Motiv på akustikkplater.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Motiv på akustikkplater.

Hei alle sammen!

Jeg er i ferd med å lage akustikkplater (5 cm glava akustikkplater 60 x 120).
    Disse har jeg rammet inn å trekt med svart, pustende stoff.
    Det blir for så vidt bra det, men det hadde vært mosomt å trekt dem med stoff som hadde motiv.

Da kommer spørsmålet:
    Har noen av dere prøvd dette selv, og vet dere om noen som trykker motiv på tekstil? Tenker da at motivet må "puste" for at panelet ska ivareta sine egenskaper.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

prøv å snakke med Erik på serigrafi.com.

Jeg er i gang med trykk hos de nå. Stoffet de bruker skal være bra til aksutikkplater da luft skal kunne komme gjennom.
    Største trykket de kan gjøre med dette stoffet er ca. 60x120, noe som jo passer perfekt til både Glava og Rockwool akustikkplater. De trykker da på en flate som er opptil 137cm lang og kan f.eks. trykke en "svart ramme" på det som er utenfor 120cm.

//Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Geir! Det var lenge siden Har du fått noen pris på dette, og hvilke motiver trykker de? Ta det på PM om nødvendig, men det har vel almenn interesse kanskje?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Chris,

jo det var lenge siden. Er litt for opptatt med andre ting om dagen, men må innom av og til....
    Prisen jeg har fått antydet er ca.500,- pr. trykk, opptil 60x120.

Jeg har sjekket flere andre steder, bl.a. Sumopix.com som det referes til i tråden. Der vil samme trykk med plate koste ca. 1300-1400 + ca. 120 i frakt. Dvs. ca. 1450,-
    Det inkluderer jo en akustikkplate, men det har man som regel selv, eller kan kjøpe 6 stk. til under 800,-.

Motivene kan være akkurat hva du selv vil, da det er du som leverer bildet. Jeg har selv hentet ned noen høyoppløselige postere fra MoviePosterDB.com - The biggest source for digital movie posters. Ellers bruker jeg bilder jeg selv har tatt med digital speilrefleks.

Jeg kan poste noen inntrykk når jeg har fått tilbake trykket og spent det over platen.

/Geir

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser frem til resultatet. Vet du hvilke type stoff de bruker? Bomull eller polyester?
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker.....

... for gode svar.
    Skal sjekke ut disse tipsene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Heisan Chris,

jo det var lenge siden. Er litt for opptatt med andre ting om dagen, men må innom av og til....
    Prisen jeg har fått antydet er ca.500,- pr. trykk, opptil 60x120.

Jeg har sjekket flere andre steder, bl.a. Sumopix.com som det referes til i tråden. Der vil samme trykk med plate koste ca. 1300-1400 + ca. 120 i frakt. Dvs. ca. 1450,-
    Det inkluderer jo en akustikkplate, men det har man som regel selv, eller kan kjøpe 6 stk. til under 800,-.

Motivene kan være akkurat hva du selv vil, da det er du som leverer bildet. Jeg har selv hentet ned noen høyoppløselige postere fra MoviePosterDB.com - The biggest source for digital movie posters. Ellers bruker jeg bilder jeg selv har tatt med digital speilrefleks.

Jeg kan poste noen inntrykk når jeg har fått tilbake trykket og spent det over platen.

/Geir
    Ja, er opptatt selv også, så vet hvordan det er Veldig bra priser det der må jeg si. Ytterst interessant.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ser frem til resultatet. Vet du hvilke type stoff de bruker? Bomull eller polyester?
    Heisan,

jeg er ikke sikker på stoffet. Kan spørre når jeg snakker med gutta på Serigrafi. Jeg vl tippe det ligger nærmere lin-kvalitet, men det er bare synsing....

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på erfaringene dine med tanke på bildekvalitet og "pusteevnen" til stoffet. Selv med en over snittet medgjørlig samboer er det vesentlig lettere å få gjennomslag for akustikktiltak i heimen når det kan kombineres med dekorative motiv

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mandag skal jeg til serigrafi-gutta for å se på prøvetrykket. Gir tilbakemelding i løpet av mandags kvelden..:razz:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøvetrykk evaluert!

Jau, da har jeg vært hos Serigrafi-gjengen, en dag for sent, men pytt,pytt.

Dette ser VELDIG bra ut. For å begynne med trykket: Motivet for prøvetrykket er filmplakaten av "Wanted". Vedlegg 62263

Trykket er gjort på såkalt "strikket" polyester. (Ikke spør, jeg fikk også syklubb-assosiasjoner og en impuls om å spørre hvorfor det ikke var heklet...:-))
    Selve duken er "limt" på et type papir, slik at trykkeprosessen ikke skal smøre fargen utover og gjennom. Etter trykket drar man papiret av og sitter igjen med selve polyesterduken.
    Dette stoffet ser nærmest litt vevd ut, med tydelige "fibre", men kun når man inspiserer veldig nærme. Stoffet puster, dvs. lydbølger bør absolutt komme gjennom.
    Resultat er er forbløffende bra. Meget god kvalitet på trykket. Som jeg skrev ovenfor ble det lagt til ekstra svart rand i kantene slik at side og toppbrettene rundt akustkkplata blir svarte. Selve hovedtrykket blir da "ansiktet" på plakaten.

Det som også er interessant er at selve filen du skal bruke behøver strengt tatt ikke være av så god kvalitet. Wanted-fila mi var ikke på mer enn 6Mpix, noe jeg fryktet skulle bli for dårlig. Men pga. teksturen i duken fungerte dette meget bra.

Jeg har nå bestilt ytterligere 2 trykk. For de som skal på AV messa på Triaden til helga så kan jeg ta med prøvetrykket dit, hvis ønskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hadde vært supert om du tok med på messa, kunne godt tenkt meg å sett det live Vedlegget fungerer forresten ikke..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg prøve å huske, Chris.8)

Så litt på kostnaden for en slik "akustisk plakat", og det ble ikke så halvgæærnt vil jeg si. Det ble 500 for trykket, ca.120 for Rockwool plata. ca. 80 for glattkant 21x45. Total 700,- for demping med skyhøy WAF.
    Lite hint:
    Når man trykker filmplakater er utfordringen at aspect-ratio blir litt "off", og passer dårlig til standard 120x60. For å beholde aspekt-ratio og unngå veeldig tynne personer, vil man ende opp med typisk 64.2 x 90.5. Husk at disse målene er "ansiktet" på plakaten, og siden kan trykkes svarte eller en annen ønskelig farge. Dette avhenger jo av type filmplakat man vil trykke. Av de tre jeg har valgt ut foreløpig er det opptil 5 cm forskjell på høyden hvis jeg beholder 64.2 som fast bredde.
    Dette er viktig å være klar over i de tilfellene man skal ha slike ved siden av hverandre. Da er det greit å prøve seg frem slik at man får noenlunde like store plakater ved siden av hverandre.
    Å beskjære Rockwool plata og lage tilhørende ramme er jo enkelt nok.
    (Grunnen til at jeg setter fast bredde på 64.2 er at rammen av glattkant som jeg har valgt bygger 21mm på hver side, derav 60cm + 4.2 cm.)8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier Geir Blir moro på messe! Er du der på middag på lørdag eller kun på dagen?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hola,

regner med å få med meg middagen også ja. Regner med at Mor10 og 8x12TOM kommer en tur også. Og Scrooge er vel inventar på det huset så han er jo selvskreven
    Da sees vi der!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Jau, da har jeg vært hos Serigrafi-gjengen, en dag for sent, men pytt,pytt.

Dette ser VELDIG bra ut. For å begynne med trykket: Motivet for prøvetrykket er filmplakaten av "Wanted". Vedlegg 62263

Trykket er gjort på såkalt "strikket" polyester. (Ikke spør, jeg fikk også syklubb-assosiasjoner og en impuls om å spørre hvorfor det ikke var heklet...:-))
    Selve duken er "limt" på et type papir, slik at trykkeprosessen ikke skal smøre fargen utover og gjennom. Etter trykket drar man papiret av og sitter igjen med selve polyesterduken.
    Dette stoffet ser nærmest litt vevd ut, med tydelige "fibre", men kun når man inspiserer veldig nærme. Stoffet puster, dvs. lydbølger bør absolutt komme gjennom.
    Resultat er er forbløffende bra. Meget god kvalitet på trykket. Som jeg skrev ovenfor ble det lagt til ekstra svart rand i kantene slik at side og toppbrettene rundt akustkkplata blir svarte. Selve hovedtrykket blir da "ansiktet" på plakaten.

Det som også er interessant er at selve filen du skal bruke behøver strengt tatt ikke være av så god kvalitet. Wanted-fila mi var ikke på mer enn 6Mpix, noe jeg fryktet skulle bli for dårlig. Men pga. teksturen i duken fungerte dette meget bra.

Jeg har nå bestilt ytterligere 2 trykk. For de som skal på AV messa på Triaden til helga så kan jeg ta med prøvetrykket dit, hvis ønskelig.
    Takk for tilbakemeldingen. Høres veldig bra ut dette. At de bruker "strikket" polyester er betryggende. Da puster det og polyester kan strekkes mye slik at det blir stramt og fint. Blir nok noe slikt på meg også.

Er det noen som har linker til bilder som er mer kunst inspirert? Jeg skal ha dette i en stue og ikke interessert i "filmplakat". Fordel om det er gratis.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi få se bilder av resultatet gary7?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt her? Da jeg tenker litt på det samme jeg også..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør først her jeg enn å lage en egen tråd om emnet, siden det er litt diskutert i tråden..

Hvilken type stoff/printmedie egner seg best til dette formålet? Har en storformat fotoskriver som skriver på medie opptil 61cm i bredden, det skulle jo være ideelt til å lage trykk for akustikkplater.

Den typen som er beskrevet over her har jeg jobbet med (i andre sammenhenger) og min erfaring er at trykket blir noe blast når en fjerner bakduken, omtrent halve fargen henger igjen på bakpapiret som kan kaster. Men det finnes mange typer av media, både tett og pustenede, noen er ganske like silke i tekstur, ikke så grov i teksturen som den duken som er omtalt over. Så har man jo canvas som er tettere igjen. Har fått i oppdrag å lage noen testtrykk, og lurer på hvilken mediatype jeg skal handle inn til formålet.

Noen meninger om dette?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •