Downlights ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Downlights ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Downlights ?

Jeg har leca-tak og skal fore ned og sette inn downlights. Jeg har foret ned taket 5 cm og hadde tenkt å fore ytterligere 5 cm ned i rommets ytterkant for å ha downlights.

1. Er det krav til bruk av spot-kasser også ved 220v-system? Vet det er det på 12v system.

2. Finnes det kasser/downlights som passer inn i 10cm nedforing?

3. Hvis jeg ikke bruker isolasjon, kan man vel droppe hele boksen da både gips og betong er relativt brannsikkert :-D
    Noen som vet ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er min 10cm til brennbart matrilaer trenger du ikke kasser, har jeg skjønt det. Og er det bare leca over er jo ikke dette særlig brennbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva hvis jeg skal legge inn isolasjon i tillegg ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du legge isolasjon i kassen må du ha kasser. Kan du ikke gipse hele himlingen først, så lekte ned for kassen. Da har du jo gips mellom isolasjon og downlight.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Skal du legge isolasjon i kassen må du ha kasser. Kan du ikke gipse hele himlingen først, så lekte ned for kassen. Da har du jo gips mellom isolasjon og downlight.
    det var jo en ide....
    men vil 5cm være nok plass og gi nok luft?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    det var jo en ide....
    Bruker du led dowlight holder det plenty. Du bør nok opp på 8-10cm på vanlige.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    det var jo en ide....
    Bruker du led dowlight holder det plenty. Du bør nok opp på 8-10cm på vanlige. Her kan du titte litt: elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da dropper jeg både ekstra nedforing og downlight-kasser...
    Monterer 220V spotter rett i gipsen uten isolasjon. Da det er lecaplank over skulle det gå mer enn greit. Dette gjør jobben både enklere, finere og billigere.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hoved oppgaven til en downlight kasse er å holde isolasjon fra å komme bort til lyset å skape en varmeutviklende situasjon.
    fra gammelt av da de begyte med downlights borret de bare hullet, fikk kabelen, stakk handa opp i hullet og dyttet vekk litt isolasjon, men med tiden så krøp isolasjon tilbake helt inntil lampen.
    mange branner har oppstått pga av dette.
    pga av dette ble det påbudt med kasser

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    hoved oppgaven til en downlight kasse er å holde isolasjon fra å komme bort til lyset å skape en varmeutviklende situasjon.
    fra gammelt av da de begyte med downlights borret de bare hullet, fikk kabelen, stakk handa opp i hullet og dyttet vekk litt isolasjon, men med tiden så krøp isolasjon tilbake helt inntil lampen.
    mange branner har oppstått pga av dette.
    pga av dette ble det påbudt med kasser
    Mener du at det er påbudt uansett situasjon ? Jeg har lecatak som jeg har nedforet 2 tommer. Ved downlightene vil det være omtrent 20cm til nærmeste lekt og altså 5 cm hulrom mellom gips og leca. Dersom det er et påbud ved lov må jeg igjen revurdere...

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der det er isolasjon er det påbudt, men hverken leca eller gips er brennbart. men største problemet ditt er vel plassen? siden du bare har lektet ned 2 tommer, noe som tilsvarer ca 5 cm vel. nå har ikke jeg lest alt oppover her, så sikkert noen som har nevnt LED. har du vurdert det? kanskje litt dyrt som de fleste nevner, men så varer det myyeee lengre også

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Downlights

For å være pirkete så er det påbudt med kasse ja. Det er og påbudt med trafoholder i 12v anlegg, Dette er et stag som sørger for at avstand mellom trafo og pære maksimeres.
    Dette er det som er i NEK. Men den andre siden av saken er den at det overhode ikkje blir praktisert. Dersom du du ikkje har brennbart materiell i nerheten av spotpære sier eg bare kjør på. Eneste eg ville ha tenkt på, og det er ganske viktig. Bruk varmebestandig kabel. F,eks pls90. Dette for og hindre at isolasjon blir porøs over tid.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha vanlig downlight spotter så er det krav til at eletrikker skal godkjenne det du gjør, så vil tro det er bedre å bare snakke med elektrikker om hvordan du skal gjøre dette sikrest mulig. har forstått på en kamerat, som har papirer som elektro installatør at det var krav til downlight kasser på 220v spotter. vær klar over at om du installerer spotter uten å få elektrikker til å godkjenne dette, og det senere av en eller annen grunn begynner å brenne så sitter du ganske dypt i klisteret. som jau sier, så er det også krav til at du skal bruke pls90, eller annen type kabel som tåler 90 grader.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrikere tar seg latterlig mye betalt for å koble opp en spot. Sist jeg hørte var 800 kr pr hull... Foretrekker å gjøre det selv for deretter å få en med papirer til å signere (de fleste kjenner vel en som kjenner en som kjenner en elektriker?)

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Elektrikere tar seg latterlig mye betalt for å koble opp en spot. Sist jeg hørte var 800 kr pr hull... Foretrekker å gjøre det selv for deretter å få en med papirer til å signere (de fleste kjenner vel en som kjenner en som kjenner en elektriker?)
    betaler du 800 får du det billig, så vet det er dyrt å få elektrikker til å gjøre det. problemet er at det ikke er like lett å få elektrikker til å godkjenne. hvis en elektrikker skriver under på dine papirer, skriver han under på at arbeidet er utført 100% som det skal. hvis det senere viser seg at han har slurvet med å sjekke det du har gjort, og du ikke har gjort det skikkelig, og det av den grunn begynner å brenne, så er det elektrikeren som sitter i klisteret.

bare så det er klart. de 800 elektrikkeren tar er ink materiell og spotter og slikt.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 800 er ikke inkludert annet enn kobling. En jeg kjenner fikk nettopp pris på spotter i et hus (han eier et byggefirma). 2200kr pr. spot.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Hvis en elektriker godkjenner en annens arbeid, så bryter han reglene grovt, og når det er sagt, så kan ingen elektrikere alene godkjenne noen ting som helst (bortsett fra egen bolig).
    Håper ingen er så dumme at de godkjenner andres arbeid og setter seg selv i en situasjon der man kan bli straffet med både fengsel og bøter for uaktsomhet, og for ikke å snakke om skyldfølelse hvis det skulle skje noe alvorlig.
    Jeg ville aldrig gjort en slik godkjenning. selv ikke for min beste kamerat.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JauJau
    For å være pirkete så er det påbudt med kasse ja. Det er og påbudt med trafoholder i 12v anlegg, Dette er et stag som sørger for at avstand mellom trafo og pære maksimeres.
    Dette er det som er i NEK. Men den andre siden av saken er den at det overhode ikkje blir praktisert. Dersom du du ikkje har brennbart materiell i nerheten av spotpære sier eg bare kjør på. Eneste eg ville ha tenkt på, og det er ganske viktig. Bruk varmebestandig kabel. F,eks pls90. Dette for og hindre at isolasjon blir porøs over tid.
    Mnja... Det er kommet lettelser på kravene til feste av trafo i elsikkerhet nr65. Der er det vurdert slik at i fast himling så er det ikke krav til å feste trafo, så sant ikke leverandør krever dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Hvis en elektriker godkjenner en annens arbeid, så bryter han reglene grovt, og når det er sagt, så kan ingen elektrikere alene godkjenne noen ting som helst (bortsett fra egen bolig).
    Håper ingen er så dumme at de godkjenner andres arbeid og setter seg selv i en situasjon der man kan bli straffet med både fengsel og bøter for uaktsomhet, og for ikke å snakke om skyldfølelse hvis det skulle skje noe alvorlig.
    Jeg ville aldrig gjort en slik godkjenning. selv ikke for min beste kamerat.
    Det kan jo være snakk om å gjøre grovarbeidet selv og la trikkern sjekke alle kablinger før det lukkes, og dermed gå god for arbeidet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •