DIY Horn-høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Horn-høytalere

Har tenkt å lage meg nye fronthøytalere.

Vil da bruke mine midbasser som "bunnen" i høytalerne. Midbassene mine består av 2 x JBL 2226H elementer, og skal spille opp mot 1100hz.

Jeg må altså lage "toppen" til høytalerne, og trenger da et horn med en kompresjonsdriver. Planen er da at hornet skal spille ned mot 1100hz.

Det jeg først av alt må skaffe meg er horn. Hornet må være 40-50 degrees vertical and 90-100 degrees horizontal.

Noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i et slikt horn her i Europa?

Vil oppdatere tråden så snart jeg har fått kjøpt inn horn / kompresjonsdriver.

Vil forøvrig bruke en EP2500 som skal ta seg av bunnene (midbassene). En Emotiva XPA3 vil ta seg av toppen... Og jeg vil dele aktivt med en Behringer DCX2496.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Bra drivere du har i bunn der. Er du sikker på at disse bør deles så høyt? Hva tenker du å bruke av kompresjonsdrivere..1", 2"?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBLene spiller såpass høyt opp i frekvens at det vil gå fint.

Er noe usikker på hvilken kompresjonsdriver jeg skal ha enda. Dette må undersøkes litt nærmere..

En "aktuell" kandidat til nå er:

BMS 4555 1.5" High frequency Compression Driver - BMS 4555 - BMS 4555 1.5" high frequency compression driver. BMS 4555 high frequency compression drivers are available here.

Den er 1.5"

Men tar gjerne imot andre forslag.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har veldig sans for Yuichi's horn: Yuichi's Audio Lab.. Han har desverre ikke publisert noen tegning for 1,5" driver.

Jeg holder på og samler deler og mot til å bygge om mine hovedhøyttalere, så jeg har samlet deler i noen år nå. Deriblant noen JBL 2435, også 1,5". Har bygget en prototype av et horn til disse, men ikke fått tid til å begynnet testing / tweaking ennå. Disse har 90 grader horisontal spredning, og ukjent vertikal spredning.

Siden dette har dratt ut i tid, har jeg forsåvidt også fått samlet på meg et par TAD 4001 og muligens et par JBL 476(avventer finansiering), i tillegg til de eldre Altec 802 og JBL 2441 som ligger der... Huff, det er godt kjærringa ikke er på verkstedet for ofte.

Dersom du er interessert i byggeplaner til hornene får du slenge over en melding med din epostadresse. Du trenger drill, fres, slipemaskin og støvmaske...

Jeg kikket på disse BMS driverne, og tror nok jeg ville kikket på noe større. Legg blant annet merke til at de har samme membran dimensjoner som JBL bruker i sine 1" drivere.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si det var noen veldig heftige horn det der, yggdrasil! Nå er jeg desverre ikke den mest tålmodige karen, og kommer til å ta lettest mulig løsning.

Av det jeg har lest, så er BMS 4555 en veldig god kompresjons driver, som er midt i blinken for midt prosjekt. Så jeg bestilte nettopp 2 slike drivere.

Videre så vil jeg bruke enten horn fra JBL (PT-F95HF), eller QSC (PL-000446-GP). Begge disse hornene vil passe bra til BMS driverene, samt mine JBL 2226H.

Har kontaktet JBL PRO Norge - og et horn koster hele 1800kr...

Syns det er en smule dyrt (blir nesten det doble av hva prisen ville vært om jeg bestilte direkte fra JBL PRO i USA... når MVA/frakt er inkl).

QSC hornet er noelunde likt (etter hva jeg har forstått), og koster 12$ dollar fra USA.

Litt forskjell på prisene ja

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare ønske lykke til. Blir moro å høre hvordan det går.

Når det gjelder PT-F95HF er dette en wave-guide. Du må sjekke opp at den går lavt nok, og hvor godt den laster driveren ned mot delefrekvensen(den er designet med tanke på spredningsmønster).

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke jeg som er "hjernen" bak mitt prosjekt.

Jeg er bare en liten copycat - og til JBL hornet (waveguiden) vil den 1.5" kompresjonsdriveren fra BMS (4555) passe perfekt mtp spredning etc.

Hjernen bak alt er vel "Zilch":

AK Design Collaborative - Econo-Waveguide Speaker - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

500 000 views... populær tråd

Endte forøvrig opp med en BMS 4550 (som er 1") siden den passer best til QSC Hornene jeg har ordnet meg.

Så nå blir det ikke oppdatering før jeg har fått kompresjonsdriverne / kommet igang med prosjektet

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel komme med en liten oppdatering:

BMS 4550/QSC horn vs Klipsch RF5 horn/diskant

Har koblet alt til, bare sånn midlertidig..

- Emotiva XPA-3 driver kompresjonsdriverne
    - Behringer EP2500 driver bassene

Hornet må være så nær bassen som mulig, derfor er de plassert slik.

Jeg må jukse det til litt, for det er slik hornet skal være på sluttproduktet også. Men jeg har tenkt å lage en kasse rundt hornet. Har høytaler stoff til å dekke over elementene klar, samt materialer til kassene rundt hornene.

Den store utfordringen blir jo først og fremst å få stilt inn alt via det aktive delefilteret (DCX2496). Deretter må jeg jo se om jeg ikke får lagd høytalerne slik at de faktisk ser brukbare (eller kanskje til og med flotte!) ut.

Har midlertidig satt opp et Linkwitz Riley 12db HP/LP oktav filter på 1000hz, på alle delene (kompresjonsdriver / bass). Har brukt litt EQ for å dempe litt på toppen også. Alt blir gjort etter øret, så jeg fomler litt i mørket kan en vel si. Men det høres likevel ikke så verst ut - faktisk overraskende bra vil jeg si.

Men mye arbeid som gjenstår!

Har forresten et STORT problem, og det er at det suser så inn i granskauen fra kompresjonsdriverne. Uansett hvordan jeg stiler på DCXen (kan justere Input og Output til +/- 15dB) så får jeg ikke bort suse lyden. Har blitt anbefalt å kjøpe en Samson S-converter ( 4SOUND.no - Nettbutikk for musikkutstyr og instrumenter. ) som kanskje kan ordne problemet. Men om noen vet om andre ting som kan være årsaken, så skrik ut !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Har forresten et STORT problem, og det er at det suser så inn i granskauen fra kompresjonsdriverne. Uansett hvordan jeg stiler på DCXen (kan justere Input og Output til +/- 15dB) så får jeg ikke bort suse lyden. Har blitt anbefalt å kjøpe en Samson S-converter ( 4SOUND.no - Nettbutikk for musikkutstyr og instrumenter. ) som kanskje kan ordne problemet. Men om noen vet om andre ting som kan være årsaken, så skrik ut !

Lag deg en RCA som er kortsluttet eller med et par kohm mellom terminalene. Sett den på inngangen til Emotivaen, og sett på forsterkeren. Hvis det fortsatt suser, ligger problemet i Emotivaen.

bumski

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Lag deg en RCA som er kortsluttet eller med et par kohm mellom terminalene. Sett den på inngangen til Emotivaen, og sett på forsterkeren. Hvis det fortsatt suser, ligger problemet i Emotivaen.

bumski
    Det var litt gresk for meg.

Men noe jeg har fundert over de siste timene er at Emotivaen har XLR utganger. Så jeg kunne kjørt balansert XLR fra Emotivaen og inn til DCXen - tror du det vil gjøre noe av samme nytten?

Jeg må uansett vente til mandag før jeg får testet det, da jeg må kjøpe meg XLR kabel for å prøve dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Det var litt gresk for meg.
    Ta en rca-plugg, lodd en kabelstump eller en motstand på et par kohm mellom pluss og minus på pluggen. Eventuelt kan du klippe av en rca-kabel du har til overs og koble sammen pluss/minus, eventuelt med en motstand mellom. Denne pluggen/kabelen setter du på inngangen av Emotivaen. Det vil altså kun være Emotivaen og driverene som er sammenkoblet. Hvis det fortsatt suser, er det i forsterkeren problemet ligger.

bumski

EDIT: En link angående dette: Audio Shorting Plug

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •