Maelastrom 21" x 2 og faceaudio F1600TX - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 94
    Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stor Sub!

Håper mine blir litt mere diskret, om det ikke blir tuber da, da blir de vel enda mere ruvende.!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så store elementer vil den uansett bli ruvende.
    Volumet på kassen må jo være ca likt så.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med sono er at en går i høyden og dermed kan gjemme de bort litt enklere. Men der finnes jo kassedesign som ruver mindre enn andre, se f.eks på min hjemmkino riktignok ikke så store kasser som dette (de er litt over 200 liter hver), men jeg kunne fint ha lagd f.eks. 400 liters kasse på samme måte uten at det hadde vist noe mer igjen.

Hvorfor er det anbefalt å ikke bruke IB på bakvegg? Jeg undersøkte det samme selv og har aldri hørt om at dette ikke blir anbefalt, hos meg stopte IB planen pga frua

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På IB forumet så er de fleste negative til plassering bak lytteposisjon, uten at eg heilt hugser grunnlaget.
    Sålenge du ikkje ha for liten opning fra subb mot rom så ser ikkje eg noko problem. Tipper litt av frykten kommer av at folk har for små opningar og alt for mange element slik at de faktisk nesten lager ein bandpass subb. Men dette er jo igjen ofte kun eit problem når du har "manifolds" slik som er har.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideelt er det uansett ikke med bass bak lytteposisjon, men jeg trodde dette var like mye uansett om en hadde IB eller tradisjonell løsning. Jeg har suber bak av praktiske hensyn og det fungerer helt greit selv om jeg ideelt sett ville hatt bassene forran.

Når jeg vurderte IB så var det med element direkte montert i veggen uten manifoil, så problemet med for liten manifoil kjenner jeg ikke til, men ser at det kan være ett problem, men igjen... trodde det ville være like stort problem også med montering forran!?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Ideelt er det uansett ikke med bass bak lytteposisjon, men jeg trodde dette var like mye uansett om en hadde IB eller tradisjonell løsning. Jeg har suber bak av praktiske hensyn og det fungerer helt greit selv om jeg ideelt sett ville hatt bassene forran.

Når jeg vurderte IB så var det med element direkte montert i veggen uten manifoil, så problemet med for liten manifoil kjenner jeg ikke til, men ser at det kan være ett problem, men igjen... trodde det ville være like stort problem også med montering forran!?
    Deler man dypt nok og har to subber spiller det da strengt tatt ingen rolle om de står bak eller forran, det er bare hvis man vil la dem gå høyere opp eller om man har en (så man kan "føle" at bassen kommer fra et hjørne) at det er et stykke fra optimalt.

Skal selv ha mine subber i front fordi jeg kommer til å dele høyt og skal bruke subbene som stativer til frontene (om det lar seg gjøre i praksis).

Om trådstarter er litt bekymret for den fysiske størrelsen så er kanskje ikke 21" veien å gå? Er jo ikke som om 18" modellene av samme subben er så puslete, og jeg ville nå vurdert noe ferdig bygget selv uansett, men det er nok mer fordi jeg er aaaaalt for treig når det kommer til selvbygg, brukte vel et år på å få ferdig mine to 15" (nei ikke noe spess med dem, bare jeg som var treig).

Bare viktig å huske på at det langt ifra er sikkert at resultatet blir bra selvom du starter med gode og dyre elementer, har hørt eksempler på det i bilstereo mange ganger. Bygde selv en dobbel 15" i bilen til en kompis, elementene kostet ikke mer enn 4k til sammen og krevde ikke all verdens av effekt, men det var alikevel bedre på de fleste parametre enn langt dyrere saker som rulla rundt.

Det er klart at du har et helt vanvittig utgangspunkt med de elementene, men er jo fint om resten av utstyret klarer å holde følge også . Ser forrøvrig på bildene Probie linker til her at det blir brukt eD høytalere i kombinasjon med den subben, spennende, har ikke hørt noe serlig om høytalerene deres.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for alle innspill.

Bare for å klargjøre, jeg er ikke bekymret for størrelse, kinoen er min og bare min, kona kommer bare innom i blant og rister på hodet med ett smil om jeg har spillt vel høyt en tidlig søndag morgen.

Når det gjelder resten av utsyret mitt, har jeg klipsch rundt baut, med RF83 som fronter og RC64 som senter, surrond er RS62 og bakhøytalere er Rvx 64.
    Sub er SVS PCi 2039.

Har en Onkyo 905 med Emotiva Xpa 3 som driver fronter og center.

Er vel egentlig fornøyd med det meste, men savner det lille ekstra..

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da er elementer og forsterker på vei over dammen.:-D Da er det bare å få bestemt seg om det blir IB eller kasser.

Kommer vel snart til å ha en SVS til salgs...:-?

Hører gjerne noen flere argumenter for og/eller imot IB og bassreflex, tuber osv.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende og gratulerer med nybestilt!

Du får føre byggelogg med masse bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft prosjekt, helt etter min smak:-D .
    Kommer til å følge med på denne tråden.
    Spesielt for at jeg har mulighet for ib selv, men desvære bare i venstre vegg .
    Hold oss oppdatert .

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bestilte du på DIYCable.com?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, bestillte på diycable.com. Det ertydeligvis en enmannsbedrift. Fikk bra oppfølging av eier, Kevin Haskins, svarer på spørsmål og er aktiv på diverse forum. Virker som en hyggelig kar med stor interesse og viten om det han driver med.

Byggelogg skal komme etter hvert, må bare bestemme meg for hva jeg går for, 2x400l kasser eller IB.

What to do, what to do...

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reddal
    Byggelogg skal komme etter hvert, må bare bestemme meg for hva jeg går for, 2x400l kasser eller IB.

What to do, what to do...

Litt drøfting:

Kasser er enklere og flytte med seg hvis man skulle tenke på å flytte, mens IB kan skape problemer hvis hele huset er proppet fult med elementer. Kassene kan flyttes rundt slik at man finner de beste plasseringene, mens hvis man går med IB er man låst til en plassering. IB rister vel mer i HELE huset enn kasser - både på godt og vondt. IB ser mye stiligere ut enn kasser når de er integrert i rommet, mens kasser fyller opp MYE plass i rommet og ser ikke så pene ut (avhenger selfølgelig av den som bygger kassene, men anntar at det er lettere å få bra finish med IB).

Begge løsningene vil gi sannsynligvis gi deg mye godbass uansett

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Trenger litt hjelp her igjen, trenger å gjennomføre noen målinger, har ikke gjort dette før. Har en Db måler, men det er også alt. Trenger å få målt litt før jeg bestemmer meg endelig for plassering av IB. Som ser ut til at det blir.

Er det noen programmer som jeg kan fore min bærbare med, og koble til mikrofon til, har lest litt rundt, men har ikke funnet noe endelig svar på dette...

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke en radioshack måler, men får prøve den jeg har..

Men, har i allefall fått bestillt meg Behringer DEQ2496, med målemikrofon. Bestillte denne og endel smådeler samt mikrofon fra PartsExpress. Med porto (uten MVA), ble det billigere med hele pakka, enn jeg kunne finne bare Behringer DEQ2496 for her hjemme, uten porto. :-?

Noen tjener masse penger..

Begynner å glede meg en hel masse til å få tilveksten til Hjemmekinoen på plass, det kan bli en morsom romjul..!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    holdt på å glemme bilde !
    Maelastrom 21" x 2 og faceaudio F1600TX-behringer-jpg

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge siklet på samme elementene selv - men slår det fra meg til jeg heller får eget hus en vakker dag.

Skal bli spennende og følge med på dette videre! Dette kommer til å bli helt rått

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Juhuuu!!

Fikk Behringer og Face Audio forsterkeren i dag.

Forsterkeren er ett beist, nesten 30 kg med rå power!!
    Gleder meg som en unge til elementene kommerog jeg kan begynne å montere for så å teste om naboen er like snill og grei etterpå.

Jeg har forresten bestemt mg for IB, med elementene nede i kjelleren, dette for å slippe å bryte dampsperren mot loft.

-Tommy

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0