Nybegynner trenger råd ved bygging av Sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner trenger råd ved bygging av Sub

Mens jeg venter på snekkerne skal bli ferdige med kjellerleiligheten, slik at jeg kan flytte alt rotet ut fra garasjeloftet og bygge hjemmekino der, går jeg og lurer på å bygge en sub, eller to.

Har lest litt her på forumet, men føler meg enda ikke sikker på hvordan dette skal gjøres. Trenger derfor litt innspill og råd.
    Rommet de skal stå i blir 20-25 kvm, max takhøyde 2,1 meter, skrår ned til ca 1 meter på det laveste.
    Kostnader? Ingen absolutte grenser men har vel sett for meg 3-5' pr sub. eks materialer til kassen.
    Bruksområde:85% Film, 15% musikk.
    Har det som skal til av verktøy til arbeidet med kassen. Har også noe el.nikk kunnskap, selv om det er over 20 år siden fagbrev i kommunikasjonselektronikk og loddesertifikat.... Og jeg har aldri jobbet med det.

1. Materialvalg; Jeg ser det går mye i mdf/spon -plater. Er det fordi dette er rimelig materiale å bygge i, eller er det fordi det er et "dødt" materiale? Heltre vil jo ofte leve mer, det er kanskje også akustiske utfordringer forbundet med å bruke heltre? Noen som vil mene noe om dette?

2. Finnes det noe sted jeg kan kjøpe et komplett sett med alt jeg trenger, eks materialer.

3. Lønner dette seg rent økonomisk? Eller er det like Greit å rusle ned på Hifi- klubben og kjøpe en B&W sub?

4. Dersom svaret på ovenstående punkt er et klart og tydelig "JA" er jeg interessert i litt meninger rundt fronthøyttaler også.

5. Andre ting jeg bør huske på?

Takker for innspill..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se byggetråden min, der er det en del refleksjoner om subvalg osv.

MDF er greit å jobbe med, relativt rimelig og lett å få tak i.

For 5k per sub kan du GARANTERT bygge en bedre sub enn en ferdig kjøpt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF er et utmerket materiale å bygge høyttalerkabinetter med, fordi det er et "stivt" og "dødt" materiale.

Heltre er ikke så "dødt", fordi pga. tettheten i treet vil variere fra tretype til tretype. Hver enkelt tretype vil også ha en egenresonans som kan farge lyden ved forskjellige frekvenser. Så kassene vil også få en egenlyd, og ikke gjengi lyden naturlig. Dette kan kompanseres ut ved å avstive, og bruke tykkere veggplater i kabinnettet, men gir deg også mer jobb under konstruksjonen.

Jeg ville ha foretrukket MDF m/finer, hvis du vil ha en høyttaler med heltre utseende.

For innhandling av deler og komplette byggesett, sjekk ut: http://www.dynabel.no/

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedr MDF - det var vel det jeg regnet med. Ser for meg at det kunne blitt pent med sort blank kasse og heltre mørk eik i toppen, men eika kan alltids legges på utsiden av MDF' for utseende sin del sin del.

Har vært inne på Dynabel sine sider og kikket litt. Ser jo også at det prates mye på forumet om peerless elementer, og Dynabel Arges passer jo sånn passelig i mine rammebetingelser. Noen som har erfaring med dette settet? Er dette noe for en nybegynner å sette i gang med?

Jeg venter på en Onkyo 807 Reciver, denne har to sub utganger, jeg har også forstått at det er bedre med to små subber, enn en stor.Er det derved noen gode grunner til å satse på en mindre løsning som f.eks. 2 X Dynabel Krios i stedenfor 1 X Dynabel Arges? Mer jobb med byggingen, men med 2 stk kan antagelig lyden fra sub(ene) fordeles bedre?! Hva sier ekspertisen?

...Og Atledreier, hvor finner jeg byggetråden din?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop selger noen dayton 15" ellementer som mange har vært meget fornøyd med. men 3-5000, er det inkludert plateforsterker?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Se byggetråden min, der er det en del refleksjoner om subvalg osv.

MDF er greit å jobbe med, relativt rimelig og lett å få tak i.

For 5k per sub kan du GARANTERT bygge en bedre sub enn en ferdig kjøpt.
    Uten å bli beskyldt for å kverulere, vil jeg nok protestere bittelitt på den påstanden.
    Medmindre man forholder seg til kjøp av en NY sub da?
    Har man 5k "i lanken", kan man jo få tak i flere potente sub´er på bruktmarkedet.
    Tør si det, ettersom jeg har prøvd "begge deler".
    Selvsagt er det svært morsomt og utfordrende med DIY-løsninger, ikke minst når de fungerer!
    Har man nok av tid, kunnskap og ork til å stå i føyka av MDF-støv, så for all del!
    Men som sagt.....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trearbeid er en av mine hobbyer, MDF, bjørk, eik og annet ligger på verkstedet så jeg ser derfor ikke dette som noen kostnad... summen på 3-5 k kom frem ved å kikke litt på hva jeg fikk for pengene om jeg gikk på Hfi klubben og handlet der. Totalt ønsker jeg nok ikke å legge mer enn 10k i subber. Da vil subbene definitivt bli det mest oppgraderte i anlegget. Siden trearbeid er god avstressing tenkte jeg det kunne være en morsomt prosjekt å bygge subbene selv, spesielt om det var litt å tjene på det.

Scrooge: Noen spesielle du har i tankene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har to Soundsplinter RL-p15 sonotuber med Behringer EP2500 forsterker. Disse kom på rett rundt 10 lapper totalt, minus verktøy jeg måtte kjøpe. Hvis du finner en sub eller to til 5 ferdig bygget som kan matche disse så skal jeg komme med en offisiell 'unnskyldning' her på forumet.

...Jeg er ikke spesielt bekymret, for å si det slik...

Jeg har også hatt en del kommersielle subber i hus, bl.a B&W, Dali, SVS, Paradigm og flere.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor kan den være? Skoeske? Hundekasse? Vaskemaskin? Kjøleskap?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedr. størrelse:
    Kjøleskap: skilsmissegrunn.
    Vaskemaskin; sove på eget rom i en mnd eller to.
    Hundekasse? Kommer ann på dog'en;
    Grand danoa? grenser til vaskemaskintilfellet!
    Pekingneser? no prob!

Jeg kan tenke meg at WAF ikke bør ligge under 0,5 når man bruker følgende formel:

WAF = 50 * Møbelfinnish / liter i subben.

Møbelfinnish har et spennområde fra 0,1 til 2
    0,1 = ubehandlet Spon/MDF
    2,0 = Hødnebø / pianolakk

Ingen som har villet mene noe om Dynabel Krios og/eller Dynabel Arges? Er dette bare sorgen slik at dereav ren høflighet avstår fra å kommentere? Eller er det noe som kan brukes av en ikke (enda) soundoholiker?

Redigert: Noen som vil mene noe om det er bedre med en mellomstor eller to mindre suber?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Vel, jeg har to Soundsplinter RL-p15 sonotuber med Behringer EP2500 forsterker. Disse kom på rett rundt 10 lapper totalt, minus verktøy jeg måtte kjøpe. Hvis du finner en sub eller to til 5 ferdig bygget som kan matche disse så skal jeg komme med en offisiell 'unnskyldning' her på forumet.

...Jeg er ikke spesielt bekymret, for å si det slik...

Jeg har også hatt en del kommersielle subber i hus, bl.a B&W, Dali, SVS, Paradigm og flere.
    Nei, du har nok ingen grunn til å være bekymret!
    Poenget mitt var da heller ikke å trekke dine resultater, eller muligheten for å oppnå slike, i tvil!
    Det jeg forsøkte å si, var at man (eksempelvis) kan få tak i en god SVS-tube for 5-6k på bruktmarkedet.
    Ergo er man stort sett "i mål" med ca 10-12k, for et par stykker av disse.
    Uten dermed å si at disse matcher dine, som utvilsomt sparker godt fra seg!

Men så er da heller ikke dine utgaver akkurat "mainstream"?

Uansett så synes jeg du bør sende byggetegninger etc til Hallaron, kanskje han vil lage noe tilsvarende?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du skal ha alt inkl. til 5000,- pr sub så kan det bli trangt. et raskt regnestykke. plateforsterker. 2500-3000,- element. 1500-2000.
    du vil trenge dempematriale, eventuelt bass refleks. skruer, lim og div. og for ikke å snakke om finish. dette vil nok balle seg på til ca 800-1000,- nå vet jeg ikke om du har matrial utgift. men om du har det, så går det fort 7-800 der også.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallaron
    Vedr. størrelse:
    Kjøleskap: skilsmissegrunn.
    Vaskemaskin; sove på eget rom i en mnd eller to.
    Hundekasse? Kommer ann på dog'en;
    Grand danoa? grenser til vaskemaskintilfellet!
    Pekingneser? no prob!

Jeg kan tenke meg at WAF ikke bør ligge under 0,5 når man bruker følgende formel:

WAF = 50 * Møbelfinnish / liter i subben.

Møbelfinnish har et spennområde fra 0,1 til 2
    0,1 = ubehandlet Spon/MDF
    2,0 = Hødnebø / pianolakk

Ingen som har villet mene noe om Dynabel Krios og/eller Dynabel Arges? Er dette bare sorgen slik at dereav ren høflighet avstår fra å kommentere? Eller er det noe som kan brukes av en ikke (enda) soundoholiker?

Kan godt si noe om Dynabel Brontes, ettersom dette var min første DIY-sub.
    Den er meget velspillende, men går vel ikke så dypt som mange ønsker?
    Jeg opplevde i alle fall en tydelig avrulling rundt 25Hz eller så, husker ikke dette helt nøyaktig.
    Helt ok for mange, men skal du ha med deg "dyyyyypet" i filmsammenheng, bør du nok vurdere en portet løsning i stedet.
    Ser at "Elemental Studios" er innom her! Han hjalp meg i sin tid med å beregne refleksrør og litt av hvert annet i mitt DIY-prosjekt nr.2; en slags klone av SVS PB12.
    Resultatet var fantastisk! Ulempen var imidlertid størrelsen, og dermed også plasseringsvennligheten.
    Dermed nærmer du deg med faretruende fart å sove på eget rom en mnd eller to, om du går for noe tilsvarende!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallaron
    Scrooge: Noen spesielle du har i tankene?
    Ja, og som allerede nevnt; SVS i "tubeutgave" gir deg MYE og god bass for pengene!
    Men dette er som sagt bare foreslått som et eksempel til alternativet til å bygge selv. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lenge må du sove på gangen med noe sånt som mine, da?

Jeg har fordelen at jeg har hengt opp en falsk 'vegg' i bakkant av rommet, så både projektor, subber og akustikktiltak er godt gjemt bak en svart gardin. Rommet blir litt mindre, men det er det verd!

Byggetråden min

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huh!
    Rappa et par piper fra orgelet i Nidarosdomen?
    De der var svæære!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggetegninger eller linker til slike mottas med dype bukk. hallaron@start.no.

M.h.p. kostnader: mine estimat på kroner 5000m- pr sub er ikke absolutte, men jeg føler det kan bli litt underlig å legge 15-20k i subber når resten av anlegget ikke er i nærheten av å matche et slikt nivå. Jeg har det jeg trenger av skruer lim tvinger, verktøy, trevirke. De nå mye omtalte 5K var beregnet å dekke forsterker, element(er) pluss andre ting som man normalt ikke finner på et velutstyrt hobby snekkerverksted. Dessuten; om jeg skulle bli nødt til å handle inn noe fugemasse eller noen ekstra lange skruer, så går det på snekkerhobby-kontoen - så det teller ikke i denne sammenhengen ;-) (tror jeg)

Om jeg hadde installert slike Rør som er avbildet i Atledreier sin post hadde jeg nok fått min helt egen adresse og plenty tid til å se på film, i allefall de ukene jeg ikke hadde ungene. DVS - det går ikke! Om jeg kunne bygget dem inn i veggen når garsjeloftet skal innredes, så hadde det vært håp, men ikke pr dags dato. De var jo kollosale! Hva er de laget av? Det ligner på papp?

Som jeg var inne på i første post; det primære vil være film, så kravet til rumlebass er til stede. På den annen side så er jo 25 Hz rimelig lavfrekvent da?

Jeg googlet soundsplinter elementer,og da virket det som om disse var mest brukt til bil?

Hvor mye har fasongen på kassen å si? Kan jeg bygge en lav og bred kasse som kan skyves under en sofa? Eller blir det helt feil?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    25Hz er IKKE lavfrekvent! Skal vi nærme oss det begrepet, snakker vi heller om frekvenser langt under 20Hz!
    Nok om det.
    Det viktigste for en kasse er det innvendige volumet i forhold til element og evnt resonansrør i en portet løsning.
    Men å lage en "skinnflat" fungerende løsning til å dytte under sofaen tror jeg kan bli ganske problematisk.:-?
    Men ettersom du har en sofa, kan du jo vurdere en montering av et element direkte i denne?
    Resultatet er mildt sagt slående!
    Ingen god løsning i musikksammenheng riktignok, men i filmsammenheng? Granted!8)
    Om du (Hallaron) skulle bo i nærheten av eller i Oslo, er du velkommen til en demo!
    Ikke meningen å spore av her, men ettersom det i bunn og grunn handler om å oppnå et bra (bass)-resultat, så la i alle fall en slik opsjon være nevnt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da vil jeg anbefale deg å se på dayton på AVshop. dem har både plate forsterkere og ellementer til en grei pris. f.ex. dayton 15"reference HO og dayton HPSA1000 plateforsterker. det blir ca 9000.- for 2 subber og 2 forsterkere.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •