Subwoofer under gulvet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer under gulvet.

Driver og skal oppgradere "KINO" rommet.
    Kinoen er i kjelleren og Yttervegger er i betong. Pr i dag er rommet L formet og ca 3,7 x 4,5m på lengste mål. Skal bygge om så rommet blir Kvadratisk.
    Gulvet er lagt i tre, ca 30-50 cm over grunnen. Høyden varierer en del.

Kom derfor på tanken å bygge ett par subwoofere under gulvet.

Har sett litt på dette og man skulle vell kanskje klare og lage noe lignende, bare MYE mindre skala?
    THE BIGGEST HORN SUB OF THE WORLD by Roberto Delle Curti ITALY

Ser det kan bli ett stort problem og lage den slik som han i sement/Mur da hele huset kansje vil spille med, eller er sement/Mur sterkt nok?

Hva må man tenke på? vil ikke at man skal se noe særlig til subwooferen i rommet.
    Hvordan beregner man horn subwoofere, eller er det like greit for en nybegynner og bygge en vanlig bassrefleks/bandpasskasse?
    Frekvensområde 20-100hz..

Som sakt målene på subwooferen kan være 450x370x30/50cm.

Noen gode råd/ideer?

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et horn vil ha potensiale i en annen verden enn en vanlig kostruksjon.
    Her kan du laste ned hornresp Telstra BigBlog -

- Hvordan er høydenforskjellen fordelt rundt i rommet, er det random differanse fra 30-50 cm dypt eller er det 30 på en side og 50 på andre?
    - Tregulvet ditt er flatt og betongen under variabel eller omvendt?
    - Hva ser du for deg av driver(e)?
    - Estimert budsjett for hele løsningen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Har sett litt på IB det virker jo inntresangt, men tror ikke det er helt det jeg er ute etter?
    Hadde det vært loftkino tror jeg IB hadde hoppet noen hakk opp på listen, men takk for svar

Sitat Opprinnelig postet av syrre
    Et horn vil ha potensiale i en annen verden enn en vanlig kostruksjon.
    Her kan du laste ned hornresp Telstra BigBlog -

- Hvordan er høydenforskjellen fordelt rundt i rommet, er det random differanse fra 30-50 cm dypt eller er det 30 på en side og 50 på andre?
    - Tregulvet ditt er flatt og betongen under variabel eller omvendt?
    - Hva ser du for deg av driver(e)?
    - Estimert budsjett for hele løsningen?
    Får leke meg litt med det programmet. Hvilken TS skal man se etter på elementet for å vite om det egner seg for hornkonstruksjon?

På ene siden er det rundt 50cm hele veien, men resten er ganske random. Har ikke tadt med tregulvet i målingene, men det er ca 25cm tjukt.
    Hvis du trykker inn på hjemmekinolinken min og tenker at det er ett stort hulrom under gulvet.
    Driver(e).. Det som må til
    Budsjett har jeg ikke tenkt på, men har inntrykk av at hornløsninger blir betraktelig billigere en tilsvarende tradisjonelle systemer?

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du fjerne golvet står du jo relativt fritt, men skal du la det være mest mulig urørt så er IB beste løysning etter min meining.

Senker du ned eit eller to "manifolder" med 4 passelige element og legger rist over det så ser du ikkje masse til det.

Ein anna kanskje viktigare ting er korleis kryprommet er oppbygd. Jord? singel? fuktsperre? Ikkje heilt sundt for element(ene) om de står i eit fuktig kryprom.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Skal du fjerne golvet står du jo relativt fritt, men skal du la det være mest mulig urørt så er IB beste løysning etter min meining.

Senker du ned eit eller to "manifolder" med 4 passelige element og legger rist over det så ser du ikkje masse til det.

Ein anna kanskje viktigare ting er korleis kryprommet er oppbygd. Jord? singel? fuktsperre? Ikkje heilt sundt for element(ene) om de står i eit fuktig kryprom.
    Har ikke bestemt noe. IB vil kansje være den lettvindte måten, men planen er å bygge om rommet og lyddempe det helt. Da blir det kansje litt domt å ha 4-8 15" ere i krypkjelleren som strekker seg igjennom hele huset?

Kryprommet ser fint ut, er god ny drenering, lufting og det er fuktsperre så forholdene er nok grei sånn sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over dette:

Tapped horn:

Tapped Horn Experiments

potensialet er jo helt sinnsykt...

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunneleggeren og hjermen bak Rauna, Bo Hansson, har et horn bygd inn i kjelleren sin. Det er støpt ut av betong, og åpningen kommer ut bak sofaen hans. Hornlengden er på ca 5 meter tror jeg, og er like lang som avstanden fra resten av høyttalersytemet hans til lytteposisjonen i sofaen. Elementene som forsyner hornet med bass er ikke allverden store og det finnes noen bilder av greia på et par svenske forum.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til noen av bildene fra Bo: HiFiForum.nu - Legenden lever!!! Hemma hos Bo Hansson.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort innpå
    Danley er utrolig flinke på horn, sjekk ut "worlds largest subwoofer" eller noe lignende på youtube.
    Vurderte DTS-10 men fikk aldri noe klart estimat på shipping kostnader fra de.
    Tappede horn er vanskelig å konstruere, men treffer man bra med kvartbølge eller halvbølge kan det låte bra.

Det hornet til han svensken er nok et storformat front-loaded horn. En slik løsning er enromt plasskrevende men låter ofte vesentlig bedre og går litt dypere enn "mindre" horn. Ulempen med de er en relativt stor tidsdifferanse, slik at man må jasse mye med delay settings for å få rett match. Noe jeg antar han svenske har fått til ganske bra med sin løsning.

Mange vesentlige parametre, en god motor er utrolig viktig såvidt jeg har forstått. Le, BL, Fs er vesentlig, lav Le bra, høy BL, og lav Fs.. da har man et godt utgangspunkt for stor-format horn.

Mer ved senere anledning sitter på håpløs hotel-oppkobling

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •