Delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Delefilter

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter

aktivt, passivt, mellom for- og effekt- forsterker, eller etter efektforsterker?

noen tanker, erfaringer eller generelle råd?

Dette er sakens kjerne:

Har en pre amp som driver to pwr amp'er, hvor den ene prw ampen driver "toppen" og den andre skal drive bass/sub. delt mellom 70 og 100 HZ helst.

Har ikke noe imot litt lodding og matte, men vet ikke om det er noe å tjene på det kontra passive delefilter.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eien
    aktivt, passivt, mellom for- og effekt- forsterker, eller etter efektforsterker?

noen tanker, erfaringer eller generelle råd?

Dette er sakens kjerne:

Har en pre amp som driver to pwr amp'er, hvor den ene prw ampen driver "toppen" og den andre skal drive bass/sub. delt mellom 70 og 100 HZ helst.

Har ikke noe imot litt lodding og matte, men vet ikke om det er noe å tjene på det kontra passive delefilter.
    Hvis du ser eller har sett anlegget mitt så er det en kombinasjon:

I mitt anlegg har jeg lagt inn en Embla aktivt delefilter mellom pre og power for å filtere ut bassen, siden jeg mener at den rørforsterkeren jeg har mye bedre av slippe unna dypbassen. Fordelen her er at jeg har fått ett bedre kick ut av bassen.

Ulempen ved slike filtre er at de mest sannsynlig "legger til" litt og muligens fjerner litt, men tror, siden anlegget fra før av er såpass rimelig, at jeg har tjent på det

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt:
    * lavere delefrekvens gjør aktiv deling mer interessant(spoler i serie med bass gir mindre kontroll).
    * større bass gjør aktiv deling ennå mer interresant.
    * det er ikke lett å finne et aktivt, rimelig, filter som spiller bra(diy konstruksjoner finnes).
    * billige passive delefiltre bruker komponenter som ikke har noe i en høyttaler å gjøre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •