kiskogl sniffer MDF; Stativhøytaler Vifa XT25 Peerless HDS 180. Ferdig!! Se bilder!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kiskogl sniffer MDF; Stativhøytaler Vifa XT25 Peerless HDS 180. Ferdig!! Se bilder!

Hei fellow DIY'ere!

Status:
    FERDIG!!! Låter fantastisk!!! Se post #20!

Spoiler;

Noen av dere har muligens sett tråden min der jeg
    bygget noen gulvstående høyttalere (MTM) med en Vifa XT25 og to stk Peerless HDS 164. Nå vet kanskje allerede de mest oppvakte av dere at HDS 164 er en utgått modell, og har blitt erstattet med HDS 180 som er mer eller mindre det samme elementet, med mer kosmetiske endringer enn tekniske.

I mai i fjord, var en annen DIY'er her på forumet ferdig å slakte et par B&W 602 S2 og lage bakhøyttaler av dem (se tråden her). Jeg var den heldige som stakk av med kassene etterpå ettersom jeg hadde tenkt å lage "matchende bakhøyttalere" til mine nye høyttalere. Desverre er disse gjerne litt i største laget for å henge på veggen, så jeg har forkastet den idèen, men nå er det en kompis av meg som trenger noen høyttalere..., så derfor skal jeg prøve å lage noe til han, og forhåpentligvis blir WAF'n høy nok til at han får godkjenning av komitèen.
    Dersom de ikke blir godkjent, havner de nok ut på AVTorget..., så dersom noen av dere skulle like det dere ser, kan dere jo håpe...

... SÅ endelig! Over til noe matnyttig;

Her er hva jeg skal gjøre;
    Lage 2 frontplater hvor det må freses masse. Elementene skal nedsenkes, og selve frontplatene skal delvis senkes ned i selve høyttaleren.
    Kassen skal "forsterkes" litt med litt bitumen plater, og innvendig blir det lagt litt Acustilux eller hva det nå heter. Konstruksjonen blir av type Bassrefleks med et ø=4cm rør.
    Utregninger og slikt kommer jeg tilbake til, men det ser ut som om konstruksjonen kan klare en -3 i 45 hz området. Mer siden.
    Fronten skal nok sparkles/slipes etc, og få seg et lite strøk med klar sort lakk.
    Diskanten skal selvfølgelig også modifiseres.
    Filteret jeg tar utgangspunkt i er frequence.dk sin PCA M6 høyttaler. Filteret må selvfølgelig modifiseres pga endring i diskanten +++ , så det får jeg heller "perfeksjonere" når jeg er ferdig.

Og jeg lover masse bilder.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det tid for oppdatering!

Har stått litt i boden i dag og frest med min nye fres... (den gamle tok litt kvelden...)

Utgangspunktet; tomme B&W 602 S2 kasser:

Som dere ser av bildene, må jeg frese til en kant i frontplata slik at de kan legges intil:

Maskeringsteipen er for å ikke lage riper i lakken når jeg kjører rundt med overfresen som har .. ehh.... hjul på nedsiden for å få nøyaktig kopi:

Fordypninger:

Ferdig med grovarbeidet:

Simulering:

... og bare fordi jeg synes de er litt kule:

Undersiden skal få seg litt mer pusterom:

Så da er "grovarbeidet" med første plata ferdig. Hull må mekkes i plate #2. Hull til bolter må borres, og islagsmuttere settes inn. Fronten skal bues litt i front, så der må fresen til å gjøre sitt igjen.
    ... så blir det lakkering.

Ikke all-verdens som gjenstår, men det tar jo alltid litt tid med slikt arbeid.
    Any comments?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette synes jeg ser både bra og spennende ut!
    Kan jeg spørre hva slags fres du benytter til slikt arbeid?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette synes jeg ser både bra og spennende ut!
    Kan jeg spørre hva slags fres du benytter til slikt arbeid?
    Takk!
    Det er en helt vanlig "Overfres". Billigst mulig; Jula selger til 279,- ... Europris har vel også til 299,- eller noe slikt... Så må en jo ha litt ulike fresestål i tilegg.
    En fres er UTROLIG praktisk (nær uunværlig) når det kommer til DIY høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir knall dette! Hva med å legge ett lag bitumen i sidene, topp og bak?

Overfres er et must.
    El. høvel er meget kjekt å ha.
    Sirkel sag er et must
    Drill og El.drill må man ha..
    Stikksag er et must..

Har du alt dette + masse tvinger kan du lage mye flott!!!!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Blir knall dette! Hva med å legge ett lag bitumen i sidene, topp og bak?
    Selvfølgelig... Bitumen skal på sidene. Er ikke sikker på hva jeg skal gjøre med bakplata (som er i spon... (!)) Mulig det blir limt noen MDF klosser på den i tilegg til litt bitumen. Litt dempeull skal jeg også legge inn.

Gleder meg til de blir ferdige... , så jeg får nok jobbe mer i helga. Skal ta flere bilder etterhvert som jeg nærmer meg mål

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg ferdig med begge frontplatene.

Resultat:

Buet sidekantene litt:

Detalj, buet kant og underside:

Baksiden med islagsmuttere;

Bassen har fått litt mer pusterom på baksiden:

Det som gjenstår da er:
    1. litt sparkling
    2. sliping
    3. grunning + lakking
    4. Forsterking/demping av kasser.
    5. Lage terminalplate.
    6. Modifisere diskantene
    7. Montere
    8. tilpasse filter...
    9. montere filter inni høyttaleren.

Satser på å ta punkt 1, 2, 4, 5 og muligens 6 i morgen. ...., så får jeg levert dem til lakkering på mandag.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var søndagen omtrent over. Har fått gjort en del i dag og, men det tar litt tid uansett hvor "lite" en tror gjenstår....

... jaja; så må vi jo ha litt flere bilder ..
    Først: Litt tilpassninger må til på "fonten";

Heldigvis har jeg en del rester med bitumen;

... og det må jo limes på...;

Terminalene skal jeg ha på egne plater som skrus inn bakfra med M4 bolter. Grunnen til at jeg ikke bruker treskruer, er jo pga jeg skal "åpne" den senere for å legge inn det ferdige filteret. Disse må freses ut. Først oversiden;

... så undersiden;

... og de skal inn hit;

Desverre skjedde det et lite uhell mens jeg freste, så jeg må sparkle litt;

... så det er fremgang. Av målet mitt på punkt 1, 2, 4, 5 og 6 i forrige post, klarte jeg 1, 4 og 5 ...., så det blir nok mer i morgen. Mulig jeg får levert fra meg fontene til lakkering i morgen eller tirsdag. Noen synspunkt?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Har regna litt på saker og ting nå..., og det ser ganske lovende ut.

Kassen blir ca 20liter..., og med en tuning til ca 42-43 hz, vil de kunne treffe -3 på 41Hz... tar en med litt roomgain, vil dette gi en meget god respons for en så liten høyttaler!

... Vedlagt ligger kurven... Er det noen som har noen invendinger mot denne avstemningen?
    Er usikker på om dette er den "beste" måten, så hvis noen er uenige; skrik ut!

Screenshot fra winISD;

Ser kurven ok ut?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer litt an på rommet og plassering også, og ikke minst hvilke lydpreferanser du har.
    Vanligvis sikter jeg mot en lavere avstemming som gir en slak avrulling ned mot Fb. -3dB havner høyere i følge simuleringer men til gjengjeld strekker den seg dypere og blir mindre "boomy" i de fleste rom.
    Roomgain og roommodes kan fort gi en god del pådrag i området 35-45hz, men på den annen side kan det også gi en positiv imponatoreffekt fra såpass små høyttalere.
    Og størrelsen er et poeng ifht avstemming også, med lavere avstemming blir porten lang og vanskelig å få plass til, noe som må avveies opp mot mindre diameter som gir kortere rør men også fare for blåselyder, og lange rør som gir piperesonanser i området 300-500hz.

Alt i alt tror jeg du er inne på en grei middelvei.

Men jeg er spent på hvilken portdimensjon du velger! :wink:
    Med 5 cm rør får du veldig høy lufthastighet ved 35-40hz, mens med 7cm rør blir lengden fort en utfordring.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    [...] Men jeg er spent på hvilken portdimensjon du velger! :wink:
    Med 5 cm rør får du veldig høy lufthastighet ved 35-40hz, mens med 7cm rør blir lengden fort en utfordring.
    Enig i dine betraktninger rundt valg av avstemning..., og jeg og er selv spent på hvilken portdimmensjon jeg skal bruke.

Kabinettet har litt dybde, så det er foreløpig ikke en enorm utfordring mtp rørlengde, men så kommer vi til diameteren da...

Jeg har 2 typer rør. 1 par med Ø=4,5 og 1 par med ø=6,5 (ca ... tatt fra hukommelsen). Du ser på et par av bildene hvordan 4,5cm røret ser ut..., og det ser ganske bra ut synes jeg (WAF). 6,5cm røret er derimot et rør som vil gi en stor "bulk" på utsiden forran frontplata, så mtp WAF er dette et mye dårligere valg.

Dersom jeg ser på mine B&W 602 S3, som har samme kassevolum og et noe større basselement, ser 4,5cm ut som en god idè. .., men 602'ene er avstemt litt høyere, så røret er ikke så langt. ... argh... what to do what to do?

Jeg vil IKKE ha noe med skruer i fronten. Det MÅ se fint ut...

Altså; med mindre noen vil fraråde meg et 4,5cm rør, kommer jeg til å gå for det. Har allerede mailet dynabel ang rør med større diameter som ikke trenger å skrus (vil heller bruke lim etc).

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært i kontakt med dynabel, og de har rør med ø=6,2cm i samme "design", så nå har jeg bestillt et par slike. ... men jeg er fortsatt i tvil... Med ø=6,2 blir portene faktisk i lengste laget selv om kassen er relativt dyp.. Jeg har kanskje plass til 20cm.., jeg får se (er ikke heeelt sikker på målene ettersom jeg ikke har kassen her nå).

men forskjellen i lufthastighet er ganske stor;
    med 10W inn og avstemt til ca 43hz:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bunn og grunn er det bare to ting som avgjør:
    - Hvor mye effekt du påfører høyttalerne (mao hvor høyt spiller du)
    - Og musikksmak. Med hovedsaklig akustisk musikk er ikke portstøy et så stort problem sålenge avstemmingen er såpass lav som den er (tror jeg).

Det er mange kommersielle høyttalere som blåser nordavind når man forer på med sinustoner, men som allikevel fungerer utmerket ved normale lyttenivåer og musikk. Og det er jo faktisk det høyttalerne er laget for eller :-D

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Hvor mye effekt du påfører høyttalerne (mao hvor høyt spiller du)
    - Og musikksmak. Med hovedsaklig akustisk musikk er ikke portstøy et så stort problem sålenge avstemmingen er såpass lav som den er (tror jeg).

Det er mange kommersielle høyttalere som blåser nordavind når man forer på med sinustoner, men som allikevel fungerer utmerket ved normale lyttenivåer og musikk. Og det er jo faktisk det høyttalerne er laget for eller :-D
    Jepp. ..., men ehh..... når jeg snekkrer vil jeg jo det skal bli "perfekt" ...
    Så jeg har kommet frem til følgende plan;
    Se hvordan det kommer til å se ut med de nye portene når de kommer, og ta avgjørelsen da. Portstøy kommer nok ikke til å være sjenerende på vanlige nivåer uansett, og dersom det blir heftig, er det nok ikke portstøyen som sjenerer, men heller om det er tomt i glasset...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Har testet litt med B&W 602'ene mine nå. De har et rør med ø=4,5cm og lengde ca 9cm i akkurat like kasser med en 7" ... Det betyr vel at dersom jeg synes "blåselyden" disse produserer (som aldri har sjenert meg), kan vel jeg også ha denne lengden med samme diameter ..., men med en annen bestykkning?

Altså; Jeg kan gå for det opprinnelige designet med en Ø=4,5cm port... og en avstemning til ca 43hz..?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått rørene som har ø=6,5 nå, og jeg synes rett og slett det ble for stort til at det passet kassene (designmessig), så jeg tror (basert på min tankegang i forrige post), at jeg bare skal kjøre på med de som har ø=4,5cm.

Noen som er uenige?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene med ø=6,5cm synes jeg rett og slett så for brutale ut, så valgte å satse på rør med ø=4,5cm.

B&W kassene er orginalt tunet med et rør som er litt kortere enn det jeg tuner med, men omtrent samme diameter, så tror det skal gå bra... men er usikker på om det vil få et negativt utfall ettersom resonansen til elementet nesten samfaller med tuningen. ... eller er det bra? .. har ikke nok kunskap til å mene noe her. Vi får se. Frontene er ihvertfall til lakkering nå, så det skal bli spennende å få montert høyttalerene. Fått gjort litt i helga med terminalene og slikt, så nå venter jeg bare på lakkeringa.... Lyd på onsdag regner jeg med!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da venter jeg bare på frontplata... Får den forhåpentligvis i morgen... intil da; har skrudd på terminalene og loddet litt kabel...

Lakkert terminalplate;

Deler opp litt kimber cable og fletter på ny...

Terminalen installert... innsiden;

Terminalen installert... utsiden;

Litt demping og klar for frontplate;

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har frontene kommet fra lakkering! ... Ikke heeeeelt state-of-the-art jobb, men meget bra. Har gjort følgende i kveld;
    * limt neodym magneter inn i frontplata for å ha "feste" til front.
    * limt fast frontplata med polyuretanlim.
    * modifisert diskantene.
    * polert som pokker.
    * montert høyttaler #1.

Montering av #2 vil skje i morgen..., samt første testlytting.

Så til noen bilder;
    Platene fra lakk:

Refleksjon av noe bobleplast... Grei finish eller?

Montering gjøres selvfølgelig i stua..... hvor ellers? (må jo følge med på OL-sendingene)

Ser ikke så verst ut synes jeg! Ørlite bedre finish enn mine gulvstående foreløpig...:

Ok finish... refleksjon:

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er de ferdige! Montert og testet. Spillt litt også...

Kontaktet Frequence.dk ang filter til denne ettersom de har solgt denne som kit..., men det filteret likte jeg ikke. Jeg har brukt noen timer i dag på å lytte, måle (med Room EQ Wizard)...., bytte, måle, lytte, bytte, måle, bytte, måle, lytte, bytte, måle, lytte lytte lytte lytte.... og DER satt det!!
    Filteret ligner nå mye på det som jeg har på mine MTM-høyttalere med samme elementer, og jeg mener jeg absolutt har fått det til å spille bra!

Utrolig oppløst og fint! Superluftig diskant og overgangen ti lmellomtonen er sømløs! Fantastisk! ... og de er solide i bassen! Gjør virkelig jobben... Ikke samme fundamentet som i mine gulvstående selvfølgelig, men meget bra foreløpig. Det vil jo åpne seg mer og etterhvert som de spilles inn. Litt blåselyder fra porten ved høy belastning, men noe du kun hører når du guffer skikkelig, og det ikke er noe annet enn bass... (40hz)

..., men nok preik! ... mer bilder! Har ikke så mye kommentarer til disse..., lar dem bare tale for seg selv;

NB; De kan høres i Haugesund dersom noen synes det hadde vært interessant. Skal til og med diske opp med en gratis kopp kaffe til de som vil høre. ..., men de ryker ut om noen dager, så PM meg dersom du er interessert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •