Hypex DS4.0 - noen målinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hypex DS4.0 - noen målinger

Lekte litt med subene sammen med en kompis i dag, og etter litt knotting på subforsterkerne fikk vi inntrykk av at de ikke gjorde helt som vi trodde de ville.

Derfor ble det noen målinger da selvfølgelig, for å finne ut hva som virkelig skjer! :-D

Arta Software ble benyttet til målingene, og en loop mellom Line out og Line in ble benyttet for å kalibrere lydkortet (M-Audio Mobile Pre) fra 10-20000hz.

Først en måling uten delefilter og eq.

-fullrange-jpg

Lavest i frekvens ser man at denne forsterkeren har et highpassfilter, og egner seg derfor ikke for dem som ønsker å riste huset av grunnmuren med frekvenser under 20hz :-D
    Ellers er det paddeflatt rimelig langt oppover, og -3dB punktene er ved ca 17 og 7000hz.

Så ble delefilteret slått på, og satt til høyeste delefrekvens - 120hz.

-xo_120-jpg

Som man ser endrer frekvenskurven seg en smule også under delefrekvensen, men det har jo absolutt ingen praktisk betydning.

* Det viser seg i ettertid at et par av målingene dessverre ikke ble lagret, men konklusjonen var at man ikke kunne stole helt på skalaen til justeringen av delefrekvensen.

Så ble i tillegg eq funksjonen (bassboost) tatt i bruk, level ble satt til maks (+6dB), og frekvensjusteringen på maks (50hz).

-xo_120-eq_50-jpg

Som man ser skjer det også her litt mer enn man forventer, og i praksis ble vel ikke dette +6dB?

Så med frekvensjusteringen på eq satt til min (20hz), og fortsatt er level på maks (+6dB).

-xo_120-eq_20-jpg

Dette lignet vel mer på +6dB ihvertfall.

Kanskje greit å vite for flere enn meg som benytter disse plateforsterkerne i sine DIY-suber.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dåke mulighet til måle billigare/dyrare forsterkere, å sjå forskjeller osv ?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var meget interessant lesning! Så kan man spørre seg om det kan være forskjeller fra modul til modul...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    Har dåke mulighet til måle billigare/dyrare forsterkere, å sjå forskjeller osv ?
    På denne siden kan man i hvertfall se et par (billige) plateforsterkere som er langt verre!

Critical Q Sub Technical

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette var meget interessant lesning! Så kan man spørre seg om det kan være forskjeller fra modul til modul...
    Og det var et meget interessant spørsmål :-D

Denne forsterkeren som er målt er ca 1 år gammel, mens jeg har en til som er ca 4 år gammel.
    Blir nok antagelig nysgjerrig nok en dag til at jeg gidder skru den ut av suben og måle den også :-D

Jeg vet at de er merket forskjellig når det kommer til skalaen for eq frekvensen. Men i følge Hypex er ikke eq funksjonen endret, bare måten de er merket på.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig litt samme mistanke som du hadde...., og gjorde målinger (i rommet da), og måtte ha ganske ulike justeringer enn hva jeg hadde trodd på forhånd for å få sub'en til å spille som ønsket. ......., men det ble jo bedre etterpå da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •