"DIY" RIAA steg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"DIY" RIAA steg

I skrivende stund er min gode gamle Rega Planar 3 på vei over dammen slik at jeg endelig kan få høre på litt vinyl-lyd igjen. Jeg er selvfølgelig blitt så moderne her at jeg har en Marantz receiver uten Phono inngang, så de siste dagene har jeg lurt litt på hva jeg skal gjøre med det. Jeg har snust litt på RIAA stegene til Rega og Pro-Ject, men nå tror jeg at jeg har fått en god ide. Jeg plukket nettopp opp et phono kretskort fra en Yamaha for-forsterker siden de er godt kjent for å ha utmerkede kvaliteter. I de harde gamle dager hadde jeg en Yamaha C-40 og den var jeg bestandig fornøyd med. Kortet kostet meg litt i overkant av $30, frakt inkludert, så det er jo nesten gratis.

Ellers har jeg fått tak i Servicemanualen til forsterkeren, som forøvrig er en CX-830. Der ser jeg at jeg trenger en strømforsyning med +18, 0 og -18 V utganger. Ellers ser jeg at det på utgangene fra phono-trinnet er to signalveier med forskjellige motstander (disse må jeg lage selv, de er ikke på phono kortet). Den ene veien går til de gode gamle REC-utgangene mens den andre går til resten av trinnene i forsterkeren.

Så her er spørsmålene mine:

1. Er en strømforsyning slik som beskrevet en relativt vanlig sak? Har det ikke helt klart for meg hvordan dette vil fungere.
    2. Hvilken signalvei bør jeg ta utgangspunkt i når jeg skal sende signalet inn på en Tape eller Aux inngang på receiveren min? Motstandene i originalen er 4.7 kohm for signalet som går til resten av forsterkeren og 22kohm for signalet som går til REC utgangene.
    3. Er det noen andre ting jeg bør bekymre meg for her?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Strømforsyning er grei. Har flere kurante tegninger liggende. Du trenger en trafo med 2 sekundære uttak. Denne vil f. eks gjøre jobben: Placid, du trenger bipolar. Denne er enklere: Low Current Dual Power Supply (LCDPS) - A Dual Regulated CLRC Supply, men "out of stock". Mulig denne gjør jobben: 1.5-24V/1.5A Dual Output Power Supply Kit. Finner du ikke noen løsning får du si ifra, tror jeg har noen kit liggende.

2. Du skal ta utgangspunkt i det uttaket som går til resten av forsterkeren.

3. Været?

Johnny

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha, det var akkurat den typen informasjon jeg trengte. Jeg får snuse litt rundt her og se hvilke strømforsyninger som kan skaffes. Du skal slippe å sende noe siden det må sendes over dammen

Og neida, jeg trenger ikke å bekymre meg for våret. Her er det behagelige 15 grader midt på dagen, selv om det kan krype ned i 5 grader om natta

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg savnet litt i de kitene er en transformator. Er ikke det en del av strømfosyningen, eller regnes det som en separat del, eller er jeg helt på bærtur nå?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste kitene selges uten transformator, og transformatoren regnes ikke som en del av strømforsyningen. I en regulert strømforsyning kan man bruke mange forskjellige transformatorere og få samme resultatet ut.

Det siste jeg satte opp i forrige link har transformator, og vil derfor være den enkleste plassen å starte.

Jeg fant forsåvidt også dette designet av Rod Elliot: Power Supply for Preamps. Et meget enkelt og oversiktlig design. Dersom du bytter ut 7815 med 7818 vil du ha 18V. Hvis du ønsker å bruke ekstern DC strømforsyning (på din side av dammen kalles vel dette for walwart om ikke jeg husker feil) kan du putte på 2 stk 24V forsyninger og ta ut D1 og D2.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ser at den siden skriver om forskjellige alternativer til trafo. De foreslår feks en +15 0-15 trafo. Lurte på om jeg trenger en med høyere ut-spenning hvis jeg vil ha 18 V ut av strømforsyningen?

Takk for all hjelp!

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Jeg ser at den siden skriver om forskjellige alternativer til trafo. De foreslår feks en +15 0-15 trafo. Lurte på om jeg trenger en med høyere ut-spenning hvis jeg vil ha 18 V ut av strømforsyningen?

Takk for all hjelp!
    Husk at etter likeretting øker spenningen med 1.4ganger ca.
    Så for å gjøre det enklere så skriv om det er DC eller AC.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også avhengig av hvor mange volt som går til spille i reguleringen. Videre er det ikke noen fordel å være knapp på spenning inn i strømforsyningen da dette kan gå ut over kvaliteten på spenningen som leveres ut.

Hvilken av strømforsyningene tenkte du på?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det kanskje er det dyreste alternativet, i hvert fall hvis jeg går for den nyeste designen til Rod Elliott hvor jeg må bestille kretskort fra Australia, tror jeg kanskje det er et bra alternativ siden han sier at det har lite støy. Og det er vel et must for et RIAA steg. Han sier uansett bare at man må passe på at man ikke mater strømforsyningen med mer enn 30V AC.

Så det jeg mente å si tidligere var at de foreslo en trafo med 15-0-15 V AC ut. Hvis likerettingen gir en speeningsøkning med en faktor på 1.4 er det kanskje ikke noe problem å få +18 0 -18 V DC ut av strømforsyningen.

Legger ved skjema til CX-830 forsterkeren for de som er interessert. Phono delen er oppe til venstre, strømforsyningen nede til høyre. Det er en liten del der nede som sier Poer Supply for Phono, men for meg ser det ut til at phonodelen får strømmen rett fra hovedstrømforsyningen :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    1. Strømforsyning er grei. Har flere kurante tegninger liggende. Du trenger en trafo med 2 sekundære uttak. Denne vil f. eks gjøre jobben: Placid, du trenger bipolar. Denne er enklere: Low Current Dual Power Supply (LCDPS) - A Dual Regulated CLRC Supply, men "out of stock". Mulig denne gjør jobben: 1.5-24V/1.5A Dual Output Power Supply Kit. Finner du ikke noen løsning får du si ifra, tror jeg har noen kit liggende.

2. Du skal ta utgangspunkt i det uttaket som går til resten av forsterkeren.

3. Været?

Johnny
    Hvordan kan du være sikker på at disse forsterkerene har like stor forsterkning i forforsterker trinnet? Ville det ikke være bedre å ta utgangspunkt i den signalveien som går til "rec out" siden det skal være standardisert "linjenivå" for så å sende det signalet til en linje inn f.eks. AUX?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tdh79
    Hvordan kan du være sikker på at disse forsterkerene har like stor forsterkning i forforsterker trinnet? Ville det ikke være bedre å ta utgangspunkt i den signalveien som går til "rec out" siden det skal være standardisert "linjenivå" for så å sende det signalet til en linje inn f.eks. AUX?
    Når jeg ser litt nærmere på dette på koblingsskjemaet mitt tror jeg dessverre at jeg har tatt feil. Jeg tror at signalet til REC out og resten av forsterkeren er det samme, og de motstandene jeg snakket om tidligere er en del av LED kontrollen til forsterkeren ops: De med litt mer peil enn meg kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette.

Og ellers ser det jo ut til at jeg har all den informasjonen jeg trenger for å bygge strømforsyningen til Rod Elliott i linken over. Kanskje jeg kunne starte med det og se hvordan det fungerer. Delene koster uansett ikke mye fra enten parts-express eller radioshack.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du sikter til R168/R169/R170/R171. De er der for å gi Q37-Q40 riktige arbeidsforhold (biasing).

Du har også Mouser. Vet ikke hvordan de kommer ut når du skal ha sending innen USA, men Parts-express velge skremmende dyr forsendelse til Norge.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Tipper du sikter til R168/R169/R170/R171. De er der for å gi Q37-Q40 riktige arbeidsforhold (biasing).
    Så fra delelisten ser jeg at Q37-40 er transistorer. Nå blir jeg litt nervøs og lurer på om jeg trenger disse før jeg sender signalet til receiveren min. Det er bra det er noen som har mer peiling på ting enn meg her ops:

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så får jeg svare meg selv å si at jeg tror jeg har funnet ut at disse transistorene er de som "slår på" phono inngangen på forsterkeren. De samme transistorene fins også på alle inngangene. Så da trenger jeg ikke å bekymre meg mer for dem.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er phono-steget i hus. Legger ved bildet fra ebay for de som er interesserte. Tror også at jeg går for strømforsyningen til Rod Elliot først, så får vi se om jeg oppgraderer eller modifiserer etterhvert.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bestille deler til strømforsyningen i dag. Siden jeg har lite peil på hvordan jeg skal sette dette sammen må jeg spørre litt her igjen. Hvordan gjør jeg det når jeg ikke har et "custom" kretskort til strømforsyningen? Hva slags kort bruker jeg og hvordan kobler jeg alle delene sammen?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du tenkt å ha elektronikken i? Tenkt på et DIY kabinett også?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Hva har du tenkt å ha elektronikken i? Tenkt på et DIY kabinett også?
    Eh, huh, det har jeg ikke tenkt så hardt på enda. Kunne jo vært kult med noe som ser fint ut da, så det kan godt hende jeg snekrer noe greier ssammen selv.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt stor glede av å legge ut kretsen med FreePCB. Den utlagte kretsen har jeg skrevet ut under- og oversiden og:
    1) limt disse på et lite stykke tynn kryssfiner eller lignende.
    2) overført dem til en fersk, ubrukt kretskort for å etse meg et nytt kretskort.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Eh, huh, det har jeg ikke tenkt så hardt på enda. Kunne jo vært kult med noe som ser fint ut da, så det kan godt hende jeg snekrer noe greier ssammen selv.
    Siden du "lager" innmaten selv blir det jo litt ekstra stas med hjemmelaget kabinett også

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •