Nybegynner trenger råd ved bygging av Sub - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det med montering i sofa er definitivt en mulighet, spesilet når det hele skal rigges til på garasjeloftet.

Disse earthquake elementene virket jo robuste og lovende, må man bestille fra broderlandet i sør, eller finnes det norsk distributør? Noen plateforsterkere som passer til en slik 12" eller 15"?

Bor nok 25 mil sørvest for hovedstaden, så det er litt langt å stikke innom, Men mulig jeg tar opp tråden når jeg skal til Oslo neste gang. Jobben min tar meg til hovedstaden minst et par ggr i mnd. Nå er det imidlertid julestille og jeg sitter og får unna litt papirarbeid, samt prøver å lære meg litt om subwofere...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange innspill..

Ok, for å komme litt videre: Inntil videre satser jeg på Dayton element og forsterker. Da står kassen for tur. Kan vi generelt si: jo større jo bedre?

Hvordan kan jeg regne ut nødvendig volum? Jeg ser på Earthquake 15" DBXi har et anbefalt utvendig mål på 46x36x58 cm. Dette gir et utvendig volum på 96 liter. Det er da beregnet å ha en firkanetet åpning på 5x42 cm med en dybde på 23 cm innover. Hva heter denne luftinga, bassrefleks?
    Dette gir et utvendig volum på ca 96 liter

For en tett konstruksjon blir volumet ca 86 liter.

La oss si at jeg lager kassen(e) 45x40x50 - 90 liter. lages i 22 mm MDF. Innvendig avstivning. Eget rom for fortserkeren. Limes med sika eller likn, skrues med rikelig med skruer. Er dette en farbar vei å gå? Eller varierer kravet til størrelse på boksen fra fabrikant til fabrikant. Får jeg en dypere bass dersom jeg lager en kasse med bassrefleksåpning eller hva det nå heter? Og hvordan regner jeg da ut størrelsen på hullet?

Mange spørsmål, men om noen sitter og kjeder seg på jobb må de gjerne opplyse meg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundsplinter er VELDIG utbredt i hjemmekinosammenheng.

Siden du bor på sørlandet er det bare å stikke innom om du skulle være på vei vestover. Kan love deg at rumperister i sofaen ikke er påkrevd...

Når det gjelder kasse og volum vil jeg anbefale å regne litt på forskjellige kasser og tuning og se hva du kommer fram til. Anbefaler WinISD pro, det er gratis og fungerer svært bra til kasseberegning.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser Dynabel har ukestilbud på 12 tommers element dy 9812. I kombinasjon med HPSA 500 eller HPSA 1000? Kunne ikke dette blitt bra?

Eller er det like greit å satse på dayton element også? Likte at dynabel hadde datablad med forslag til tegninger o.a. Disse tegningene var riktignok til bil. En bil vil jo tilby helt andre akustiske forhold enn ei stue, men det har kanskje ikke så mye å si?

Fikk beskjed om reciveren var på vei nå, så for å komme i gang lurer jeg på å bestille et par sett, og se hvordan det barker i vei.... Julegave til Far :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallaron
    Bor nok 25 mil sørvest for hovedstaden, så det er litt langt å stikke innom, Men mulig jeg tar opp tråden når jeg skal til Oslo neste gang. Jobben min tar meg til hovedstaden minst et par ggr i mnd. Nå er det imidlertid julestille og jeg sitter og får unna litt papirarbeid, samt prøver å lære meg litt om subwofere...:-D
    Ok, det blir nok i lengste laget for en svipptur innom ja.
    Men neste gang du tar turen til tigerstaden, så kanskje? Send meg en PM i forkant, så klarer vi sikkert å få til noe!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har handlet meg en Dayton HPSA1000 1000W subwoofer plateforsterker samt et 12" Dybabel element DY 9812. Føler jeg må begynne et sted og handler litt i blinde, men da får jeg i alle fall startet og har et utgangspunkt. Om noen har meninger om den videre veien er jeg takknemlig for meninger..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1000W på en 12"... Trykkammer?

Tanker om kabinett?

Har du T/S data på elementet, kan regne litt på hva som kan funke greit....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjaaa som sagt så er dette en læreprosess. Er klar over at det er noe overkill med 1 kw på et slikt element, men på den annen side, tekniske data ( ligger vedlagt) sier at det skal kunne gå. Jeg er imidlertid ikke sikker på at jeg vil vedde penger på at det skal gå bra..;-)

Det kan jo hende at jeg tenker anderledes om et halvt år og vil bygge om, da kan det jo være greit å ha en forsterker som har litt futt...

Har prøvd å legge inn data inn i Win ISD og får ut noen kurver og data. Er imidlertid ikke sikker på om jeg gjør dette helt riktig, så om det er andre enn meg som kjeder seg i kveld, er det bare å komme med inspill.

Mitt mål er nok å få filmbass med punch ned i 20-30 hz området, men da ser det ut til at jeg får et fall på ganske mange db.. Noen forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    1000W på en 12"... Trykkammer?

Tanker om kabinett?

Har du T/S data på elementet, kan regne litt på hva som kan funke greit....
    http://www.mamut.net/dynabel/dy9812_datablad_ny_ii.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjaaa som sagt så er dette en læreprosess. Er klar over at det er noe overkill med 1 kw på et slikt element, men på den annen side, tekniske data ( ligger vedlagt) sier at det skal kunne gå. Jeg er imidlertid ikke sikker på at jeg vil vedde penger på at det skal gå bra..;-)

Det kan jo hende at jeg tenker anderledes om et halvt år og vil bygge om, da kan det jo være greit å ha en forsterker som har litt futt...

Har prøvd å legge inn data inn i Win ISD og får ut noen kurver og data. Er imidlertid ikke sikker på om jeg gjør dette helt riktig, så om det er andre enn meg som kjeder seg i kveld, er det bare å komme med inspill.

Mitt mål er nok å få filmbass med punch ned i 20-30 hz området, men da ser det ut til at jeg får et fall på ganske mange db.. Noen forslag?
    det ellementet der krever MYE effekt. så den forsterkeren vil fungere utmerket. husk å seriekoble spolene på ellementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis flere enn undertegnede som synes det kan bli litt kjedelig en 1' juledags kveld. Om de data jeg har lagt inn stemmer, så heller jeg i retning av en 60-80 liters kasse med bassrefleks. prøver å tune den til 30 Hz.Jeg hadde egentlig gjerne sett mer punch i nederste del, men da blir kassa så sabla diger.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja 80Liter kan funger godt. med en 10cm port på 41.4cm får du en tuning på 25Hz. og om du i tillegg legger på 4db gain ved 40Hz så ser kurven fin ut

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok jeg skjønte omtrent halvparten av dette. Vi snakker om en bassrefleksport med 10 cm diameter og lengde på røret på ca 41,4?

Så langt er det rimelig greit. så sier du at jeg skal legge inn 4 db gain på 40 HZ.
    Jeg ser jo at det hadde vært nyttig å løfte 40 området med 4 db, men hvordan gjør jeg dette? Ikke med utforming av kassen regner jeg med? Er det justeringsmulighet som ligger i forsterkeren? Et av potmeterene justeres til 40 hz og et annet settes på +4 db?

Finnes det noe fornuftig kalibreringsutstyr som man kan koble til PC?

Og med det samme jeg er i gang med å mase ;-) Når jeg legger til new project, får jeg opp en del ulike valg om Alignment, hva er egentlig dette? Og er det viktig?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok jeg skjønte omtrent halvparten av dette. Vi snakker om en bassrefleksport med 10 cm diameter og lengde på røret på ca 41,4?

Så langt er det rimelig greit. så sier du at jeg skal legge inn 4 db gain på 40 HZ.
    Jeg ser jo at det hadde vært nyttig å løfte 40 området med 4 db, men hvordan gjør jeg dette? Ikke med utforming av kassen regner jeg med? Er det justeringsmulighet som ligger i forsterkeren? Et av potmeterene justeres til 40 hz og et annet settes på +4 db?

Finnes det noe fornuftig kalibreringsutstyr som man kan koble til PC?
    det stemme veldig bra det ja

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis flere enn undertegnede som synes det kan bli litt kjedelig en 1' juledags kveld. Om de data jeg har lagt inn stemmer, så heller jeg i retning av en 60-80 liters kasse med bassrefleks. prøver å tune den til 30 Hz.Jeg hadde egentlig gjerne sett mer punch i nederste del, men da blir kassa så sabla diger.
    Ja, det bortimot dobbelte må til om man ønsker punch i det aller dypeste bassområdet!
    Tør du, og har du plass til et beist på linje med det jeg i sin tid snekret sammen, så kan du jo ta en titt her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-forening.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg ser det at om jeg øker volumet, kan jeg forskyve knekkfrekvensen nedover. Jeg må måle litt og se hvor et slikt sofabord kunne lures inn. En annen sak er at kassa antagelig blir midlertidig, da jeg ser for meg andre løsninger når jeg kan gå løs på garasjeloftet og lage gutterom der...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ja, det bortimot dobbelte må til om man ønsker punch i det aller dypeste bassområdet!
    Tør du, og har du plass til et beist på linje med det jeg i sin tid snekret sammen, så kan du jo ta en titt her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-forening.html

Den var jo meget pen, et spørsmål melder seg: Hvor stor må åpning mellom gulv og kasse være for at man skal kunne sette elementet nedover?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!
    Husker ikke helt eksakt avstanden, men jeg tror den lå på 4-5cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det åpner jo for nye muligheter, mister en mye effekt med å sette den slik? eller har ikke det så mye å si?

Leker med tanken om å lage et bord til å sette ved enden av sofaen, kombinere fargene sort blank og lakkert bjørk/eik eller kanskje osp. Dette bordet kan jo gjerne inneholde en forsterker og en 12 tommer. Da får jeg bedre volum også. Dette kan jeg nok få aksept for hos interiørsjefen.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •