Soundsplinter vs Aurasound vs TC Sound

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Soundsplinter vs Aurasound vs TC Sound

Noen som har formening om følgende:

Hva spiller best at Aurasound NS15, TC Sound TC3000 og Soundsplinter RL-P18? Med best så tenker jeg mest på lydkvalitet men og litt med tanke på hvor dypt og høyt det spiller (i relativt små lukkede kasser).

Jeg har Soundsplinter subene idag men de krever litt for stor kasse og jeg har lyst på noe mindre så jeg har tre alternativ:
    - Beholde Soundsplinter subene og bygge noen mindre kasse enn anbefalt
    - Kjøpe 2xAurasound NS15
    - Kjøpe 2x15" TC Sound TC3000

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...

Jeg har ikke hørt noen av de overnevnte, men har også hørt at RL-p18 i små lukkede kasser blir 'dunkebass'. Det finnes en del tråder i DIY databasen på HomeTheaterShack på de forskjellige. Jeg ville begynt med å tråle de minste kontruksjonene der for å finne ut inntrykk og målinger.

Som du ser i min byggetråd har jeg to RL-p15 i rett over 300l hver, og de spiller fantastisk. Det er ekte LLT konfigurasjon for de elementene, og en svært utbredt og velprøvd måte å gjøre det på. Jeg har bygget sonotuber. Kasser i samme volum fungerer like greit, men krever mer byggearbeid.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste hensikt for meg ved å bytte er å kunne benytte mindre kabinett, jeg synes RL-P18 fungerer meget bra i lukket kasse som jeg har idag men de er for store til at jeg kan benytte de forran i rommet mitt desverre.

Har spurt litt rundt dette med å benytte liten (dvs rundt 100 liter) på mine, men få har erfaring med det.. har dog ikke hørt dette om dunk dunk bass før, hvor store kabinett var det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    220liter

110liter Her ser du responsen før EQ, som har en ganske formidabel hump rundt 50-60 Hz.

650liter bare for å vise hva de EGENTLIG liker!

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kasse bygd som H-baffel med 18" i den tar ikke stor plass. Kan ikke stå helt inntil veggen da, men lydkvaliteten tror jeg vil bli veldig bra med litt eq. Lydtrykket blir jo ikke det helt ekstreme heller, men holder kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alltid teorien stemmer med praksis, og H-baffel KAN være problematisk å plassere. Men enkelt å bygge som et eksperiment, og så heller forkaste hvis det ikke funker

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tenkte mest som et forsøk før man kvitter seg med de. Plassering er også et problem, men lydkvaliteten hvis det fungerer derimot tror jeg er av det bedre.

Den testen du linker til så er det bare brukt 1stk 10" element? For at noe slikt skal fungere så må man helst ha 1-2stk av de 18" baldrick har per side hvis planen er subwoofer. Tror det er et forsøket verdt hvis det er mulig å trekke kassene litt ut på gulvet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien er vel den samme om man bruker 10" eller 18". Poenget var at det ikke er gull alt som glitrer, og teorien ikke alltid stemmer med praksis. Men H-baffel er veldig enkelt å bygge og dermed lett å prøve ut.

Men tilbake til det aktuelle problemet, så kan man for eksempel tenke seg å bytte elementer istedet for å kjøre de man har i sub-optimale (pun intended) kabinetter.

De står i 200liters kabinetter nå. En RL-p15 i 250 liters kabinett kan kjøres som LLT, og vil nok gjøre en bedre jobb. Mindre nivå der det allerede er mer enn nok, og mer der det trengs, helt i bunn. Mine er tunet til 13Hz, og spiller lett ned til 10-11Hz på referansenivå.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Noen som har formening om følgende:

Hva spiller best at Aurasound NS15, TC Sound TC3000 og Soundsplinter RL-P18? Med best så tenker jeg mest på lydkvalitet men og litt med tanke på hvor dypt og høyt det spiller (i relativt små lukkede kasser).

Jeg har Soundsplinter subene idag men de krever litt for stor kasse og jeg har lyst på noe mindre så jeg har tre alternativ:
    - Beholde Soundsplinter subene og bygge noen mindre kasse enn anbefalt
    - Kjøpe 2xAurasound NS15
    - Kjøpe 2x15" TC Sound TC3000
    Nå skal ikkje eg uttale meg om de andre men er det ein ting Tc Sounds er gode på så er de å få elementer med lang slaglengde til å like seg i små kasser. Og personleg så synest eg de spiller fantastiskt fint også.

Eit eksempel.

Ein Tc Sounds 12" tc3000 også kjent som Audiopulse Axis 12" passer perfekt i ein 23l lukket kasse. Med Eq så får du de til å spille ganske dypt også, og den har ein xmax på 30mm.

Eg villa ha gått for Tc sounds, men du behøver ikkje å gå for tc 3000. du kan gå for lmsr serien eller tc 5400 serien også. Prisliste ligger på Audipulse sin tråd her på forumet.:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Nå skal ikkje eg uttale meg om de andre men er det ein ting Tc Sounds er gode på så er de å få elementer med lang slaglengde til å like seg i små kasser. Og personleg så synest eg de spiller fantastiskt fint også.

Eit eksempel.

Ein Tc Sounds 12" tc3000 også kjent som Audiopulse Axis 12" passer perfekt i ein 23l lukket kasse. Med Eq så får du de til å spille ganske dypt også, og den har ein xmax på 30mm.

Eg villa ha gått for Tc sounds, men du behøver ikkje å gå for tc 3000. du kan gå for lmsr serien eller tc 5400 serien også. Prisliste ligger på Audipulse sin tråd her på forumet.:-D
    Soundsplinter Rl-P er bygd på TC2000 så det er en smule TC i de også! Jeg vet LMS5400 har blitt brukt i 100 liters trykkammer men de har litt annerledes parametre enn mine så helt sammenlignbart er det nok ikke. Personlig liker jeg bedre lyden fra trykkammer enn bassrefleks, så selv om LTT hadde vært artig så tror jeg jeg beholder trykkamer framfor det, litt pga lyden men ikke minst størrelsen, skal jeg ha det på mine må jeg opp i rundt 450 liter (f.eks. 60cm rør på 150 cm)

Grunnen til jeg nevnte 15" TC3000 er at jeg kan vet om ett par med slike til salgs, det samme gjelder Aura subene, så derfor det var de aktulle denne gang!

Forøvrig er det mangel på fleksible plasseringsmuligheter som er grunn til at jeg vurderer å bytte, så H-baffel er nok ikke aktuelt selv om det skal fungere bra når en får det til. Er en på HFS som sannsynligvis skal igang med 6xBeyma 21" i slik løsning, kan bli gøy

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundsplinter Rl-P er bygd på TC2000 så det er en smule TC i de også! Jeg vet LMS5400 har blitt brukt i 100 liters trykkammer men de har litt annerledes parametre enn mine så helt sammenlignbart er det nok ikke. Personlig liker jeg bedre lyden fra trykkammer enn bassrefleks, så selv om LTT hadde vært artig så tror jeg jeg beholder trykkamer framfor det, litt pga lyden men ikke minst størrelsen, skal jeg ha det på mine må jeg opp i rundt 450 liter (f.eks. 60cm rør på 150 cm)

Grunnen til jeg nevnte 15" TC3000 er at jeg kan vet om ett par med slike til salgs, det samme gjelder Aura subene, så derfor det var de aktulle denne gang!

Forøvrig er det mangel på fleksible plasseringsmuligheter som er grunn til at jeg vurderer å bytte, så H-baffel er nok ikke aktuelt selv om det skal fungere bra når en får det til. Er en på HFS som sannsynligvis skal igang med 6xBeyma 21" i slik løsning, kan bli gøy
    Det stemmer. Tc 3000 er fantastiske subber. Eg har 2 stk sjølv som eg skal bruke i bil. Ingen tvil i at de kommer til å spille bra vist du går for lukkede kasser med eq. Men vist du er ute etter noko større en 15" så kan eg tipse deg om den nye 18" 5100 pro serien. høg følsomheit, mye magnetkraft og lang slaglengde som passer fint i 70l lukket kasse. :wink: Sjøl vurderer eg to tårn på 150l med kvar sin 15" lmsr og kvar sin slave, med ein tuning på 20-22 hz så spiller det både lavt og musikalskt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste hensikt for meg ved å bytte er å kunne benytte mindre kabinett, jeg synes RL-P18 fungerer meget bra i lukket kasse som jeg har idag men de er for store til at jeg kan benytte de forran i rommet mitt desverre.

Har spurt litt rundt dette med å benytte liten (dvs rundt 100 liter) på mine, men få har erfaring med det.. har dog ikke hørt dette om dunk dunk bass før, hvor store kabinett var det?

Har du fått med deg an enkelte på LHF skal selge JBL W1500/Sub1500 ?`

-Tim

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en annose før jul om ønsket kjøpt der der var noen som hadde sub1500 for $500, men utover det har jeg ikke sett noe, vet du om andre? $500 er uansett alt for dyrt, da kan jeg like godt kjøpe nye W1500H

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en annose før jul om ønsket kjøpt der der var noen som hadde sub1500 for $500, men utover det har jeg ikke sett noe, vet du om andre? $500 er uansett alt for dyrt, da kan jeg like godt kjøpe nye W1500H

Var en som MULIG ville selge dersom han fikk $800 for ett par.

Hvor får du kjøpt nye W1500H? Trodde disse var så godt som umulig å få tak på nå.

-Tim

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •