Omlakkering av Pioneer S-V810 fra bøk til sort høyglans! Endelig ferdig ... Bilder!!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ...slettet...

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennande prosjekt! Har tenkt litt samme tanken med mine B&W i sorrento, så blir spennande å sjå resultatet her!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Veldig spennande prosjekt! Har tenkt litt samme tanken med mine B&W i sorrento, så blir spennande å sjå resultatet her!
    Dermå jeg si meg enig, blir veldig spennende og se resultat

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Grunning av en av frontene

Etter en noe lengere pause, har jeg nå endelig satt i gang...
    Har nå fått grunnet den ene fronten... 2 strøk idag, så var det tomt for lakk...
    Så må se i morgen om jeg trenger et strøk til før jeg går over til sort matt...

Fikk et lite sig, men får håpe det blir litt borte når sort og klarlakk kommer på (egentlig tror jeg det blir motsatt? :shock: )

Legger inn et par bilder...
    På det siste vedlagte bildet kan siget sees...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Fikk en liten renn, men får håpe det blir litt borte når sort og klarlakk kommer på (egentlig tror jeg det blir motsatt :shock: )
    Den bør du pusse ned igjen før du fortsetter med resten.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Den bør du pusse ned igjen før du fortsetter med resten.
    Vil det fungere da om jeg pusser kun den renna bort, så legger et strøk til med grunning over hele greia? ...
    Det blir borte da? Er helt nybegynner på dette, har aldri lakket før så det blir spennende 8)

Hvor fint papir brude jeg pusse vekk renna med da?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det fungere da om jeg pusser kun den renna bort, så legger et strøk til med grunning over hele greia? ...
    Det blir borte da? Er helt nybegynner på dette, har aldri lakket før så det blir spennende 8)

Hvor fint papir brude jeg pusse vekk renna med da?
    Du kan slipe bort kun siget ja og legge over litt grunning om du kommer igjennom inn til treet.
    Du må jo uansett slipe/matte over grunningen før du legger på lakken.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Du kan slipe bort kun siget ja og legge over litt grunning om du kommer igjennom inn til treet.
    Kommer nok ikke inn til treet, men skinner ennå litt igjennom, så det blir nok et strøkt til over hele etter at jeg har pussa ned siget.

Du må jo uansett slipe/matte over grunningen før du legger på lakken.
    Det visste jeg ikke... Lenge burde jeg vente fra siste strøk til jeg pusser da?
    Og kan jeg bruke en slik matteklut for og slipe ned grunninga?
    Og det skal vell bare være sånn fin/lett pussing over hele greia?

Altså ikke noe hardt trykk med 60 papir?

Og hvor fint papir for og pusse ned siget?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok ikke inn til treet, men skinner ennå litt igjennom, så det blir nok et strøkt til over hele etter at jeg har pussa ned siget.

Det visste jeg ikke... Lenge burde jeg vente fra siste strøk til jeg pusser da?
    Og kan jeg bruke en slik matteklut for og slipe ned grunninga?
    Og det skal vell bare være sånn fin/lett pussing over hele greia?

Altså ikke noe hardt trykk med 60 papir?

Og hvor fint papir for og pusse ned siget?
    Til siget kan du bruke 240, for så å slipe over med 400 før du legger på grunninga

Om du ikke har no særlig med varme ville jeg ventet over natten.
    Ville nokk vann slipa med 1000 eller 1200, for å få slett overflate. Med matteklut blir det bare matt og du tar ikke bort strukturen fra grunninga.
    Har du rondell maskin kan du bruke 500 eller 600 tørt.
    Rist gjerne spray boksen under varmt vann for høyere trykk i boksen og penere sprøytebilde.
    Det var spray boks du skulle bruke ?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til siget kan du bruke 240, for så å slipe over med 400 før du legger på grunninga

Om du ikke har no særlig med varme ville jeg ventet over natten.
    Ville nokk vann slipa med 1000 eller 1200, for å få slett overflate. Med matteklut blir det bare matt og du tar ikke bort strukturen fra grunninga.
    Har du rondell maskin kan du bruke 500 eller 600 tørt.
    Rist gjerne spray boksen under varmt vann for høyere trykk i boksen og penere sprøytebilde.
    Det var spray boks du skulle bruke ?
    Så først pusse siget med 240, så "pusse" der igjen med 400 før jeg legger ny grunning?

Joda, det er varme der.. Er på et rom på ca. 2 kvm jeg lakker, 1 ht i slengen,
    og har en 1000w gulv vifte som står og spyr ut varme... Har ikke maskin... Og bruker Matson sprayboks..

Skal jeg vannslipe grunninga?
    Forsto det slik på de jeg handlet av at jeg tenger bare vannslipe
    etter klarlakken for og få et glatt og jevnt overlag...
    Men det du sier er at jeg burde vannslipe grunninga, før jeg legger på sort fargen? Så kanskje vannslipe den også før jeg legger på klarlakken - og vannslipe klarlakken også til slutt?...

Og hvor lenge brude jeg vente fra lakking til jeg vannsliper?
    På butikken sa de at jeg burde vente 1-2 uker i rom temp. fra jeg har lagt på klarlakken til jeg vannsliper den. Da ble jeg anbefalt 2000 papir. Men dette var fra klarlakk til vannsliping.. Må jeg vente like lenge om jeg skal
    vannslipe grunninga og sortlakken også?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så først pusse siget med 240, så "pusse" der igjen med 400 før jeg legger ny grunning? Ja

Joda, det er varme der.. Er på et rom på ca. 2 kvm jeg lakker, 1 ht i slengen,
    og har en 1000w gulv vifte som står og spyr ut varme... Har ikke maskin... Og bruker Matson sprayboks..

Skal jeg vannslipe grunninga?
    Forsto det slik på de jeg handlet av at jeg tenger bare vannslipe
    etter klarlakken for og få et glatt og jevnt overlag... Ja når du gjør det slik er det kanskje enklere å bare ta vannslipinga på klarlakken, men jeg anbefaler uansett å matte lett over med matteklut mellom grunning, svart og klarlakk.
    Men det du sier er at jeg burde vannslipe grunninga, før jeg legger på sort fargen? Så kanskje vannslipe den også før jeg legger på klarlakken - og vannslipe klarlakken også til slutt?....

Og hvor lenge brude jeg vente fra lakking til jeg vannsliper?
    På butikken sa de at jeg burde vente 1-2 uker i rom temp. fra jeg har lagt på klarlakken til jeg vannsliper den. Da ble jeg anbefalt 2000 papir. Men dette var fra klarlakk til vannsliping.. Må jeg vente like lenge om jeg skal
    vannslipe grunninga og sortlakken også?
    ..

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Startet med og lakke med sort

Ok. Takk for tips.. Da er jeg ferdig med grunning,
    og har nå lagt på et strøk matt sort.. Blir flere strøk i morgen, så muligens klarlakk i morgen kveld, eller på onsdag...
    Kommer annpå hvor tidlig jeg blir ferdig med sort fargen... Så får vell laste inn noen nye bilder i morgen..

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm...

Ble litt plaget med sort lakken, det la seg et salgs tiger/sebra mønster,
    lyst - mørkt - lyst - mørkt, som kan sees på bildet:

Så våtslipe da hele greia... Kan ikke se noe til dette mønstret lengere, så skal forsøke og legge på et eller to strøk,
    og forhåpentligvis så er ikke mønstret der etter det... Bilder som er lagt ved er av HT'en etter våtsliping...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du holder sprayboksen for tett på høyttaleren, da får du et smalt sprøytebilde som fort ender opp som sebrastriper. Husk også å lakkere i kryss, først sideveis, så opp og ned (f.eks). Og lakken fra spraybokser er tynne greier, så du må regne med flere strøk, helt til du har jevn dekning uten sebrastriber

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Mulig du holder sprayboksen for tett på høyttaleren, da får du et smalt sprøytebilde som fort ender opp som sebrastriper
    Du sier noe der ja, har nok hatt den nærmere en de 25 anbefalte cm'erne som står på boksen... Kunne nok hold på lenge om du ikke hadde kommet med denne Får håpe jeg klarer det bedre på neste da...
    Har også funnet ut at jeg har flyttet boksen for mye mellom "linjene" .... så dette er nok to faktorer som
    har kostet meg noen lakkbokser for mye...

Men på kryss sier du, skal jeg først nå legge et strøk fra side til side...så legger jeg andre strøket oppåver og nedåver?

Høres vell dumt ut ops:, men burde jeg f.eks lakke fra venstre til høyre, så "stoppe" boksen og ta den tilbake til venstre før jeg "starter" den igjen og dra den til høyre? Eller bare dra den side lengs fra venstre til høyre, så tilbake fra høyre til venstre med lakksprøyt hele tiden?

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enten så holder du sprayen for nærme, hvis ikke så ligger rusk i tuten på den. Da kan det også komme "striper"..

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    enten så holder du sprayen for nærme, hvis ikke så ligger rusk i tuten på den. Da kan det også komme "striper"..
    Var som sakt ute og sprayet på nytt, og det kan virkelig virke som overlappingen var litt vell dårlig... Roet litt ned, og flyttet boksen mindre nedåver hele tiden, og da så det bedre ut... Kjedelig at man gikk fri for lakk med en halv side igjen da... Så får ta det i morgen... Forhåpentligvis blir det uten sebrastriper

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lærer så lenge man lever....stå på!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaring kommer av og feile 8)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men på kryss sier du, skal jeg først nå legge et strøk fra side til side...så legger jeg andre strøket oppåver og nedåver?
    Nettopp, men vi snakker om å lakkere "vått i vått". Du skal altså ikke ta ett strøk sideveis, for så og vente til det tørker før du tar ett strøk opp og ned.
    Dette gjør du rett etter hverandre, og legger heller på tynnere lag flere ganger, enn å holde boksen tett ved og øse på for å få det til å dekke med en gang.

Høres vell dumt ut ops:, men burde jeg f.eks lakke fra venstre til høyre, så "stoppe" boksen og ta den tilbake til venstre før jeg "starter" den igjen og dra den til høyre? Eller bare dra den side lengs fra venstre til høyre, så tilbake fra høyre til venstre med lakksprøyt hele tiden?
    Mest smak og behag hva du selv synes er best. Jeg liker best en blanding av de to eksemplene dine. Jeg sprøyter altså begge veier, men stopper å sprøyte før jeg snur og lakkerer tilbake. Dette fordi det ellers fort kan komme vel mye lakk akkurat på kanten der du snur, og da kommer siget - - - sigende!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •