Finnes det: DIY Sub filter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det: DIY Sub filter?

Har en forsterker som samler støv hjemme..

Så jeg tenkte litt på å bruke den til sub forsterker,
    derfor faller spørsmålet slik:

Finnes det et DIY kit, eller liknende, hvor enn får mulighet for å endre delefrekvens, fasevending o.l.?
    (mao, de mulighetene man har på en dedikert sub forsterker)

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jeg og interessert i for noe tid siden..., og fant lite. Eneste, var en crossover ment for bil; (søk på ebay etter "pyle subwoofer crossover"). Bestillte en slik og fungerte. Har ikke testa så mye for lydkvalitet enda, men tenkte jeg skulle bruke den en eller annen plass. Går på 12V, så er jo ikke noe problem å koble her eller der dersom du har en trafo eller lignende.

......, men enig; burde vært noe slikt ala det som er på Hypex sine sub-forsterkere. Enkelt, effektivt og gøy.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSP er oppfunnet og tatt turen til DIY verden folkens:-D
    utenom det blir det nok bare filter med faste delefrekvenser ja.
    en kan jo med en vender, lage til flere frekvenser så en kan velge litt.
    en annen mulighet er jo å sende en mail til hypex da å spørre pent om å få kjøpe et filter fra dem

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke DIY, men enormt mye mer fleksibelt og brukbart enn et gjør-det-selv aktivt filter med noen få, faste justeringer:

Heter Behringer DCX 2496 og koster vel rundt 2000-2500,-.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du et billig filter du kan prøve deg på
    Crossover Filter / Lowpass and Highpass filters Kit (Butterworth or Bessel Type) (Stereo)_Filter_Accessories Kit_Analog Metric - DIY Audio Kit
    Har ikke erfaring med disse, men det virker som grei skuring for min del.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Ikke DIY, men enormt mye mer fleksibelt og brukbart enn et gjør-det-selv aktivt filter med noen få, faste justeringer:

Heter Behringer DCX 2496 og koster vel rundt 2000-2500,-.

Helt enig med epifant (har dette selv), bortsett fra at det koster 1000.- kr mer enn han estimerer.

Det er bare digg å kunne sitte i lytteposisjon og justere alt "on the fly" fra en bærbar pc.

Du kan laste ned remote software her: http://behringerdownload.de/_softwar...mote_1_16a.zip

Legg det inn på pcen og se mulighetene den har.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lydkvaliteten på denne Behringeren? Holder den mål i signalkjeden til en normalt kritisk lytter?

For øvrig ser jeg også at denne figurerer på ebay til priser fra $150-250-ish. Bare man passer på spenningen så skulle det vel gå greit.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på bruksområdet. Som bassfilter er den suveren. Vet om flere som har brukt eller fremdeles bruker denne i dyre oppsett og melder om glimrende resultater. Lenger opp i frekvens mener noen de hører unoter, andre mener den funker like bra der. Vil man være på den sikre siden og spandere litt mer penger (ca dobbelt så mye) finnes f.eks. dbx Driverack.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard v/Snickers-is har vel brukt Behringeren i Gaia-systemet, så da bør den vel fungere greit for så vidt, men jeg har også lest om andre som mener den introduserer unoter, særlig på lavt volum siden bit-oppløsningen da blir redusert. Men dette blir jo egentlig en avsporing i forhold til trådstarter.

EDIT: Systemet til Midgard baserer seg vel på en DEQX, og ikke Behringer-løsning... Synes det virket litt pussig...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt at bitoppløsningen blir redusert ved lavere volum. Men det blir jo også signal/støy-forholdet, så jeg tviler sterkt på at det vil være hørbart. Og man skal jo uansett nyte musikk, ikke sitte å nilytte etter feil

EDIT: Stig Erik Tangen har brukt Behringer-løsningen endel, men bare i bass-området såvidt jeg vet. Uansett vil jeg påstå at Behringeren nesten ikke har en eneste konkurrent når man ser på hva slags problemer den kan fikse kontra pris og eventuelle unoter den måtte innføre. Det eneste unntaket jeg kommer på i farta er en liten "auto-EQ bassboks" som jeg typisk nok ikke husker navnet på

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste unntaket jeg kommer på i farta er en liten "auto-EQ bassboks" som jeg typisk nok ikke husker navnet på
    For eksempel "DSPeaker Anti Mode 8033C Subwoofer Autoequalizer"? Noen som har erfaring med denne?

Hva med BEHRINGER FBQ2496? Den koster bare 1400,- ... "FBQ2496 lar deg sette 20+20 parametriske filtre i 2 separate kanaler (20 filtre pr. kanal) for perfekt justering / kalibrering av 2 separate subwoofere"

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    For eksempel "DSPeaker Anti Mode 8033C Subwoofer Autoequalizer"? Noen som har erfaring med denne?

http://avforum.no/forum/kalibrering-...ode-8033c.html

Hva med BEHRINGER FBQ2496? Den koster bare 1400,- ... "FBQ2496 lar deg sette 20+20 parametriske filtre i 2 separate kanaler (20 filtre pr. kanal) for perfekt justering / kalibrering av 2 separate subwoofere"

Veldig populær sak som kan integreres med REW. Mye lesestoff her: BFD | Electronic Equalization Devices

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på bruksområdet. Som bassfilter er den suveren. Vet om flere som har brukt eller fremdeles bruker denne i dyre oppsett og melder om glimrende resultater. Lenger opp i frekvens mener noen de hører unoter, andre mener den funker like bra der. Vil man være på den sikre siden og spandere litt mer penger (ca dobbelt så mye) finnes f.eks. dbx Driverack.
    Med et søk på nettet finner du tester som faktisk konkluderer med at Behringeren er bedre enn dbx i alt unntatt byggekvalitet.

I et fullfrekvent system benytter man den digitale inngangen på Behringeren, og dermed er problemet med lavere oppløsning eliminert. Ulempen er at man da må ha volumkontroller ETTER Behringeren, og da i "verste" fall en 6-kanals volumkontroll.

Er ellers helt enig at denne boksen er uslåelig når det gjelder valuta for pengene, og til bruk kun i bassområdet er det ikke snakk om at noen hører at Behringeren er innkolblet i signalkjeden.
    Hjemme hos meg, på mitt utstyr er det ingen som har klart å "høre" den i en blindtest selv om den har vært tilkoblet fullfrekvent heller. Men det er selvfølgelig mulig i et mer avslørende anlegg.

Skal man ha mer enn en sub, er Behringeren noe som kan benyttes i all fremtid også, uansett elektronikk og suber man skulle ende opp med senere.
    Spesialtilpassede (og ofte for enkle) DIY saker blir fort bruk og kast.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kiskogl: Anti-Mode var det ja! Takk skal du ha En ulempe jeg hadde glemt var at den kun tar én sub. Men én sub MED Anti-Mode er jo uansett bedre enn én sub UTEN Anti-Mode...

Ser ut til at vi er hjertens enig ang. Behringeren norcad. Faktisk vil jeg strekke meg såpass langt som å si at det er et must med en slik (eller tilsvarende bokser) om målet er god bass. Rom og plassering utgjør simpelthen et så betydelig bidrag at å kun ha justerbart aktivt filter (som regel med fast steilhet), fasejustering og nivåkontroll er litt som å kjempe mot drager med biffkniv og gaffel...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... men FBQ2496 vs DCX2496 .... hva oppnår du ekstra med DCX2496 dersom du bare skal bruke dem på sub? Lettere tweaking (lapotp vs evig trykking)? ... noe mer?
    For en som må selge unna litt for å realisere neste selvbyggeplaner (les: meg), er det vel mer fornuftig å bruke penga på en FBQ2496 og gjøre litt mer manuell jobb, enn å gå all inn med en DCX2496?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... men FBQ2496 vs DCX2496 .... hva oppnår du ekstra med DCX2496 dersom du bare skal bruke dem på sub? Lettere tweaking (lapotp vs evig trykking)? ... noe mer?
    For en som må selge unna litt for å realisere neste selvbyggeplaner (les: meg), er det vel mer fornuftig å bruke penga på en FBQ2496 og gjøre litt mer manuell jobb, enn å gå all inn med en DCX2496?
    Mener jeg har servicemanualen til Emblas sub-filter her en plass...

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har begge boksene men bruker for tiden kun DCXen. Med DCX2496 har man enkel mulighet til å legge inn shelving (med myke eller skarpe "kne"), lav- eller høypassfiltre. FBQ2496 gir kun mulighet for parametriske notch-filtre (forsterkning eller demping sentrert rundt en frekvens). I tillegg får man mulighet til å justere forsinkelse (hvis man ikke synes receiveren treffer helt).

Med tre innganger og seks utganger (mot FBQ's 2x 1inn-1ut) kan man summere signalene til hver utgang forskjellig hvis man f.eks vil drive subwoofere og rumperistere med hvert sitt tilpassede signal. Det eneste jeg savner (eller ihvertfall ikke har skjønt hvordan jeg skal løse enda) er hvordan summere alle tre inngangene for bruk til ett utsignal i stedet for bare å få summert to av inngangene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner du mye bra: ESP Projects Pages - DIY Audio and Electronics - Crossovers and Effects .
    Har selv laget utallige av prosjektene derfra. Kjører nå aktive delefilter og EQ på hele frontrekken og alle subbene, alt laget etter oppskrifter fra den siden. Fungerer svært bra, resultatet blir skummelt likt simuleringer.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjekk ut Reckhorn S-1