Motiv på akustikkplater. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg for min del kommer til å holde meg unna vanlig print. Etter litt mer undersøkelse vil dette være reflekterende. Det er at par selskaper i USA som selger akustikkplater med motiver, og de bruker noe som de kaller dye sublimation og det skal gi veldig bra resultat. Aner ikke om noen kan utføre noe slikt i Norge. Jeg har prøvd å få priser for slikt stoff med print på fra USA. Fikk kun pris fra GIK Aoustic og det var såpass dyrt at det ikke lønner seg å lage selv. Det er også mye vanskeligere å trekke et slikt stoff på absorbentene. Man kan ikke uten videre stramme stoffet, da det kan gå ut over motivet.

The fabric is a open weave and it is not screen printed but uses a process called dye sublimation. It actually dyes the colors into fabric fibers with does not "clog" them up.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dye sublimation ER printing da, men det brukes en blekktype (dye, ikke pigment) som kan printes på polyesterduk og visse tekstiler. Sublimeringsprosessen er en bake/herdeprosess som låser fargene inn i stoffet med hjelp av varme og trykk, og samtidig gir mer smell/dybde i fargene.

Søk på sublimeringstrykk på gule sider eller tilsvarende, om det er noen så har store maskiner av denne typen så er det sannsynligvis leverandører eller underleverandører til reklame/dekorbransjen.

Sånn fungerer dette i praksis:

[YOUTUBE]cFH5ijdhu4A[/YOUTUBE]

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for infoen Haakon O.
    Nå betyr selve stoffet også ganske mye. Det har jeg oppdaget etter og ha målt en del. Disse som driver med dette, har neppe lydtransparent stoff av god kvalitet. Så da må man, hvis man vil perfeksjonere, levere stoffet selv.

Hvis du finner ut hvordan dette kan gjøres, så vil jeg gjerne høre om det.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis gjerne noen bilder av ferdige "plater". Hadde vært morsomt å se hvordan det ble på veggen.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Takk for infoen Haakon O.
    Nå betyr selve stoffet også ganske mye. Det har jeg oppdaget etter og ha målt en del. Disse som driver med dette, har neppe lydtransparent stoff av god kvalitet. Så da må man, hvis man vil perfeksjonere, levere stoffet selv.

Hvis du finner ut hvordan dette kan gjøres, så vil jeg gjerne høre om det.
    Nå er det ikke noe jeg har noe spesiell interesse i å utforske desverre, da jeg vil bruke mitt eget utstyr med pigmentblekk. Har allerede prøvd dette ut på materiale som har blitt brukt til frontstoff til høyttalere med godkjent resultat. Tror jeg går for å bestillle en rull med denne duken for prosjektet jeg har foran meg.

Men om man finner noen her til lands med slikt utstyr, har jeg svært vanskelig for å tro at de vil være noe spesielt interesserte i å putte ukjente kundeleverte materialer inn i sine maskiner i halvmillionklassen og opp.. De vil heller ikke kunne vite noe om fargeprofiler som må brukes på aktuelt stoff for brukbart resultat, eller hvordan stoffet reagerer på trykk/varme for sublimeringsprosessen. Worst case er jo om det ikke skulle tåle varme/trykk fra sublimeringsprosessen, og klistre seg fast inni maskinen eller lignende. Tror de aller aller fleste vil vegre seg for å ta på seg en slik jobb.

Tror nok jeg ville sjekket rundt om noen faktisk kan levere dette materialet direkte, da kan de nok trykke opp det du ønsker Men om det blir noe billigere enn fra de som leverer dette i usa er en annen sak.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nesten du har et utgangspunkt for en liten hjemmebedrift her HåkonO Jeg vil tro at det er en og annen som er interessert hvis resutatet er bra. Mange, meg selv inkludert, trekker akustikkplater med molton, som jo ikke er egentlig er spesielt godt egnet akustisk sett.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det er par bra ideer, takk for det!

Se evt min tråd - post #133 og litt videre for løsning til tak med integrert lys.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen av dere erfaring me GIK Acoustics sine paneler? Det er selvsagt noe dyrere enn løsningene som blir presentert her, men da kommer platene helt ferdige.

GIK Acoustics: GIK ArtPanel

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig berre eg som er blind, men eg spør uansett. Kvar blei trykket bestilt?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.serigrafi.com - Chr. Brynildsen & co AS på internett ble det bestilt fra, såvidt jeg kan lese fra teksten? Iallfall det trykket av Wanted plakaten?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet Koss dette endte?