Artikkel: Fabrikkbesøk hos Naim

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Artikkel: Fabrikkbesøk hos Naim

-naim_logo-jpg

Da jeg litt uventet hadde en uke fri fra jobb var det bare passende at jeg gjorde noe fornuftig med tiden. Jeg har lenge gått med et ønske om å oppleve "The Naim Experience" som Naim selv kaller det. Det er en Tour av fabrikken som dem kjører jevnlig. Det er i utgangspunktet bare mandager denne blir gjennomført på, men takket være god hjelp fra Ljudtema (både Sverige og Norge) lot det seg ordne å få besøke fabrikken på dagen vi hadde planlagt.

Jeg har i lengre tid ønsket å bevege meg oppover Naim stigen, men grunnet noe begrensede demomuligheter i Norge, så har det blitt med tanken. I den sammenheng kontaktet jeg også en forhandler i London og forhørte meg om muligheten for å få "låne" et demorom i noen timer for å få lyttet til litt forskjellige steg i Naim stigen. Jeg fikk positivt svar fra Graham's Hifi i London, og avtalen ble laget.

Nedover følger det jeg tok av bilder. Jeg bommet helt med linsa på kameraet, så alle bildene er ikke like gode, og i tillegg er nok viljen større enn evnene når det kommer til fotografyrket. Håper likevel dere setter pris på "gjennomgangen" av fabrikken.

Jeg skal prøve å forklare hva de forskjellige bildene er av.

Et bilde fra togstasjonen før Salisbury, tydelig av Naim har rukket også her.

Katedralen i Salisbury (resten var under renovering)

For de som var i tvil om hvor turen bar

Naims gamle logo, som pryder parkeringsplasskiltet

Utsiden av den opprinnelige Naim fabrikken (ligger vegg i vegg og brukes ennå)

Vi kom først inn i den delen hvor de pakker produktene for utsending. Denne delen deler også lokale med Soak-avdelingen hvor produkter virkelig blir stresstestet. Her er det snakk om torturering for å sjekke at produktene holder stand.

Etterpå bar det videre innover i fabrikken og neste plass var testeområdet for produkter som har vært til service. Her har de også minst 1 stk av hvert produkt Naim har laget. SL2 har for tiden ansvaret med å være testhøyttaler På testbenken står en 282 og blir sjekket.

Litt lenger inne finner vi selve serviceavdelingen, hvor det satt 5 hyggelige personer som drev med litt TLC med forskjellige Naim produkter.

[BREAK=Naim #1]

Så er vi kommet opp til produksjonsavdelingen. Til å begynne med ser vi en NAP200 som går gjennom en loddemaskin. Her blir loddetinnet varmet opp slik at det er flytende, så "glir" bare kretskortet over, og de rette punktene får loddetinn på seg. Det brukes en spesiell tape for å hindre at punkter som ikke skal ha loddetinn får dette på seg.

Bildene viser kortet på vei inn, og det ferdige resultatet.

Så vises delefiltrene til de nye Ovator S-600, og neste bilde av det samme til DBL. Vi snakker om en viss forskjell

Så har vi bilde av noen CD-spiller tray kretskort før de blir montert inn i trayene.

De neste er av kretskort-fylle-maskinen (i mangel på navn). Denne populerer altså kretskortene før de går gjennom loddemaskinen vi så tidligere.

På neste bilde vises "The Snaic Shaker". Her shakes alle Snaic'er grundig før de forlater fabrikken.

En batch med DC1 coax kabel er klar til testing. Disse var det en del av, noe som er naturlig i forbindelse med NaimDAC sin lansering.

[BREAK=Naim #2]

Dette er Naim sin transistor matche maskin. Her matches alle transistorer som skal i produktene.

Det neste bildet viser "maskinen" hvor HiLine blir avstresset. Vi kjente på en kabel rett fra rull, og en som hadde vært igjennom denne maskinen 10-15 ganger og det er snakk om ganske store forskjeller. En Hiline uten denne behandlingen var visst ikke det helt store.

Her vises de forskjellige modellene som eldre elementer lages etter.

Fraim avdelingen. Her pakkes alt før utsendelse.

En NAP500 i deler.

Så er vi kommet til høyttaler delen av lageret. Her sto det naturlig nok en hel del Ovator S-600 i forskjellige stadier av ferdigstillelse. Legg spesielt merke til de hvite S-600 som var rålekre.

Og noen bilder av elementene som brukes.

[BREAK=Naim #3]

En stabel med NaimDAC klar for testing.

Her vises forskjellige transformatorer, og testeriggen for disse.

Litt mer NAP500 bilder

Monteringsbilder.

[BREAK=Naim #4]

Mekanismen som styrer døren på CD555.

En Superline til bruk for montering.

Og tilsvarende av alle andre produkter. Disse er for feilsøking og montering. En closeup av Supernait.

Så en del bilder fra testeområdet. Her var det mye godsaker.

[BREAK=Naim #5]

Nå bar det inn på lytterommet deres. Det hørte vi på HDX-DAC-552-500-S600. Heftig lyd.

Til slutt fikk vi oss en god lunsj i kantinen. Dette er det gamle lytterommet hos Naim.

Her er en kuriositet. I Kina ønsket det litt mer bling på produktene, så det ble laget en one-off prototype. Det ble med prototypen, men jeg synes de var lekker.

En plakat fra resepsjonen.

Denne NAP250 ble satt sammen av mannen til damen som satt på telefonen ved siden av oss.

Det var slutten av Naim omvisningen vi fikk. Det var utrolig spennende å få være med på en slik rundgang, og det rettes en stor takk til alle som gjor det mulig. Naim var utrolig hyggelige, og en spesiell takk går til Steven Hopkins (som viste oss rundt), Doug Graham, som med sin skotske dialekt brukte mye av sine travle tid på å snakke om Naim og litt om filosofien bak. At Naim skiller seg fra mye av dagens masseproduserte samlebåndsprodukter er det ingen tvil om. Jeg dro fra fabrikken med et sterkt ønske om å kjøpe Naim, noe som tyder på at Tour'en hadde rett funksjon

[BREAK=Grahams Hifi #1]

Påfølgende dag gikk veien til Grahams Hifi for en lyttesesjon. De ligger cirka 1 km fra nærmeste Underground, men vi måtte opp omtrent til vår avtalte tid. Jeg kan begynne med å fortelle at de skiller seg litt fra hva en er vant med fra norske butikker. Vi ble møtt av Simon som jeg hadde avtalen med, og vi fikk en kopp te/kaffe før vi ble vist vårt demorom. Der sto omtrent alt Naim har å tilby (jeg tror bare jeg savnet NAP250) klart for spilling.

Vi fikk spiller på hva vi ville og ble bare avbrutt innimellom for å høre om vi ville ha en kopp te eller trengte hjelp til noe. En veldig behagelig stund!

Bildene viser utstyret i forskjellige faser av testing (vi prøvde ganske mange kombinasjoner). Jeg har også tatt en del bilder av andre produkter de hadde i butikken, blandt annet B&W Nautilus.

Påfølgende dag gikk veien til Grahams Hifi for en lyttesesjon. De ligger cirka 1 km fra nærmeste Underground, men vi måtte opp omtrent til vår avtalte tid. Jeg kan begynne med å fortelle at de skiller seg litt fra hva en er vant med fra norske butikker. Vi ble møtt av Simon som jeg hadde avtalen med, og vi fikk en kopp te/kaffe før vi ble vist vårt demorom. Der sto omtrent alt Naim har å tilby (jeg tror bare jeg savnet NAP250) klart for spilling.

Vi fikk spiller på hva vi ville og ble bare avbrutt innimellom for å høre om vi ville ha en kopp te eller trengte hjelp til noe. En veldig behagelig stund!

Bildene viser utstyret i forskjellige faser av testing (vi prøvde ganske mange kombinasjoner). Jeg har også tatt en del bilder av andre produkter de hadde i butikken, blandt annet B&W Nautilus.

[BREAK=Grahams Hifi #2]

En kjempetakk til Grahams Hifi som stilte med rom og alt av produkter en kunne ønske. Vi har mye å lære i Norge ift hvordan vi møter kunder

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stikkord for denne tråden