Nye DIY suber - Ferdig med eq, nye målinger i post 64!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 95
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye DIY suber - Ferdig med eq, nye målinger i post 64!

Har i flere år brukt Peerless XLS-12 og Hypex DS4.0 som sub. Først sammen med to slaver, siden i lukket kabinett. En passiv sub med samme element kom til for et par år siden, men den forsvant etterhvert opp på gutterommet til sønnen i huset. Nå er nok en XLS-12 og en Hypex DS4.0 i hus så planen var selvfølgelig å bygge en aktiv sub til.

Vurderte å bygge to nye bassreflekskasser, men etter en test i lånt 60L kasse, falt jeg tilbake på lukket.

Tilslutt bestemte jeg meg for å bygge TO nye lukkede kasser, som samtidig skal fungere som "stativer" til mine Klipsch RB-81.

De får en pyramideform og bruttovolum havner på 50-51 liter.

Arbeidstegningen ser slik ut:

-peerless-xls12_pyramide-jpg

Kassene er påbegynt og ser sålangt slik ut:

-kasse_01-jpg

Har noen erfaring med å felle inn Hypex forsterkerne uten å lage et eget kammer til dem og er dette problematisk på noe vis?

Jeg har ønske om å sette inn en avstiver mellom front og bakplate, men skal det bli plass til denne må element og forsterker sitte rett ovenfor hverandre nederst i kassen, er det dumt?

I dagens kasse har jeg dempet bakplaten, men det er vel ikke smart å dekke til forsterkeren (pga varme)?

Tips og tilbakemeldinger mottas med takk.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har noen erfaring med å felle inn Hypex forsterkerne uten å lage et eget kammer til dem og er dette problematisk på noe vis?

Jeg har ønske om å sette inn en avstiver mellom front og bakplate, men skal det bli plass til denne må element og forsterker sitte rett ovenfor hverandre nederst i kassen, er det dumt?

I dagens kasse har jeg dempet bakplaten, men det er vel ikke smart å dekke til forsterkeren (pga varme)?
    Hypexforsterkerene lekker luft ..., selv i bassreflekskasser. Dersom du vil felle dem inn i kassen, må du nok gjøre det i et eget kammer.

Ang avstiver: Jeg ville plassert en avstiver rett over elementet, så nært som overhodet mulig uten å ødelegge for islagsmutterene. I tilegg, ville jeg hatt en avstiver som står ca halvveis bak i kassen fra topp til bunn, som har som hovedmål å stive opp sideveggene. Ettersom det er de største flatene, vil disse være mest utsatt for "uønskede" svingninger. ... og dersom du gjør det; ikke sett den AKKURAT midt i; sett den litt fremme eller litt bak i forhold til midten, slik at ingen flater blir like store. Jeg sier dette med bakgrunn i min teori om at dersom en skal dempe resonanser/fjas, så må mest mulig være sjevt og "unøyaktig". På den måten blir det minst mulig som blir påvirket av de ulike frekvensene (du må gjerne korrigere meg hvis jeg er på tur her).

Hypex'n vil nok generere litt varme..., men ganske lite. Spill som juling med dem i en liten stund og kjenn på bakplata om de er varme.., i bestefall litt lunket vil jeg tro?

Jeg vil nok anbefale deg på det sterkeste å ha forsterkeren på utsiden... både pga det er noe jeg foretrekker personlig, OG utfordringer mtp kassen, tetting, vibrering, fleksibilitet etc...

Så noen spørsmål:
    1. Er det noen grunn til at du har valgt spon i stedet for MDF?
    2. Er fingeravtrykkene mine på et av elementene?
    3. Du skal bruke èn DS4.0 til begge? .... eller en til hver? Jeg ser ingen grunn til å bruke 2. Dette vil også supportere min mening om at forsterkeren bør ligge utenfor (større fleksibilitet rundt forsterkervalg, samt at kassene ikke blir ulike pga den ene får forsterker, mens den andre må klare seg uten...).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var redd Hypexene lekker ja, men eget kammer tar opp for mye volum. Vet du HVOR de lekker?

Jeg er HELT enig når det kommer til avstivere, dette er også planen. Men sålenge jeg er helt uenig ang forsterkerne ser jeg en liten utfordring der. :-D

Min nåværende sub har lukket kammer for Hypex forsterkeren og den har sittet der i 4-5 år uten lufting og uten problemer, så det bekymrer meg ikke.
    Men om jeg MÅ ha kammer i disse subene må de bli så små som overhodet mulig, og det er mulig varmen blir et større tema da (?)

Som nevnt; jeg foretrekker personlig å ha forsterkerne innfelt i kassene. Jeg har vurdert å montere de utenpå bakplaten men forventer protester pga lavere WAF. Dette vil bli godt synlig på den ene når man kommer inn i stuen.

Så noen svar:
    1. Min erfaring er at det ikke er lydmessige forskjeller mellom spon og MDF i en sub, og spon hadde jeg.
    2. Jeg har ikke sjekket de for fingeravtrykk men det stemmer nok!
    3. Det er en forsterker i hver av subene ja, og jeg ser all grunn til å bruke to!
    Etter 5-6 år med Hypex har jeg heller ikke behov for å velge annen forsterker.

Subene skal også brukes til musikk og fores med et stereosignal fra forforsterkeren, i tillegg blir den ene plassert nær hjørne og den andre ikke, slik at jeg vil ha uavhengig bassmanagment på de to. Sammen med større headroom og mer trivelig impedans til forsterkeren er det fire gode grunner for å benytte to forsterkere i stedet for en.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var redd Hypexene lekker ja, men eget kammer tar opp for mye volum. Vet du HVOR de lekker?
    Justeringsknottene og muligens noe mer... (husker ikke). Godt mulig du kan bruke noe lim eller noe som tettningsmateriale..., men vet ikke om det fungerer helt som planlagt.

[..] så små som overhodet mulig, og det er mulig varmen blir et større tema da (?)
    Det tror jeg går helt greit. Den har sin obligatoriske kjøleplate (altså; bakplata til forsterkeren). Hadde det vært behov for ekstra kjøling, hadde det vært ribber på. ... og dersom du vil være heeeeeelt 100% sikker; gjør en eller begge av følgende tiltak; 1. lim på en liten kjøleribbe med noe termisk lim. 2. skriv en mail til hypex. Har hørt de skal være greie på å svare.

Så noen svar:
    1. Min erfaring er at det ikke er lydmessige forskjeller mellom spon og MDF i en sub, og spon hadde jeg.
    2. Jeg har ikke sjekket de for fingeravtrykk men det stemmer nok!
    3. Det er en forsterker i hver av subene ja, og jeg ser all grunn til å bruke to!
    Etter 5-6 år med Hypex har jeg heller ikke behov for å velge annen forsterker.
    1. Ok. Slettes ikke dumt.
    2. Godt den skal få spille igjen
    3. Mer om dette etter neste quote...

Subene skal også brukes til musikk og fores med et stereosignal fra forforsterkeren, i tillegg blir den ene plassert nær hjørne og den andre ikke, slik at jeg vil ha uavhengig bassmanagment på de to. Sammen med større headroom og mer trivelig impedans til forsterkeren er det fire gode grunner for å benytte to forsterkere i stedet for en.
    Ok... forstår litt bedre hvorfor du vil ha to..., men samtidig er jeg litt fan av å la bassene spille mest mulig likt, en får det bedre til med 1 forsterker slik at justeringene blir nøyaktig like for begge..., men det er kanskje minimalt. ... og med mer trivelig impedans til forsterkeren mener du selvsagt 8 vs 4ohm..., men forsterkeren trives jo godt med 4 og. .., og etter det jeg har erfart, har den ingen problemer med strømreserver selv om en kjører hardt på 4ohm. Så ut fra mine påstander, vil jeg undergrave dine "4 gode grunner"....;
    1. Stereosignal; Har dette noe for seg? ... regner med du vil bruke dem fra ca 50-60hz og nedover... og vil da stereo egentlig ha noe for seg? Da er det vel gjerne greiest med "supermono"?
    2. uavnengig bassmanagement; Dersom en får mer "gain" enn den andre, vil signaturen/kontrollen endres og det blir potensiellt mer "grøtete" enn med lik instilling.
    3. Headroom; hva mener du her?
    4. Trivelig impedanse; Som nevnt ... forsterkeren liker seg jo meget godt med 4ohm.

... og som sagt; dette er bare mine påstander som kan være langt fra fakta og trenger ikke en gang å ha rot i noen som helst fysiske lover. Du må bare knuse tilbake!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i kontakt med Hypex. De sier at denne er tett og uten skrangling. De hadde ikke solgt den ellers! Basta!
    Så får vi se etterhvert om produktet holder mål i følge "reklamen".

Etter at jeg skrev det med lite kammer og varme, kom jeg på at det jo ikke er noe problem å lage noen luftehull over og under forsterkeren i kammeret heller.

Har tidligere kjørt 2 stk XLS-12 på en DS4.0 så jeg vet at det funker. Men med lukket liten kasse med lav Q og slak avrulling hele veien nedover trenger jeg å fore på med eq, og da er det slettes ikke dumt med mer effekt, mer strømreserver og dermed mer headroom. Tankegangen min er at to forsterkere som lever et rimelig avslappet liv trives bedre og har bedre kontroll enn en forsterker som må jobbe på spreng.
    Det har litt med overbevisning og feel good følelse også. Alt innen hifi og lyd er slettes ikke bare tørr og eksakt teori, vi har våre egne meninger og overtro også.

Når det kommer til mono/stereo og likt signal til bassene er jeg enig helt frem til man tar med rommets påvirkning i ligningen. Hos meg gjør plasseringen en stor forskjell på frekvensresponsen mellom høyre og venstre kanal, så kjører jeg dette i mono og en forsterker uten individuell eq, flytter bassen seg (og dermed delvis lydbildet langt over mot venstre når musikken/signalet treffer de frekvensene som trigger rommet/plasseringen mest. DET skaper de problemene du skisserer i langt større grad enn forsterkere og signalvei.

I et helt symetrisk oppsett inkludert symetri i rommet ville jeg langt på vei vært enig med deg.

Og dine synspunkter er like sanne som enhver annens og mottas med glede og takk. Så selv om jeg kan virke stri og vrang i svarene her, er jeg åpen for ny lærdom

Kommer etterhvert inn på noen tanker på hvordan dette skal kobles opp for å kunne kjøre både musikk i stereo (uten surround receiveren) og flerkanals film, samt nødvendig eq pga lav Q og rommet, så jeg tror du da kanskje vil forstå tankegangen min bedre :lol:

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i kontakt med Hypex. De sier at denne er tett og uten skrangling. De hadde ikke solgt den ellers! Basta!
    Så får vi se etterhvert om produktet holder mål i følge "reklamen".
    Jo, lykke til. Det blåste litt når jeg stappa en inn i en 18" vented isobarik (Dynabel PA1880).

Har tidligere kjørt 2 stk XLS-12 på en DS4.0 så jeg vet at det funker. Men med lukket liten kasse med lav Q og slak avrulling hele veien nedover trenger jeg å fore på med eq, og da er det slettes ikke dumt med mer effekt, mer strømreserver og dermed mer headroom. Tankegangen min er at to forsterkere som lever et rimelig avslappet liv trives bedre og har bedre kontroll enn en forsterker som må jobbe på spreng.
    .. og du VET du trenger mye EQ? Selv har jeg 2 10" XXLS i 31l lukkede kasser..., og når jeg fjernet all EQ, spillte de så lineært som jeg ikke engang hadde drømt om... Helt utrolig hva roomgain'en gjør hos meg tydeligvis...

Det har litt med overbevisning og feel good følelse også. Alt innen hifi og lyd er slettes ikke bare tørr og eksakt teori, vi har våre egne meninger og overtro også.
    Å?... :-D ... og det er nå enda godt!

[...] rommets påvirkning i ligningen. [...] stor forskjell på frekvensresponsen mellom høyre og venstre kanal [...] DET skaper de problemene du skisserer i langt større grad enn forsterkere og signalvei.
    Hadde du enda vært hardcore, hadde du byggd om stua...

I et helt symetrisk oppsett inkludert symetri i rommet ville jeg langt på vei vært enig med deg.
    Jeg skjønner problemene. Rommet spiller så stor rolle på lyden at det er plagsomt. Selv i min relativt "ideelle" stue på ca 6*4*2.4m, er det så store svingninger når vi passerer 50hz og oppover, at jeg ikke vil se på kurven en gang.

Og dine synspunkter er like sanne som enhver annens og mottas med glede og takk. Så selv om jeg kan virke stri og vrang i svarene her, er jeg åpen for ny lærdom
    Hehe... Jeg liker at temperaturen økes litt av og til..., og vil tro jeg bidrar til det av og til . Nøkkelen til utvikling er jo at en kan si "hvorfor?". ..., som små barn når de er i vriompeis fasen.

[...]så jeg tror du da kanskje vil forstå tankegangen min bedre :lol:
    Ja, jeg forstår den allerede..., jeg er bare litt vrang med vilje (ref punktet over...). Jeg vil tro at ting blir bedre når en faktisk har vurdert tenkt løsning opp mot alternativene, og ettersom jeg i utgangspunktet ikke var enig (sett fra et noe naivt ståsted), var det viktig for meg å påpeke det.

Nå er jeg enig.

(gleder meg forresten til jeg skal bygge mine... Starter vel om en uke eller to tror jeg. Jeg har målene til MDF'n i klar..., så stakkars karen som skal sage for meg.. )

Forresten;
    1. hvordan skal du plassere elementene? Inn mot hverandre, eller fra hverandre?
    2. Hvor langt fra bak og sidevegg skal de stå?
    3. Har du vurdert å ha elementet på frem, eller bakplaten? (altså; hvorfor vangte du det jeg har forstått skal være sideplaten?
    4. Har du vurdert ekstra vekt i bunn, for å lage "fundamentet" for høyttalerene som skal stå oppå mer stabilt?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet jeg trenger eq i bunn ja, men med ny(e) plassering(er) får jeg antagelig en kraftig peak ved ca 35hz som bør temmes i tillegg.

Stua er fhv nybygget, men ble ikke bygget med akustikken som 1.pri dessverre. Nytt lytterom er dog på gang, forhåpentligvis i løpet av 2010.
    Stua er for øvrig 6,7 x 4,6 x 2,4, men anlegget står på langveggen med ene høyttaleren nær ytterhjørnet, og den andre da ca midt på langveggen. Annen plassering er utelukket pga lerret, PJ, skjult kabling og ikke minst min samboer.

Som den utrolig stresse totningen jeg er, og i tillegg passert halvveis i livet, er det i praksis umulig å få min temperatur til å stige

Elementet blir sittende i front, og disse kassene er VELDIG mye tyngre og stødigere enn stativene som benyttes pr i dag, så ekstra vekt e.l. har jeg ikke hatt i tankene.

-substativ-jpg

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Elementene fremme makes sense.

... og jeg tenker litt på at kassen eventuellt beveger litt på seg. Subbene mine har jeg sett hoppe 5cm på 1 "pang" ... det var ganske drøyt. ..., men kommer jo litt an på hva de står på og slikt da. Jeg har vurdert å kjøpe skiferplater.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnet egentlig med at det var nok byggebilder og beskrivelser på AVF nå, men siden jeg får forespørsler om fremgangsmåten kommer en liten forklaring her:

Kassene er designet utfra størrelsen på høyttalerne som skal stå oppå de. Dermed er dimensjonene i toppen bestemt; 24 x 30cm.
    For at diskant/mellomtone skal komme i en gunstig lyttehøyde ble høyden på subkassene 60cm.
    Deretter var det jo ønsket volum som bestemte hva dimensjonene i bunnen skulle bli. I dette tilfellet 43 x 43cm

Etter at jeg tegnet opp dette i Sketchup, fant jeg ut at en loddrett bakplate ble penere, samtidig som en større helling på frontplaten så mer "riktig" ut fra lytteposisjon - subelementet havner nå onaxis - selv om det ikke har noen lydmessig gevinst ifht subbass.

Ofte kan det være enklest å begynne med bunnplaten og bygge seg opp derfra, men jeg ønsket færrest mulig synlige plate-ender og derfor er bunn og topp lagt i mellom de andre platene, samt at front og bakplate dekker endene på sideplatene. (håper det ble forståelig)

Etterhvert som man har bygget en del kasser finner man ut hva man selv synes er enklest/raskest/penest, så fremgangsmåten her er hva JEG foretrekker og ikke noe fasit.

Topp og bunnplate ble laget først, og dette er de to eneste platene hvor jeg behøvde å være pinlig nøyaktig. Her måtte jeg huske på å trekke fra tykkelsen på sideplater og front/bakplate, og ikke minst kappe disse med rett vinkel på sidene og mot fronten. En sjekk av tegningen viste at jeg trengte 9 grader på sidene og 12,5 grader foran. Disse platene ble kappet vha sirkelsag og anlegg mot rettholt festet med tvinger.

Deretter ble bakplaten tegnet opp vha en 60cm senterlinje jeg målte utfra, og deretter kappet på en stor bordsag på frihånd. Her er det bare å kutte et par mm utenfor strekene i alle retninger, og heller frese vekk dette etter montering.

Topp og bunnplate ble deretter skrudd (ikke limt) fast til bakplaten, hvor jeg kunne sette de vinkelrett mot senterlinjen jeg allerede hadde tegnet på bakplaten.

Da så det altså sånn ut:

-peerless-xls12_sub_start-jpg

Når man monterer dette er det smart å kappe et bord e.l. med samme lengde som innvendig høyde på kassen. Da er det enklere å få topplaten i rett høyde etter at bunn er skrudd fast, og etterpå benyttes den til støtte ytterst på topplaten slik at man vet at topp og bunn forholder seg paralelle.

Siden er det plankekjøring! :-D
    Sideplater blir lagt inntil topp og bunn og festet med en skrue (eller tre) gjennom bakplaten mens man ganske enkelt tegner/merker på og deretter kappes den også på frihånd et par mm for stor i alle retninger.

Når det er gjort kan man lime sideplatene til topp og bunn, mens skruer holder den på plass mot bakplaten og et par jekkestropper skaper press på limfugene. (tvinger er vanskelig å bruke på skrå flater).

Sideplatene stikker nå litt fremfor topp og bunn. Men ved å legge et rett panelbord, lekt e.l ved siden av sideplaten, hvilende på topp og bunn og justere overfresen til samme høyde som tykkelsen på "rettholten" er det enkelt og raskt å frese sideplatene til de flukter med topp og bunn.

Deretter er det bare å legge hele kassen ned på en plate og tegne av fronten, for så å følge samme fremgangsmåte; kappe den litt for stor (NB! her må man huske vinkel mot topp og bunn), lime den fast vha jekkestropper og frese den ned etterpå.

Fortsatt er bakplaten kun skrudd fast og kan nå taes av for å lage evnt avstivere, tette alle hjørner med silikon/akrylmasse, male kassen innvendig etc.
    Så kan bakplaten limes på og det eneste som da mangler er hull til element og forsterker!

En av mine lange innlegg på AVF, og gratulerer til de som gadd lese seg igjennom hele fremgangmåten

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk brukt deler av lørdagen til noe fornuftig, og nå nærmer det seg noe her.
    Frontplater ble kappet og limt på plass, alle kanter har blitt frest ned i flukt med platene, kassene er grunnet innvendig, og hull til elementer er på plass. I tillegg fikk den ene kassen hull til forsterker på baksiden.

Dermed ser de sånn ut:

-kasse_02-jpg

-kasse_03-jpg

-kasse_04-jpg

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss! Flott arbeid der! ... ble jo utrolig gjevnt og fint. ... hvordan blir finishen?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Jøss! Flott arbeid der! ... ble jo utrolig gjevnt og fint. ... hvordan blir finishen?
    Pga vinteren er lakkering utelukket, men jeg kommer nok til å male dem sort silkematt i første omgang. Vurderer å prøve den sorte vinylen som AVShop selger i håp om at det ville passe bra sammen med vinylen på Klipschene.
    Skal uansett ikke være noe blank pianolakk med bling faktor på disse, det vil ikke passe inn med noe av det andre utstyret eller møblene.

Men først og fremst skal de testes om de svarer til forventningene lydmessig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utrolig jevnt og fint ja!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rosende omtale
    Men det er vel oppfinneren av overfresen som bør få den rosen egentlig.
    Ikke noe hokus pokus å få ting jevnt og rett når man tar fresen til hjelp.

Det ble da en økt i kjelleren i kveld også, og feig som jeg er hoppet jeg bukk over testingen av tettheten på forsterkerne og laget eget kammer til de først som sist. Samtidig fikk jeg inn et par enkle avstivere, så nå er alle plateresonanser garantert LANGT over frekvensområdet denne kassen blir utsatt for.

-kasse_05-jpg

EDIT:

Kanskje bedre å forstå hvordan kammeret og avstiverne ser ut på tegningen:

-avstivere-jpg

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fortsatt bra ut..., og jeg er "glad" for at du bygget kasse til hypexene..., jeg tror du hadde blitt litt varm i toppen når du endelig var klar til å spille og det hadde kommet blåselyder...

Ettersom jeg snart skal i gang med mine sub'er; du sier;
    nå er alle plateresonanser garantert LANGT over frekvensområdet denne kassen blir utsatt for
    ..., men jeg har planer om mer avstiving for å få kassen til å "simulere betong". Hvor mye er "nødvendig" ..., og hvorfor blir enkelte kommersielle sub'er dempet mer (B&W nautilus opplegg)?
    Min "magefølelse" sier at det blir et ørlite hakk bedre dersom veggene ikke svinger mer enn absolutt minimalt. Hva mener du(/dere)?

..., så når begynner morroa?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut det er lov å lære av andres erfaringer også, og ikke måtte teste ut alt selv, noe som antagelig bare hadde vært bortkastet tid og en del ekstra jobb. Så når du Kiskogl sier det ikke funker, hørte jeg på deg :-D

Denne uka er jeg rimelig opptatt og vet ikke om det blir særlig tid til dette prosjektet, men øyner et håp på onsdag og torsdag. Men i neste uke vil det nok begynne å dukke opp noen målinger og testing tenker jeg.

Fikk grunnet kammere og avstivere i dag, og limt bakplatene, så nå er innvendige arbeider i kassene sluttført!

Når det kommer til avstiving og demping er det tildels to forskjellige ting. Selv er jeg ikke tvil om at en kasse som er så stiv som mulig men med minst mulig demping er det beste.
    Avstiving vil først og fremst flytte plateresonansene oppover i frekvens, noe som påvirker frekvensresponsen positivt. Men det betyr også at platene flekser mindre, noe som er bra for transientresponsen. Ofte tror jeg dette er største årsaken til at noen basshøyttalere oppfattes som "raske" og andre for "treige".

Disse kassene er ikke optimale i så henseende. Jeg kunne benyttet et stivere materiale, tykkere plater, mer avstiving og avstiver til basselementet i seg selv. Men denne gangen ønsket jeg å bli ferdig innen rimelig tid, og samtidig holde kostnadene nede. Så får vi se om resultatet blir bra nok.
    Utfra egne erfaringer har gevinsten for å optimalisere de nevnte tingene vært langt mindre enn kostnaden og arbeidsmengden.
    Men byggekvalitet gir allikevel eierglede, noe som også er viktig (for mange).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det dette med kombinasjon av stereo og surround igjen da.

Abrahamsen V3 (forforsterkeren) har prosessor inngang, og tanken var å koble frontkanalene fra surround receiveren til der, for så å kjøre frontene som large og sub OFF i receiveren.
    Utfra V3 går signalet fra de balanserte utgangene via V4 til Klipschene, som da altså ikke får noe High Pass filter.

Samtidig taes signalet ut via RCA fra V3 til en Behringer DCX2496 som fungerer som delefilter og eq til subene.

Noen tro på at dette vil funke eller folkens?

-hk_hifi_small-jpg

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm....... Det vil det nok... Hva med center og bak? Regner med de blir satt som small? Hvor mye klarer klipshene før de når xmax da? LFE kanalen (+ eventuellt bass fra center og bak) som blir flettet inn gjør jo at signalet til frontene (les: klipshene) blir enda mer brutalt ..., og de hadde nok hatt godt av en highpass fra 60-80hz eller noe slikt dersom de skal klare å holde seg innenfor Xmax.

Har du allerede Behringer'en? Er litt nyskjerrig selv på denslags...... however; mitt behov for korrigering i bassen fra 45hz og ned er minimal..., det er først og fremst det totale lydbildet som må fikes hos meg...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter er Klipsch RC62, og like kabapel til å leke "Large" som RB81, surround er "small" men ikke rart med dypbass i bakkanalene så det tror jeg ikke blir noe problem.
    Men hva RB81 gjør når det kommer noe brutalt i 20hz området (eller lavere) skal være usagt. :-D

Har Behringeren ja. Benyttet den til 3-veis aktiv deling før, noe den fungerte meget bra til. MEN da er man avhengig av å benytte den digitale inngangen og ha volumkontrollen(e) etter Behringeren.
    De analoge inngangene er ikke 100% transparente, men i bassen er ikke dette hørbart, så derfor tror jeg dette kan bli bra.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er stereo "low level input" på hypex'ene, noe jeg regner med det er, så kan du jo koble 1 plugg der fra behringeren (L), og den andre fra reciever (R), på den måten kan du la reciever kontrollere bassen ved filmtitting, og behringeren når du skal ha det mere korrekt og i stereo.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •