JBL 2226H midbass, trenger litt tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL 2226H midbass, trenger litt tips

Har nå ett jbl 2226h element og en o-audio 500w forsterker som jeg tenkte å bruke i hjemmekinoen som midbass. Skal etterhvert ha 2 midbasser.

Før jeg begynner å tenke på kassedesign så trenger jeg klarhet i bassportene. - Har det noe å si lydmessig/trykkmessig om disse blir plassert i front eller bak?
    -Og hvis de blir plassert i front, vil det by på problemer da med tanke på at de deles opp mot 200-250hz? Grunnen til at jeg lurer på det er det som blir skrevet på avsforum (post 5) eller er 250hz såpass lavt at frekvensene som kan komme ut bassportene ikke vil merkes her? (jbl sine 2226h subber har jo portene i front)

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Porten bør være bak

Alltid en fordel med portene bak hvis dette er mulig (i forhold til plassering mot bakvegg etc). Støy fra portene (både bakutstråling fra elementet og portens egen pipe-resonans) kan være merkbart, og blir uansett redusert med port bak. Lydmessig/trykkmessig gjør portplassering ingen forskjell så lenge porten(e) står slik at den puster fritt..

Mange av JBLs proffhøyttalere monteres "soffit" i studioer, og må derfor ha portene i front.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lavt skal de spille? Skal de kun brukes som midbass har du sikkert ikke bruk for port i det hele tatt!

Men sånn ellers så har det noe å si om portene er forran eller bak ja, normalt vil en få noe mer lyd bakover, men det kan også ofte være fordeler med å ha de forover, bl.a. er det ikke så kritisk med avstand til vegg.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det er nå så er det ikke noe problem å ha kassen litt ut ifra veggen, er det ikke anbefalt portdiameteren som avstand?

Hva er "soffit"?

Har en SVS PC13-Ultra som tar seg av dypbassen (på 18 kvadrat) så midbassene trenger egentlig ikke spille så dypt.
    85 liter kassevolum og 2stk 10" bassporter på 20cm lengde blir tunet til 45hz visstnok.

Men hvordan blir det å bygge lukkede kasser? Hvor dypt spiller de da, og hvor store kasser trenger jeg?
    Er bassportene der kun for at kassen og elementet skal spille lavere i frekvens?

Spesifikasjon over JBL 2226H

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kun bruke dem som midbass, trenger du slik Baldrick sier, ingen porter. Du vil da trenge en kasse på ca 40 liter, og delefrekvensen bør være 80-100 Hz.

Skal du dypere i frekvens, må du ha bassrefleks. Jeg har gode resultater med et kassevolum på 85 liter, avstemt til 40 Hz. Da trenger du to porter på 10 cm diameter, 26 cm lange.

"Soffit" er at kassene er innfelt i vegg.

mvh Espen

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...ble litt usikker nå. Så for meg å dele svs`en på 50-60hz og la midbassen overta derifra og oppover. Men da trenger jeg altså bassportene og dobbelt så stor kasse.
    Bygde en kasse i full fart for en måneds tid siden, på 85 liter og 2stk 10cm bassporter på 20cm lange rør, så kommer kon innvendig og utvendig i tillegg. Tok noen sinusmålinger og den spiller rett i underkant av 40hz i rommet mitt nå før den begynner å dale. Men skal bygge en ny kasse med penere finish og mål som gjør at den passer bedre inn i resten av anlegget.
    Etter å ha lest mye på forumet er det det samme som går igjen....midbass ligger mellom 50-60hz til 140-150hz, for å få mer brystkassetrykk under film.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bør man koble inn midbassen i hjemmekino? LFE? Front pre-out? Center pre-out?

Hvis det blir problemer med utfasinger osv i delefrekvenser så vurderer jeg behringer dcx2496 til å sette øvre/nedre delefrekvens og eq ned topper på midbassene og svs`en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •