Erstatte vinyl med finér -enkelt eller grisejobb?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatte vinyl med finér -enkelt eller grisejobb?

Jeg har akkurat kjøpt meg et par Kef IQ9 som jeg fikk ekstremt billig pga at den ene har veltet og fått en skade på kabinettet. Mdf'en er hel, men vinylen har sprukket. For å fikse dette har jeg vel egentlig 3 valg, lakkere, ny vinyl eller finér. Uansett må jeg av med "walnøtt"vinylen som ligger på kabinettet, er det noen som har erfaring med å fjerne vinyl på høyttalerkabinett?

Jeg har mest lyst til å finére kassene, da lakkering (les "pianolakk") er blitt litt for vanlig, synes jeg. Ofte så får man vel problemer med synking/krymping i spaklingen over tid også.

Noen som har tips til lekker trefinér, og evt. hvor man kjøper slikt?
    Jeg ønsker mørk farge, så det må være mørk finér eller finér som tar seg godt ut i mørk beis.

Pøs på med bilder av finér/finérte høyttalere du synes er lekre!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fjernet vinyl engang fra en tandberg huldra som noen hadde "modifisert".

Jeg brukte strykejern, god tålmodighet og MYE varme. Så lenge jeg tok det rolig og ikke dro for hardt gikk det greit å få det av helt. Dro jeg for hardt gikk den istykker.

Anbefaler at du prøver på et lite synlig sted først, feks undersiden. Også bør du sjekke om du har noe middel som fjerner limrestene, feks rødsprit eller tynner.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Et annet spørsmål er om man MÅ fjerne vinylen før man legger finér..?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sansynligvis ikke, iallefall ikke hvis du sliper + grunner den først, samt bruker vannbasert kontaktlim.

Andreas

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Sansynligvis ikke, iallefall ikke hvis du sliper + grunner den først, samt bruker vannbasert kontaktlim.

Andreas

Hvorfor vil vannbasert lim være best egnet? Spør ikke for at jeg er negativ, bare lurer.

Håpet er at det er greit å fjerne vinylen, slik at jeg slipper problemer i ettertid.

Jeg spør igjen; er det noen som har eksempler på pene finérsorter, og hvor man handler slikt?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg bygde min senterhøyttaler og subbene, brukte jeg bøkefiner som jeg bare lakkerte noen ganger. Fikk det greit til men det ble en del arbeid. Fikk de ganske like frontene (Dali 40) som er i bøkefiner.
    Fikk kjøpt fineren i flak på en dørfabrikk i nabobygda. Her hadde de utrolig utvalg, men de var ikke vant med selvbyggere på døra...
    Har du en dørfabrikk i Trondheimsområdet ville jeg ha hørt med dem!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •