Elementer i sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elementer i sub

Heisan,

Har akkurat bygd 2 aktive subber til hjemmekinoen, men føler at elementene egentlig ikke egner seg. Det dreier seg om Vifa PL26 10".
    Kassestr ble presset så langt ned som mulig og endte på ca 65 l bassrefleks. Fikk ELTEK til å gjøre hjelpe meg, men mener å huske at de sa at bassen ikke ville bli av de som går dypest. Noen som har noen formening eller tips til en annen rimelig 10" som kan passe i min kasse? Lukket eller bassrefleks. Er det bedre med lukket kasse med hensyn til plassering. Får ikke optimal bass i lytteposisjon slik de står nå. Elementet peker nedover og kassene står på hver side av lerretet under satelittene.

På forhånd takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifa PL26 har ganske kort slaglengde og kan ikke spille spesielt dypt. Dessuten er det høyst tvilsomt om elementet tåler å være montert pekende nedover over lengre tid. Det vil dessuten begrense slaglengden endel.

Peerless CSX257 passer greit til 65 liter bassrefleks, men den vil trenge en annen avstemning. Den har brukbar slaglengde, koster ikke så mye og kan spille ganske dypt.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    De sa det på ELTEK også at det ikke var det beste for elementet å peke nedover, men med en toåring i hus er det greit å gjemme bort godsakene :?
    Skal titte på Peerless- elementet og så får vi se om det kan bli et bytte snart.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du bør se på SLS også. Martin har gode erfaringer med disse, men det er i lukket kasse. Ellers tror jeg ikke nedoverpekende element er noe problem så lenge det er litt avstand mellom elementet og gulvet. Det bør være minst 5 cm, helst mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ellers tror jeg ikke nedoverpekende element er noe problem så lenge det er litt avstand mellom elementet og gulvet. Det bør være minst 5 cm, helst mer.
    Problemet er jo at tyngdekraften trekker til seg membranet. På PL26 er det nesten 0,4mm altså 10% av slaglengden. Og over tid kan det bli enda mer. I de verste tilfellene har det faktisk sjedd at talespolen har sunket helt ut av magnetgapet etter flere år.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på stivheten i opphenget da. Men en del kunststoffmaterialer er veldig utsatt for tretthet.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe stivt oppheng på PL26 ihvertfall.
    Men nå har jeg montert større forsterker og det ble ihvertfall ikke værre
    Følelsen av at de spiller dypt er der, å det får holde for nå. Værre er det at jeg har en forsterkning rundt en ukjent frekvens. Der boomer det kraftig Har prøvd forskjellige plasseringer, men det hjelper lite.
    Når det gjelder SLS så er de også med i betraktningen når jeg skal bytte element. Da får jeg plugge porthullet å fylle kassen med avstivninger slik at volumet blir riktig.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare nevne at både meg og martin bruker SLS, og vi er kjempe fornøyde. Bare så det er sagt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •