Trenger hjelp med laging av delefilter til sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med laging av delefilter til sub

Hei har en del spørsmål angående sub.

Først, jeg har et stero oppsett, og trives med det til musik som det da hovedsaklig blir brukt til. Men da jeg en gang ser film mangler det litt trøkk, må opp på så høyt lyd nivå at det fort blir for mye.
    Husket så hær om dagen at jeg hadde to subber i boden, som en gang sto i bilen, og en gammel NAD forsterker 2x50w. Elementene er MDS CFR12, å kassen er bygget etter tegning fra hjemmesiden deres, den lukkete for bilen
    MDS CFR12 , MDS , Baselement
    Det er nåkk litt mindre volum på den en det står, da det ble brukt dempe matriale inni, tipper ca 44 i stede for 48, vet da ikke om det har noe å si for de andre verdiene.

Fant ikke spesifikasjonene for det elementet der, da det var kommet i ny versjon, letet litt rundt på nettet og det eneste jeg fant var vist på russisk
    Hær er no de:

Producent: MDS
    Średnica montażu:283 mm
    Głębokość: 135 mm
    Średnica zewnętrzna: 313 mm
    Moc maksymalna: 600 WMAX
    Moc RMS: 300 WRMS
    Zakres częstotliwości: 28-1000Hz
    Ciśnienie akustyczne (SPL dB 1W/1m): 93dB
    Impedancja: 4 ohm
    Xmax +/- mm: 4.0
    Magnet Oz: 33
    Cewka drgająca mm: 38
    Fs Hz: 36,23
    Qts: 0,78
    Vas liters: 127.38
    REVC Ohm: 3,8
    SD msgm: 0,053
    BL tm: 7,72
    Qms: 8,53
    Qes: 0,86
    Cms um/n: 0,3236mm/N
    Mms g: 59,60g
    Gwarancja: 1 rok

Så første spørsmål, vil det være noe hjelp å få fra dette?
    Eller vil det værre så lite at det ikke er vits?
    Vil det være best å bruke en eller begge subene?

Og så til delefiltre. Har lest litt på guider til bygging av subber, den hos eltek blant annet. Men må vell bare si at jeg ikke forstod så mye.
    Hvordan skal jeg sette det sammen, hvilken orden skal jeg bruke, hvilke verdier skal jeg bruke, kan noen beregne det for meg, har det noen å si hvilke typer spoler og slik man bruker, har det noe å si på avstanden mellom komponentene, kan en bruke standar høytaler kabler mellom dem. Kan man gå får de billigste komponentene eller er det mye å hente i å gå litt opp i pris, vil gjøre det billigste mulig
    Er det noe mer jeg burde vite.

Blir nåkk bare å bruke de når jeg ser film, så er ikke så nøye på at det blir perfekt. Er heller ikke så nøye. Har lest hær på siden at de fleste som bygger, justerer en hel del med programmer på data og slikt, for og få det til å passe rom og høytalere osv. Blir vell mye for min del, tipper det nåkk blir bedre men hadde ikke tenkt å legge så mye tid i det. Regner med at de og har surround
    forsterkere med mye muligheter for det.

Hva tenkere dere, er det noe jeg kan prøve på eller må jeg hive meg i sparing å kjøpe en ferdig en. Blir da ikke før ut i neste år en gang, og det hadde vert artig og hadd litt ekstra til film i julen, for jo litt tid til film da.

ps. er mitt først innlegg, så kommentarer på det er velkommene

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til gards (eller til forumet)!

Delefilter til sub er ikke så greit med passive komponenter (spoler etc) fordi det krever mye å dele så lavt i frekvens. Dette sluker også effekt. Anbefaler absolutt aktiv deling, altså før forsterkeren.

Kasser som er beregnet til bil er trolig konstruert med en helt annen frekvenskurve i tankene enn det som er ønskelig til innebruk (pga den store romgainen man får nedover i frekvens i en liten bilkupe).

Elementene dine kan sikkert brukes til noe moro, men de ser ikke ut til å gå fryktelig dypt i frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser elementene er ganske følsomme, så du burde nok få noe fornuftig ut av de selv med 40W, men ikke forvent noe dypbass. Når det gjelder delefilter så går det an å bruke et "passivt lavnivå-filter" dvs, enkle kondensatorer og motstander før forsterkeren.

Passive High-Level Crossover

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Ok, så har lest litt hær på forumet og ser at det ikke vl være noe kjempe velykket med det jeg utstyret jeg har, som dere sier.
    Så det blir sparing på meg fra ny året å kjøp av ny sub, ser at XTZ har noen forsåvitt ok prisete subber som har fått god kritikk.
    men viss jeg skal prøve meg på et passivt filter, var det det første ordens eller det andre ordens du mente skogs?
    Va vill være fornuftig og bruke for
    f=
    R1=

eller viss du eller noen andre kunne ha beregnet verdien ferdig for meg, hadde jeg vært taknemelig, føler meg ikke helt sikker på de utregningene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte passivt delefilter som ett "plugin" på signalkabelen, fungerte helt greit som midlertidig løsning. Man slipper unna store kondensatorverdier siden R kan være større. Hadde beregnet delefrekvens på 25hz, med 1ordens filter syntes jeg avrullingen ble meget bra sammen med frontene.

utregningen for delefrekvens, uten hensyn til element er:

1/(R*C), ikke så veldig komplisert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •