Patos oppgradering=)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Patos oppgradering=)

Oppgradert Patos 510mk2 etter Moen"s skjema og dette funker!!!!+ byttet ut alle kondisene med Polypropylen.Ser og at 510 må fylles med noe meir dempematriale enn det som følger med,mellomtonen min manglet dempemasse og i følge boken skal dette rommet fylles(lukket kammer)dobbel dempeull sider og bakvegg i reflex kammer ,port må blåse fritt.Sjekk mellomtonekammer=skal vere tett=sikaflex=)Skru opp ein dyr høyttaler,ikkje alltid det er som det skal vere der heller=)Neste trinn nå blir skifting av spoler,dvs bedre spoler med samme verdi.Patos basic 500 hadde store gode luftspoler,sjekk ut innmaten der=)Det er eit meget bra bygg med skrapet finish.
    Første modell basic 500 med dobbel 8"(seas)og vifa diskant spiller fortsatt bra=)Dette har vel med bedre "råelementer" enn 510mk2 som har plastikk basket.
    Men spørsmålet er Patos310mk2ette er ein høyttaler med bi wi som ikkje er det,og denne har anna verdi på kondensatoren til diskanten enn dei andre.
    310mk2 har 4 mf mens senter har 3,3mf,samme som 510mk2.
    Er jo samme serie og samme elementer som er brukt,bare forskjell i størrelse.
    Men er jo like diskanter på heile mk2 serien,dvs bør vel bruke likt filter til diskantene for å få ein lik lydsignatur gjennom heile serien???
    Noen her som veit eksakt?

Har som sagt oppgradert 510 mk2 og lyder rett og slett nydelig,i forhold til da dei kom i hus=)Disse er komt for å bli!!!!

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har patos 310 eller 301..

Det er biwire på de, men pågrunn at de er fake så er ikke den ene kontakten koblet til..

Sikker på at du ikke har de uorginale?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar

Det er biwire på de, men pågrunn at de er fake så er ikke den ene kontakten koblet til..

Uorginal eller ei,spiller ikkje noen rolle,må jo ha lik lydsignatur på alle.Ellers kan ein jo bare blande høyttalere fra alle produsenter???

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av modde
    Uorginal eller ei,spiller ikkje noen rolle,må jo ha lik lydsignatur på alle.Ellers kan ein jo bare blande høyttalere fra alle produsenter???
    Men er det noen her som har prøvd med 3,3 mf??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Patos 310mk2:korleis ser orginalen ut da???Legg ut bilder noen!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har oppgradert noen 510 til en kompis, har du MKII skjemaet og kan du sende det til meg? det hadde vert meget flott

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Hei, har oppgradert noen 510 til en kompis, har du MKII skjemaet og kan du sende det til meg? det hadde vert meget flott
    Moen har lagt skjema ut på sin side=)Patos.no

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ja jeg har sett dette på hjemmesiden ang. forandring av delefilter, men dette er kun skjematisk forandring her står ikke verdiene til komponentene såvidt jeg kan finne.

Mellomtone filteret er ikke likt med det som viser på hjemmesiden. Litt annerledes bl.a en motstand i serie med mellomtone.
    Spolen til diskant filter var brendt og diskant sprengt. Spoler var smeltet og alt låg i en ball Her har det vert fest!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men spørsmålet er Patos310mk2ette er ein høyttaler med bi wi som ikkje er det,og denne har anna verdi på kondensatoren til diskanten enn dei andre.
    310mk2 har 4 mf mens senter har 3,3mf,samme som 510mk2.
    Er jo samme serie og samme elementer som er brukt,bare forskjell i størrelse.
    Men er jo like diskanter på heile mk2 serien,dvs bør vel bruke likt filter til diskantene for å få ein lik lydsignatur gjennom heile serien???
    Noen her som veit eksakt?

Har som sagt oppgradert 510 mk2 og lyder rett og slett nydelig,i forhold til da dei kom i hus=)Disse er komt for å bli!!!!

Dette stemmer nok med ulik verdi på kondensatorer, og her er det snakk om små forskjeller også da. 3,3 til 4uF
    I og med at det er en mindre høytaler og baffelen er mindre(smalere og Kortere) kan det vere grunnen til en litt annen verdi i filteret. Uansett har dette nok minimal eller ingen påvirkning når det gjelder lydsignatur.
    Mvh
    Kjell

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ja jeg har sett dette på hjemmesiden ang. forandring av delefilter, men dette er kun skjematisk forandring her står ikke verdiene til komponentene såvidt jeg kan finne.

Mellomtone filteret er ikke likt med det som viser på hjemmesiden. Litt annerledes bl.a en motstand i serie med mellomtone.
    Spolen til diskant filter var brendt og diskant sprengt. Spoler var smeltet og alt låg i en ball Her har det vert fest!
    Dette var oppgraderingen på Patos.no/enkelt beskrevet=)

Viss du skal ta resten så bytter du kondensator eks 3,3mf med bedre kondis på 3,3mf==)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var oppgraderingen på Patos.no/enkelt beskrevet=)

Viss du skal ta resten så bytter du kondensator eks 3,3mf med bedre kondis på 3,3mf==)
    ........ok , du har ikke verdiene det er greit. Da lager jeg en ny tråd ang. dette eller ringer Mr. Moen.
    Som sagt tidligere er ikke filteret identisk for mellomtone, og da kan jeg ikke anta at det er bare å fjærne en av spolene når jeg ikke vet verdiene da desse er smeltet- eventuelt brendt. Kondensatorene er jo plankekjøring.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ........ok , du har ikke verdiene det er greit. Da lager jeg en ny tråd ang. dette eller ringer Mr. Moen.
    Som sagt tidligere er ikke filteret identisk for mellomtone, og da kan jeg ikke anta at det er bare å fjærne en av spolene når jeg ikke vet verdiene da desse er smeltet- eventuelt brendt. Kondensatorene er jo plankekjøring.
    Må ha eit apparat som måler mH(induktans)husker ikkje verdiene på spolene(

På skjemaet til Moen står dette:2,5ohm i serie med kondis til bassen,motastanden på 12 ohm kortsluttes(den sitter på øvreprintplate)+at du skal klippe(kople)ut spole som sitter nærmest koplingpanel(øverste print)=)+ny diskant=)og snu fasen på mellomtone/diskant.
    Dette er oppgraderingen!!!!!!!!!!!!!Evt skift av bedre kondensatorer er jo bare eit evt + og må ikkje/trengst ikkje/viss ein ikkje vil=)
    Moen er behjelpelig med verdien på spolen tipper eg=)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet hvem som kan få hjelpe meg med mine

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=pontiac0]vet hvem som kan få hjelpe meg med mine[/QUO

Ja bare gje ein lyd såååå ska vi få frem godlyden av sakene=)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er vel så orginale ein kan få dei=)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •