Audiolense fra norske Juice Hifi A/S er et dataprogram som utvikler korreksjonsfiltre og digitale filtre for bruk sammen med en PC/Squeezebox. Juice Hifi er startet og blir drevet av Bernt Rønningbakk. Foruten å utvikle Audiolense tilbyr de også forskjellig hardware som kan benyttes sammen med Audiolense for å få et fungerende oppsett. Audiolense er nokså nylig kommet ut i versjon 3.2 og det har gjennomgått en ganske rask utvikling de siste årene. Juice Hifi holder til rett ved Madlaleiren i Stavanger, og er således et lokalt foretak (for undertegnede), og jeg synes det er spennende at det kommer et produkt som er såpass revolusjonerende og omtrent alene i verden innen så avansert form for digital romkorreksjon (DRC).
Mitt eget bekjentskap med Audiolense startet for cirka 1 år siden da jeg var en av de som hoppet på Powerbuy'et som da var tilgjengelig. Å implementere Audiolense i et anlegg er ikke nødvendigvis gjort på 1-2-3, men krever både planlegging og arbeid. Akkurat hva angår implementasjon av filtrene som Audiolense genererer kommer jeg tilbake til senere på siden "I bruk".
Audiolense er omtrent alene om å tilby en slik løsning for bruk med PC. Av stand-alone produkter finner vi TacT, Copland og DEQX i tillegg til de aller fleste receivere. Det er dog snakk om en ganske begrenset form for romkorreksjon i forhold til hva en får med Audiolense. Av alternativer til PC finnes det veldig få. Det nærmeste er Accurate, som er utviklet av Uli Bruggerman. Dette kan gjøre de fleste funksjonene som Audiolense kan, men har veldig bratt lærekurve all den tid at det ikke har et skikkelig brukergrensesnitt. Kostnaden er omtrent likt.
Denne testen skal uansett handle om Audiolense. Testen vil begynne med en introduksjon og en brukerveiledning som følger meg gjennom hele prosessen med å lage filtre for mitt system (2.1 høyttaleroppsett med 2.5 veis aktive fronter). Videre vil jeg fortelle hva jeg mener Audiolense gjør for lydkvaliteten i det samme oppsettet kontra en litt mer tradisjonell setup.
Produsentlink