Nye DIY suber - Ferdig med eq, nye målinger i post 64! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 95
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nei jeg gjør ikke det, da har du nok misforstått
    Ved surround brukes delefilter i surr rec, mens ved stereo brukes Behringer DCX2496, poenget var å benytte begge inngangene på forsterkerne.
    Grunnen til at jeg mente at dette kunne være gunstig er at da vil forsterkerne som brukes til Klipsch bli delt av ved en satt frekvens slik at de slipper å spille bass. I teorien burde dette gi mere ressurser til mellombass-diskant. En fin løsning for rørforsterkere.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Hypex DS 4.0 montert i basskassen sammen med en Seas L26ROY, og den lekker som en sil. Eneste plassen den ikke lekker er rundt lav og høynivå inngangene. Har tettet den innvendig med butyl, men tilslutt måtte jeg også tette på utsiden rundt alle knappene for å få det helt tett. Jeg justerer ikke på disse knappene uansett siden jeg gjør alle justeringer på receiver'n så for min del går det greitt.

Lykke til videre med prosjektet, dette ser veldig spennende ut og har tro på at det vil kunne låte veldig bra! Kunne tenkt meg å hørt dette sammen med en god rørforsterker på RB-81.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehehe - hvis ikke det holder, så holder ingen ting!

Kanskje dette burde være en standard-patent for alle litt større elementer!
    Litt pinglete med M5, alle elementer over 8" burde ha plass til 8mm skruer synes jeg!

Ble veldig fornøyd med denne løsningen på Seas ht, og tror dette skal forbli et "Norcad varemerke". Hvorfor endre på noe som funker?!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Grunnen til at jeg mente at dette kunne være gunstig er at da vil forsterkerne som brukes til Klipsch bli delt av ved en satt frekvens slik at de slipper å spille bass. I teorien burde dette gi mere ressurser til mellombass-diskant. En fin løsning for rørforsterkere.
    Om jeg nå ikke misforstår deg, så har ikke DS 4.0 verken Line out eller highpass filter. Får kun satt Low pass til sub på den. På de eldre HS forsterkerne var det highpass filter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Her lukter det gammel mekaniker ja :-D ???
    Det er du som kalles Gubben! Jeg derimot er pokker ikke gammel! :-D
    Ikke er jeg mekaniker heller forsåvidt, men gått i livets skole hos min far som er/var "tusenkunstner". Dermed kan man bittelitt om veldig mye man sjelden har bruk for :-D

Min andre hobby er en gammel Cadillac - ikke så gammel at den trenger treverk - men gammel nok til at vinkelsliper og sveiseapparat kommer godt med :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Har selv en Hypex DS 4.0 montert i basskassen sammen med en Seas L26ROY, og den lekker som en sil. Eneste plassen den ikke lekker er rundt lav og høynivå inngangene. Har tettet den innvendig med butyl, men tilslutt måtte jeg også tette på utsiden rundt alle knappene for å få det helt tett. Jeg justerer ikke på disse knappene uansett siden jeg gjør alle justeringer på receiver'n så for min del går det greitt.

Lykke til videre med prosjektet, dette ser veldig spennende ut og har tro på at det vil kunne låte veldig bra! Kunne tenkt meg å hørt dette sammen med en god rørforsterker på RB-81.
    Da er det enda godt jeg satte inn egne kammere til forsterkerne skjønner jeg.
    Skjønner ikke hvorfor plateforsterker ikke er tette jeg da. Lekker de alle steder bør de vært innelukket fra fabrikk spør du meg.

Trenger ikke god rørforsterker når man har brokoblede Abrahamsen!
    Personlig er jeg ferdig med rør (og kabler) men en kompis som er rør/kabel/horn freak, hadde en kommentar etter å ha hørt RB-81 på Abrahamsen - "Sånn SKAL jeg ha på hytta!"

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det enda godt jeg satte inn egne kammere til forsterkerne skjønner jeg.
    Skjønner ikke hvorfor plateforsterker ikke er tette jeg da. Lekker de alle steder bør de vært innelukket fra fabrikk spør du meg.

Trenger ikke god rørforsterker når man har brokoblede Abrahamsen!
    Personlig er jeg ferdig med rør (og kabler) men en kompis som er rør/kabel/horn freak, hadde en kommentar etter å ha hørt RB-81 på Abrahamsen - "Sånn SKAL jeg ha på hytta!"
    Enig, jeg syns det er rett og slett dårlig at de ikke er tette. Men men...

Nå er ikke jeg noen kabel freak, men rør forsterkere på klipsch har jeg sansen for

Men nå er jo abrahamsen veldig røraktige i lyden også, så det er nok ikke så altfor dumt det nei

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg nå ikke misforstår deg, så har ikke DS 4.0 verken Line out eller highpass filter. Får kun satt Low pass til sub på den. På de eldre HS forsterkerne var det highpass filter.
    Oooops...

Var skråsikker på at 4.0 hadde samme greia.. My bad...

P.s... Hadde den gamle AW100DMB + 4.5 på mine før...
    Slettes ikke ille

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu? ... Hvordan går det? Fått noe lyd i de nå?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe lyd enda nei, men det nærmer seg.
    Ble ikke særlig fornøyd med malingsjobben, malingen jeg brukte tørker fortere enn jeg rekker å rulle den på, så det var plent umulig (ihvertfall for meg) å få det jevnt. Men tror jeg vil sjekke hvordan dette fungerer før jeg evnt legger noe mer jobb i det.

Skal lage pakninger til elementer og forsterkere, borre hull til internkabling og montere de i kveld antar jeg. Så må jeg på leting etter kabler og se om jeg har det jeg trenger for å koble de opp.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ikke noe lyd MEN subene er under montering, og den ene er faktisk ferdig montert og satt på plass i stua. Jeg har tydeligvis laget ting med lavere WAF før, for damen i huset hjalp til med å bære den på plass og kom faktisk ikke med en eneste negativ ytring om utseende/størrelse e.l. Det må da være positivt? Selv om hun ikke kom med ros heller kan man si

-kasse_11-jpg

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo meget bra ut!

Forresten; et tips som kanskje kom litt sent... Du snakket om å ha frontdeksel forran elementene... Jeg var på clas ohlson og kjøpte neodynium magneter... har frest hull til dem i frontplata (bakfra!) slik at de ligger noen millimeter "under overflaten". Når jeg så lager deksel, fester jeg bare magneter i dekselet, og så henger de på "av seg selv"

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens hendelser:
    - Montert andre suben
    - Loddet kabler for to-kanals bruk. Dvs 2 stk RCA -XLR fra Abrahamsen V3 til Behringer DCX2496, og to stk XLR - RCA fra Behringeren til Hypex forsterkerne.
    - Sjekket for støy/sus: Godkjent!
    - Sjekket for resonanser og ulyder fra kassen vha sinussveip: Ikke godkjent!
    Antar det er kablene på forsterkerne som vibrerer mot kassen ved 70-80hz, og burde være greit å fikse.

Oppdaget et helt annet problem som tok en del tid i dag, og det var 50hz brum fra det eksterne lydkortet jeg bruker ved målinger. Støyen forsvant hvis jeg kjørte den bærbare på batteri, men det er kaputt og holder maks 10 minutter. La derfor inn REW, ARTA og drivere til lydkortet på den stasjonære, men støyen var like ille. Andre kabler hjalp heller ikke.

Målingene ble derfor gjort ved å spille av PN pink noise fra en FLAC fil, og målt med kun mikrofon tilkoblet lydkortet.

- Lav gain fra delefilteret er et tema, spesiellt når de samme subene skal benyttes tilkoblet surround forsterkeren utenom delefilteret også. Antar gain inn og ut av filteret må tynes til maks, mens surround forsterkeren må justere ned subutgangen en god del. Har ikke koblet opp surround receiveren enda, så dette er forløpig uvisst.

- La inn "bassboost" med +6dB@20hz på Hypexene, for å kompensere for den naturlige avrullingen til de små lukkede kassene.
    Dette ga som forventet en rimelig snorrett frekvensgang ned mot 20hz, målt i nærfelt på sub (for å unngå rompåvirkninger)

- 2.ordens LR filter ved 60hz ga en fin integrering med Klipschene, uten bruk av delay eller fasevridning.
    - Kun 2 eq bånd skulle til før målingene så overraskende bra ut i sweetspot;
    +2dB ved 25hz (Q=5) og -4dB ved 40hz (Q=2,5)

Dermed endte dagen med denne målingen:

-swsp_abraham_behring_01-jpg

Og deretter en halv time i sweetspot på "full guffe" før barna skulle i seng.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo kunne sies å være en meget godt kurve! ... og var faktisk overraskende lite "romforstyrrelser" fra 50hz og oppover. ... har du triksa med tallene?

... og det låt...... bra? Ingen smilefjes eller spor av en tilbakeholden entusiasme i posten din.... Smilte du, eller synes du det var kjipt?

Forresten; angående "+6db@20hz på hypexene" ... har ikke de en litt f***t up EQ? ... har ikke du gjort noen målinger som ligger i en annen tråd?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ikke noe lyd MEN subene er under montering, og den ene er faktisk ferdig montert og satt på plass i stua. Jeg har tydeligvis laget ting med lavere WAF før, for damen i huset hjalp til med å bære den på plass og kom faktisk ikke med en eneste negativ ytring om utseende/størrelse e.l. Det må da være positivt? Selv om hun ikke kom med ros heller kan man si
    Det er det beste sånne som oss kan håpe på, kompis. Det beste vi kan håpe på ;-)

Ellers ser jo både sub'en og kurven dens meget bra ut! Gratulerer!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke særlig fornøyd med malingsjobben, malingen jeg brukte tørker fortere enn jeg rekker å rulle den på, så det var plent umulig (ihvertfall for meg) å få det jevnt. Men tror jeg vil sjekke hvordan dette fungerer før jeg evnt legger noe mer jobb i det.
    Har gjort samme erfaring selv. Tipper det er vannbasert malingen du har, og det er i alle fall ikke lettvint å jobbe med.

Har vært brukbart heldig med resultatet ved bruk av malingssprøyte. Kjøpte ei i et 2-300 kroners alt i ett sett til kompressoren.

Har også funnet en helmatt sort oljebasert som er mer samarbeidsvillig enn den vannbaserte.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Det må jo kunne sies å være en meget godt kurve! ... og var faktisk overraskende lite "romforstyrrelser" fra 50hz og oppover. ... har du triksa med tallene?

... og det låt...... bra? Ingen smilefjes eller spor av en tilbakeholden entusiasme i posten din.... Smilte du, eller synes du det var kjipt?

Forresten; angående "+6db@20hz på hypexene" ... har ikke de en litt f***t up EQ? ... har ikke du gjort noen målinger som ligger i en annen tråd?
    Det er overraskende store "romforstyrrelser" fra 100 - 300hz i lytteposisjon!
    Sitter dessverre inntil bakvegg, og pga WAF må høyttalerne stå tett på frontvegg, antar det er største problemet. Har en dip på ca -20dB@2oohz! :evil:

Det var absolutt ikke kjipt! :-D
    Men begrenser entusiasmen til jeg ser at dette kan kombineres med surround receiveren. Er litt bekymret for gain problemene, i verste fall må delefilteret endres, men det lar seg jo gjøre.

Målingen var jo selvfølgelig meget positiv, men hvordan det høres tør jeg ikke uttale meg om enda, det høyre øret er nemlig helt tett etter en hard forkjølelse, så jeg må nok få tatt en ørespyling før musikk høres normal ut igjen :-D

I sum så målte det jo bra, men dette var en "snarveis-løsning" hvor eq ble lagt likt på begge kanaler, utfra målinger på begge kanaler samlet. Regner med det blir en del jobb med å legge inn eq hver for seg på høyre og venstre kanal. Gjør jeg ikke det vil det nok være hørbart mer bass i den venstre, som er hjørneplassert. (Antar jeg for de som har to ører som virker........)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er det beste sånne som oss kan håpe på, kompis. Det beste vi kan håpe på ;-)

Ellers ser jo både sub'en og kurven dens meget bra ut! Gratulerer!
    Ja ikke sant! Får man ikke kjeft for det man gjør, må man anse stillheten nærmest for ros!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Har gjort samme erfaring selv. Tipper det er vannbasert malingen du har, og det er i alle fall ikke lettvint å jobbe med.

Har vært brukbart heldig med resultatet ved bruk av malingssprøyte. Kjøpte ei i et 2-300 kroners alt i ett sett til kompressoren.

Har også funnet en helmatt sort oljebasert som er mer samarbeidsvillig enn den vannbaserte.
    Det er vannfortynnbar akrylmaling.
    Har to lakk/malingsprøyter men ikke noe egnet lokale på vinterstid.
    Vurderer å sprøyte dem når sommeren kommer, men har også lurt på om jeg skal legge sort vinyl på de, tilsvarende Klipschene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En haug med målinger, etterhvert.

Da er sambo og barn på musikkseminar med overnatting, og natten alene hjemme er avsatt til målinger uten forstyrrelser :-D

Jeg kommer nå til å bruke REW til målingene idet dette vel er mest kjent for brukerne her.

Først en måling nærfelt uten eq for å sjekke om subene oppfører seg som tenkt. Lukkede små suber ruller som forventet av tidlig:

-v_u_eq_n-jpg

Hypex forsterkerne har en bånds eq (bassboost) med mulighet for justering av gain og frekvens. Denne er tenkt benyttet for å kompenserer for avrullingen.
    Gain blir satt på +6dB, og først med eq frekvens på minimum:

-v_eq50_n-jpg

Deretter med eq frekvens i midtstilling (kl 12):

-v_eq100_n-jpg

Og så med eq frekvens på maksimum:

-v_eq150_n-jpg

Deretter kan vi sammenligne de tre. Senterfrekvensen til eq er trinnløs justerbar, så alt mellom disse er altså også mulig:

-v_eqalt_n-jpg

Mine to Hypex DS4.0 er merket forskjellig, hvor den eldste er merket med 50-150hz på eq, mens den nye er merket 20-50hz. Funksjonen derimot er helt lik!

Kan legge til at høyre og venstre sub også er målt og sammenlignet, og største avviket er 1 db ved 20hz. Dette er målt på respektive plasseringer i rommet og kan like gjerne være påvirkning av plasseringen som forskjeller i subene. Uansett anser jeg det som meget bra! :-D

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •