Pianolakk finish på mdf plater?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pianolakk finish på mdf plater?

Hvordan klarer man å få slik pianolakk finish på mdf plater?

Jeg har veldig lyst å ha høyttalerne mine helt sorte eller rød men i pianolakk finish!

Finnes det spesial maling som kan rulles på og så på en måte vannslipes for å få en slik finish?

Noen tips eller noen andre som har gjort dette her inne?

Newcomer theCrane sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krever masse arbeid, ta en titt her: A 'how to' for High Gloss Finishing - diyAudio

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er steike mye jobb. Avklimatisering av MDF'en så du slipper sprekker, sparkling, grunning, pussing, grunning, pussing, sparkling, pussing, pussing etc. Jeg har prøvd uten lakkeringsbås, og det er så og si helt umulig å få skikkelig bra. Ville kanskje gjort en del av grovarbeidet selv for så å kontaktet et lokalt lakkeringsverksted og hørt på pris.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at den såkalte avklimatiseringen av MDF kan "hjelpes" ved bruk av en fres og noe finsparkel. Se mer i en tråd på forumet der det var en som byggde 2 "SWANS" sub'er..., tror han kom opp med noe genialt der.

Ang lakkeringsbås; det er viktig å ha et støvfritt rom hvor du kan gjøre jobben uten at støv, fluer og andre tulleting havner på lakken og ødelegger.

Lite forarbeid + biltemaspraylakk + garasje som lakkeringsbås = Helt ok resultat..., men vil du ha noe som folk sier "WOW" til, må du gå hardere til verks.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja med litt etter tanke så er det kansje enklere å laminere med eik eller noe i den duren, tenkte kansje et reklamebyrå kunne klare å legge vinyl på platene og, men så blir det vel utrolig vanskelig å få fine kanter med vinyl tror jeg.

Er ikke enkelt dette, men ja du sier noe med at en må mette mdf platene skikkelig med en grunning før en setter i gang med noe som helst lakkering.
    Nå er jeg litt heldig å ha et solid stykke med mdf her som da kun består av en sjøt. Det vil si at det er to plater på 28mm som er limt i sammen under press for så etter på kappet ned til ønsket mål. Så håper dette skal gjøre et godt resultat når jeg kommer til grunning. Kipt om platene begynner å sprekke etter en stund, hvertfall når en skal legge så mye arbeid ned i det hele.

Men jeg får vente litt, først får jeg begynne med fresen å få hull til ellementene og fester osv.

Off Diy prosjekter tar virkelig lang tid!!! hehe, litt mer en jeg hadde ønsket kansje. Men kan ikke snu nå når jeg har kommet så langt i lommeboka hehe

Og SannaX har du hvert på hawthorne å sett den siste dagen? De har fått inn den flotte sub forsterkeren du snakka om tideligere Den skal jeg ha veldig grei pris og!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Merk at den såkalte avklimatiseringen av MDF kan "hjelpes" ved bruk av en fres og noe finsparkel. Se mer i en tråd på forumet der det var en som byggde 2 "SWANS" sub'er..., tror han kom opp med noe genialt der.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...e-ferdige.html

Noen av de flotteste diy subbene jeg har sett vertfall!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja de subene er helt strøkne utrolig bra arbeid faktisk, tviler på jeg har så gode ferdigheter. Men med masse tolmodighet så kan jeg få det til

Men kansje det finnes andre måter å få en tøff finish på og uten om pianolakk
    Noe som skiller seg ut og kansje er litt tøft alikevell.. Som matt svart kan jo være like tøft og muligens lettere?

Men jeg har et lite rom i kjelleren som jeg kan få ganske så støvfritt, muligens jeg kan kle hele rommet med plast eller bare gjøre det skikkelig reint før en setter i gang. Har også gode muligheter for ventilasjon uten fra slik at jeg ikke dauer av lakk gass

Men jeg tenker litt på vinyl og jeg da, men jeg er veldig usikkert på hvor bra en kan få hjørner og slikt. Blir litt teit om en ser sprekker osv rundt over alt.

Det er kansje enklest å lakke uansett slik at alle områder blir dekket av lakk, vinyl kan vel bli utrolig vanskelig å forme nedi runde hull osv.

Dette er jo en åpen baffel og det skal være like mye møbel som høyttaler.

Vist noen har tips om noe annet så fyr løs! Veldig usikker på hva jeg bør gå for her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mye pes å lage pianolakkfinish da:wink: .
    Glatt over mdfèn med 320 papir, legg på et par strøk med slipegrunning/fyller
    2-komponent som brukes til bil. Dette ska tørke så det blir gjennomherdet skikkelig. Slip over med 400 papir. Deretter lakkeres objektet med 2-komponent billakk i ønsket farge, der det sprøytes må det selvfølgelig være støvfritt, riktig temperatur og utlufting av sprøytetåke. Å bruke spraybokser er helt utelukket, det som er på de boksene er bare noe uttynnet skvip.
    Hvis overflaten etter lakking ikke er slett nok , kan den slipes med veldig fint papir 1500-2000 for så å poleres opp til ønsket finish.
    Holder på å bygge meg to subbber og stereorack nå og kommer til å legge ut bilder av prosessen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar litt tid ja. Ooop, ikke for meg nei
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag eget lakkeringsrom med plast. Før du sprayer så dusjer du rommet med vann fra spruteflaske, lar det stå i 5 min. Så slipper du svevestøv. Biltema har greie lakkspøyter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •