DAC - Billig, bra... etc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC - Billig, bra... etc

Hei!

Etter å ha lest litt rundtomkring og sett litt i denne tråden til audiosan, vurderer jeg å skaffe meg en DAC.

Bakgrunn
    Jeg har en gammel surround reciever og ikke noen fornuftig kilde. D/A converteren i recieveren er nok ikke verdens beste, og D/A konverteren i min billige blue-ray spiller er nok heller ikke å rope hurra for. Det beste jeg har er nok min gamle Denon DVD-3800 som jeg nå bruker som ren CD-spiller, og bruker D/A converteren i denne og sender analogt videre.
    Jeg ønsker meg derfor en DAC som kan gi meg bedre lyd fra digitale kilder (enten PC eller den billige blue-ray spilleren). Denonen kommer jeg muligens til å pensjonere....

Så.......
    Har prøvd å lese meg litt opp på hvordan en DAC fungerer og slikt ... og har kommet frem til at "jeg har lyst å prøve". ..., men hva? Jeg vil ha noe som er BILLIG og meget BRA ... om ikke like godt som best.
    However; å lese på annonsene til de ulike luringene på e-bay hvor de lover gull og grønne skoger fra en usb-ugle gir meg en følelse av å være et lett offer for skuffelser .... eller i beste fall en god placebo effekt.

Er det noen som kan anbefale noe til en god pris?
    Har sett litt på denne og denne og denne?

..., men jeg aner ikke hva som er bra eller dårlig her. Kan noen hjelpe meg?

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale Beresford TC-7520. Home HIFI main page

Rundt kr 1800.- hit til landet, og han bruker å skrive testeksemplar og lavere verdi på pakken for å redusere/unngå mva.

Tråd om den her på forumet: http://avforum.no/forum/generelt-aud...sford-dac.html

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mean69
    Jeg kan anbefale Beresford TC-7520. Home HIFI main page

Rundt kr 1800.- hit til landet, og han bruker å skrive testeksemplar og lavere verdi på pakken for å redusere/unngå mva.

Tråd om den her på forumet: http://avforum.no/forum/generelt-aud...sford-dac.html
    +1, har den selv, kjempebra.
    Jeg måtte betale 160kr i tollen.
    Selv om det stod test på kvittering.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford TC-7520 ser absolutt bra ut ja... kvalitetsmessig skal den jo være super..., men prismessig ligger den jo fortsatt en del over det som finnes på e-bay.
    Er det noen som har noen erfaringer med de jeg linket til (eller andre). Dersom jeg hadde kommet under 1000-lappen, hadde det jo vært storartet... Hvis ikke det er noe greier, er nok Beresforden det som er mest aktuelt.

Har forresten funnet ut litt mer om D/A converteren i Denonen..; den bruker 3 x TI/Burr Brown PCM1738E.
    "Features";
    * 24-Bit Resolution
    * Analog Performance (VCC = 5 V):
    o Dynamic Range: 117 dB (typical)
    o SNR: 117 dB (typical)
    o THD+N: 0.0004% (typical)
    o Full-Scale Output: 2.2 Vrms (at Postamplifier)
    * Differential Current Output: ±2.48 mA
    * Sampling Frequency: 10 kHz to 200 kHz
    * System Clock: 128, 192, 256, 384, 512,or 768 fS With Autodetect
    * Accepts 16-, 20-, and 24-Bit Audio Data
    * Data Formats: Standard, I2S, and Left-Justified
    * 8× Oversampling Digital Filter:
    o Stop-Band Attenuation: -82 dB
    o Pass-Band Ripple: ±0.002 dB
    * Optional Interface to External Digital Filter Available
    * Optional Interface to DSD Decoder for SACD Playback
    * User-Programmable Mode Controls:
    o Digital Attenuation: 0 dB to -120 dB, 0.5 dB/Step
    o Digital De-Emphasis
    o Digital Filter Rolloff: Sharp or Slow

... Noen som har forutsetning til å si noe om hvor bra/dårlig en er i forhold til f.eks Beresforden?
    Har ikke funnet ut hva som står i Blueray spilleren da... (Samsung DB-P1500 tror jeg den heter...)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de 3 du har linket til vil spille som bare f... dersom du bytter ut hele den analoge delen med enten en transformator, eller en follower. Transformator kan gi det single ended eller balansert utgang, follower vil gi deg balansert utgang(har prøvd den med single ended, men det blir å kaste 6dB).

Alt står å lese hvis du følger linkene til post #2 i audiosan's tråd.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Alle de 3 du har linket til vil spille som bare f... dersom du bytter ut hele den analoge delen med enten en transformator, eller en follower. Transformator kan gi det single ended eller balansert utgang, follower vil gi deg balansert utgang(har prøvd den med single ended, men det blir å kaste 6dB).

Alt står å lese hvis du følger linkene til post #2 i audiosan's tråd.
    Jah.... Takk for det, men jeg lurer på om jeg må forkaste prosjektet.... tror jeg har tatt meg litt for mye vann over hodet dersom jeg skal prøve å forstå dette. Den ene tråden var jo på 197 sider...

Minner meg litt om følelsen jeg hadde når jeg fant ut at å bygge en 3-veis høyttaler med elementer jeg knapt nok hadde data på var en idiotisk idè. Heldigvis fant jeg ut det før byggestart, og har nå byggd meg noen 2-veis jeg er meget fornøyd med.

Problemet er at jeg ikke har så utrolig god peiling på elektronikk. Kan litt, vil lære, men å pløye gjennom tråd etter tråd (og ebay-side etter ebay-side) med referanser til ulike brikker blir gjerne litt for hardcore for meg foreløpig.

..., men jeg kan jo prøve.

Altså; det du sier er at jeg kan bruke hvilkensomhelst av de listede DAC'ene, MEN jeg må
    * bytte den siste delen fra converteren til utgangen? Hvordan kan jeg gjøre det på en fornuftig måte? Harryløsning med ledninger, strips, og teip ..., eller finns det en greiere løsning?
    * Hvor får jeg delene til "ny analog del" ...
    * Hva menes med transformator eller follower i dette tilfellet (hvordan løses det teknisk)? (Jeg trenger ikke balansert utgang).

Jeg liker f.eks denne eller denne.., hovedsaklig pga det følger med ringkjernetrafo, og jeg vil da tro at KIT'et er "komplett" slik at jeg slipper å stresse med strømforsyning og fjas i tilegg.

Er det noe spesiell data jeg kan se på for å eventuellt sammenligne de nylig nevnte DAC'ene for å avgjøre hvilken av dem som er best?
    ... og hvis jeg eventuellt bestiller; hvordan vet jeg hvilken op-amp jeg bør bytte til (ser at de fleste anbefaler det..)

Dersom andre også føler jeg har tatt meg vann over hodet; bare reply og si "STFU", eller link til dette bildet;

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig? Hvor mye er det? Cambridge DacMagic er jo roset opp i skyene både av presse og brukere. Den ligger på ca 2400 på Hifiklubben. Der finnes nok en del info både her på forumet, samt andre plasser på nettet.
    En annen spennende DAC er også Abrahamsen V6.0. Den koster 3995,- Elkjøp/Lefdal. Den ser svært flott ut, har et hav av tilkoblingsmuligheter og låter ifølge tester/brukererfaringer svært bra. Den kommer nok til å havne hjemme hos meg hvertfall.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Billig? Hvor mye er det?
    Rundt 1000-lappen anser jeg som billig. Dersom jeg må gå bort fra DIY, blir det nok heller en Beresford TC-7520 ..., men da snakker vi plutselig dobbel pris igjen (2000+).

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Rundt 1000-lappen anser jeg som billig. Dersom jeg må gå bort fra DIY, blir det nok heller en Beresford TC-7520 ..., men da snakker vi plutselig dobbel pris igjen (2000+).
    Beresforden får du for ca 1600 tot

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThE ViRuS
    Beresforden får du for ca 1600 tot
    Hm... så egentlig på den "7520SE" som koster £199.99 ... da blir det fort snakk om 2000-2500.

.... og man vil jo alltid ha det beste... med mindre det er noen som mener at en ikke har bruk for "SE" versjonen....?

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zero 24/192 dac med usb inngang får du vel for litt over 1.000.- lappen på ebay: (09 NEW EDITION) ZERO 24/192 DAC,HEAD AMP,OPA627 & USB - eBay (item 120432778533 end time Feb-04-10 23:54:00 PST)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY-alternativene har alltid skjulte kostnader. Mine tidligere forslag vil fort doble prisen.

Dersom prisen er det viktigste bør du se på noe du har full oversikt over hva kommer til å koste, og ikke minst hva det koster dersom noe går galt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er overhodet ikke i tvil om hva jeg vil anbefale deg her. Jeg har per dags dato to fungerende DACer i mitt oppsett. Den ene er den høyt roste Cambridge DacMagic, den andre er denne.

Sistnevnte betalt jeg selv totalt 810 kroner for ferdig importert og bedre DAC for mindre enn 1000 kroner er overhodet ikke mulig! Den utklasser DacMagic på absolutt alle punkter og er alt i alt et FUNN til prisen. Hvis du ønsker at det skal se pent ut bør du sette det inn i et kabinett, men det er forsåvidt ikke nødvendig for lydens skyld. Se også profilen til Sense her på forumet for mer informasjon.

Lyden vil jeg karakterisere som noe mot det mørkere, men ikke direkte mørk. Den er ekstremt oppløst og detaljrik og lyttetrettheten er totalt fraværende.

DACen jeg anbefaler er ikke direkte DIY, men for å få en "ferdig" DAC må du sette den inn i et kabinett med et par enkle hull

Mvh. Harald

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    DIY-alternativene har alltid skjulte kostnader. Mine tidligere forslag vil fort doble prisen.
    Jepp, men jeg liker ofte å starte med en sak... og oppgradere ettersom jeg ser at det fungerer og slikt.

Sitat Opprinnelig postet av -Marte
    Jeg er overhodet ikke i tvil om hva jeg vil anbefale deg her. Jeg har per dags dato to fungerende DACer i mitt oppsett. Den ene er den høyt roste Cambridge DacMagic, den andre er denne.

Sistnevnte betalt jeg selv totalt 810 kroner for ferdig importert og bedre DAC for mindre enn 1000 kroner er overhodet ikke mulig! Den utklasser DacMagic på absolutt alle punkter og er alt i alt et FUNN til prisen.
    DACen jeg anbefaler er ikke direkte DIY, men for å få en "ferdig" DAC må du sette den inn i et kabinett med et par enkle hull
    Takk..., det var noe slikt jeg var ute etter... Høres ut som om den kan gi meg et godt utgangspunkt.., og dersom jeg etterhvert vil modde litt (ref. svarene til yggdrasill), kan jeg gjøre det på sikt.

Tror jeg skal bestille en slik og håpe at tollvesenet har lunsj når pakken suser forbi...

Hvordan bruker du den? Optisk? Coax? USB?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan bruker du den? Optisk? Coax? USB?
    Den tar både coax og optisk. Har prøvd begge med utmerket resultat.

Jeg bestilte optisk kabel sammen med DAC'en.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg handlet;
    1 stk Gigawork 24/192 DAC med trafo (Ny type; skal være bedre enn ringkjernetrafoen).
    2 stk Op-amp OPA627.

Pris inkl frakt; 184USD. (kurs; ca 5,85) = 1076,5 NOK. ..., så får vi se hvorvidt tollerene er våkne når den kommer hit.

Hva jeg gjør med kabinett/etc vites ikke ennå, men det får jeg heller ta på sikt.

Dersom noen har koblet en fornuftig inputswitch (i stedet for jumpere/switches på kretskortet); kom gjerne med en "oppskrift".

Gleder meg til å få pakken. Skal bli morsomt å høre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si fra om ka du syns når du har fått pakken vurdere sammme sjøl..

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pirmin
    Si fra om ka du syns når du har fått pakken vurdere sammme sjøl..
    Will do!

Bestillt OpAmpene og... Skal bli gøy å høre.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ankom pakken! Meget kjapp levering mener jeg! Ettersom jeg bestillte nye op-amper, var disse festet på "fra fabrikk", så jeg "slapp" å gjøre det selv. Montering virker meget enkel..., må bare finne fine måter å endre instillinger på. Tok noen bilder ... Ikke så interessant, men dere er kanskje nyskjerrige.

Hvordan den låter..... tjah.... først må jeg da koble den til
    Nesten julaften dette jo!

"gift - Hobby Kit" 22$

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var første minuttene lyttet...... og WOW! ... Det sies at den skal åpne seg mer etter den er inspillt (100+t).., men selv out of the box (NB; MED OPA627), låt det fantastisk! Klangen synes jeg var en del mørkere enn fra min Denon DVD-3800 (som har en god lyddel), men samtidig var liksom alt så mye bedre satt sammen... selv med øynene åpne, slet jeg med å ikke "forsvinne inn i lydbildet". Foreløpig er det Kari Bremnes - Gåte, Nils Löfgren - Acoustic Live, og Thomas Dybdahl - One Day You'll Dance for me New York City... Spor 7 på sistnevnte (den med orgel i starten...) låt bare enormt. Det ble et så stort og dypt lydbilde at jeg nesten holdt på å ramle nedi.

Gleder meg til jeg blir helt ferdig med høyttalerene mine ...., samt tar meg råd til å oppgradere effekttrinnet litt.

Det jeg har spillt med i dag er;
    Denon DVD-3800 - coax ut -> Gigaworks DAC (m/upsampling, men vet ikke hvorvidt jeg har stillt den heeelt rett) -> Taralabs Air2 1m RCA -> Sony STR-DB940 -> Pre Out -> ETI Quiessence 100 1m -> Hypex UcD 400AG -> TaraLabs Prime 1000 (3m) -> DIY høyttalere av relativt høy kvalitet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •