Nybegynner DIY: Bygger inn T-amp i høyttaler (ferdigstilt, bilder) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kjøpte den på Ebay av selgeren Arjen Helder (seriøs selger, god service og rask sending fra butikken (ikke fra posten sin side)).

MKll Version Tripath TA2020 PCB 25w CLass-T amplifier - eBay (item 250562719910 end time Feb-11-10 20:10:09 PST)

Jeg betalte 9,90USD tror jeg det var (uten frakt).

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo ganske kult da! Jeg har en på vei i posten jeg og (bestillt fra en annen..., men ferdig bygget i et chassis), og det skal bli spennende å høre

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du har litt lav input skal det være mulig å bytte en motstand i input delen for å justere dette. Om du hører med selger eller på diyaudio.com så kan de sikkert hjelpe deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kiskogl: Moro med t-amp, håper og tror du blir fornøyd! Hva slags høyttalere skal de brukes på?

Session: Takk for tipset! Skal høre med selger, han er visst elektroingeniør, så da bør han ha peiling

Og mens vi er i gang: jeg planlegger å fikse bedre opplegg for høyttalerkablene, men jeg lurer på om det holder å bare ha bryter på den ene ledningen?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at man ikke finner slikt i butikken er nok pga pris. For billig.
    Og om det nå eksisterer, så er det skjult ilag med mye annen elektronikk.

Det skal holde lenge å bare bryte den ene kabelen. Du må tenke på at du må ha en sluttet krets for at det skal kunne gå noe som helst igjennom.

Eneste du må passe på, er å bryte rett iforhold til jord og slikt.
    Så, gå over skjema til ampen, og se hva du nå må bryte.
    Evt legg ut link / bilde av skjemaet, så kan man se over det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være at grunnen til at dem ikke selget t-amps i butikken er pga altfor billig ja

Har desverre ikke noe slikt skjema over ampen, men jeg kan sende en mail til han som bygde den og spørre etter... Ellers så kan jeg sikkert google opp en genrellt t-amp skjema, hvis det holder?

Men er det helt nødvendig å vite hvem man skal bryte? Vil ikke hvemsomhelst av de to funke å bryte? Beklager hvis jeg er litt treigoppfatta, men jeg har virkelig ikke så stor greie på dette

Takk for kjapp respons uansett:P

Herman

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sjekk hva du finner

Skal holde å bryte bare positiv leder på begge.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herch
    kiskogl: Moro med t-amp, håper og tror du blir fornøyd! Hva slags høyttalere skal de brukes på?
    Anerikke Billig morro

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Ja, sjekk hva du finner

Skal holde å bryte bare positiv leder på begge.
    Nå har jeg i alle fall sendt mail til selgern og etterspurt skjema og spurt om han kunne anbefale hvilken leder å bryte. Så da håper jeg på raskt svar!

Allikevel har jeg i hodet mitt kommet litt lenger på prosjektet. Jeg har funnet ut at jeg dropper å koble ht-kablene til den andre høyttaleren via terminalen bakpå høyttaleren med ampen, de får ha egen utgang et eller annet sted. Men kablingen fra t-ampen til høyttaleren den er innbygd i, skal være intern og direkte til delefilter. Denne skal da brytes på den ene eller andre lederen... Skal se om jeg i det minste får montert brytern i dag (tar litt tid uten riktige verktøy).

Herman

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en liten tur på biltema for å kjøpe høyttalerkabelskruer og en bryter fikk jeg i dag jobba litt også. Høyttalerkabelskruene ble montert og kablet opp. Jeg fikk også boret ett hull til den bryteren dere kan se på bildet midt i høyttalerterminalen. Denne skal bryte t-ampens kontakt med delefilteret.

Bilder:

Arbeidet fortsetter nærmere helgen.

Herman

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg svar på mailen hvor jeg forespurte koblings/data-skjemaet til t-ampen Og her er det altså:

Da håper jeg noen kan ta en titt og se om de kan finne ut hvilken av L-out høyttalerkabel-lederne jeg bør bryte! Jeg har ingen kunnskap til å finne det ut selv desverre

Herman

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en god økt med arbeid i dag anser jeg meg som ferdig med dette prosjektet. Det gjenstår enda noen spørsmål, blant annet om bruk av ekstern forsterker, men dette er jeg i kontakt med produsenten om...

Jeg er svært tilfreds med resultatet og dette blir nok ikke mitt siste DIY- miniprosjekt (selv om det var det første). Nå gleder jeg meg til endelig å få lyd på soverommet og "bærbar" lyd til reise.

Her er et par bilder av arbeidet og "innmaten". Kortet med kjøleribba er da altså t-ampen, det andre er delefilteret:

Her er noen utvendige bilder av bakplata på høyttaleren hvor t-ampen sitter. Hvis dere ser litt ekstra godt etter, kan man se at strømkontakten er moddet til å bare passe en vei (pga det går 12V likestrøm i den). Og for de som ikke har fått det med seg, bryteren midt i høyttalerterminalen er for å bryte kontakten mellom t-amp og delefilter:

Sånn, det var bildene. Jeg tar gjerne i mot tilbakemeldinger, samt eventuelle tanker eller ideer om hvordan ting kunne ha vært gjort annerledes og slikt

Herman

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert dette!
    Gratulerer med et fint gjennomført prosjekt!
    ... og konklusjonen er ... DIY er gøy?

Noen tanker om hva som "kunne ha vært gjort anderledes"...;
    * 1 stk t-amp i hver høyttaler.... og latt dem bi-ampe høyttaleren (selvfølgelig dersom delefilteret muliggjør det).
    * Lagt til en liten kondensator i høyttaleren rett forran forsterkeren, slik at dersom strømkilden blir plassert litt langt unna forsterkeren, sikkrer den at strømmen blir gjevnere og at den kan trøkke mer uten å gå i kne... (hvor stor, og implementasjon/softstart har jeg ikke tenkt noe på).

Utenom slike utvidelser, har jeg lite å komme med. Ser faktisk nesten litt ryddig ut bakpå høyttaleren og. Well done!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Supert dette!
    Gratulerer med et fint gjennomført prosjekt!
    ... og konklusjonen er ... DIY er gøy?

Noen tanker om hva som "kunne ha vært gjort anderledes"...;
    * 1 stk t-amp i hver høyttaler.... og latt dem bi-ampe høyttaleren (selvfølgelig dersom delefilteret muliggjør det).
    * Lagt til en liten kondensator i høyttaleren rett forran forsterkeren, slik at dersom strømkilden blir plassert litt langt unna forsterkeren, sikkrer den at strømmen blir gjevnere og at den kan trøkke mer uten å gå i kne... (hvor stor, og implementasjon/softstart har jeg ikke tenkt noe på).

Utenom slike utvidelser, har jeg lite å komme med. Ser faktisk nesten litt ryddig ut bakpå høyttaleren og. Well done!
    DIY er gøy, definitivt! Det der med kondensator på strømtilførselen var en god ide, særlig mtp at jeg planlegger å bruke det på et bilbatteri! Dette får bli en senere oppgradering eventuelt

Det med bi-amping, eller en amp i hver høyttaler var den opprinnelige planen. Men det var visst slik at selv om man brukte en i hver, ville ikke hver kanal yte noe mer Og bi-amping tror jeg ikke lar seg muliggjøre med dagens delefilter.

Jeg ble faktisk overrasket over at baksiden av høyttaleren ikke blei en rotehaug, siden jeg tok det meste uten noe særlig planlegging:P

Herman

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •