Nybegynner trenger råd ved bygging av Sub - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tommelfingerregelen er vel at arealet av åpningen mellom gulvet og kassen skal være større enn membranarealet, ellers vil åpningen virke som et høypassfilter.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske sikkert riktig, atledreier.
    Jeg opplevde imidlertid ingen problemer med den avstanden, hverken når det kom til effekt eller på andre måter!
    Målte av ren nyskjerrighet avstanden mellom plate og element på SVS PC-Plus 20-39 her, og den ligger i underkant av 5cm.
    Dermed bør man vel være relativt trygg på at man ikke får problemer?
    Det store sparket får man jo uansett fra bassporten, nå det er snakk om de laveste frekvensene.
    Apropos lave frekvenser; selv om jeg tuner 2x 20-39 til 12Hz, klarer jeg ikke å oppnå samme trøkket under 20Hz som jeg i sin tid opplevde med den kassa!

Hornman: Skal du virkelig komme i mål hos interiørsjefen, så kan du jo frese plass for en glassplate på toppen? Det gjør som regel susen!
    Bare husk på å lakkere baksiden av glasset i en passende farge, før du legger det på plass. ;-)

Edit: Endret sub-betegnelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.... Da ser det tu til at jeg kan lage en boks med ca utvendige mål 50*75*60. selv om det går bort en god del vil det jo allikevel 150l+..
    Det gir straks litt lavere knekkfrekvens... Dette begynner å ligne noe..

Tror jeg får begynne å lage boks i morgen..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå er prosjektet kommet et hakk videre. Element og forsterker er kommet i hus (eller i det minste kommet på verkstedet). Selv om jeg ser det er vanlig med MDF her, så kommer jeg nok til å velge 30 mm mahogny til kassen. Se vedlagt bilde. - Hvordan "limer" jeg bildet inn i selve inlegget i stedenfor å legge det som et vedlegg? Det blir oljet mahogny på sidene og sort topp med Glassplate på toppen. MDF avstivninger inni. Kassen blir omtrent på 120 liter.

Noe spesielt jeg skal tenke på nå før jeg går videre, eller er det bare "tut og kjør"?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kommet så langt at selve kassen ferdig med unntak av topplokket, dette vil jeg selfølgelig vente lengst mulig med, slik at jeg greit får jobbet nedi kassen. Neste post på programmet er å ta ut hull til elementet og forsterkeren. da har jeg et par ting jeg lurer på.

Elementet blir stående med fronten nedover, og dette blir jo ikke synlig når suben står på gulvet. Er det da noe i veien for å skru fast subben på innsiden, istedenfor å la den henge i skruene på utsiden? Litt klønete forklart men dere skjønner vel..

http://avforum.no/forum/images/attach/jpg.gif

Forsterkeren har jo en ganske bred flens med pakning på, når jeg skrur denne på plass med pakningen bør det jo bli rimelig lufttett. selv om det antagelig er en liten lekkasje rundt gjennomføringen av ledningen ut fra kassen. Er det da nødvendig å bygge en egen kasse i kassen til forsterkeren? Eller er dette bortkastet tid?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallaron
    Er det da noe i veien for å skru fast subben på innsiden, istedenfor å la den henge i skruene på utsiden? Litt klønete forklart men dere skjønner vel..
    Nei, det skal nok gå helt fint det. ... men hvilken type skruer skal du bruke?

Jeg vil på det sterkeste anbefale å bruke islagsmuttre og umbraco M5 bolter i stedet for treskruer
    dersom du skal skru litt inn og ut og endre, blir tre ofte "oppspist" av treskruer. Bedre med litt kraftigere saker hvor du kan ta litt i uten å ødelegge treet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, vi skjønner. ;-)
    Vil absolutt fraråde deg å montere elementet slik du foreslår! Hva gjør du den dagen du evnt må bytte dette?
    Elementet bør / skal derfor monteres fra utsiden av kassa!

Samtidig ville jeg nok også vurdert en 100% tett innkassing av forsterkeren. Selv om plateforsterkeren påståes å være lufttett, så er den neppe det til 100%!
    Det er ganske forsmedelig å oppleve at det fiser og blåser i gjennomføringer og kontakter på plata, så du bør absolutt tenke på det.
    Trykkbølgene i kassa kan ved visse frekvenser være temmelig kraftige! Da vil du også fort kunne oppleve at en evnt lekkasje i plateforsterkeren kan være fryktelig irriterende!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd, det blir nok da til at elementet blir montert utenpåliggende med inslagsmuttere (er allerede handlet inn). Forsterkeren får få en egen kasse.

Er det noen som forklare meg hvordan jeg kan lime bilder direkte inn i teksten, istedenfor å ha de liggende som vedlegg?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som forklare meg hvordan jeg kan lime bilder direkte inn i teksten, istedenfor å ha de liggende som vedlegg?
    Du må ha dem liggende på web for å gjøre det tror jeg...

.. og godt råd fra Scrooge! ... det er en av grunnene til at jeg alltid bygger subkasser uten å ha forsterkeren inni. Forsterkeren kan ligge på siden. Blir mye mer fleksibelt og det synes jeg. Kan bytte forsterker/sub uavhengig av hverandre etc etc etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaaaa. Jeg ser fordelen med å bygge en egen kasse til plateforsterkeren, men da blir dej enda en j... boks med ledninger som ligger og slenger. Tror WAF faller ytterligere med en slik løsning... jeg kunne integrert den i det eksisterende møbelet hvor resten av elektronikken står.. Noen som har noen formening om hvilke strømstyrker vi snakker om i kablene fra forsterker til elemenent? Og hva slags spenning som ligger over elementet?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anerikke..., men det er jo bare en vanlig høyttalerkabel som trengs....
    Jeg har sub-forsterkeren min sjult bak en sofa...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/minhjemmekin...av-bilder.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har forstått, er det vesentlig at kassen blir tett, også når det er en bassreflex konstruksjon. Jeg har nå laget kasse i kassen til forsterkeren. Alle sammenføyninger er i utgangspunktet limt med polyrethanlim, som skummer opp og fyller evnt sprekker. I tillegg har jeg fuget alle hjørner. Blir ikke pent, men det er tross alt inni kassen. Jeg lurer imidlertid litt på selve elementet. Her har jeg ingen pakning og det må nødvendigvis bli litt luftlekkasje mellom elementet og kassen, selv om en drar boltene godt til.

Lurer litt på å ta en tur opp på Biltema og kjøpe noe pakningsmateriale, enten gummi eller kork. Det er uaktuelt å fuge elementet fast.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på å ta en tur opp på Biltema og kjøpe noe pakningsmateriale, enten gummi eller kork. Det er uaktuelt å fuge elementet fast.
    God idè. ... og polyurethan lim er fantastisk! (trenger faktisk ikke skruer i tillegg.)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    God idè. ... og polyurethan lim er fantastisk! (trenger faktisk ikke skruer i tillegg.)
    Ja, Polyrethanlim er greit å jobbe med, blir litt flekkete på hendene, men det slites jo av etter en stund. Bruker mye poylrethanlim. Men nå som det har vært så kaldt, har det vært veldig tørr luft og da synes jeg den herder saaaakte....

Har lest litt på nette at det ikke skal gå ann å bygge subb uten å bruke skruer i tillegg når man limer med polyrethan, men jeg forborrer og skrur litt for sikkerhets skyld. Det er best med både belte og buksesele, er det ikke? ;-)

Da blir det en tur oppom BT på veien hjem i dag og få med et flak med 3 mm kork..

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3mm er kanskje litt mye? ... de har noe 1mm gummiforing og.

Jeg har nå laget et par sub'er jeg med KUN polyuretan lim... spiller som juling, og ingen tegn til svakheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3mm er kanskje litt mye? ... de har noe 1mm gummiforing og.

Jeg har nå laget et par sub'er jeg med KUN polyuretan lim... spiller som juling, og ingen tegn til svakheter.

Neeei, du har antagelig rett, har laget litt andre ting med kun liming, bildreammer, krakker o.l. men det er noe med vanen med å skru og lime.

Ja det kan godt være 3 mm er for mye. I praksis blir det vel å ta med det de har inne. Jeg synes kork er lettere å jobbe med enn ddisse gummiflekene. Men det er nok bare en vanesak. Hovedhennsikten er vel å få det tett.. :-)

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og polyurethan lim er fantastisk! (trenger faktisk ikke skruer i tillegg.)

Hater polyurethanlim :evil: . Limer ALT for godt

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du limer med PU lim så blir faktisk skjøtene mye sterkere enn mdf'en irundt, har gjort noen tester på dette. er noe dritt å jobbe med men etter at det er tørket er det helt fantastisk!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker mye poylrethanlim. Men nå som det har vært så kaldt, har det vært veldig tørr luft og da synes jeg den herder saaaakte....
    Et tips da, er å dusje lett med en sprayflaske med vann på limfugene. Det sparker igang prosessen! ;-)

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •