Vifa C17x4 - Fikse rifter i skum-oppheng?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vifa C17x4 - Fikse rifter i skum-oppheng?

4 stk vifa C17 6,5" skal puttes i èn høyttaler, målet er dynamikk. Det største poenget med prosjektet er å prøve ut aktiv deling, har forstått det slik at det er mange store fordeler med det.

Her er filteret bygget inn i kabinettet fra en dvd-spiller:

Her er monsteret som skal drive høyttalerene, litt overkill kanskje:

Her er filteret målt direkte til lydkortet i pc'en, den svarte linjen viser hvordan lydkortet ruller av:

Filteret koblet til 2 av bassene og en Monacor diskant med waveguide:

Det er fortsatt en lang vei å gå til alt er ferdig, filteret må justeres og kassene til høyttalerne må bygges om til å romme 4 basser istedenfor 2. Men tenkte eg kunne begynner å dokumentere litt. Hvis noen har noen erfaringen med tilsvarende prosjekter så spytt gjerne i med noen tips. Har for eksempel ikke helt bestemt meg for hvordan eg skal takle den dippen ved 150hz som rommet forårsaker. Eller om det skal bli en 2-veis eller 2.5-veis.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å modde litt på filteret på forskjellige måter nå, og spillt litt musikk på de slik de står nå, men får ikke den diskanten til. Å fjerne peaken ved 3,5khz går ikke an uten å ty til EQ, og det hele høres veldig skrikete ut. Noen som har noen tips til en alternativ diskant? Den må være så lineær som mulig ned til 2-2,5khz, og være i stand til å holde spille over 100db/1meter uten å vrenge.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er heller ikke helt sikker på hvordan plasseringen av elementene skal bli, har skissert to forslag. Noen innspill? Vil helst slippe å la høytteren bli en 2,5-veis.

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hvor har du fått filteret ifra?
    Lurer på aktiv deling selv.
    Har lite peiling på aktiv deling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Filteret består av Linkwitz-Riley Electronic Crossover og Subsonic / Rumble Filter for Phono preamps and Sub-Woofers .

Layouten til kretskortene har jeg designet selv, og etset ut.

Hvis du vil prøve det selv kan det jo være en god ide og bare bestille fra den siden jeg linket til, du trenger strengt tatt kun selve delefilteret, ikke det subsoniske filteret.

Kan absolutt anbefale å prøve, det gjør det hele veldig mye enklere enn å lage et tradisjonellt filter selv.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må også huske på at denne formen for aktiv deling også har sine minussider. I et passivt filter legger man ofte til andre "funksjoner" enn kun selve delingen. Slik som notchfiltere (eq) og fasedreining.

Til spørsmålet ditt Skogs ang nivået i diskanten, bør du først og fremst lete etter problemer/løsninger i selve waveguiden/hornet tror jeg.

Har du forsøkt å benytte en høyere delefrekvens og så dempe diskanten en smule?

Vet ikke hvilken utgave av C17 du benytter, men antar du har sett tråden til Haavard på HFS om Impulse H6 "kloner"? I de brukes C17 rimelig høyt i frekvens sammen med slak avrulling (1.orden).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Takk for svar, kunne du linket til den tråden? Den har jeg ikke hvert borti.
    Ja notch-filtre blir mer omfattende da jeg må til med flere aktive kretser, kan i værste fall legge inn en enkel EQ. Fasen er som du ser tilnærmet helt perfekt.

Hvis jeg hadde hevet delefrekvensen kunne jeg ha minket verdien på den ene kondensatoren på HP-filteret, for å fjerne peaken ved 3,5khz. Men jeg tror det blir enklere å droppe waveguiden, siden det er den som skaper problemene. Da slipper jeg å lage et nytt filter.

C17-WH-16-08 er det fulle navnet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haavards tråd:
    Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Filteret gjør riktignok en god jobb med fasen, men det gjør ikke en høyttaler hvor alle elementene sitter på en rett baffel, idet du får forskjellig avstand til talespolene. Noe man retter opp i et passivt filter, som oftest med forskjellig bratthet på LF og HF delen. Det er dette man sjekker med å måle reverse null.

For å oppnå dette (riktignok diskutabelt hvorvidt det er viktig eller ei), må du med dette filteret plassere elementene forskjøvet ifht hverandre. F.eks vha en waveguide.

Det ser ut på målingen din fra første post som om du har noe høy output på diskanten, noe som tvinger delefrekvensen nedover i frekvens og ikke gir -6dB ved delefrekvensen.

Måler du reverse null får du svar på om fasen er rett gjennom delefrekvensen.
    Det ser jo ut til at det summerer bra, men det kan være en kombinasjon av høyere output fra diskanten og en liten fasedreining. I såfall vil det summere med en peak om du måler litt over og/eller under onaxis. Noe som kanskje kan være litt av svaret på overskuddet fra diskanten?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest en del om dette med forskyving av elementer for å få talespolene på en rett linje. Jeg tror det har mye å si, men skaper litt praktiske problemer. Med waveguiden her de ihvertfall ganske så perfect linet opp.

Jeg kan foreta litt flere målinger, f.eks de som du nevnte, i tillegg til diskanten uten noen filter.

Noen tanker på plasseringen av elementene forresten? Er ganske higen på å begynne med bafflene.

Takk for linken btw!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er diskant med og uten delefilter:
    Vifa C17x4 - Fikse rifter i skum-oppheng?-diskant-filter-vs-direkte-jpg

Diskanten invertert:

Rød er noen grader off axis:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva måler du med, og hvilke korreksjonsfiler benytter du?
    Er greit å vite om målingene dine er korrekt før du begynner å korrigere delefiltere etc.

Vil anbefale deg å teste ut Arta Software, og gjerne kjøpe lisens! (Billig)
    Arta gir deg "alle" muligheter; også polarplot for spredningsmønster, gating for å unngå 1.refleksjoner, CSD osv osv.

Det man ihvertfall kan fastslå utfra målingene er at du ikke har noe reverse null, mao er det ikke kontroll på fasen gjennom delefrekvensen.

Waveguiden har også en kjedelig avrulling fra 4-6khz, som man fort mister 6dB følsomhet om man ønsker å gjøre noe med. Og tydeligvis gjør waveguiden en bra jobb fra 4khz og nedover, noe som antagelig betyr at den er laget først og fremst for å passe til lavere delefrekvenser tilpasset større bassmellomtoner, og hvor "luft" i toppen ikke har vært det mest avgjørende.

Men av erfaring kan man ikke ta noen bastante slutninger om hva som er feil, bra eller dårlig utfra noen frekvensplot. Har målt høyttalere som både ruller av i toppen og ikke har noe reverse null, men som allikevel spiller forrykende bra. Selv om jeg har et inntrykk av at de da ikke er verdens beste allroundere.

Synd du ikke har en DCX2496 tilgjengelig, det er i sånne tilfeller det er morsomt å "ratte" seg frem til godlyd! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig flau over måleredskapet mitt egentlig, som er en digital radioshack. Jeg har kalibrert den utifra en artikkel hvor en helt lineær kilde hadde blitt målt, i tillegg til diverse egne målinger. Den skal være +-2 db opp til 10khz. Men blir brukt først og fremst for å sammenligne resultater med høyttalere som låter bra.

Jeg tror jeg skal prøve med litt andre diskanter uten waveguide, for å slippe å takle den vanskelige frekvensresponsen. Hvis jeg skyver diskanten litt bak, slik at frontplatene til diskant og mid er ca 2cm fra en annen, får jeg mest output ved delefrekvensen. Skal se om jeg får det til i så stor grad som mulig.

En slik "DCX2496" så skikkelig praktisk ut! (Og skikkelig dyr ).

Nå går jeg og freser ut en TMMMM-baffel med plass til en Peerless BC25TG15 diskant.
    Setter stor pris på tipsene Norcad, tror jeg blir nødt til å investere i skikkelig måleutstyr og Arta.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående fasen forresten, så er det summerte nivået opp ca 5db fra både diskant og bass. Dette er vel tilnærmet optimalt? Hvordan kan det da ha seg at jeg ikke får den reverse nullen? Har bare et urgammelt analogt oscilloscop, så tror ikke jeg klarer å få målt faseresponsen på lydtrykket fra elementene, bare direkte ut fra delefilteret.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et passivt delefilter takler man den frekvensresponsen ved å sette inn en kondensator foran selve delefilteret, sånn at den demper fra f.eks 6khz og nedover med ca 6dB pr oktav, da får man rettet ut frekvensresponsen sånn noenlunde ned til selve delefrekvensen. Men som nevnt; på bekostning av følsomhet.

Du får en DCX2496 på brukten for et par lapper, men det er viktig å være klar over dens begrensninger også. Men kjører man kun en digital kilde inn, og benytter en flerkanals forforsterker etter (for å unngå å benytte volumkontroll i det digitale domenet) er den genial ifht prisen synes jeg.
    Benyttet selv en Denon AVR3806 som flerkanals pre/power på mine Seas 3-veis, og har ikke vært i nærheten av like bra lyd med passive delefiltere. Og de har det blitt mange versjoner av etterhvert!

Waveguide/horn er forøvrig veldig interessante saker, men der har jeg veldig liten erfaring selv. Men bare moro å kunne hjelpe til (eller synse ) sålangt jeg tror jeg har forstått dette her. :-D

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, trodde aktiv deling bare var fryd og gammen jeg...om det er så avansert tror jeg at jeg dropper det vertfall....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har drivere som er noenlunde lineære, og er i noenlunde samme fase ved oktavene rundt delefrekvensen, så er det relativt lett å få til. Problemene kommer hvis man, som norcad nevnte, trenger notch-filtre, eller hvis driverne er ute av fase.

For å få til fasen må man kunne bevege elementene noen centimeter i dybden. Trenger man notch-filter for å fjerne dipper eller peaker, må man (som oftest) til med dedikerte EQ-kretser.

Det høres ganske lett ut, men er helt sikker på at det er en del problemer som må løses her og der, men det er det som gjør det så spennende

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut på grafene som om du har 1/3 oktav "smoothing" eller mer?
    I såfall glatter det også ut reverse null.
    Et annet spørsmål er om du benytter gating i målingene eller om du også får med 1. refleksjonene?
    Avstand fra elementer til mik har også påvirkning.

Så prøv å måle onaxis på 1m avstand, med 3-4mS gating og uten (eller minst mulig) smoothing og se hva som skjer da.

Får du fortsatt ikke noe dip med fasevendt diskant kan du flytte mik opp eller ned og se når den dukker opp, evnt flytte diskanten forover/bakover ifht til bassmellomtonen.

Men som sagt dette vil nok ikke hjelpe deg med det opprinnelige problemet, for mye output rundt 3-4-5khz blir kvasse/skrikende greier, sliter med det i stuekinoen min pga harde reflekterende flater som gir ekstra stort bidrag der, og det er ikke pent å lytte til høyt!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke prøvd meg på gating, bruker "Room EQ Wizard", usikker på den har gating-funksjon. Isåfall hadde jo det hvert genialt hvis det utelukker mesteparten av refleksjonene. Bruker 1/2 oktav smoothing, jeg blir bare " tussete på ryggen" hvis jeg bruker mindre:P

Jeg har vurdert å plassere høyttalerne der de skal stå, for så å sette mik'en i sweetspot, og kalibrere delefilteret deretter, litt uortodoks kanskje.

Den gul her er med høyttaleren plassert i veggen, (jepp, inni veggen). her får jeg bedre respons på bassene rett under delefrekvensen, og midbassen ser litt enklere ut å fikse.
    Vifa C17x4 - Fikse rifter i skum-oppheng?-inwall-jpg

Er det noen helt klar ulemper med å bruke forsterkeren sine egne "tone control" funksjoner? Hvis jeg skrur opp "bass'en" på forsterkeren blir midbassen mye penere, og det subsoniske filteret kan moddes til å ta bort den overflødige bassen.

Blå er med "bass-boost" og endringer i det subsoniske filteret. Stillt litt vel "hett" kanskje, men man ser tendensen ihvertfall.
    Vifa C17x4 - Fikse rifter i skum-oppheng?-bass-boost-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått opp TMMMM høyttaleren nå, og du verden for et lydtrykk. Men pent kan eg ikke skryte på meg at det er. Lyden blir fortsatt ganske så skrikete når jeg skrur opp over ca 90db, og det hjelper ikke å stille ned diskanten.
    Spl-grafen ser ut som en våt drøm, men vet virkelig ikke om eg kan stole på den.

Så noen forslag til grunner til at lyden er så skrikende? Det virker som om stemmer blir ganske fremhevet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger hjelp sårt her, er så giret på å få til disse høyttalerene. Kan ikke forstå hvorfor jeg får denne spisse, gnålete lyden selv om spl-kurven ser så pen ut. Har lyst på skikkelig tung og varm lyd-karakteristikk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •