Nybegynner DIY: Bygger inn T-amp i høyttaler (ferdigstilt, bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Nybegynner DIY: Bygger inn T-amp i høyttaler (ferdigstilt, bilder)

Hei,

jeg planlegger å bygge en t-amp forsterkerkrets inn i en CV! VE5-M høyttaler. Dette er for å kunne ha et ryddig og enkelt stereoanlegg til soverommet og eventuelt til reise.

Før jeg eventuelt bygger den inn, lurer jeg i første omgang på følgende:

1. Er det noe som helst fare for overoppheting? (Pga manglende luft, lydisolasjon el?)
    2. Er det slik at magneten på høyttalerelementet kan påvirke elektronikken i t-ampen?
    3. Vil det påvirke lyden nevneverdig med den uisolerte flaten i høyttaleren som t-ampen fører med seg?

Her er bilder fra en liten testing i går:

Håper noen kan svare helt eller delvis på noen av spørsmålene, hvis det viser seg praktisk å bygge inn t-ampen, skal jeg laste opp noen bilder av resultatet her

Herman

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faren for overoppheting er liten siden T-amp ikke gir noen nevneverdig varmeutvikling!
    ...Kan kanskje være greit å ha den i eget kabinett uansett?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også erfaringen at t-amp lager lite varme, men ble litt bekymret da jeg så at ta2020 chipen er montert på en kjøleribbe :/ Men tror nok det går uansett.

Mener du å ha eget kabinett utenfor høyttaleren? Inne i? Begrunnelse?

En ide kan jo være å pakke den inn i enn ventilert pappboks inne i høyttaleren slik at den ikke blir tildekket av isolasjon...

Takk for svar uansett, håper noen kan svare på de andre spørsmålene også!

Herman

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk startet opp med mini-prosjektet i dag og fikk montert t-ampen i høyttalern, samt jeg fikk også fikset RCA- inngang.

Bilder:

Det som da står igjen av arbeid er:

- Kontakt til strøm, samt strømbryter.
    - Utgangskontakt til høyttalerkabel til den andre høyttaleren (left).
    - Kabling av høyttalerkabler inne i høyre høyttaler, her skal også bryter på kablene, slik at man kan bruke annen forsterker.

Herman

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende prosjekt

Kjekt at du laget denne tråden!
    Vurderer å gjøre noe liknende selv.
    Kjør på med bilder!!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil kunne påvirke lyden når man gjør noe slikt. Men så lenge du ikke overdriver for mye med lydnivået så burde det gå grett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppmuntrende ord Emmerhoff, og takk for informasjonen BlackkoZ

Jeg har kommet litt lenger på miniprosjektet nå. Strømkontakt og bryter er fikset, samt at nesten alt er ferdigkoblet inni boksen:

Som de observante kanskje ser, så bruker jeg en strømkontakt som vanligvis brukes til vekselstrøm 230V. Men jeg skal modde strømkontakten slik at den bare kan settes en vei (slik at + komme på + osv...).

Det som står igjen nå er å få fikset noen høyttalerkabler, + utgang til venstre høyttaler. MEN, nå trenger jeg litt hjelp her: Jeg ønsker å ha muligheten til å kjøre vanlige forsterkere på høyttalerne fremdeles, så da lurer jeg på: tåler t-ampen å få en annen forsterkers strøm inn i sine høyttalerutganger?!

Hvis den tåler det vil det spare meg for mye arbeid med kontakter og slikt, og jeg vil helst ha så lite koblingskluss og greier på bakplata som mulig!

Da håper jeg noen kan hjelpe meg!

Herman

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bare bruke "input" som output til den andre høyttaleren?

Så går du ifra ampen til delefilteret og så til HT.
    Så går du ifra ampen til "input" kontaktene på HT. Og har en HT-kabel bort til den andre HT sin input.

Skal du kjøre HT uten å benytte deg av ampen, så må du finne på en måte å bypasse ampen. (med andre ord koble deg til mellom ampen og delefilteret)
    Mest sannsynlig må du også ha en bryter som kobler bort ampen helt og gjør sånn at signalet går direkte til delefilteret->HT.
    Strømmen tar letteste vei så, og en del vil nok gå en loop på ampen så fremt det ikke sitter dioder der...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og håper jeg forsto deg rett:

Jeg har også tenkt på å bruke input (R (der ampen er)) som ht utgang til den andre høyttaleren (L). Men så vidt jeg ser på delefilteret fins det ingen mulighet for å bryte forbindelsen mellom det og input. Delefilteret er på en måte påbygd terminalen. Og siden jeg ikke kjører monolyd så funker vel ikke det så bra å kjøre begge htene på samme "krets".

Den muligheten jeg står igjen med blir vel da å kjøre Right lyden direkte til delefilter og da må jeg ha en bryter (to polet nødvendig?) på denne. Da må jeg også finne en eller annen toledet utgang til Left ht...

Fint at du kunne hjelpe meg med å avkrefte muligheten med å kjøre annen forsterker uten å koble ut t-ampen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg greide ikke å vente lenger med å teste godsakene i dag, så da strakk jeg bare høyttalerkabler ut bassrefleksporten for å ta en god lytt

Hvis noen lurer, så låter t-ampen helt fantastisk (i det minste i forhold til prisen på 60-70kr:P (eksl.frakt)). Det låter friskt og flott! Bassen er jo ikke akkurat husrivende, men det hadde jeg heller ikke forventet... Det eneste jeg ser på som et minus er at "gainen" er ganske lav, men ved litt eq eller ved avspilling fra pc så er volumet absolutt godkjent det og! Det høres ikke anstrengt ut uansett hvor høyt jeg har prøvd å spilt hittil. Moral: Løp og kjøp t-amp!

Og her er er par bilder:

Herman

PS. Håper flere kan hjelpe til med ideer for hvordan å koble høyttalerkabler!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ta bilde av terminalen og delefilteret? Slik at man får ett inntrykk over hvordan det faktisk er satt fast. . .

Om det bare er loddet fast, så burde det ikke by på noen problemer med å modifisere delefilteret på den HT'n. Om du da har tilgang på loddebolt.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herch
    ..Som de observante kanskje ser, så bruker jeg en strømkontakt som vanligvis brukes til vekselstrøm 230V. Men jeg skal modde strømkontakten slik at den bare kan settes en vei (slik at + komme på + osv...).
    Så lenge du kjører du 230v inn i ampen så trenger du ikke tenke på + og -

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ampen bruker DC og ikke AC (I allefall de jeg har kommet over)
    Så kan være lurt å markere det hele på en grei måte

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som BlackkoZ sier, t-ampen drives av 12V likestrøm (maks 14,2V elns). Jeg bruker en eliminator(?) som gir 13,2V, 5A. Grunnen til at jeg bruker en vekselstrømkontakt er pga lavt budsjett og utolmodighet, slik at jeg ikke har kjøpt 12V kontakt. Brukte bare noe jeg fant...

Hvis dere ser nøye på bildene over kan dere se at jeg har fjernet den ene "spissen/taggen" som stikker ut i hun-kontakten, da kan jeg tette igjen sporet på den ene siden av han-delen av kontakten, slik at den bare kan settes en vei!

Her kommer bilder av terminal/delefilter:

Resten av bildene får gå via lenker:
    http://i76.photobucket.com/albums/j2...efilter009.jpg
    http://i76.photobucket.com/albums/j2...efilter006.jpg
    http://i76.photobucket.com/albums/j2...efilter004.jpg

Herman

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tilgang til loddebolt, så skal det være å bare fjerne loddetinnet på de 2 kontaktpunktene på undersiden, så vil terminalen løsne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har loddesaker ja... Hmm, får se om jeg tør :P

Men hvis jeg skiller terminalen og delefilteret og deretter bruker input (terminalen) som output til left ht, så må jeg legge til tre brytere til. En mellom terminal og delefilter, en mellom amp og delefilter, og en mellom amp og terminal... Eller?

Bakveggen i høyttaleren kommer til å bli lappeteppe i så fall :/ med mindre det er noen gode ideer ute å går her...

Herman

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Har du tilgang til loddebolt, så skal det være å bare fjerne loddetinnet på de 2 kontaktpunktene på undersiden, så vil terminalen løsne.
    Trodde først at du skulle bi-ampe eller noe... Men det blir vel det neste ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://i47.tinypic.com/311uzo3.jpg

Slik blir det uten brytere.

Skal du ha brytere, så må du bryte begge som går til amp + lukke en kobling mellom input og delefilter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Dette må jeg tenke litt på. Kanskje jeg tar en løsning der kablene til høyttaleren uten amp bare går rett i gjennom bakveggen (altså ikke innom ht-terminal på ht med amp). Da slipper jeg vel i så fall unna med bare å bryte begge lederne fra amp til delefilter i ht( den med amp).

Jeg har desverre ingen to-leder brytere, så da måtte jeg nesten brukt to brytere, og det blir litt mye tull på høyttaleren (begynner å bli trangt om plassen). Noen formening om det kunne gått ann å bruke en slik en bryter som man finner på ledningen til lamper og slikt?:P Den bryter vel to ledere?

Takk for gode innspill, ideer og forklaringer uansett!

Herman

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0