Nye DIY suber - Ferdig med eq, nye målinger i post 64! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 95 av 95
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg ser på post-count'en til samboeren din at hun i allefall aldri kan klage på at du sitter på AVforum.

44.220 INNLEGG??! :shock: Ikke bare vi gutta som sitter på forum, skjønner jeg.
    De aller fleste på AVF blir pinglete ifht til de aller fleste på KG ja.
    Når man da legger til MSN, Facebook, Twitter og generell surfing, kan jeg trygt bruke mange timer på bygging av høyttalere og suber! :smile:

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Og nei vi nevner ikke lidenskap, er ikke 25 lenger heller...............:smile:
    Illusjonen min gode mann.... illusjonen!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallais norcad! Fornøyd med lyden?

Jeg er litt interessert i å vite mer om hvordan du har koblet.., for det ser ut som om jeg støter på noen av samme problemene selv;

Jeg har en effektforsterker som driver frontene. Den får sitt signal fra pre-out fra Sony Recieveren min som driver center og bak + tar seg av AC3/DTS. Når jeg skal lytte til Stereo, benyttes "Analog Direct" som kommer fra DAC'n. Med analog direct, er det ingen prosessering som skjer, så pre-out til sub er "død".

Så slik det er nå, har jeg altså "ikke bass" når jeg lytter til stereo. Måten jeg tenkte å løse dette på, er følgende 2 tiltak;
    1. koble pre-out til sub -> hypex DS4.0 sin 5.1 input.
    2. koble en forgrening til pre-out til front, for så å sende det til både effekt OG DS4.0 sin stereo inngang.

..., men så har jeg fallt for fristelsen og bestillt meg en DCX2496.... Og lurer litt på hvordan jeg kan fikse godlyd både til film og stereo. Denne har jo 3 innganger..., kan den EQ'e alle input'ene samtidig? ... eller må jeg finne på noe kreativt her?

Hvordan har du løst det? Pros'n'cons?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DCX kan kjøre EQ på alle inn og utganger samtidig.

Den har en grei CPU-skala som forteller deg hvor mye CPU du har tilgjengelig, og så lenge den er under 100% bruk så kan du legge på mere effekter og prosessering.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hallais norcad! Fornøyd med lyden?

Jeg er litt interessert i å vite mer om hvordan du har koblet.., for det ser ut som om jeg støter på noen av samme problemene selv;

Jeg har en effektforsterker som driver frontene. Den får sitt signal fra pre-out fra Sony Recieveren min som driver center og bak + tar seg av AC3/DTS. Når jeg skal lytte til Stereo, benyttes "Analog Direct" som kommer fra DAC'n. Med analog direct, er det ingen prosessering som skjer, så pre-out til sub er "død".

Så slik det er nå, har jeg altså "ikke bass" når jeg lytter til stereo. Måten jeg tenkte å løse dette på, er følgende 2 tiltak;
    1. koble pre-out til sub -> hypex DS4.0 sin 5.1 input.
    2. koble en forgrening til pre-out til front, for så å sende det til både effekt OG DS4.0 sin stereo inngang.

..., men så har jeg fallt for fristelsen og bestillt meg en DCX2496.... Og lurer litt på hvordan jeg kan fikse godlyd både til film og stereo. Denne har jo 3 innganger..., kan den EQ'e alle input'ene samtidig? ... eller må jeg finne på noe kreativt her?

Hvordan har du løst det? Pros'n'cons?
    Du har forsåvidt flere muligheter til løsning, hvis jeg forstår problemstillingen korrekt.
    - Du kan sette høyttalerne til Large og sub til Off i receiveren, og koble pre-out til DCX, og la den ta seg av delefilter og eq.
    - Du kan la koblingen være som i dag, men i tillegg splitte pre-out, og la DCX kun ta seg av sub(er) ved musikklytting. Ulempen er at du ikke får delefilter på frontene, og derfor bare må la sub(ene) være "fill-in" under disse.
    - Du kan kjøre både pre-out og sub-out via DCX, og la receiveren gjøre jobben på film, mens DCX gjør det på musikk. Ulempen er at du da må skifte "preset" på DCX etter hva du skal gjøre.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (@norcad; ikke meninga å hijacke tråden, men synes det har en relevans ettersom det er omtrent samme oppsett... si fra hvis jeg skal dra dit pepper'n gror)

Usj... dette er vanskelige saker.
    Jeg vil jo også holde signalet mest mulig unna "altslags" greier som kan forringe signalkvaliteten. Bare det faktum at signalet må innom recieveren min på vei til effektblokka er jo irriterende nok (altså; jeg er ikke så signalnazi som det kanskje høres ut..., men jeg synes det er en sunn holdning og gjør at jeg må tenke litt ekstra for å komme på "lure" løsninger).

sub(er)
    Korrekt! ... 4 stk.

- Du kan sette høyttalerne til Large og sub til Off i receiveren, og koble pre-out til DCX, og la den ta seg av delefilter og eq.
    Den har jeg tenkt på, men da må det "nydelige" signalet mitt innom enda en boks før det når effekt-trinnet.
    Fordel; Får delt frontene der jeg vil. Fase blir gjerne lettere å justere. Får korrigert bassen både fra sub og front.
    Ulempe; Signalet til front må innom enda en "boks". DCX'en må stå sammen med reciever/amp ... mens jeg hadde tenkt å gjemme den bort.

- Du kan la koblingen være som i dag, men i tillegg splitte pre-out, og la DCX kun ta seg av sub(er) ved musikklytting. Ulempen er at du ikke får delefilter på frontene, og derfor bare må la sub(ene) være "fill-in" under disse.
    Det er et ok alternativ. På den måten vil jeg få "korrekt bass" ved stereolytting, mens når jeg skal ha det gøy og enabler intern prosessering i reciever/evt AC3/DTS, vil sub-out kunne justeres opp og ned som jeg vil...
    Fordel: Korrekt bass i stereo. Mulighet for "gøy" ettersom sub-out vil gå direkte til sub og kan justeres. Frontsignalet blir holdt "rent" .., og DCX'n kan gjemmes bort.
    Ulempe: Får ikke justering av front. Ikke korrigert bass på film.

- Du kan kjøre både pre-out og sub-out via DCX, og la receiveren gjøre jobben på film, mens DCX gjør det på musikk. Ulempen er at du da må skifte "preset" på DCX etter hva du skal gjøre.
    Dersom både pre-out og sub-out går gjennom DCX, vil vel den da kunnekorrigere både på musikk og film? ... Hvorfor må jeg skifte preset da? .... er ikke sikker på jeg skjønnte denne helt.

Hva med disse?
    1. Splitte pre out til front og sette; Sub - off, front Large. Da vil signalgangen til effektforsterkeren være så kort og "rent" som mulig samtidig som jeg får korrigert bass både på musikk og film. Ulempen blir kanskje da at mine stakkars 6 1/2" får litt i overkant mye å håndtere fra LFE kanalen... Effektblokka med sine 2*400W bryr seg jo fint lite om at det bare er 6 1/2"..... En annen ulempe er at jeg ikke får noen mulighet til å "booste" sub når jeg skal ha det gøy uten at jeg må enten skifte preset, eller justere volum på diverse subforsterkere som er uaktuellt når de først er kalibrert. Bassboost er ihvertfall helt utelukket.

2. Litt som siste punktet ditt norcad; splitte pre-out og sende det + sub-out til DCX. Samle dette signalet i DCX og sende det ut til sub ferdig korrigert. Det vil da bli korrigert på både musikk og film..., Frontene står som large..., men med korrigeringen i DCX vil jeg jo muligens klare å integrere sub'er med u-korrigert bass fra frontene for å få en tilnærmet fin kurve.
    Frontene mine (2* 6 1/2" i hver), har ingenting i mot å være large på musikk og film (så lenge LFE kanalen ikke trøs rett inn vil jeg tro)...
    "aberet" med denne konfigurasjonen blir om nivået på utsignalet fra DCX blir påvirket av at sub-out er av. Dersom nivået ut fra DCX er likt enten sub-out er av eller på, tror jeg dette vil være en fin løsning... Jeg får gjemt DCX'n, korrigert "all" bass, og får i tilegg mulighet til å justere opp og ned sub som jeg vil når jeg ser film (= mulighet for ekstra gøy).

What say yee?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å dra dit peppern gror, dette er høyst relevant (og ikke er jeg så nøye på DET heller).

- Jeg er HELT enig i at signalet bør ha korteste vei, uten å gå igjennom for mange dulpeditter. DCX er for dårlig på de analoge inngangene. Kjører man digitalt inn og har volumkontroll på alle kanalene etter DCX derimot er den meget bra. Men den muligheten har du jo ikke sålenge dette skal brukes både på film og musikk.

- "Korrekt" bass får du nok ikke, og det er en stor utfordring å finne en delefrekvens og slope som summerer bra med ht. Som oftest må man dele lavere enn man ønsker.

Tanken min med den tredje varianten var at du kan la surr rec ta seg av deling mellom sub og ht på film, men at du fortsatt kan bruke DCX som eq.
    Derfor må du da ha et preset for musikk som inneholder både deling til sub og eq, mens du på film har et preset med kun eq.
    Fordelen er at du da får med korrigering av subene til filmbruk, ulempen er å måtte skifte preset.

1. Husk at du kan (og bør) koble en laptop til DCX og styre den derfra, dermed er det enkelt både å skifte preset og/eller dra på litt ekstra på subutgangene når du får lyst. Softwaren er veldig enkel og oversiktlig og gjør det hele mye enklere enn å knote med knappene på DCXn. I tillegg gjør det jo mulig å gjemme den stygge boksen nærmest hvor man vil.

2. Denne varianten har jeg ikke tenkt på, og aner ikke hvordan det vil kunne fungere PRØV!

PS! Du kan få store støyproblemer med DCX innkoblet hvis den er i jordet stikkontakt og du får en jordsløyfe.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Du kan få store støyproblemer med DCX innkoblet hvis den er i jordet stikkontakt og du får en jordsløyfe.
    Takk for gode råd.... ... og hvordan får jeg en "jordsløyfe"?

Er dette noe jeg eventuellt kan løse med noen ferittkjerner eller slikt? ... jaja. ... jeg får se hvordan det går når jeg får greia. Foreløpig ser det ikke ut til at den er sendt en gang.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke gi meg ut på dype teoretisk forklaringer, men DCX har balanserte inn/utganger og når du kobler det til ubalanserte saker kan jord og skjerming skape problemer. I praksis er det allikevel rimelig enkelt å fikse i de fleste tilfeller ved å ikke koble DCX til jordet støpsel. Hjelper ikke det, kan du forsøke å koble alt i anlegget uten jord.

Men ikke bli skremt! :-D Dette er normalt ikke noe problem, men når anlegget begynner å bestå av mange bokser av forskjellig art, med forskjellig jording og skjerming, KAN problemet oppstå.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehm. Er det så lurt å koble et apparat som i utgangspunktet skal jordes til et støpsel uten jord? Eller er utstyret dobbelt isolert?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa, kan jeg ikke gi noen dyptgående teoretiske forklaringer på dette.
    Men det er ikke mange år siden det var vanlig med jordede kontakter kun på kjøkkenet og våtrom i Norske hjem. Så det er nok VELDIG mange som har anlegget med "jordet" kabel sittende i en ujordet kontakt.

Samme beskjeden får man også av de fleste produsenter om man kontakter de ang problemer med støy. Har selv fått denne beskjeden både fra Benq, M-Audio og Behringer!

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, min begrunnelse er kun basert på hva jeg har lest. Legger ved link så kan folk gjøre opp sin egen mening

The reasoning behind single and double insulation is that there should always be one extra line of defense between the user and live

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen har vont av en liten karamell....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen statistikk på hvor mange som har dødd av å høre på musikk? :shock:

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Behringeren i hus. 2793.- inkl frakt (oppkrav) fra multima.no Ikke helt ille pris.

Desverre blir det nok lite testing før jeg er hjemme fra påskefjellet og ..... diverse slikt, men nå kan jeg ihvertfall tafse litt før jeg kjører.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •