DIY fulltonehøyttaler PFS (perler for svin)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY fulltonehøyttaler PFS (perler for svin)

Julestria fader ut og jeg opp med et nyttårsforsett: Bygge nye høyttalere. Har lenge drømt om å bygge et par høyttalere med komponenter fra øverste hylle som dekker frekvensområdet fra topp til tå med mulighet for en ekstra puff i bassen for film og fest. Slike høyttalere kan jo ofte bli ganske store, men jeg har drodlet litt og tror jeg har kommet opp med en størrelse både jeg og samboeren kan leve med.

Konstruksjonen tar utgangspunkt i Troels Gravesen sin CNO med seas nextel element (W18NX001) og crescendo tweeter (T29CF002). Volumet er redusert til 17 L og bassrefleksrør er justert etter dette. Tanken er å la disse være delt som i CNO og føye til en aktiv sub i hver kanal for den ekstra puffen. Har sett på Scan-speak 23W/4557T02 med slave som kan passe i kabinetter ned til 25L. Er det noen som har erfaring med denne? Hypex 2.0 subforsterker skal drive bassene (hvis det holder). Noen som vet noe om hvor mye varme disse utvikler og hvor lite rom i kabinettet disse minimalt kan ta?

Kom gjerne med inspill og gjerne forslag til alternative basser som funker i kabinetter på rundt 25L. Avstiving er enda ikke tatt hensyn til.

-Bob

Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sende en email til Trouls Gravesen? Har du vurdert cno-25? Jeg er meget godt fornøyd med mine CNO(første versjon), presis og god bass, men ikke kjellerdyp. Betryggende å lese at Trouls også er fornøyd med cno,
    fra How to choose the right loudspeaker - : "The SEAS CNO is my favourite despite not delivering the deep bass of the 18W ScanSpeak drivers"

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypexene klarer seg med veldig lite kjøling! Brukte en Hypex DS 4.0 (400W) på 2* 18" i push'n'pull med "4ohms last", og den ble knapt nok lunka etter å ha spillt lenge på en bar...

.., så DS2.0'ern trenger nok knapt å bli pusta på. Merk at det ikke er noe temperaturer som er verd å snakke om før en kjører en real fest heller...,

Forresten; èn DS2.0 til begge, eller èn til hver? ... Personlig ville jeg kanskje satset på èn DS4.0 til begge i utgangspunktet... ..., og dersom du plutselig får igjen på skatten, kan du kjøpe èn til. Bare for å ha i pose og sekk hva effekt angår.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl

Forresten; èn DS2.0 til begge, eller èn til hver? ... Personlig ville jeg kanskje satset på èn DS4.0 til begge i utgangspunktet... ..., og dersom du plutselig får igjen på skatten, kan du kjøpe èn til. Bare for å ha i pose og sekk hva effekt angår.
    Interessant idè...

Er jo mulig å bruke modulene til å kjøre aktiv deling mellom topp og bunn?
    setter inn modulene i hver sin kasse og kjører signal fra pre-out og inn på den hvor du deler mellom topp og bunn. Så over til en monoblokk som kjører både diskant og mellomtone (trengs ikke store saken siden dette teoretisk sett blir en lett last; rør?), her trengs det heller ingen deling i bassen siden den blir delt i subforsterkeren. Bassen blir koblet til vha. ett par terminaler på siden av kabinettet av subforsterkeren. Kan være greit med eget kabinett siden resonanser kan påvirke signalet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •