Produkttest: Abrahamsen anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Produkttest: Abrahamsen anlegg

Innledning

Abrahamsen Audio er som de fleste er klar over drevet av Per Abrahamsen, sammen med sine 2 sønner, Thomas og Kai. Per Abrahamsen er en av de store pionerene i norsk hifi. Han har vært med i gamet lenge, og er sammen med Abrahamsen mest kjent for å ha vært hjernen bak Electrocompaniet sammen med nå avdøde Svein Erik Børja. Etter at Electrocompaniet ble avviklet i 2004 så har Per med sine sønner drevet med Abrahamsen. Med på utviklingslaget har de fått med seg Helge Skoog.

Mitt første møte med disse produktene var på Elektroworld for noen år siden. Da viste de prototyper sammen med Energy høyttalere. Det som overrasket mange da var at de valgte Elkjøp som distributør for produktene. Tross dette har Abrahamsen raskt blitt kjent for sine testvinnende produkter. De begynte med produktene V1 som er en cd-spiller, V2 som er en integrert forsterker, V3 som er en forforsterker, og til slutt effekttrinnet V4 som kan brokoples.

Nå i den siste tiden har de utvidet produktsortimentet med en del nytt. Kabler har kommet på plass, det samme har V6 DAC som har blitt veldig godt mottatt blant våre medlemmer grunnet god ytelse i forhold til pris. Monoblokkene V5 er rett rundt hjørnet og sammen med de helt ferske FS401 høyttalerne har nå Abrahamsen en komplett line-up for de som ønsker synergien som en produsent kan gi.

Da jeg kontaktet Abrahamsen for å få noen produkter til test var det V2 og V6 som interesserte meg mest. Etter noen samtaler med Thomas ble vi enig om at de sendte et komplett oppsett til test. Jeg hadde ganske frie tøyler når jeg valgte produkter, og til slutt endte jeg opp med følgende; V1, V2, V6, FS401 og Flowline kabler.

Med dette sagt er det vel bare å gå løs på testen. Forutseningene er absolutt tilstede.

[BREAK=Spesifikasjoner]

Abrahamsen FS401

In room frequency range 35Hz – 35kHz
    Impedance 6 ohm nominal
    Sensitivity 92dB/W
    Height(cm) 110
    Depth(cm) 29 (35 w/base)
    Width(cm) 20.5 (24 w/base)
    Weight(kg) 25

Abrahamsen V1.0

Spiller CD/CD-R/RW
    24-Bit/192 kHz Upsampler
    24-Bit/192 kHz D/A konverter
    Frekvensgang: 10-20.000 Hz +/-1 dB
    Signal/støyforhold: >100 dB
    THD: 0,002 %
    1 sett. utganger XLR (balansert)
    1 sett. utganger RCA (singel)
    1 digital utgang (coaksial)
    Ringkjerne-transformator
    LCD-display
    Fjernkontroll
    Analoge volum kontroll

Bredde 430mm
    Høyde 105mm
    Dybde 321mm
    Vekt 7.5 kg

Abrahamsen V2.0

2 x 70 watt i 8 ohm
    2 x140 watt i 4 ohm
    Frekvensgang:0-70.000 Hz +/-3 dB Signal/støyforhold: >100 dB
    THD: 0,005 %
    3 Linjeinnganger (RCA)
    1 Balansert (XLR) inngang
    Tape Utgang (RCA)
    Ringkjerne-transformator
    Fjernkontroll
    LCD-display
    Beskyttelseskretsløp
    Digital volume kontroll

Bredde 430mm
    Høyde 105mm
    Dybde 321mm
    Vekt 16 kg

Abrahamsen V6.0

Innganger:
    4 digitale innganger
    2 RCA, 1 Toslink, 1 USB
    Utganger:
    1 sett Balansert XLR
    1 sett Singel RCA
    Utgangs impedans:
    Balansert og singel 10 Ohm
    Frekvensrespons:
    DC til 1MHz – 3dB
    90VA transformator
    10.000uF reservoar

Bredde 430mm
    Høyde 70mm
    Dybde 160mm
    Vekt 5Kg

[BREAK=Konstruksjon, design og finish]

Abrahamsen sine produkter kommer godt innpakket. De har hver sin eske, med god innpakning, så det er ingenting som skulle tilsi at produktene ikke burde komme vel frem til mottager. Alle kom frem til meg i perfekt stand. I eskene følger det stort sett med det en skulle forvente, produktet er der selvfølgelig, sammen med strømkabel, fjernkontroll (til forsterker og cd-spiller), og en bruksanvisning. Fjernkontrollen gir et solid inntrykk, og den er identisk for både CD spiller og forsterker.

Høyttalerne kommer naturlig nok i en litt annen innpakning enn elektronikken, men er like godt innpakket som elektronikken. I esken finner man i tillegg til høyttalerne en bruksanvisning som forteller litt om plassering, og innspilling osv. Det ligger også en basstuningsplugg i esken.

Designet på høyttalerne er meget lekkert og man får en umiddelbar følelse av kvalitet når man pakker dem ut. Kabinettet er i ekstrudert aluminium som gir en veldig pen og moderne finish. Det buede kabinettet er i lekker sort finish og med en diskré, men nødvendig fot. Foten er nødvendig av flere grunner. Bassporten er integrert i foten, det samme er terminalene, og siden høyttaleren er såpass slank trenger den en litt større fot for stabilitetens skyld.

Terminalene på FS401 er noe spesielle, på godt og vondt. Dette må sees litt i sammenheng med høyttalerkablene Abrahamsen leverer og anbefaler. Som det mulig å lese på hjemmesidene deres anbefaler Abrahamsen at man bruker uterminerte kabler (gjerne med litt loddetinn på). Terminalene på høyttalerne reflekterer også dette, og bruk av bananplugger gir ikke skikkelig kontakt. Når man derimot bruker uterminerte kabler er dette uten sidestykke det mest geniale konseptet jeg har vært borti. Du legger kablene inni terminalen, og skrur de fast med store "hjulet" øverst på terminalen. Dette strammer begge kablene til slik at dem virkelig sitter. Helt genialt spør du meg! Konseptet er forøvrig utviklet av Abrahamsen og er en videreutvikling av terminalene som ble brukt på "Classic serien" til Abrahamsen. Konstruksjonen er patentsøkt og skal gå under det passende navnet D'vice.

Høyttaleren er bestykket med Seas elementer som alle er spesiallaget for Abrahamsen. Bass/mellomtonene slekter nok på U-serien til Seas, mens diskanten er en variant av DXT diskanten som Seas leverer. Dette er på papiret veldig gode elementer, som blant annet har meget pene frekvenskurver, og et meget pent spredningsmønster. Delefilterne er utviklet av Abrahamsen, mens selve kabinettet er et samarbeid mellom Abrahamsen, Seas og Adigo. Adigo er de samme som står bak kabinettet til "The Nordic Tone" som kom for noen år tilbake. Høyttalerne blir montert, testet og pakket på Seas i Moss. I hver høyttaler står det 4 bassmellomtoner og en diskant. Det ser ut til å være en WWMTM (woofer, midrange, tweeter) konfigurasjon. Høyttaleren blir da en 2,5-veis variant. Jeg tillater meg til å trekke visse utseendemessige paralleller med Sonus Faber Cremona, da FS401 har tilsvarende buet kabinett og spesielt frontgrillen får meg til å tenke på Cremona. Dette er positivt for FS401 da Cremona lenge har vært en av mine designmessige favoritter.

Utseendet på elektronikken bør være kjent for de fleste. Relativt kompakte kabinetter, med en glassplate i front. Alle betjeninger gjøres via 2 solide gullknotter i fronten. Feelen på betjeningene er gode, og responsive. Det tar litt tid å bli vant til hvilke knapper som "gjør" hva, men når du først er kommet inni det så går det fint. All tilbakemelding gis via et LCD display i fronten av produktene. Displayet er bakgrunnsbelyst med blått lys. I et dempet rom kan disse displayene bli litt dominerende, noe som er greit å vite om dersom du ofte sitter i mørket og lytter til musikk. Lesbarheten på displayet lider litt av dårlig kontrast og liten tekst, og i mitt lytterom med cirka 4 meters avstand fra sitteposisjon til rack var det ikke bare enkelt å lese hva som sto i displayene. DAC'en skiller seg litt utseendemessig fra CD spilleren og forsterkeren. Den har et noe mindre kabinett (i dybden), og er halv høyde av resten av serien. I tillegg er betjeningen her styrt av 2 små gullknapper. Inngangsvalg vises med noen små dioder som lyser opp inngangen som er valgt. Jeg synes personlig at Abrahamsen har truffet blink med designet på DAC'en. Der hvor cd-spilleren og forsterkeren kan bli litt mye av det gode med sine massive gullknotter er DAC'en diskré og gir et enda større kvalitetsinntrykk. Dette er selvfølgelig veldig personlig, og mange vil nok falle for det litt mer bøsige utseendet på V1 og V2.

[BREAK=Lytteinntrykk]

Det kan være litt vanskelig å skille et slikt anlegg fra hverandre, hva angår hvilken komponent som faktisk bidrar til hva. Det er jo en vesentlig del av jobben som skribent å plukke ut de komponentene som skiller seg fra mengden og hvilke som kanskje ikke når helt opp blant mine referanser i prisklassen.

Denne gangen har jeg nok en gang plukket ut et knippe med mine favoritter og lagt i CD skuffen.

Først ut er Kurt Nilsen med noen sanger fra et av hans tidligere album, "A Part of Me". Hans "Never easy" er en klassiker i mine ører og representerer for meg noe av det beste han har laget. Borte er Idol-faktene som preget ham i starten og Kurt har laget en relativt enkel poplåt som fenger. Dette er ikke nødvendigvis en veldig vanskelig sang å gjenskape for et anlegg hva angår komposisjon eller instrumenter, men det er tydelig å høre at Abrahamsen sitt preg kommer relativt klart frem her. Rytmen i sangen følges godt av hele anlegget, selv om det har et nokså klart fokus på de nederste oktavene. Å kalle Abrahamsen sin egenlyd for nøytral er nok ikke helt korrekt. I stedet spiller anlegget musikk, og dette er en lyd en aldri blir lyttetrett av. Tonene kommer på løpende bånd og den varme klangen presenterer sangen på en romantisk og behagelig måte. Igjen, er du ute etter et nøytralt anlegg kan nok lete videre med en gang. Dette handler om å kose seg med musikken.

Tilbake til Kurt så står han støpt i senter, og anlegget gjør seg ikke på noen måte bort med den relativt enkle komposisjonen. Instrumentene som står litt tilbaketrukket plasserer seg fint, og følelsen av rom rundt Kurt er meget bra. Akkurat hva angår romfølelse og luft rundt musikerne, så er det en del å hente på å eksperimentere med plassering på høyttalerne. Mine erfaringer bryter noe med Abrahamsen sine anbefalinger (dette har noe med rommets bredde å gjøre også), og jeg har høyttalerne cirka 50cm fra sidevegg og 1,8m fra bakvegg. Jeg vil ikke anbefale å plassere høyttalerne særlig mye nærmere sidevegg da måleresultatene for 0, 15, 30 og 60 grader off-axis er imponerende, noe som også fører til en del førsterefleksjoner fra sidevegg. 10-20 graders vinkling mot lytteposisjon anbefales, noen som også er med på å bedre presisjonen i lydbildet.

Neste sang ut er fra et stykke av Mozart. Stykket er Tryllefløyten, og passasjen heter Aria. I denne sangen handler det om en dramatisk kvinnestemme, samt å gjenskape instrumenter med passelig størrelse. Også her disket anlegget opp en veldig fin presisjon i lydbildet og god detaljering av sangstemmen. Jeg savnet litt dramatikk. Det er snakk om veldige spenn i stemmen, noe jeg skulle ønske kom enda mer frem her. Det er ikke snakk om mye, men akkurat her manglet litt i forhold til de aller beste. Tatt den generelle varmheten i presentasjonen føler jeg ikke dette er veldig overraskende heller, da de aller heftigste dynamiske utslagene ikke helt kommer til sin rett. Dette handler mye om smak, og jeg kan fint leve uten disse så lenge anlegget engasjerer. Og på det punktet er Abrahamsen knallbra. Som svoren Naim-mann er jeg veldig glad i anlegg som kan engasjere, og Abrahamsen stiller ikke særlig langt bak min tiltrodde referanse. Tilbake til stykket så gjengis instrumenter med imponerende størrelse og det klarer å følge med på alle instrumentene.

Jeg fortsetter med litt Mozart, men denne gangen er det snakk om en litt annen komposisjon. "Rondo Alla Turca" er et ganske annerledes stykke enn det forrige, og der hvor det forrige hadde mye fokus på damestemmen, handler dette kun om instrumenter, og vi snakker om en ganske lettflytende komposisjon. Det er snakk om pianospill av høy klasse og man kan virkelig høre musikeren hamre løs på tangentene. Det låter ekte og stort og jeg sitter og koser meg med musikken. Nok en gang evner Abrahamsen å dra meg inn i musikken og jeg blir sittende å høre flere ganger på stykket uten å notere noe særlig i boken. De få stikkordene som ble nevnt var "herlig timing" og "engasjerende" (med store bokstaver faktisk). Med herlig timing så er det snakk om at anlegget gjenskaper stykket med stor ekthet. Det stemmer bare! Stikkordet engasjerende trenger jeg nok ikke beskrive for leserne, det er altså en spillestil som inviterer lytteren til å nyte og ta del i musikken. Det er lite jeg savner i gjengivelsen, selv om noen steder kunne jeg nok hatt enda litt mer snert når det virkelig tar av.

Ny plate går i skuffen, og denne gangen skal vi litt hardere til verks. Det er nå snakk om våre finske venner i Nightwish, og sangen "Amaranth". Her er det snakk om mye som skjer på en gang, og her er det fullt mulig for et anlegg å miste helt grepet på hva som foregår. Jeg har til dags dato ikke hørt dette stykket virkelig heftig gjengitt på et anlegg i denne prisklassen. Mitt eget referanseanlegg klarer det ikke Der hvor en skulle ønske god separasjon av musikerne og deres instrumenter blir ting fort litt sammentrykket. Heller ikke Abrahamsen klarer dette helt, selv om forsøket er mer enn godkjent. Jeg tilkjenner litt av ansvaret på mitt eget valg av forsterker. Jeg tror nok en kombinasjon med de kommende monoblokkene til Abrahamsen hadde løftet denne sangen til et helt nytt nivå. For det er ikke noe galt i lydsignaturen her, den litt varme klangen er med på å gjøre stykket litt mindre hardt, men det er tydelig at forsterkeren blir litt kortpustet utover i sangen. Verdt å nevne at jeg holder ganske bra nivå på sangen, og de heftigste dynamiske utslagene ligger på over 110dB. Det blir som sagt litt lite separasjon mellom musikerne og dybdeperspektivet forsvinner når anlegget blir presset. Det er likevel ikke snakk om at det låter dårlig, og jeg synes det klarer seg bedre enn hva mitt eget oppsett med Naim og Neat klarer. Vi gir Abrahamsen en godkjent pluss her.

Sist ut i denne omgang er det Simple Plan som får prøve seg. Jeg velger ut "Your Love Is A Lie" fra deres andre album. Vi snakker om en bra pop-rock sang, hvor produsenten har kost seg ganske mye ved miksebordet. På et godt anlegg åpner denne sangen seg opp og følger høyttalerne med skal de kunne forsvinne i lydbildet og det bør bre seg godt utfor høyttalernes plassering. Abrahamsen klarer dette med glans, og disker opp et virkelig stort lydbilde. Det gjengir også rytmene i sangen til 19,5 i stil og klarer nok en gang (ja, jeg vet jeg repeterer meg) å virkelig engasjere. At jeg har hørt igjennom store deler av albumet til Simple Plan før jeg trykket Stop gir en stor pluss i margen. Det hender når jeg tester at et gitt anlegg klarer å engasjere meg på noen sanger, men tiden sammen med Abrahamsen har vist meg at dette er et anlegg jeg kunne levd med selv. Det deler mange trekk med mitt eget referanseoppsett og innehar dermed mange av de kvaliteter jeg ønsker.

Til slutt vil jeg komme med en liten advarsel. Dette er store høyttalere som krever sin plass. I mitt lytterom på cirka 20m2 var det helt på grensen og jeg endte opp med å tette bassportene helt. Selv da ble det litt mye på basstunge spor. I stuen vår på 35m2 var ikke dette lenger noe problem. I tillegg vil jeg gjerne gjenta det jeg skrev om at høyttalerne vokser med litt arbeid med høyttalerplassering. Alle rom er forskjellige, men jeg synes Abrahamsen sitt foreslåtte utgangspunkt er smart. Spesielt avstand til sidevegg ville jeg passet på at var minimum 50cm.

[BREAK=Komponentene hver for seg]

Jeg synes dette oppsettet nyter veldig godt av synergien som er helt åpenbar i hele anlegget. Jeg har prøvd komponentene litt fra hverandre og det er helt tydelig for meg at de alle innehar en ganske klar "Abrahamsen-sound". Jeg kjenner den også godt igjen fra min gamle ECI-4. Likevel er det noen få ting som jeg opplevde da jeg separerte dem.

DAC'en forbedrer CD-spilleren noe. Begge disse deler samme DAC, men det er tydelig at den noe større strømforsyningen i DAC'en gir den et fortrinn. DAC'en er i tillegg helt super sammen med en PC basert kilde. Hos meg låt Toslink/Optisk noe bedre enn USB, men det blir opp til hver enkelt å vurdere hvordan en vil kople det til. Fordelen med Optisk er at du da isolerer vekk eventuell støy fra PC'en. Med USB får du en potensiell jordsløyfe som kan være med på å degradere lyden.

Forsterkeren passer veldig godt med de fleste kilder. Den spiller kontroller og herlig stort sett med alt materiale. Det gjør den relativt enkel å matche med andre produkter, men skal du velge noen andre høyttalere så styr unna de som deler lydsignatur med Abrahamsen. Uten at jeg fikk hørt denne kombinasjonen, så vil jeg tro at horndiskanter ville elsket Abrahamsen som front-end Det kan også være verdt å ha i bakhodet at det er snakk om en 70 watter og selv om den takket være en stor strømforsyning kan drive det meste, så har også den sine begrensninger. Sunn fornuft hjelper deg langt på vei.

Høyttalerne fremstår for meg som en utmerket deltager i den tøffe klassen mellom 20 og 30 tusen. Vi snakker om en høyttaler som gjengir omtrent hele det hørbar frekvensspekteret, men likevel har relativt beskjedne mål. At de i tillegg ser ut som "a million bucks" bør heller ikke skade. De burde kunne passere ganske mange WAF-tester uten problemer. Kassen fremstår som solid og kvalitetsinntrykket er som nevnt veldig høyt. I tillegg står lyden så til de grader til utseendet. Da jeg testet med et noe kraftigere forsterkersett mot slutten av testperioden så merket jeg at høyttalerne virkelig vokste med kvalitetsforbedringen som ble gjort foran i kjeden. Det er for meg et tegn på høyttalerne kan sparke veldig godt fra seg mot langt dyrere konkurrenter.

[BREAK=Konklusjon]

Abrahamsen har med sin nye høyttaler virkelig kommet med en heftig utfordrer i prisklassen. Foruten krav til rom, finner jeg svært lite å trekke for, og høyttaleren skaper en synergieffekt med resten av Abrahamsen elektronikken som er gull verdt for potensielle kjøpere som slipper å tenke på systemmatching. Selv om høyttaleren vil passe med det aller meste, så passer den som hånd i hanske med Abrahamsen sin elektronikk. Elektronikken på sin side viser hva Abrahamsen står for. Her er det snakk om en lyd som er lett og like og anlegget er like godt egnet til rolige stunder som til fest.

Et stikkord som har gått igjen i mitt hode gjennom hele testen, er det samme som jeg velger å avslutte mine ord med her; Glem HiFi, dette anlegget spiller MUSIKK!

FS401

+ Utseendet
    + Veldig mye for pengene

| Trenger litt plass rundt seg for å låte optimalt

- Tar ikke bananplugger

V1, V2 og V6

+ Engasjerende lydsignatur
    + DAC'en er en multikunstner som vil heve de fleste kilder

| Designet er en smakssak

- Display er litt vondt å lese fra avstand
    - Fjernkontrollen er retningssensitiv

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    All diskusjon kan taes i denne tråden: http://avforum.no/forum/generelt-aud...en-anlegg.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •