Surrundt alt selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surrundt alt selv?

Jeg har ett ønske om å bygge ett fullt surround opplegg.
    Har en kjellerkino i planleggingsfasen som kanskje blir startet jobbing med i mars/april engang.
    Rommet blir ca: L: 440cm, B: 330cm, H:240cm.

Per dags dato har jeg noen billige Proson fronter og senter som jeg ikke syntes er all verden. Pluss noen helråtne 12år gamle CV diy 3veis.
    Drivverket er en Onkyo 807 med PC og Popcorn c-200 som kilder.

Drømmen/håpet er å bygge et 7.1 høyttaler system som funker bra til film. Få ferdig kinoen en gang i 2010 (er sugen på en tema kino)
    Og eventuellt effektforsterker(e) hvis det trengs.

Så over til spørsmål og tips.
    Hva bør jeg ha? (Skjønner dette blir som å spørre om hvor mange kjøttkaker går det på en ku. Så jeg skal prøve å snevre det inn litt.)

Romstørrelse er som tidligere skrevet. (L440xB330xH240)

Første prioritet er nye høyttalere siden de jeg har er alt annet enn fantastiske.

Budsjett på høyttalere er, la oss si ca. 15-20.000 for elementer/filter.
    Forsterkeri tar jeg etterhvert som eller hvis det blir nødvendig.

Bør jeg gå for samme høyttalere rundt hele veien, eller bør frontene være større og senter annerledes?

Noen formening om hvordan 10" i Proson høyttalerne vil fungere som suber? Er 4stk til sammen.

Første prioritet er 5.1 eller 4.0 da jeg ikke har plass til 4 HT bak i stuen og jeg kan fortsatt leve med Proson senteren, og uten sub siden jeg ikke har det per dags dato.

Håper noen der ute har noen stalltips å komme med.
    Si gjerne ifra hvis det er noe informasjon jeg har glemt å gi.

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg var deg ville jeg lagt en god del penger i fronter center og sub, men bak høyttalere ville je spart det jeg kunne på.

jeg hadde laget 3 like høyttaler, i front og center, du kan jo velge å lage den ene liggende, men med samme elementer, delefilter og kasse størrelser på alle 3.
    (jeg hadde nok bygget 2 veis høyttaler som ikke spilte veldig dypt noe under 80hz en stand) for under der skulle subben tatt over.
    på subber vet jeg det er mange som har at vellykkete bygg med dayton.
    bak hadde jeg lagen noen små høyttalere med elementer fra samme serie som fronten.

akkurat noen anbefaling på spesielle elementer kommer jeg ikke med da jeg aldri har laget en noe diy uten om sub og div kabler, (men skal nok lage noe med tiden:-D )

men er selv fan av seas excel serien, som de selger hos dynabel.

mvh

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se på SVS SCS-01/(M). Dette er identiske høyttalere der de stående blir brukt som fronter og liggende som senter. Bruk gjerne litt større element, noe som går flatt ned til 60hz er fint med x-over på 80hz. 2x8" i hver av høyttalerne i frontrekka hadde virkelig gjort seg. Får du det lettdrevet nok, en bit innpå 90-tallet og 8ohm, så slipper du effektforsterker og kan legge pengene i høyttalerne i stedet. Bak holder det fint med 6,5" eller kanskje 5" óg, men gjerne i samme serie som frontene som lunnarn nevner.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så meget for svar, har grublet litt videre og tatt begge deres innlegg i betraktning. Så langt jeg er kapabel iallefall.

Har gått igjennom det meste av de Seas elementene Dynabel fører.
    Og kommet frem til at med Excel så ryker nok budsjettet rimelig kjappt.

Det jeg har kommet opp med så langt er følgende:

Alternativ 1

Alternativ 2
    Har egentlig ingen anelse om at disse vil spille bra sammen, men jeg regner med at "H****" er en slags serie benevnelse.

Er det noen der ute som kan si meg om noen av disse er å satse på?
    Hvis dette er et håpløst oppsett så kom gjerne med idèer, andre komponent valg osv.
    Gjerne en liten begrunnelse slik at jeg forhåpentligvis lærer litt.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten (u)skyldig