Dybdetest: Audiolense 3.2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dybdetest: Audiolense 3.2

Dybdetest: Audiolense 3.2-audiolense_logo-jpg

Audiolense fra norske Juice Hifi A/S er et dataprogram som utvikler korreksjonsfiltre og digitale filtre for bruk sammen med en PC/Squeezebox. Juice Hifi er startet og blir drevet av Bernt Rønningbakk. Foruten å utvikle Audiolense tilbyr de også forskjellig hardware som kan benyttes sammen med Audiolense for å få et fungerende oppsett. Audiolense er nokså nylig kommet ut i versjon 3.2 og det har gjennomgått en ganske rask utvikling de siste årene. Juice Hifi holder til rett ved Madlaleiren i Stavanger, og er således et lokalt foretak (for undertegnede), og jeg synes det er spennende at det kommer et produkt som er såpass revolusjonerende og omtrent alene i verden innen så avansert form for digital romkorreksjon (DRC).

Mitt eget bekjentskap med Audiolense startet for cirka 1 år siden da jeg var en av de som hoppet på Powerbuy'et som da var tilgjengelig. Å implementere Audiolense i et anlegg er ikke nødvendigvis gjort på 1-2-3, men krever både planlegging og arbeid. Akkurat hva angår implementasjon av filtrene som Audiolense genererer kommer jeg tilbake til senere på siden "I bruk".

Audiolense er omtrent alene om å tilby en slik løsning for bruk med PC. Av stand-alone produkter finner vi TacT, Copland og DEQX i tillegg til de aller fleste receivere. Det er dog snakk om en ganske begrenset form for romkorreksjon i forhold til hva en får med Audiolense. Av alternativer til PC finnes det veldig få. Det nærmeste er Accurate, som er utviklet av Uli Bruggerman. Dette kan gjøre de fleste funksjonene som Audiolense kan, men har veldig bratt lærekurve all den tid at det ikke har et skikkelig brukergrensesnitt. Kostnaden er omtrent likt.

Denne testen skal uansett handle om Audiolense. Testen vil begynne med en introduksjon og en brukerveiledning som følger meg gjennom hele prosessen med å lage filtre for mitt system (2.1 høyttaleroppsett med 2.5 veis aktive fronter). Videre vil jeg fortelle hva jeg mener Audiolense gjør for lydkvaliteten i det samme oppsettet kontra en litt mer tradisjonell setup.

Produsentlink

[BREAK=Versjoner]

Audiolense 3.2 kommer i 3 versjoner.

Audiolense 2.0 er den enkleste versjonen av Audiolense og tilbyr korrigering av et 2 kanalsoppsett.

Audiolense Surround er litt mer avansert og tilbyr korrigering av systemer opp til 7.2.

Audiolense XO er toppmodellen og tilbyr alt som de to andre har, men her har du en del andre ting. Custom høyttaleroppsett (11.3 f.eks), digitale delefiltre med variabel konfigurasjon og justerbar filterbehandling. Rosinen i pølsa med Audiolense XO er uten tvil Group Delay Correction. Dette finnes kun i denne toppmodellen og er vel mye av grunnen til at selv 2 kanalsbrukere bør vurdere XO versjonen. Det er Audiolense XO jeg har testet i denne dybetesten.

Jeg kan fortelle kort hva Group Delay Correction er og hvordan det fungerer. Selv de beste høyttalerne som kan kjøpes for penger har en fasegang og en timing som varierer med frekvens. De lærde strides om hvor mye dette har å si for lydkvaliteten, men positivt er det neppe. Det som er helt sikkert er at når høyttalerne plasseres i et rom, så gjør refleksjoner fra vegger at lyden krydres med et haleheng av små og store ekko. Og disse ekkoene skaper tonale feil og unøyaktigheter i tillegg til at de visker ut kontrasten mellom lyd og stillhet.

Frekvenskorreksjonen i Audiolense tar hånd om de tonale feil, slik at stemmer og instrumenter låter mere slik konstruktøren har skapt dem (eller studiofolkene har mikset dem). Group Delay Correction flytter i tillegg på lyden i tid slik at alle frekvenser ankommer lytteposisjonen samtidig og i fase. En hyggelig biefffekt av GDC er at de viktigste refleksjonene i bassen og tidlige refleksjoner i mellomtonen blir effektivt kansellert. Resultatet av dette blir mer direktelyd og mindre romklang i lytteposisjonen. Resultatet skal i utgangspunktet da bli en klarere og renere lyd mot en sortere bakgrunn.

[BREAK=Oppsett]

Når du starter opp Audiolense for første gang blir du bedt om å angi hvilket høyttaleroppsett du ønsker å bruke. Her kan du velge blandt et mangfold av predefinerte konfigurasjoner, eller du kan velge custom oppsett. Oppsettet du velger kan endres senere så skulle du trekke feil er det ingen fare. Etter dette er valgt kommer du inn i hovedskjermen til Audiolense. Dette kan nok virke noe overveldende til å begynne med, men det er bare å slappe av, det meste er ganske greit lagt opp når du bare forstår hva du skal bruke og hva de forskjellige tingene betyr.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde1-jpg

Til å begynne med kan det være greit å gå inn å dobbelskjekke at oppsettet er slik som du ønsker. Velger du Setup-> Edit Speaker Setup får du opp følgende vindu.

Her kan du velge hvor mange høyttalere du har. Har du 2 høyttalere og 1 sub (2.1) oppsett ville oppsettet sett slik ut. Her kan du fritt utvide slik du måtte ønske. Begrensningen ligger i lydkortet ditt. Du kan ikke legge til flere kanaler enn hva lydkortet støtter. Du kan også sette opp "størrelsen" på høyttalerne her, samt hvilke delefrekvenser du ønsker å dele på. Har du et litt mer komplisert oppsett kan du også styre bassrutingen her. F.eks dersom du har 2 eller flere subber så kan du definere at subbene som står i høyre del av rommet skal spille høyre kanal sitt bassinnhold osv. Du har med andre ord enorm frihet til å kunne sette opp det oppsettet du selv ønsker. Jeg har relativt store høyttalere og ønsker å dele mot subben på 50 hertz.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde2-jpg

I neste bilde kan du sette opp delefiltre etter ønske. Jeg har her satt opp et 2.1 oppsett med 3-veis aktiv deling pluss en sub. Igjen er det det bare lydkortet og antall elementer så begrenser hvor mange "veier" du kan ha her. Delefrekvensene kan justeres etter ønske. Som standard er man begrenset til å ikke kunne ha overlappende elementer (tenk en 2.5 veis konstruksjon). Det er dog bare å krysse av for "Driver overlap enabled / XO verification disabled" så har du mulighet til å sette opp en 2,5 veis løsning for eksempel. I vårt eksempel har vi høyttalere som er 2,5 veis og vi har derfor benyttet oss av muligheten til å ha overlappende høyttalerelementer. Vær likevel varsom med denne funksjonen da den kan ødelegge høyttalerne dine om du ikke vet hva du gjør. Det andre valget "Variable XO Width Enabled" gjør at du kan f.eks velge å dele veldig bratt mellom diskant og mellomtone, mens du ønsker å dele mye slakere mellom mellomtone og bass. Dette blir tilsvarende en høyttaler som har et 4 ordens filter i diskanten, men et 2-ordens filter mellom mellomtone og bass.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde3-jpg

Når du er fornøyd med oppsettet ditt her kan lagre oppsettet ditt, og gå tilbake til hovedmenyen. Dersom du har valgt noe annet enn 2.0 vil du nå bli møtt med noen kurver som viser hvor delingen foregår. I mitt eksempel med 3 veis aktiv deling på frontene pluss 1 subwoofer ser det slik ut.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde4-jpg

Her ser vi tydelig hvor delingen finner sted. Er du misfornøyd med oppsettet ditt kan du gå tilbake til Speaker designeren og endre etter ønske. Jeg er uansett fornøyd med mitt oppsett med 3-veis fronter pluss sub. All deling i vårt eksempel er med 2 oktavs bredde. Det neste er nå å foreta en måling av oppsettet.

[BREAK=Målinger]

Etter å satt opp alle høyttalerne slik som du ønsker er neste steg å gjøre en måling. Da trykker du på "New measurement" knappen på høyre side av hovedskjermen. Du blir da møtt av følgende bilde

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde5-jpg

Her ser vi at Audiolense har valgt ut et frekvensområde som det ønsker å måle for hvert element. I Audiolense versjon 3.2 har det også kommet en Microfon monitor som du kan følge med på mens målingen blir gjort slik at du vet at microfonen er koplet til korrekt og at den mottar et signal. En annen veldig praktisk funksjon som du finner her er "Check speaker connections". Denne knappen gir deg muligheten til å sjekke at du har koplet alt riktig. Den tar for seg et og et element og sender en tappelyd til det elementet slik at du kan bekrefte at alt er koplet slik det skal og at alt stemmer. Denne funksjonen kan redde den dyre diskanten din fra å få lavfrekvente signaltoner fra målemodulen så jeg anbefaler på det aller sterkeste at du sjekker og dobbelsjekker at alt er som det stemmer før du gjør selve målingen. Jeg anbefaler også å sette målenivå til -30dB når du skal prøve første gang. Dette kan fort bli for lavt, men det er mye bedre enn det motsatte. Jeg har funnet ut at -15dB er passende hos meg og derfor er alt klart. Når alt er slik du ønsker trykker du på "Run Measurement". Da vil Audiolense generere signalsveipene som skal til hvert element, for så å si at testen er klar og at den vil starte 10 sekunder etter du trykker OK.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde6-jpg

Trykker du OK så starter sveipene å gå gjennom elementene dine. Her er det viktig å være litt obs, og det kan være greit å sitte klar med musen over "Cancel measurement" i tilfelle noe skulle gå galt. Går derimot alt som det skal vil Audiolense vise en skjerm som sier litt om støynivået ved måling og samtidig en sjekk som sjekker at målingen er foretatt korrekt.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde7-jpg

Ser alt bra ut er det bare å lagre målingen og gå tilbake til hovedskjermen. Målingene jeg nettopp gjennomførte vil nå være på plass her og du kan bruke litt tid på å se over den. Har du noen veldig dipper kan det være greit å prøve litt med forskjellige høyttalerplasseringer for å se om du kan heve disse dippene noe. Audiolense har ingen problemer med å senke topper i frekvensgangen, men dipper krever enormt mye av element og forsterker dersom du skal kompensere for disse, dermed vil en god høyttalerplassering alltid gi best resultat. Kikker vi litt på målingen vår ser vi at rommet mitt sluker en del i bassen og spesielt en dip rundt 60Hz er ganske fremtredende. Siden rommet er årsaken til dippen er det vanskelig å få dempet denne ved hjelp av plasseringsendring.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde8-jpg

Er du fornøyd med målingene er neste steg å filtrere disse. Dette skal vi se mer på på neste side.

[BREAK=Filtrering]

Audiolense kommer med en innebygget "Filtreringsdesigner" som du finner på Correction->Correction procedure designer.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde9-jpg

Audiolense kommer med 3 innebyggede filtre, samt med muligheten til å lage så mange egendesignede som du måtte ønske. Jeg har valgt å bruke Default filteret. Dette utfører Group Delay correction og tillater maks 6dB heving av eventuelle dipper. Som vi ser på bildet så viser Designeren også hvor lenge filteret skal jobbe, altså hvor mye av etterklangen som skal korrigeres. Ønsker du å endre på noe er det bare å trykke på New procedure og legge inn de verdiene du måtte ønske. Jeg må få komme med en liten advarsel her, IKKE tillat for mye heving. 12dB heving er det meste jeg har prøvd og dette låt klart dårligere enn 6dB hos meg da både forsterkere og elementer begynte å slite. Når du er fornøyd med filteret du har satt opp er det bare å gå tilbake til hovedskjermen og trykke på Filter Measurement knappen. Audiolense vil da spør deg hvilket filter du ønsker å bruke, for så å filtrere målingen. Når Audiolense er ferdig med dette får du følgende output til hovedskjermen.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde10-jpg

[BREAK=Targetkurver]

Når filtrering er gjort og du er fornøyd er neste steg å designe et target. En god target er forskjellen på et bra og et dårlig resultat. Omtrent så bastant kan det sies. Akkurat på dette punktet er det omtrent bare prøving og feiling som gir resultater. En god plass å begynne er en lett fallende kurve. Tenk at du begynner med +3dB ved cirka 30Hz (dette er jo veldig høyttaleravhengig) og avslutter cirka -3dB ved 20kHz. Dette gir en en lyd med litt størrelse på instrumentene samtidig som den ruller av litt i toppen. Dette bidrar til at stemmer osv sjelden eller aldri blir harde eller pågående. Alternativet er jo selvfølgelig å begynne med en helt flat target. Det viktigste med en target er at du tar deg tid til lytte til hver av de og prøve så godt det lar seg gjøre å finne ut hva du liker med de forskjellige, for så å sette det sammen til en target som du til slutt er fornøyd med.

Det som gjør at en target er et såpass kraftig verktøy er at du i stor grad kan påvirke klangen i anlegget ditt, og tune det etter smak. Et godt eksempel er Naim. Naim har status på seg for å være hurtig, med god timing og veldig engasjerende å lytte til. Dersom du ser på målingene til en Naim forsterker er det lett å se at Naim forsterkere har en liten pukkel i grunntoneområdet (150-400Hz), noe som gjør at trampefoten fort kommer. Ønsker du å få tilsvarende lyd er det bare å prøve seg frem med forskjellige targets som hever dette området til du er fornøyd. Jeg mener jo selvfølgelig ikke at du kan få en billig forsterker til å låte som Naim til 10 ganger prisen, men i teorien kan du kopiere en del av trekkene ved en slik forsterker dersom du tar deg tid til å isolere dem i frekvensmålinger.

Men nok prat om targets, la oss heller sette i gang med å lage en. Begynn med å trykke på "New target" knappen, så vil følgende vindu vises.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde11-jpg

I dette vinduet er det bare å begynne å tegne. Trykker du med musen vil du se at det tegnes opp streker mellom punktene. Du kan også klikke og dra punktene etter du har satt de, slik at det er veldig enkelt å lage en target som passer din smak. Jeg vil anbefale deg å være litt "ekstrem" i starten og lage noen filtre som endrer nokså mye på lyden. Lag gjerne 3-4 target som er noe forskjellige. Du kan senere lage tilsvarende mange korreksjonsfiltre. Det er lett å bytte mellom disse og dermed sikte deg inn på et target som passer deg, ditt rom og ditt utstyr. Når du er fornøyd med targeten du har laget er det bare å lagre den. Trykk så "Send to current setup" og så Exit. Du vil da komme tilbake til hovedskjermen, og din nylagede target vil da være klar til bruk.

Da skal det se omtrent slik ut

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde12-jpg

Ser alt ut som det skal er det på tide å generere et filter. Det som skjer nå er at Audiolense tar den filtrerte målingen, tilpasser den til ditt target, og lager et korreksjonsfilter på bakgrunn av de tidligere valgene. Dette kan ta litt tid avhengig av CPU kraften i maskinen du sitter på. Antall kanaler og lengde på filteret vil også påvirke behandlingstiden mye. Hos meg tar prosessen cirka 2-3 minutter på en Mac Mini 1,83 C2D. Ikke noe krise med andre ord. Når dette er gjort er du omtrent ferdig med jobben i Audiolense. Det som gjenstår er å lagre filteret. Når du trykker på "Save filter" så vil Audiolense spørre deg hvilke frekvenser du ønsker å lage korreksjonsfiltre til. Skal du bruke den til CD er det 44,1kHz som gjelder. Har du laget et 7.2 oppsett f.eks og planlegger å se på DVD eller lignende er det 48kHz du må velge. Eventuelt begge. Har du HiRez materiale så velger du samplingsfrekvensen til disse filene. Når du har gjort dette vil Audiolense på nytt lage filtre som passer til ditt valg. Når den prosessen er ferdig er det på tide med en pust i bakken. Vi har nå gjort det som trengs i Audiolense for å kunne nyte anlegget i herlig romkorrigert og aktivt delt fasong

Neste steg er å implementere de ferske filtrene i det programmet du måtte velge å bruke. Som vi finner ut på neste side er det litt arbeid som gjenstår, men ikke mist motet.

[BREAK=I bruk]

Først et par advarende ord. Ikke ha effektforsterkeren på så lenge du jobber med det som kommer under. De skal ikke på før alt annet er klart. Ellers vil du i stor grad kunne ødelegge høyttalerne dine om du trykker feil i Windows eller hva det skulle være. Et annet tips er å bruke litt tid på å deaktivere alt av systemlyder og annet plagsomt i Windows. Desktop Cleanup Wizard osv. Det anbefales sterkt å kjøre en strippet versjon av WinXP dersom du har dette tilgjengelig.

Hvordan du velger å implementere filterne avhenger i veldig stor grad hva du ønsker å gjøre. Skal du bruke PC'en som skal utføre XO og DRC til andre ting også er det letteste å bare bruke Windows Media Player eller J.River Media Center. Begge disse støtter de nødvendige plugins for å få filtrene våre til å funke. I mitt oppsett fungerer det litt annerledes. PC'en som behandler filterne er dedikert til dette. Dette av litt forskjellige grunner. Først og fremst på grunn av stabilitet. Vi snakker tross alt om en PC som er direkte koplet til effektforsterkerne dine som igjen står direkte koplet til elementene i høyttalerne dine. Ergo ønsker vi helt klart at dette skal settes opp og etterpå bare virke. Det krever litt omtanke, men er veldig enkelt og helt gjennomsiktig når det først er gjort. Har du en Squeezebox kan du kjøre en plugin i Squeezecenter som gir deg korrigering av et 2 kanals oppsett, men du mister muligheten til aktiv deling.

Det vi ønsker å gjøre er å ta lyden som kommer inn på lydkortet, sende den gjennom filteret og så ut til utgangene på lydkortet ferdig filtrert. Enkleste måten å få dette til på er å bruke en såkalt VST-host. Denne tar lyden som kommer inn på lydkortet ditt, kjører lyden gjennom et utvalg av filtre som du har satt opp, for så å sende den ferdig filtrerte lyden til utgangene. Dette er med andre ord nettopp hva vi er ute etter. Det finnes litt forskjellige slike VST-hoster, men jeg liker Console best. Et alternativ er Bidule, men dette har ikke jeg prøvd. Det virker også noe mer tungvint å sette opp, men det kan skyldes min uvitenhet. Valget falt uansett på Console. Dette er greit å sette opp, velprøvd av flere til nettopp dette formålet og kan startes i aktiv modus (fra versjon 1.6.2 Beta).

Før vi setter i gang trenger du følgende programmer:

Convolver: Convolver — a convolution plug-in
    Console: console sound modular studio : Host for VST Plugins & DirectX(DX) | How to use | Buying | Useful Information

Begge disse er bare å installere rett frem med alle standard valgene. Du vil få en feilmelding i installasjonen av Convolver dersom du ikke har Windows Media Player installert. Denne er bare å trykke vekk. Når installasjonen av Convolver er ferdig anbefaler jeg dere å kopiere 2 filer til System32 folderen i Windows. libfftw3f-3.dll og libsndfile-1.dll. Dersom du ikke gjør dette vil ikke du få opp Convolver som en gyldig VST plugin i Console. Console koster cirka 500 kroner å kjøpe, men du kan sette opp hele oppsettet med demoen, men du vil ikke kunne lagre noe. Det betyr at du vil kunne teste et slikt oppsett med demoen, men jeg vil anbefale deg å kjøpe det dersom det skulle falle i smak. Det forenkler oppsettet veldig når du skal automatisere det når alt annet er klart.

Så er det egentlig bare å starte Console. Ved første oppstart vil Console komme opp med følgende dialogboks.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde13-jpg

Her er det bare å velge ASIO driveren til lydkortet så vil Console legge til resten selv. Når dette er gjort så trykker vi på VST path tabben øverst. Her skal du legge til folderen som du installerte Convolver til. Bla deg frem og velg riktig folder (typisk c:\Program Files\Convolver\Convolver). Denne vil da vise i VST path vinduet. Du kan så trykke på Scan Option->All så vil ConvolverVST bli funnet og oppsettet er klart. Det kan være at du får en melding om at du ikke har valgt et filter. Bare trykk OK på denne. Det er da bare å lukke konfigurasjonsvinduet til Console og du vil være i hovedvinduet til Console. Litt oppe til høyre kan du velge å vise en del småvinduer. De som er relevant for oss er Plug, Internal og CPU. I internal vil du se alle inngangene og utgangene til lydkortet ditt. Trykk på hver av disse og dra dem ut i hovedvinduet i Console. De vil da vise det antallet med innganger og utganger du har på kortet ditt, hver nummerert og med en lite tapp ved siden av seg. Så kan du gjøre det samme med ConvolverVST. Denne skal ligge i vinduet som heter Plugins. Gjør den ikke det har du sannsynligvis glemt å legge de to tidligere nevnte filene i System32 folderen.

Trykker du på ikonet i ConvolverVST vil du få opp en dialogboks hvor du kan velge hvilket filter den skal kjøre. Her er det bare å bla seg frem til filterne som du laget på slutten i Audiolense. Når Convolver laster dette inn vil du få beskjed om at antall utganger har forandret seg, og at du må restarte ConvolverVST. Høyreklikk på Convolver i hovedvinduet til Console og velg delete. Så er det bare å dra ConvolverVST tilbake til hovedvinduet slik du gjorde i begynnelsen. Da vil Convolver komme opp med 2 innganger og 7 utganger (i vårt eksempel). Trykk på ikonet i ConvolverVST og velg 16 partisjoner i filteret. Dette gjør at du minsker faren for drop-outs og andre artifakter i lyden. Det skal da se slik ut.

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde14-jpg

Nå er det på tide å sette opp linkene i Console. Begynn med å dra en link mellom inngangene på lydkortet og inn til filteret sine innganger. I vårt eksempel er inngang 9 og 10 de digitale inngangene på lydkortet, så jeg velger å dra de inn i filteret. Videre drar du linker fra hver av de 7 utgangene til korresponderende utganger på lydkortet. Det skal se omtrent slik ut

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde15-jpg

Når dette er gjort er du faktisk ferdig. Har du en registrert versjon av Console bør du nå lagre oppsettet ditt. Nå er du klar til å teste oppsettet ditt. Dette gjør du ved å aktivere Console oppsettet ditt, og dette gjøres ved å trykke på knappen rett til høyre for Play i menyen. Den ser ut som en av/på knapp. Nå vil du for første gang se hva filteret ditt krever av maskinen. Dette ser du i CPU fanen som vi åpnet tidligere. Ikke bli skremt om den ligger på 1-5% for så plutselig hoppe til noe mye høyere. Så lenge den ikke hopper til 100% klarer PC'en din å holde følge med filteret. Ser alt dette bra ut er neste steg å begynne å spille noe musikk fra kilden din. I mitt tilfelle setter jeg Sonos'en til å spille noen sanger. Skru så på forsterkerne dine. Nå kan det være praktisk å ha volumet ganske lavt slik at du ikke plutselig får 130dB rett ut i høyttalerne dine. Begynn lavt og sjekk at alle elementer spiller lyd og at det høres bra ut. Virker alt fint kan du i teorien sette deg tilbake å nyte musikken som kommer utav høyttalerne dine.

Litt finpussing kan være praktisk etterpå. Jeg pleier å kjøre et slikt nytt oppsett i en uke for å teste at det er stabilt og at ikke Windows finner på noe lureri i mellomtiden. Ser alt bra ut etter en slik innkjøringsperiode kan du legge Console oppsettet ditt til i startupen til Windows. Da vil maskinen være klar automatisk når den blir skrudd på. En liten ting som kan være greit er å ikke gå fra anlegget med forsterkeren på. Hos meg står PC'en på 24/7, men jeg skrur av forsterkerne når jeg går fra oppsettet. På denne måten kan ingen skade skje når du ikke er der. Når jeg vil spille musikk er det bare å skru på forsterkeren og trykke play. Hele prosessen med romkorreksjon og aktiv deling blir i så måte en gjennomsiktig del av anlegget.

Når du er kommet så langt er det egentlig bare å prøve deg frem med forskjellige filtre (vi laget jo 3-4 basert på forskjellige Targets husker dere) til du finner noe du er fornøyd med.

[BREAK=Intro til lytteinntrykk]

Dette er jo det testen virkelig skal handle om. Hva som skjer med anlegget etter at oppsettet er på plass og hva Audiolense betyr for måten anlegget ditt låter på. I denne testen har jeg brukt 2 forskjellige oppsett for å skille mellom hvordan det låter med Audiolense og hvordan det låter uten. Jeg har ikke passive filtre til høyttalerne mine, så i oppsettet uten Audiolense er det benyttet en en VST plugin fra Waves som gir 4-veis aktiv deling og parametrisk equalizer. Denne har også nivåjustering mellom elementene. Denne er satt opp med så lik target som mulig til den som blir brukt med Audiolense. Poenget har altså vært å få oppsettene så like som mulig slik at filterne som Audiolense lager skal være den eneste forskjellen.

Kan først fortelle litt om oppsettet som testen ble gjennomført med. Sonos ZP90 forer Echo Audiofire 8 lydkort med et digitalt signal, og på andre enden av disse står en Arcam AVR300 i bypass mode (gjør ingenting annet enn å fungere som 7 kanals integrert forsterker uten noe delay, prosessering eller noe annet). Kablene herfra går videre til høyttalerne som er TangenAVDesign inConsert Duke300B. Dette er en høyttaler med 2 stk 12 tommere som mellomtoner/bass og et Beyma TPL-150 bånddiskantelement. Den nederste bassmellomtonen spiller opp til 200Hz, men den andre spiller opp til 1200Hz hvor bånddiskanten tar over. Høyttalerne er i så måte 2,5veis.

Alle målingene er utført med kalibrert mikrofon.

Rommet er 18m2 i en kjeller og er som alle andre rom plaget med noen dipper i bassområdet. Ikke noe utenom det vanlige, men høyttalere som har porttuning mellom 50-60Hz har en tendens til å låte noe slanke i dette rommet pga den dippen.

Før vi går i gang med inntrykkene vil jeg si litt om musikkmaterialet som blir brukt. Jeg har valgt ut 5 sanger som jeg kjenner godt, og som egentlig har blitt spilt på det aller meste av utstyr jeg har hatt i heimen.

Arrival to Earth (Transformers Score) av Steve Jablonsky. Et ganske heftig klassisk stykke som er det som blir spilt i Transformers 1 når Autobot'ene ankommer jorden. Jeg er Transformers nerd og synes dette stykket er helt fantastisk. Det har masse dynamikk, kjappe overganger og det er masse informasjon i begge ender av frekvensskalaen.

Go tell Her av Jan Ove Ottesen. En herlig låt av en lokal sanger. Dette er fra vokalisten i Kaisers sin første soloplate, og jeg velger denne sangen da den låter bra og har ganske grei kvalitet.

Angel av Sarah Maclachlan. En nydelig ballade med utrolig god lydkvalitet og en hvor Sarah sin flotte stemme virkelig kommer til sin rett.

Comfortably Numb av Pink Floyd. En slik liste er vel ikke komplett uten noe Pink Floyd. Velger denne da den har god dynamikk, og det er en sang som spiller virkelig fantastisk på et godt anlegg. Den kan fort bli tilsvarende kjedelig om anlegget ikke evner å engasjere.

Another Place To Fall av K.T Tunstall. Dette er en typisk singer/songwriter sang, og Katie har masse bra på platene sine. Jeg velger denne da jeg er godt kjent med den, og den har en herlig rytme om anlegget klarer å gjengi dette.

Kan avslutte med å si at jeg vekslet frem og tilbake mellom hver sang, og nivåjusterte oppsettene slik at forskjeller på nivå ikke skulle favorisere et oppsett foran et annet. Det er i så måte ikke noen ABX test, men en subjektiv test av Audiolense på mitt utstyr i mitt rom. Jeg vil også vise forskjellene slik de måler litt senere i testen.

[BREAK=Lytteinntrykk]

Jeg begynner fra start med Transformers. Dette er en sang som låter helt utrolig på høyttalere med masse dynamikk og som evner å gjengi hele frekvensspekteret. Det er masse informasjon i bunnen og strykerne som spiller strekker seg godt oppover oktavene. Dette er med andre ord en sang som skiller veldig mellom anlegg. Og det samme skjer her. Når den blir spilt gjennom anlegget med Waves låter det bra. Masse kropp og fylde i lyden, det låter stort som et helt orkester skal. Når skrykerne drar på for fullt et stykke i sangen opplever jeg at jeg savner litt, her skal det være mer engasjement. Da jeg så filmen for første gang på kino satt jeg med gåsehud over hele kroppen, og den følelsen mangler her. Når sangen nærmer seg slutten tar alle musikerne seg sammen og leverer en storslått avslutning. Her er det fort gjort at det faller litt fra hverandre, og dessverre virker det som om det blir litt mye for anlegget. Bassen begynner å buldre og hele lydbildet faller litt sammen.

Jeg bytter over til oppsettet med Audiolense. Forskjellene i lyd er ganske markante. Til å begynne med er sangen ganske rolig og da legger jeg mest merke til hvordan alle instrumenter plasserer seg bedre. De første slagene på trommene oppleves også som hurtigere og mer presise. På denne sangen er forskjellene virkelig store utover. Når strykerne kommer med etterhvert sitter lydbildet som støpt og tilstedeværelsen i musikken er helt enorm. Nå kommer følelsen fra kinoen, gåsehuden er på plass og jeg har egentlig bare lyst å skru høyere og høyere. Når det nærmer seg the big finale viser oppsettet virkelig at det har mer å komme med. Dynamikken er klart mer tilstede, trommene er presise som bare rakker og lydbildet står fjellstøtt gjennom den siste passasjen. Buldrebassen glimrer med sitt fravær og engasjementet er helt på topp.

Neste sang begynner med følsom vokal og gitar, stemmen til Jan Ove Ottesen kommer godt frem og det er bra liv i gitaren. Savner kanskje litt snert i gitarspillingen? Så kommer trommene inn og ujevnhetene i rommet mitt blir fort gjeldende. Det er ganske unaturlig lyd fra trommene som følger resten av låten, og dette kan nok skyldes de tidligere nevnte ujevnhetene i bassresponsen. Høyttalerne blir ikke nevneverdig presset på denne sangen, så lydbildet fremstår som ganske støtt, selv om det til tider kan føles som om Jan Ove står å svaier litt når han synger. Hvorvidt dette er rommet som påvirker vil jo tiden vise. Ellers spilles sangen med fin rytme, jeg kjenner at jeg blir dradd inn i musikken og glemmer å lytte etter detaljer, men koser meg det musikalske arrangementet de har fått til. En absolutt godkjent gjennomføring med Waves.

Som sagt så er ikke denne låten en som presser anlegget veldig hardt, men likevel merkes en ganske klar forbedring når trommene blir med på låten. Naturligheten er tilbake og det låter enda mer engasjerende enn før. Jeg blir sittende å lytte gjennom låten flere ganger rett og slett for å høre om jeg prøver å lure meg selv. Men i alle gjennomkjøringene er det ganske klart at vokalisten nå står fjellstøtt i midten av lydbildet. Lydbildet er også litt bedre definert og det føles som om musikerne får mer luft mellom seg. Jan Ove har tatt et skritt frem og leder resten av musikerne på en fabelaktiv måte. Dette er melodiøs Jærenrock som fenger. Munnspillet som blir spilt på føles også som om det kommer litt bedre frem nå og er med på å løfte sangen enda et hakk. Jeg spiller sangen 6 ganger før jeg legger den fra meg, hele anlegget evner å engasjere mer enn tidligere og jeg blir sittende med et smil. Timer med hardt arbeid begynne å yte resultater.

Neste sang er en jeg er ganske spent på. Sarah Maclachlan har som forrige sang ikke så heftige partier at anlegget virkelig blir stresset. Likevel kan stemmen hennes være en håndfull, og mister anlegget kontrollen blir det fort litt anstrengt og lite morsomt å høre på. Pianoet som er med på sangen gjør også sitt til at de laveste frekvensene er med. Med Waves tilbake føles det allerede fra starten at oppløsningen er noe dårligere. Stemmen føles noe mer anstrengt enn hva Jan Ove x6 gjorde tidligere. Jeg kjenner sangen godt nok til å vite at det ikke skal være slik. Pianoet kommer godt frem, men det føles som om det er noe trykket sammen med vokalen. Det mangler litt bredde ift hva jeg er vant med. Jeg merker at jeg blir litt utolmodig og spiller bare sangen et par ganger, jeg vil over på Audiolense oppsettet igjen.

5 minutter senere flyter de første tonene fra Angel ut på nytt, denne gangen romkorrigert. Og det er stor forskjell. Pianoet står plutselig mye lenger mot venstre i lydbildet. Sarah har god plass til å boltre seg i midten, og det oppleves som om hele lydbildet er mye større og stemmen til Sarah virkelig skinner igjennom. Denne sangen er en perle, og gåsehudfaktoren melder sin ankomst nok en gang. Evnen til å få kroppen til reagere på en slik måte er det ikke alle anlegg som har, men det er så absolutt tilstede nå. I det de siste pianotonene klinger ut sitter jeg helt avslappet i stolen og nyter anlegget. Det er jammen ikke mange ganger jeg har hørt Angel gjengitt på en slik måte. Jeg blir sittende å spille sangen noen ekstra ganger og inntrykkene forsterker seg bare. Klar seier til Audiolense her.

Etter 3 sanger har jeg Audiolense godt foran på alle så jeg bestemmer meg for en ta en tur ut. Jeg går tur en liten halvtime, spiser middag og hører litt på radio i stuen. Tanken er å nullstille seg før jeg går løs på de siste sangene. For å prøve å stresse hjernen litt velger jeg å spille de siste 2 sangene i motsatt rekkefølge. Altså først Audiolense oppsettet, og deretter med Waves.

Pink Floyd er først ut. Dette er en sang jeg kjenner godt, og som kan låte veldig engasjerende på et godt oppsett. Bassen fremstår som kontant og fin. Ikke veldig hardtslående, men helt klart tilstede. Dette er en sang som i mine erfaringer klarer lett å stresse anlegg, men førsteinntrykket er bra. Stemmer er naturlige, og kommer godt frem. Gitarspillingen i midten av sangen låter bra. Trommene mot slutten er også mektige og det gjengis klart og med god luft, men med et litt snevrere lydbildet enn jeg husker fra de 3 siste sangene på dette oppsettet.

Så er det tilbake til Waves. Førsteinntrykket her er ganske bra. Det låter naturlig og fint, men jeg savner med en gang litt bredde. Selv om Audiolense opplevdes som snevrere enn tidligere, så tar også Waves oppsettet et steg tilbake og føles litt mer komprimert. Som om alle musikerne står noe tettere. Jeg merker også at jeg savner noen av detaljene i musikken. Kanskje klisjeen om at et slør har blitt fjernet kan brukes her i omvendt form, at alt føles litt mer tildekket. Hele sangen føles litt mindre engasjerende. Jeg kjenner at tolmodigheten igjen begynner å bli tynnslitt og at jeg savner tilbake til Audiolense-oppsettet.

Idet den litt overuttalte dialekten til Katie flyter ut i rommet er det vanskelig å ikke merke at rockefoten begynner å trampe takten ganske kjapt. Dette er fengende musikk med god tekst og oppbygning. Katie kommer godt frem, og fremstår med en klar tilstedeværelse. Gitarer og trommer plasserer seg fint i lydbildet og det hele er veldig engasjerende. Erfaringene og lytteinntrykkene her samsvarer i stor grad med hva jeg tidligere har observert. Ting sitter som de skal!

En kjapp lytt tilbake på Waves oppsettet høres nokså likt ut. Kanskje er lydbildet litt flatere, og det virker som Katie er blitt 20cm lavere. Musikerne er fremdeles fint plassert i lydbildet og det oppleves ikke som så mye trangene enn med forrige oppsett. Det virker likevel som om lyden ikke helt slipper fra høyttalerne på samme måte og der hvor Audiolense oppsettet fløt litt bedre, kan en lettere plassere høyttalerne i lydbildet med Waves. Jeg hører sangen et par ganger til, og selv om det låter bra er ikke innlevelsen like bra, jeg savner litt evnen til å engasjere. For all del, jeg koser meg, men savnet etter noe bedre er så absolutt tilstede.

Etter å ha lest igjennom mine egne notater og lytteinntrykk så merker jeg at jeg gjentar meg selv flere ganger, og det slår meg ikke som så veldig unaturlig heller. På omtrent alt materiale så oppleves anlegget som tightere, mer presist, hurtigere og ikke minst med klart større lydbilde og mer luft rundt artistene. Selv på enkle solostykker føles det som om lydbildet vokser. Artistene tar steget frem og fremstår som bedre fokuserte og med god klarhet. Det er vanskelig å beskrive forskjellene med utvannede HiFi-uttrykk, for en blir fort dradd vekk fra tanker om oppløsning og dynamikk og blir heller sittende å lytte på musikken. Dette er vel noe av det beste skussmål en komponent kan få!

En annen ting jeg har merket litt i ettertid er hvor mye høyere anlegget evner å spille før det blir slitsomt. Jeg kan dra på vesentlig høyere før damestemmer bli pågående, eller dynamiske passasjer rett og slett blir litt skumle å høre på. Noen ganger trykker anlegget til med så mye dynamikk at du blir sittende slik som en ofte gjør når en ser skrekkfilm, en er litt redd for hva som skjer etter neste sving Jeg har flere ganger opplevd å hørt på stykker eller sanger som begynner nokså rolig, for så i en bråvending trør til. I disse tilfellene har jeg ofte vært litt trigger-happy med volumkontrollen, og når da sangen virkelig setter fart har jeg mer enn en gang hoppet litt i stolen. Før hadde anlegget hverken denne evnen (som tross alt er en positiv en) eller evnen til å spille så høyt uten at alt kollapset.

[BREAK=Kontrollmålinger]

Her hadde jeg ønsker å kunne presentere målinger før og etter Audiolense. Da jeg skulle foreta målingene støtte jeg dessverre på et lite problem. Det er ikke noe problem å måle oppsettet med Waves da dette ikke gir noen nevneverdi delay på signalet, men når lyden skal gjennom de avanserte filterne til Audiolense oppstår det fort et lite problem. All lyd som går hjemme blir forsinket med cirka 500ms (eller et halv sekund om du vil), og dette gjør at alle frekvenssveipene blir "forsinket" på målingene. Ergo vil da 20Hz testtonen måles omtrent som 200Hz, og det er da problemet oppstår. Jeg har prøvd litt forskjellige metoder for å kompensere dette, og Audiolense har en funksjon som gjør forsinkede målinger. Jeg presenterer her før og etter målinger, og som de fleste kjapt legger merke til er det ikke ørsmå forskjeller. Det er deilig å få bekreftet det jeg føler jeg har hørt.

Her er målingen før

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde19-jpg

Og etter

Dybdetest: Audiolense 3.2-bilde20-jpg

[BREAK=Brukerstøtte]

Jeg føler det er på sin plass å skrive noen ord om brukerstøtten som tilbys fra Juice Hifi og da i hovedsak Bernt. På jobben har vi en visjon om å være "World Class". Kravet for å kunne kalle seg World Class er at 75% av alle brukerne vi snakker med skal være fornøyd med servicen vi yter. Jeg vil tippe at Audiolense sin brukerstøtte hadde fått tittelen "World Class" fra dag 1. Skal det nevnes noe negativt er at hjelpefilen som følger med ikke er allverden ennå (men blir stadig bedre), og dette gjør at bruker i stor grad må prøve seg litt frem eller kontakte Bernt med de spørsmål som måtte oppstå.

Gjennom det siste året har jeg som sagt brukt Audiolense i forskjellige oppsett. Jeg har støtt på flere hindringer i veien, og selv om de færreste har hatt noe direkte med Audiolense å gjøre har Bernt svart fyldig og godt på alle rare spørsmål jeg har sendt hans vei. Han har kommet med tips og anbefalinger som ikke nødvendigvis innbar å kjøpe noe fra ham (det er en veldig god egenskap, om enn en økonomisk dårlig en som selger).

Det skal og nevnes at jeg har fått svar innen 24 timer på alle henvendelsene mine. Ofte har svarene kommet i løpet av en time. Bernt er også tilgjengelig på telefon om det er noe som haster veldig.

[BREAK=Konklusjon]

Det er vanskelig å skrive en reflektert konklusjon på et produkt som gir en så merkbar og klar forbedring. Jeg har brukt Audiolense i flere anlegg det siste året, og gjør du gode forberedelser, svarer Audiolense med å gi deg en markant bedring i lydkvalitet. I mitt rom med en del bare vegger og noen stygge dipper i lytteposisjon er forskjellen så stor at folk som har vært innom har hatt problemer med å tro det. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette er den største oppgraderingen jeg har gjort i mitt anlegg, og det sier ikke rent lite.

For likevel å prøve å reflektere litt over hva jeg savner så går det mer på veien enn resultatet. En bedre hjelpefil hadde nok gjort en del av programmet litt lettere å håndtere. Når det gjelder targetkurver synes jeg det hadde vært greit dersom Audiolense kom med 2-5 targetkurver slik som Lyngdorf og andre gjør. Dette er en del av programmet som virkelig er avgjørende for resultatet, og dermed burde dette vært på plass.

Den største anken mot Audiolense i nåværende form er avhengigheten til andre programmer og hardware. Jeg vet det jobbes med å utvikle løsninger som skal være litt mer "stand-alone", men det ligger litt frem i tid. Per dags dato er du avhengig av en PC som kan gjøre filtreringen og et lydkort med nok innganger og utganger til å dekke dine behov. Verdt å ta med på veien er viten om at du vil motta god hjelp med dine problemer. Brukerstøtten er som nevnt veldig bra.

Er du villig til å bruke litt tid på å sette opp et fungerende oppsett vil du oppleve en forbedring som er stor. Jeg tenker ikke da på kabelbytte stor, forskjellene er så store at du ikke trenger å nilytte for å høre de. Forandringene er åpenbare fra første strofe.

Audiolense 3.2 får min høyeste anbefaling og er et soleklart "Løp og kjøp" produkt!

Positivt
    - Topp brukerstøtte
    - Ekstrem verdi for pengene
    - Forbedrer de aller fleste anlegg markant
    - Kan sette en stopper for oppgraderingsspøkelset

Negativt
    - Noe dårlig hjelpefil
    - Noe bratt læringskurve
    - For avhengig av eksterne programmer/hardware

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    All diskusjon og tilbakemeldinger kan foregå i denne tråden: http://avforum.no/forum/generelt-aud...lense-her.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •