Nye DIY suber - Ferdig med eq, nye målinger i post 64! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 95
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tanker, teorier, synsing og kunnskaper

Som man ser av grafene over, vil man med eq frekvens i midtstilling og +6dB (rød kurve) oppnå en rimelig linjær frekvensgang fra ca 18 til 50hz.

- Men da heller kurven feil vei?
    - Neida, pga roomgain vil den få i overkant mye output nedover?
    - Bruker man et LR filter ved 60hz (som da har -6dB ved delefrekvensen) vil man få en linjær respons lenger opp i frekvens.
    - Som fill-in til mine Klipsch RB-81 som har -3dB@46hz bør delefrekvensen settes lavere, (kanskje 40hz) der Klipschene er -6dB, som i LR filteret?
    - Alt over spiller ingen rolle idet +6dB eq allikevel er mer enn hva subene og/eller forsterkerne takler?
    - Det er uansett feil å se på nærfelts målinger, man bør i stedet måle i lytteposisjon med begge subene i drift og sette eq utfra det, slik at man får med roomgain i "regnestykket"?

Hva tror/mener/vet du?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten tankevekker

Mest for de som ikke har drevet med målinger selv, viser jeg et par målinger som kanskje viser litt av problemet med frekvensgangen i rommet vs høyttalerplassering og plassering av lytteposisjon.

Grafene nedenfor viser en måling av kun høyre sub, og alle tre er målinger de fleste ville kalle nærfelt. Mange tror at lytting i nærfelt eliminerer rompåvirkningene. Reduserer ja, eliminerer nei.

Målingene her er gjort uten eq.
    Sort: Mic 2cm fra membran
    Rød: Mic 1m fra membran "onaxis" (mikrofon flyttet 1m rett bakover, ca 25cm fra gulvet)
    Blå: Mic 1m bakover men i lyttehøyde (ca 90cm fra gulvet)

-h_0_1_11-jpg

Hvor ble det av rompåvirkningen som skulle rette opp frekvensgangen nedover?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir noen overraskelser med denne hobbyen.... Målinger er i alle fall ikke helt lett å bli klok på.

Nærfeltsmålinger er ypperlig for å se om man landet i nærheten av planen.

Til endelig justering måler jeg i lytteposisjon, før jeg tar finjustering etter øret.

Når det er sagt, er det maaaasse jeg ikke forstår med måling. Deriblant effektene av å sette tids-vindu på datasettet. Målinger nedover i frekvens opplever jeg som vesentlig vanskeligere å tolke enn målinger oppover i frekvens.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi tar det fra begynnelsen igjen!

Vel, etter at støy gjorde målingene til et mareritt, eller ihvertfall til en tålmodighetsprøve, gikk det plutselig opp et lys!
    På Abrahamsen dacen er det jo USB inngang for pokker! :-D
    Så løsningen ble å kjøre signalet (fra REW) inn på V6, og koble mic til M-Audio kortet. Lydkortet har fått sinnsykt mye nettstøy på utgangene, men inngangene fortsatt er støyfrie.

Så da tar vi da fra begynnelsen og ser hvor dette ender! :-D

Først en måling i nærfelt av venstre (rød) og høyre (grønn) sub, med eq slått på i Hypex forsterkerne:

-v_vs_h_nf-jpg

Gain, eq og elementer/kasser er tydeligvis så nær identiske man antagelig kan komme! Godkjent!

Deretter kan vi se hva eq i hypex forsterkerne bidro med, ifht til subene uten eq.

-v_vs_h_vs_ueq_nf-jpg

Lukkede kasser har sånn ca 12/okt avrulling nedover (det varierer fra ca 10-14db/okt etter hvor høy Q man har) Små lukkede kasser har lav Q (i dette tilfelle 0.4), og dermed slak avrulling som starter høyt i frekvens.(blå)

Nærfelt er en ting, dette er hva du ser på simuleringer av frekvenskurver, mens i målt i lytteposisjon i rommet er noe HELT annet.
    Her er venstre (rød), høyre(grønn) og begge sammen (sort) målt i lytteposisjon, som i mitt tilfelle er 4m fra høyttalerne og inntil bakvegg i rommet:

-v_vs_h_ff-jpg

Så hva skjer?
    - Begge peaker rundt 35hz pga stående bølger i rommet. (roommode)
    - Venstre har høyere output enn høyre pga hjørneplassering
    - Begge har noe bedre output nedover (under 20hz) pga roomgain
    - De summerer IKKE med pluss 6dB i hele frekvensområdet på tross av lik avstand fra lytteposisjon og fasen på 0 på begge forsterkerne. Dette fordi de ikke er symetrisk plassert i rommet, og dermed får man kanseleringer (akustisk kortslutning) også mellom de stående bølgene.

I neste omgang starter vi eq behandlingen av subene hver for seg, og ser hvordan de summerer tilslutt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt kunne man sett seg fornøyd med resultatet allerede. Det er tross alt innenfor +/- 2dB fra ca 18-60hz når man ser på den summerte (sorte) kurven. Ulempen er at den brede peaken fra venstre sub gjør at lydbildet ofte blir dratt mot venstre.

Så derfor tar vi en liten eq runde på subene hver for seg.

Først den høyre, her etter at -4dB@35hz er "rattet" inn på Behringeren.

-h_m4v35-jpg

Så må jeg innrømme at jeg har "jukset litt" for det ser selvfølgelig ut for at man burde dra på x antall dB ved 55hz også, men det viste seg å ikke være rett vei å gå, så vi hopper over alle de forsøkene her!

Deretter den venstre, her med 2 eq bånd; -6dB@34hz og +2dB@23hz:

-v_m6v34_p2v23-jpg

Så hva skjer nå med summeringen dem i mellom?

-v_h_s_m_eq-jpg

Og hvis man nå ser kun på 20-60hz, som er frekvensområdet disse var planlagt å jobbe i:
    Edit: Denne kurven har 1/3oktav smoothing (som er tilsvarende slik hørselen oppfatter lyden) mens de andre kurvene har blitt vist med 1/6oktav smoothing for bedre å se hvor eq båndene bør plasseres.

-sum_20_50-jpg

DA kan man vel si seg fornøyd!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser vanvittig bra ut!

Er det LspCad du bruker til beregninger og målinger? Hvordan får du målingene inn i lspcad, hvilket utstyr bruker du i tillegg til pc'en?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Dette ser vanvittig bra ut!

Er det LspCad du bruker til beregninger og målinger? Hvordan får du målingene inn i lspcad, hvilket utstyr bruker du i tillegg til pc'en?
    Takk for det!

Software:
    Til simuleringer bruker jeg Unibox 4.07 eller Bassbox pro.
    Til målingene bruker jeg REW (Room EQ Wizard) eller Arta Software.

Hardware:
    Man kommer langt med en Radioschack lydtrykksmåler tilkoblet pcen for målinger med REW. Du finner en guide for det om du søker her på AVF.

Eller som jeg å bruke en Behringer ECM-8000 målemikrofon tilkoblet et eksternt lydkort (som har innebygget phantom power og pre amp til mic'en), i mitt tilfelle et M-Audio Mobile Pre USB.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar dette er i ørehøyde?

Hvordan ser det ut i brystkassehøyde og setehøyde?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser skikkelig bra ut! A job well done! ...., men ville kanskje ha satt EQ på hypexene til å være +4 eller noe..... Grunnen; Nedover fra 25 mot 18 hz, har kurven en stigning. Ved å skru litt ned på eq'n til hypexene hadde du kanskje fått motvirket den i tilegg til at systemet da totalt sett vil være mindre belastet dersom du drar på litt ekstra....

..., men for all del; dypbass er jo supert da

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Antar dette er i ørehøyde?

Hvordan ser det ut i brystkassehøyde og setehøyde?
    Det er i ørehøyde ja.
    Og noe annet har jeg ikke målt enda (i frykt over å bli skuffet :-D )
    Men det sier seg selv at kurven IKKE ser sånn ut om man flytter litt på mikrofonen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Dette ser skikkelig bra ut! A job well done! ...., men ville kanskje ha satt EQ på hypexene til å være +4 eller noe..... Grunnen; Nedover fra 25 mot 18 hz, har kurven en stigning. Ved å skru litt ned på eq'n til hypexene hadde du kanskje fått motvirket den i tilegg til at systemet da totalt sett vil være mindre belastet dersom du drar på litt ekstra....

..., men for all del; dypbass er jo supert da
    Takk for det!
    Ser poenget ditt, og er ikke uenig.
    Hvis du ser på plottet med begge subene og summeringen, så skulle man, ihvertfall i teorien, kunne justere ned eq en smule på den venstre (grønne), og sette ned gain på den høyre, for deretter forsøke å få de til å summere bedre fasemessig. Det er jo bare rundt 20 hz de er i fase og summerer med +6 dB.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Registrerer at mannen min bør være veldig fornøyd med meg! Skulle bare ønske han kunne bestemme seg snart, ang høyttalere.. Siste på fronten nå, er at han har bygget suber som Klipsch-høyttalerne står på (ikke veldig pent, men jeg holder kjeft. Sånn nesten i hvertfall..). I gamlestua står X-antall selvbygde og kjøpte, men forkastede høyttalere.. Ønsker ikke engang å vite hvor mange høyttalere den mannen har..
    Høytalere i stua. - Kvinneguiden Forum - Kvinneguiden.no

Noen du kjenner?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojoj...dette blir spennende å høre utfallet på Ble litt overrasket over at de faktisk diskuterer høytalere og ikke minst hvilke bilder de har i tråden :shock:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    :lol: :lol: :lol:

Hun stod nettopp og fortalte meg at hun hadde skrevet dette på KG, hvor jeg da svarte at hun ihvertfall hadde røpet hvem hun var samboeren til ovenfor mange her på AVF! :razz:

Den tok du kjapt mtenium!

Men som jeg sa er det ingen som kommer til å tro på henne allikevel, når jeg over flere år her på AVF, har beklaget meg over hvor ille jeg faktisk har det hjemme, og at jeg knapt får lov til å høre på musikk!

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bedriver du på Kvinneguiden-forumet, hr. Teinum?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha! Denne tråden har plutselig tatt en interessant vri... :P
    Du får hilse dama norcad... si at hun ihvertfall er heldig som har en mann med lidenskap... ikke bare en latsabb som ligger på sofaen og ikke bryr seg om noe. Lidenskap her, lidenskap der....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    :lol: :lol: :lol:

Hun stod nettopp og fortalte meg at hun hadde skrevet dette på KG, hvor jeg da svarte at hun ihvertfall hadde røpet hvem hun var samboeren til ovenfor mange her på AVF! :razz:

Den tok du kjapt mtenium!

Jeg ser på post-count'en til samboeren din at hun i allefall aldri kan klage på at du sitter på AVforum.

44.220 INNLEGG??! :shock: Ikke bare vi gutta som sitter på forum, skjønner jeg.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Hva bedriver du på Kvinneguiden-forumet, hr. Teinum?
    EDIT: sleiva litt der. Den tråden på kvinneforumet er nevnt her på Avforum, er nok derfor han har vært der

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten tur over for å sjekke beite, ja. :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hahaha! Denne tråden har plutselig tatt en interessant vri... :P
    Du får hilse dama norcad... si at hun ihvertfall er heldig som har en mann med lidenskap... ikke bare en latsabb som ligger på sofaen og ikke bryr seg om noe. Lidenskap her, lidenskap der....
    Og det er etter at man blander KG inn her at tråden ble interessant :shock:

Og nei vi nevner ikke lidenskap, er ikke 25 lenger heller...............:smile:

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •