Pass Labs Aleph 4 100 w monoblokker klasse A DIY- hjelp til å ferdigstille

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Pass Labs Aleph 4 100 w monoblokker klasse A DIY- hjelp til å ferdigstille

Hei godtfolk!

Har et par monoblokker som er 80 % ferdige med loddet kondensator plater med totalt 356000 mikrofarad per plater (kanal) og printplater til transistorer og inngangstrinn.

Innkjøpt er foreløpig.

*4 stykk massive alu kjøleribber til utvendig sider på monoblokkene. Disse er blytunge og kostet i sin tid 750 kroner stykket.
    *4 stykk 150 VA ringkjerne transformatorer til strømforsyning
    *8 stykk printplater levert av Tom Helgesen. To av disse med kondiser ferdig loddet.

Mangler resten av kabinett og litt småsnacks som kabler, transistorer ++.

Han som i sin tid fikk meg hektet på dette prosjektet har for lenge siden solgt sine etter at han ombygget den til digital forsterker. Så her sitter jeg da med masse nesten ferdig forsterker snacks- hva gjør jeg nå?

Jeg har ikke forutsetninger for å pønske for mye rundt dette men vurderer å selge restene- er det noe verdi i dette folkens? Kostpris so far er 6000 i 2003 kroner. Alt er ubrukt som nytt. De har ligget i en svær eske i 6 år og det synes jeg er helt latterlig dumt- my bad.

Alternativ 2 er selvfølgelig å få en eller annen kyndig kar til å bygge det ferdig, men kjenner dere noen her på berget som vanker på forumet kanskje? Det hadde vært gøy å få disse ferdige, jeg vet at de er helt hinsides i lydkvalitet, så det er mer snakk om å få ferdig godsakene egentlig...

Forsøker meg her inne på forumet ettersom det er mange dyktige her inne, tips mottas med stor takk!

Newcomer theCrane sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, håper du går for å ferdigstille dem, har hørt mye godt om dem:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk Aleph 4 , ikke 5, ettersom det er en 100 watt klasse A. Jeg har smurfet litt på nettet og funnet endel siter , men det er langt færre som har bygd denne modellen enn 3 og 5 av en eller annen grunn.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde jo være mulig å bidra med noe her. Har bygd flere NP design, og unner deg absolutt opplevelsen.

Kan du legge ut skjema, samt bilder av hva du har? I tillegg hadde det vært interessant å vite hva du har å hjelpe deg med av måleutstyr m.m.

Holder du i tillegg til i nærheten av Bodø, skal det være mulig å bidra med noe hands on.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Måleutstyr har jeg kun i form av akustikk programmet Clio. Jeg bor i Oslo, men jeg trenger ikke nødvendigvis hands on hjelp, selv om dette hadde vært supert. Her er noen bilder. Jeg har fire transformatorer og kjøleribber.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger minst 1, gjerne flere multimeter. Videre et tilsvarende antall ledninger med klyper på, så du får festet multimeterne på ønsket plass før du tilfører strøm.

Steg 1 vil være å gjøre ferdig strømforsyningene og teste dem på litt last. Trenger ikke være mye. Jeg gjør det normalt med noen tilfeldig valgte motstandere.

Det er lurt å teste en og en strømforsyning.

Under testing monterer du en 60W lys-pære på den ene av ledningene fra strøm-nettet, for å sikre deg mot overbelastning.

Du må legge ut skjemaet du jobber etter. Det er ikke sikkert jeg har det samme (med samme nummerering) liggende.

Har du oversikt over hva du mangler av deler, og hvor du kan få tak i dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han som i sin tid fikk meg med i prosjektet har nok oversikt over dette, skal høre med han.

Jeg har ikke filla peiling på hva som gjenstår bortsett fra at han jeg skal høre med nevnte noe om trimming av transistorer og i dette regner jeg med at det trengs noen motstander og diverse andre komponenter.

Jeg er ikke elektro ingeniør- men min kompis er det-ihvertfall virker det sånn av og til :-)

Jeg får se hva han kan hoste opp av dokumentasjon og delelister til meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lotus72
    Han som i sin tid fikk meg med i prosjektet har nok oversikt over dette, skal høre med han.

Jeg har ikke filla peiling på hva som gjenstår bortsett fra at han jeg skal høre med nevnte noe om trimming av transistorer og i dette regner jeg med at det trengs noen motstander og diverse andre komponenter.

Jeg er ikke elektro ingeniør- men min kompis er det-ihvertfall virker det sånn av og til :-)

Jeg får se hva han kan hoste opp av dokumentasjon og delelister til meg.

Jeg fant denne siden:

PASS LABS CLONE - ALEPH 4 Amplifier PCB

Det ser ut som de har alt jeg trenger av info og ting til salg her, vi får se hva jeg finner ut...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det originale skjema.

Du kan sjekke om komponent nummereringen er riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    That's my man! Jeg har noe å lese på skjønner jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny side med masse info:

Mark Finnis' Pass Amplifiers

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny side med masse info:

Mark Finnis' Pass Amplifiers
    Spennede prosjekt lotus !

Det der er fin side med mange gode tips.

Her er Pass sin egen DIY side: Pass DIY: Home of DIY Audio, Amplifiers, Preamps and Speakers

Har selv en Aleph 5 på trappene, men har hatt nok å gjøre med å fikse på endel godsaker anskaffet på brukten. Mangler en trafo og transistorer, ellers er mye annet klart. Planen er å point-to-point-wire utgangstrinnene.(ikke kretskort)

Skal benytte dette kabinettet (HTPC med passiv kjøing) med noen modifikasjoner (se vedlegg):

Du får rapportere hvordan dette forløper videre. Er spent på hvordan det blir seende ut, og ikke minst på lyden

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser skikkelig artig ut. Jeg kan godt ta over dette prosjektet for en billig penge, eller kanskje hjelpe deg og ferdigstille det. Send meg en melding så kan vi ta det videre der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ut som en ryddig og fin layout å bruke som modell.
    Tror det er fornuftig å basere seg på at kjøleribbene er en del av den bærende konstruksjonen. Det sikrer god aksess til ribbene for transistorene.

Lykke til videre !

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremgang å spore!

Kompisen min har tatt tak i prosjektet og laget en liste over hva jeg trenger og skal kjøpe på Elfa. Jeg har fått en liste som beløper seg til 582 kroner. I tillegg har han fire kjøleribber tilsvarende de jeg har som vi kommer til å bruke som topp og bunnplater. Oppdateringer kommer!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Siste oppdatering

Da har vi kommet litt lenger, vi har fått loddet mesteparten av de mindre komponentene bortsett fra transistorene. Ting begynner å ta form nå!

[IMG][/IMG]

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!

jeg har i ti år jobbet med ferdigstillelse av NP Aleph 4 monoblokker. jeg har et spørsmål. mine høyttalere har nominell 4 ohms impedanse, noe jeg har hørt ikke er bra med disse forsterkerne. hva vet dere om dette?

i tillegg lurer jeg på hva det koster å kjøpe alukabinett i form av front, bakplate bunn og topp. det og kabling gjenstår for å ferdigstille alt sammen.

jeg setter pris på innspill og råd. Jeg treffes på rickberget@gmail.com. på forhånd takk for all hjelp og tips!

mvh Rick

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av lotus72 Vis post
    hei!

jeg har i ti år jobbet med ferdigstillelse av NP Aleph 4 monoblokker. jeg har et spørsmål. mine høyttalere har nominell 4 ohms impedanse, noe jeg har hørt ikke er bra med disse forsterkerne. hva vet dere om dette?

i tillegg lurer jeg på hva det koster å kjøpe alukabinett i form av front, bakplate bunn og topp. det og kabling gjenstår for å ferdigstille alt sammen.

jeg setter pris på innspill og råd. Jeg treffes på rickberget@gmail.com. på forhånd takk for all hjelp og tips!

mvh Rick
    Tror jeg ikke en dri.... på. Min Passlabs X250.5 har ingen problemer med å drive mine Martin Logan som dipper under 2ohm, selv når jeg spiller slik at nabo'n nesten kommer på døra...

For øvrig et veldig interessant prosjekt - hvor mye sparer du på å skru selv, om du ikke regner in arbeidstid. Ser du startet bak i 2009 eller noe
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •