og bakgrunn.

Min mening er at film er fanget i den tiden det ble laget og at det visuelle uttrykket som den manglende filmteknikken ikke nødvendigvis har blitt negativt. For meg så er Metropolis et skremmende stykke kunst som jeg ser fremdeles inspirerer nok til at den påvirker moderne filmer (ref. den futuristiske byen).

Man kan godt gi ut gamle filmer på BD for å selge til nye grupper, men å mekke for mye på dem for at dem skal fremstå som moderne og HD er jeg litt i mot.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Napoleon Dynamite.

Er en av de dårligste filmene jeg har sett.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg til å se den manglende scenen som dukket opp på en filmrull i et museum i Brasil. Jeg får se når den kommer, men håper ikke de fjerner den maretittaktige stemningen som de grumsete/slørete scenene har. Jeg tror det er fordi det er en manglende dybde mellom for- og bakgrunn.

Min mening er at film er fanget i den tiden det ble laget og at det visuelle uttrykket som den manglende filmteknikken ikke nødvendigvis har blitt negativt. For meg så er Metropolis et skremmende stykke kunst som jeg ser fremdeles inspirerer nok til at den påvirker moderne filmer (ref. den futuristiske byen).

Man kan godt gi ut gamle filmer på BD for å selge til nye grupper, men å mekke for mye på dem for at dem skal fremstå som moderne og HD er jeg litt i mot.
    Er enig i det meste du sier.

Det er ingen problemer med å gi gamle filmer ut på BD, så lenge filmen fremstår slik regissøren ønsket/ønsker det. Det er også mange moderne filmer som ikke får trekk fordi det er mye "snø" i bildet, fordi det er slik den er ment å være.

Det er bare å ta en titt på "The Wizard of Oz". Hvor de gikk tilbake til de beste og eldste elementene de fant, skrudde opp fargene slik det original ville ha vært. De har også renset opp i bilder og fjernet smuss og grums, da dette ikke er en del av selve filmen.

Mange av scenene så ble vaierene som ble brukt på spesial effekter osv synlige for første gang, disse ble digitalt fjernet. Men vaiere som de faktsik har sett helt fra den var ny, har de faktisk ikke fjernet, da de følte at dette fakisk var en del av selve filmen, og magien mange føler med den.

Så hvis Kino viser Metropolis fra sin beste side, så vil nok alt Fritz Lang har ment å skal være der, også være der nå, men med det plusset at kulisser osv kommer mer detaljert frem. Det er faktisk ingen dårlig ide.

Bare les hva det blir sagt om "Mad Max 2" / "The Road Warrior" her: Harry's DVD PICKS AND PEEKS Does The 2nd Week of June 2007 - Erotica - HELLBOY - HD DVD - Paul Newman & More!!! -- Ain't It Cool News: The best in movie, TV, DVD, and comic book news. (Nesten helt nederst)

La faktisk merke til det samme når jeg så den. Det kommer frem ting man aldri har sett før, selv om det er ment å være der.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er absolutt ingen motstander av å pusse opp gamle filmer, om oppussingen ikke endrer filmen eller får dele av den til å fremstå som pinlig. LOTR-filmene ble jo artig på BD, selv om jeg ser at noen hadde forventninger om enda fetere bilde (Det er "bare" 10 år gamle filmer) ut i fra andre utgivelser som Avatar (som er en ny film).

Lite side spor: Jeg har sett den fargelagte versjonen av Metropolis. Det ikke særlig vellykket...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke en tøysetråd jeg startet. Jeg satt å så på den 6. Starwarsfilmen (altså den siste av de gamle innspillingene) og det slo meg at man skal være rimelig svaksynt om man ikke ser dataanimasjonen. En ren overføring til BD uten å gjøre drastiske ting vil denne filmen fremstå som rene kalkunen når man blottlegger bildene med bedre oppløsning. Skyt meg gjerne Starwars-elskere, jeg liker den filmen veldig godt selv, men den ble spilt inn i en annen tid, med en annen teknologi og var tilpasset de filmformatene som fantes da.
    ?
    Du vet at all dataanimasjon i filmen er lagt på i spesialutgaven fra 1997 (men om du har filmene på DVD, er det meste av dataanimasjonen fra 2003). Den eneste dataanimasjonen i den originale utgaven er den roterende modellen av skogplaneten og dødsstjernen som går i bane rundt den.
    Om de gir ut Star Wars på Blu-Ray, kommer de sikkert til å "rendere" effektene på nytt, slik at de glir noenlunde inn i filmen. Problemet med de ekstra dataeffektene er at de ikke burde vært i filmen i utgangspunktet - de skiller seg vesentlig ut fra modellene som er brukt overalt ellers, og kræsjer fullstendig med den originale visuelle stilen. Jeg håper virkelig at Star Wars kommer på Blu-Ray, men da også de originale utgavene uten alle de tullete ekstra effektene og scenene.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg håper virkelig at Star Wars kommer på Blu-Ray, men da også de originale utgavene uten alle de tullete ekstra effektene og scenene.
    Jeg regner med at George Lucas også denne gangen må bukke under for fansen, og gir ut original versjonene slik han måtte på DVD.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg regner med at George Lucas også denne gangen må bukke under for fansen, og gir ut original versjonene slik han måtte på DVD.
    Vi får håpe det. Men kvaliteten på de DVD-ene var ikke akkurat fabelaktig - kun en sliten letterbox-rip fra laserdiscutgavene.
    Jeg så at han i Lucasfilm som gikk ut og sa de jobbet med en Blu-Ray-boks kalte boksen den "ultimate utgaven". I mitt hode betyr det at de originale versjonene er med. Hvordan kan det ellers være en ultimat utgave? Men hvem vet. Det kan virke som om Lucas fikk drypp en gang på nittitallet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Vi får håpe det. Men kvaliteten på de DVD-ene var ikke akkurat fabelaktig - kun en sliten letterbox-rip fra laserdiscutgavene.
    Jeg så at han i Lucasfilm som gikk ut og sa de jobbet med en Blu-Ray-boks kalte boksen den "ultimate utgaven". I mitt hode betyr det at de originale versjonene er med. Hvordan kan det ellers være en ultimat utgave? Men hvem vet. Det kan virke som om Lucas fikk drypp en gang på nittitallet.
    For Lucas så er det special editions utgavene fra 1997 som er den versjonen han ønsker at vi skal se, så det er nok garantert de som kommer.

Personlig så er jeg litt splittet på dette området. Jeg mener at det alltid er regissørens visjon som er den rette, og hvis George Lucas alltid ønsket at filmene skulle innholde det han puttet inn i '97, men ikke hadde muligheten i '77, så er SE versjonene de riktige.

Men det er jo de originale versjonene som fanget fantasien til en hel verden, så man bør ha muligheten til å få sett dem på best mulig måte også.

Det hadde vært greit om han delvis fikset dem opp, ved å fjerne ting som kantene rundt skipene osv (slik de gjorde i starten på "Empire Strikes Back"), Men å utvide byer osv kunne de droppe.

Kanskje den ultimate utgaven så har han funnet en måte å få plass til Jar Jar Binks i original trilogien. Alle elsker jo den figuren

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •