DIY førstegangsprosjekt - noen spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY førstegangsprosjekt - noen spørsmål.

Etter å ha sett i hylla å funnet en del bilstereoelementer tenkte jeg at det kunne jeg sikkert bruke på å lage meg noen "innehøytalere"
    Har ett sett med diskanter, 6.5" midbassere og 8" subwoofere som jeg hadde tenkt å bruke.
    Diskanten og midbasserne er ett komponentsett, med tilhørende delefilter, som jeg håpte det gikk å bruke.
    Både subb og komponentsett skal være meget lettdrevne.
    Komponentsettet skal være 4ohm(samlet) mens subbene også er 4ohm

Så til spørsmålene.

1: Det her var sånn jeg tenkte å koble det.(beklager dårlig bilde) Om det går å koble slik, trenger jeg altså ett delefilter til subben(som all lyden igrunnen må gå igjennom) Noen forslag?

2: Om jeg paralellkobler,eller var det seriekobler? ihvertfall sånn at jeg vil få 2ohm til forsterkeren, går det ann å sette på en motstand så jeg får 4ohm?

3: Hvis jeg nå bygger det slik, blir det feil om midbasseren og subben sitter i samme "kasse" i høytaleren? Vil de da spille "mot hverandre" å ødelegge lydkvaliteten?

4: Noen generelle tips/anbefalinger til meg rundt dette?

Mvh Daruu

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å vite for oss andre hvilke krav du stiller til lyden du ender opp med. Det generelle svaret vil være at dette ikke er noe å satse på. Det vil fort bli en del arbeid å få laget kasser, litt kostnader blir det også, og når du da oppdager at du ikke kan koble dette så enkelt som i bilen, kommer større kostnader snikende. Og dermed ender det fort opp med arbeid og kostnader du ville fått mer igjen for om du heller ganske enkelt kjøpte et par brukte høyttalere.

Elementer og delefiltere til bilstereo er "tunet" deretter og vil ikke gå den samme lydkvaliteten i et vanlig rom.
    Delefilter som passivt skal dele fra suben er ikke enkelt å få til. Skal man unngå at det stjeler for mye effekt og samtidig deler dette bratt nok, blir det fort dyrt.
    Det eneste som faktisk kan fungere er å bruke aktiv deling og to forsterkere, akkurat sånn man gjør det i bilen. Men igjen; dyrt, og ikke så enkelt å få tak i,
    Det andre som kanskje kan fungere og som er enkelt å få fatt i er subforsterker med innebygget delefilter. Og som du sikkert har forstått; dyrt.

Joda det lar seg gjøre, mulig det kan gjøres på en enklere og billigere måte og at du fortsatt blir fornøyd også, men det er umulig å vite.
    Det beste rådet er å selge disse elementene og heller kjøpe deg et par høyttalere beregnet til formålet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å bygge stativ høytalere av komponentsettet.
    og bygge en aktiv sub med begge 8" erene? f.ex. med en dayton forsterker til 2300,-. det ville blitt det aller letteste.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Selve det å bygge kassene skulle jeg nok få til greit billig, det viktigste for meg er at det blir sånn noenlunde grei lyd, selve utseende på kassa er ikke førsteprioritert.

Har allerede en som er interessert i å kjøpe basselementene, så da spørs det nok om jeg selger de da.
    Men å lage ett par kasser til komponentsettet har lite for seg også, eller?
    Er forøverig veldig fornøyd med hvordan det låt kobla opp i bilen, men om det blir det samme innedørs er jo en anne sak.

Edit: Og om ikke sluttresultatet blir helt topp er det jo ikke værre enn at det går ann å demontere det igjen, går med litt i materialer, men det må man vel bare regne med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •