15 tommers Subwoofer (Kicker SOLO-BARIC s15c)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

15 tommers Subwoofer (Kicker SOLO-BARIC s15c)

Hei.

Dette blir min første post her på forumet, og jeg starter med å lage en worklogg av et subwoofer prosjekt jeg har hatt i tankene en liten stund.

Prosjektet består av og lage en kasse som skal huse en 15 tommers høyttaler, og gjøre den så fin som et møbel så den står fint ut en min fremtidige stue. Hele designprosessen vil foregå i "Autodesk Inventor Professional 2010"

Mange kommer sikkert til å henge seg oppi at jeg ikke har riktig volum på kassen, feil bassrefleksrør og plassering, osv osv. Svaret til deg er da at jeg ikke henger meg opp i slike detaljer fordi jeg har vert svert fornøyd med lyden i tidligere kasser jeg har bygget, uten å ha brydd meg med volumet osv. Men takker såklart for alt konstruktiv kritikk og tips du kommer med

Så over til selve prosjektet:

I tankene mine har jeg tenkt meg at jeg vil ha en kasse stående på bein, med elemntet pekende mot gulvet. Bassrefleksrøret skal være i fronten på kassen.

Noen bilder:

For å kunne visualisere resultatet bedre før bygging, har jeg tegnet elementet i 3D:

Det er alt jeg har og komme med akkurat nå, men om kansje en halv time vil jeg poste noen bilder av første design så dere kan se litt mere hva jeg har i tankene

Takk for titten, håper dere liker det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer første design:

Det skulle vel dekke de flese kanter og innside Som sagt så er ikke dette det endelig designet, så små forandringer kommer nok ettervert.

Kassen er 450 x 450 x 400 (L x B x H) med 19 mm MDF plater.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva du har sjekka opp om Kicker elementet,men det er vel en bilsub etter det jeg vet.Husker når disse kom at de var bygd for å kunne fungere i relativt små lukkede kasser. Har du noe data på suben du kan støtte deg til i byggingen av kassen? Du bør bygge inn en egen subforsterker i kassa for å drive den. Er det det som er planen? Tror dette er et element som krever en del effekt for å yte maks.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quadman
    ...Mange kommer sikkert til å henge seg oppi at jeg ikke har riktig volum på kassen, feil bassrefleksrør og plassering, osv osv. Svaret til deg er da at jeg ikke henger meg opp i slike detaljer fordi jeg har vert svert fornøyd med lyden i tidligere kasser jeg har bygget, uten å ha brydd meg med volumet osv. Men takker såklart for alt konstruktiv kritikk og tips du kommer med
    Kassevolum og tuning av en eventuell port vil jeg si er helt avgjørende for resultatet - har du fått godlyd uten å tenke på dette tidligere, vil jeg nesten kalle det flaks

Fine tegninger og waf-vennlig design (uten at jeg har studert data på elementet ditt).

Har du brukt dette elementet innendørs før, og eventuelt i hvilken kasse?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Vet ikke hva du har sjekka opp om Kicker elementet,men det er vel en bilsub etter det jeg vet.Husker når disse kom at de var bygd for å kunne fungere i relativt små lukkede kasser. Har du noe data på suben du kan støtte deg til i byggingen av kassen? Du bør bygge inn en egen subforsterker i kassa for å drive den. Er det det som er planen? Tror dette er et element som krever en del effekt for å yte maks.
    at det e beregna på små lukka kassa betyr INGENTING når det brukes hjem.
    det bli helt andre fysiske lova da.

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    at det e beregna på små lukka kassa betyr INGENTING når det brukes hjem.
    det bli helt andre fysiske lova da.
    Fortell fortell......

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThE ViRuS
    Fortell fortell......
    Det jeg tror han mener, er at "roomgain" i en bil, er ganske anderledes enn i en stue. F.eks; Jeg har en 12" Peerless XLS i en ca 22liter trykkammer baki bilen...., og jeg oppfatter det slik som at den spiller relativt lineært helt ned. Hadde jeg stappa den kassen i stua, hadde det nok ikke blitt mye dypbass å snakke om.

Hva et element er "beregnet" til kommer an på øyet som ser..., og miljøet (les; rom, amp, eq, etc) den skal stå i. Mulig dette kan fungere som bare det..., men beregninger av kurver, slaglende, etc etc er et must

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Det jeg tror han mener, er at "roomgain" i en bil, er ganske anderledes enn i en stue. F.eks; Jeg har en 12" Peerless XLS i en ca 22liter trykkammer baki bilen...., og jeg oppfatter det slik som at den spiller relativt lineært helt ned. Hadde jeg stappa den kassen i stua, hadde det nok ikke blitt mye dypbass å snakke om.

Hva et element er "beregnet" til kommer an på øyet som ser..., og miljøet (les; rom, amp, eq, etc) den skal stå i. Mulig dette kan fungere som bare det..., men beregninger av kurver, slaglende, etc etc er et must
    korrekt lest:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for alle komentarer Ser at de aller fleste har en felles mening om at jeg bør konsentrere meg litt når det kommer til volum og bassrefleksrøret. Velger og høre på dere som har greie på dette :P

Så jeg har gravet frem den dataen jeg kan finne på elemntet, og håper at noen kan hjelpe meg å finne ut av tallene som skal til for å finne volum og ennet

Model - S15c-8
    Nominal Impedance, ohms - 8
    SPL 1W/1M - 87.98
    Displacement, cc - 3075.02
    Displacement, Cu In - 187.65
    Hole cutout, in dia - 14 1/16
    Mounting Depth, in - 7
    Revc - 6.88
    VC Inductance, mH - 1.337
    Sd, SqM - 0.0845
    BL - 17.114
    Vas, Liters - 415.658
    Vas, Cu Ft - 11.7700127
    Mms, gms - 208.6918
    Fs - 17.207
    Qms - 10.232
    Qes - 0.53
    Qts - 0.504
    Pmax, watts - 750
    Xmax, mm - 9.525

Siden jeg ikke er noe lydtekniker så må jeg nok ha hjelp av andre til å finne ut av det, så jeg taker veldig mye til deg som kommer med tallene

Jeg prøvde et program jeg fant på internett, men forsto ikke noe av det hehe :P Fikk frem et volum men det ble 490 liter, og det er myyyyye for stort!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så ille tall det der.
    Hvordan bass vil du ha?
    Ville gått opp litt på størrelsen, til rundt 100 liter iaf.
    Hva med 45x45x60? Eller helst 50x50x60 kanskje.
    Kan lage noen simuleringer til deg i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av syrre
    Ikke så ille tall det der.
    Hvordan bass vil du ha?
    Ville gått opp litt på størrelsen, til rundt 100 liter iaf.
    Hva med 45x45x60? Eller helst 50x50x60 kanskje.
    Kan lage noen simuleringer til deg i morgen.
    Hei

Er ikke noe problem med å gå opp i størrelse, bare det ikke blir snakk om meter :P

Jeg vil ha en dyp og ren bass om du forstår. Litt vanskelig å forklare. Jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal svare deg på det Så vist du kunne utdypet litt så kan jeg sikkert gi et mye bedre svar

Ville vert supert om du kunne gjort det for meg Setter stor pris på hjelpen

P.S. Må bare beklage for min lave viten på den tekniske siden Jeg er bedre på det estetiske jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå klarte jeg å oppdrive manualen på elemntet, og det ser ikke ut som at det er anbefalt å bruke det i et "vented design" Hva har dette og si for meg?

S15c Kicker Solo-Baric Series C-Series Subwoofers

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at du skal ha et lukket kabinett.

De anbefaler ett innvendig volum på 1.5 ft3, eller innvendige sider på ca 34cm

1,5^(1/3)*ft - Google Search

som igjen er det samme som 32L.

Skal prøve litt i morgen å se hvordan dette ser ut i winisd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hvor fikk du de første tallene fra? De avviker kraftig fra tallene i manualen. Skal vi forkaste de første tallene?

2. Dyp og ren bass vil du ikke få fra en bassrefleks-kasse med 1/10 volum av oppgitt Vas-faktor (om det nå er 415 eller 375ish som er korrekt).

3. En trykkammer-konstruksjon vil gi deg en relativt jevn kurve nedover, uten noe enormt trykk, men den vil "rulle av" noe slakkere i de laveste oktaver. Om du hadde bygget en kasse slik du designet opprinnelig ville du fått mye trykk sannsynligvis rundt 50-60 og kanskje helt opp til 70Hz, men nesten ingen bass under 45-40..

4. Slik jeg ser det vil det være mest fornuftig å følge eksempelet i manualen. Mange av de positive egenskapene til trykkammer er undervurdert i dagens hjemmekinomarked.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MINST 135L Lukket

Du trenger minst 135 liters kasse volum... Det gir ca 1 i q verdi for kassen.
    F3 ca 28 hz og elemetet bunner ved ca 100W eller 109db for denne kassen.
    Dette er både lavt og høyt på en positiv måte.

Ser ingen større nytte av portet design for dette elemetet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •