Selvbygg av en raritet - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hva veier dette marakkelske? Har vært inne på tanken på noe liknende, men selvfølgelig ikke så liten da
    Totalvekten avhenger av hva man putter inn av forsterkeri, dvd-spiller, TV osv, men den ble tung - svært tung, uten at det er et stort problem. Som dere så brukte jeg 6 stk kraftige hjul, så den er superlett å trille...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fantasert litt om å bygge en vegg-til-vegg-seksjon med en rekke med likt utsende elementer langs hele konstruksjonen, altså front-sub-senter-sub-front. Vil i såfall bli en "ikke-flyttbar" sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    regner med du er ferdig for lenge siden nå
    Ja, den er ferdig og avlevert for lenge siden. Har ikke fått hørt resultatet annet enn rett etter ferdigstilling - og da kun for å kontrollere at alt virket som det skulle.

Tilbakemeldingene fra eieren er ihvertfall gode, både med hensyn til WAF, funksjonalitet og lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder av ferdig benk

Her er ferdig benk slik den står når den ikke er i bruk. Selv om vekten er høy, er den svært lett å trille og flytte på. På toppen av benken ligger en glassplate som er lakkert på undersiden. Da blir finishen proff.

Her kommer diverse close-ups:

Denne delen brukes til oppbevaring av filmer/musikk.

Her er det plass til diverse stereo- og surroundkomponenter:

Bakside m/sub, subforsterker og kabling:

Closeup av sub og plateamp:

Hvordan låter så dette? Vel, et slikt type "møbel" har jo sine begrensninger, men alt i alt er eieren svært godt fornøyd. Vi visse på forhånd om alle kompromissene som må tas i et slik prosjekt, men til den bruken den er beregnet for funker det optimalt.

Den største svakheten er nok at LCR kommer svært nær gulvet og dermed får man tidlige refleksjoner fra gulv. LCR er som nevnt tidligere basert på superbillige byggesett "Recession Buster Kit" fra Madisound. Ikke akkurat top of the line, men ok til dette bruket. Skulle jeg gjort dette på nytt tror jeg valget ville falt på et godt coax-element som LCR i stede for TM som vi bruker nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Smart løsning og lekkert resultat!

Mvh
    Sniff

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne lagt inn en bestilling på en slik en ^^,

Hadde passet perfekt inn så (pga sjefen i huset).

Vurdert patent og salg av den? De fleste med kvinnelige organer hadde jo elsket noe slikt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Impulse med vel gjennomført prosjekt, dette så meget pent ut! Å det vil nok være til stor inspirasjon til flere her inne vil jeg tippe.

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow!! Imponerende!
    Du har vel ikke noen bilder av hvordan du gjor med trekk?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinsykt pent bygg! Imponert! :-D
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodsprit
    Wow!! Imponerende!
    Du har vel ikke noen bilder av hvordan du gjor med trekk?
    Nei, har dessverre ikke noen bilder av det. Laget først rammer i MDF både til dørene og høyttalerfrontene. Rundet av hjørner og kanter for hånd med sandpapir. Rammene ble deretter malt sort på fremsiden og hvit på baksiden.

Klipte til stoffet med litt gode marginer. La rammene oppå stoffet og trakk det rundt på baksiden og festet med smeltelim. Først midt på langsidene, deretter midt på kortsidene. Så var det bare å strekke og jobbe stoffet pent på plass og feste med smeltelimet rundt om. Det er en god del strekk i stoffet, så det går fint å få det pent rundt hjørnene. Forsøkte også med kontaktlim og det funker greit det også, men med smeltelimet har du litt bedre tid til å strekke stoffet glatt på plass, samt at du kan presse limet igjennom stoffet og ned på MDFen. Bommer du litt er det bare å varme opp og strekke på nytt. Presset så på plass lim langs hele ramme (på innsiden). Når dette var tørt (eller kaldt) skar jeg av overflødig stoff slik at jeg også fikk en pen kant på innsiden.

Håper dette var til litt hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    Sinsykt pent bygg! Imponert! :-D
    Takk, takk. Det er nå vesentlig penere på baksiden etter at vi kablet om systemet. Nå går det kun en HDMI opp til skjermen. Resten av kablene går i kabelkanaler. Ble mye ryddigere på baksiden.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må da være en av forumets lekreste stereobenker, DIY eller ei?!
    Fantastisk byggverk, glassplata gjorde prikken over i'en.

Men, blir ikke onkyoen forferdelig varm når det er så trangt? Onkyo er jo kjent for å bli grusomt varme selv med god lufting.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble kanonlekkert. Neste prosjekt er herved funnet

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Dette må da være en av forumets lekreste stereobenker, DIY eller ei?!
    Fantastisk byggverk, glassplata gjorde prikken over i'en.

Men, blir ikke onkyoen forferdelig varm når det er så trangt? Onkyo er jo kjent for å bli grusomt varme selv med god lufting.
    Det går visst fint iflg eieren. Hardisk-opptakeren som står under Onkyoen er kastet og erstattet med en hd pvr som er slankere og ikke så dyp. Onkyoen får nå litt mer luft. Døra er jo forøvrig ikke tett så luftgjennomstrømningen blir brukbar. Dersom det skulle bli et problem kan man alltids montere ei lia vifte bak der for å øke gjennomstrømningen.

Ja, glassplate malt på undersiden er en super-enkel løsning om gir proff finish.

Skjønner ikke helt hva du mener med "DIY eller ei?!". Tviler du på at dette er DIY? I så fall kan jeg bare takke

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Dette ble kanonlekkert. Neste prosjekt er herved funnet

Kjelli
    Hei Kjelli.
    Hvis jeg skal våge meg til å komme med et råd, så forsøk å få LCR så høyt over gulvet som mulig, event. test noen coax-elementer (da kommer jo også elemente høyere enn med tm). Coax har riktig nok litt trøbbel med frekvensgangen on-axis, men det jevner seg ut off-axis og med en slik stereobenk vil alltidvlytteposisjonen være off-axis ( med mindre du ligger på gulvet da.... ).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig stykke arbeid!! Driver selv med et DIY-prosjekt som skal være hvit høyglans. Har du noen gode tips til hvordan man får bra finish??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFinord
    Nydelig stykke arbeid!! Driver selv med et DIY-prosjekt som skal være hvit høyglans. Har du noen gode tips til hvordan man får bra finish??
    Høyglans oppnår man best med spraylakk. Regner med det er det du har tenkt å bruke? Jeg har brukt vanlig "Quick" spraylakk. Den funker fint, men ikke bruk boksene til de er helt tomme. Når det er igjen ca 1/3 - 1/4 av boksen har jeg gang på gang opplevd at den spytter ut større dråper. Det er temmelig irriterende og ødelegger finishen. Jeg har derfor begynt å bare bruke ca 70% av innholdet i en boks. Det øker kostnaden, men med tanke på merarbeidet med å rette opp lakkfeil synes ihvertfall jeg at det er vel anvendte kroner (NB! dette gjelder først og fremst single stage-lakk, dvs. at du ikke skal bruke klarlakk oppå).

Eller gjelder jo regelen om grunnarbeid. Det er i grunnarbeidet nøkkelen til et godt resultat ligger. En av utfordringene her er endeskjøter i MDF. Endeveden må forsegles grundig og sparkles opp/slipes flere ganger. Pass på at du ikke sliper for mye slik at skjøtene blir synlige igjen. Jeg har vel stort sett avsluttet slipingen med 240 - 320 papir.

Deretter har jeg brukt spray-sparkel/filler i flere omganger og slipt denne med fint papir, gjerne helt opp til 1000, før lakkering. Da får du et godt resultat.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •