Rep av forsterkere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rep av forsterkere.

Heisann, jeg har fått tak i 4 stykk sub forsterkere fra System Audio.
    De heter SW-200, og skal være veldig okey saker.

Alle 4 har div små feil og trenger en liten overhaling, det er to som fungerer.

nr1. Denne funger helt normalt, men når en skrutur opp volumet for mye så klipper den i lyden. En hører da en kjapp klikke lyd i ellementet.

nr2. Samme feil som nr1.

nr3. Denne startet opp men får ikke signalkilde, rødt lys istede for grønt. Dermed ingen lyd, men ellementet driver å hopper inn og ut med faste intervaller, som om en ladning kommer og så forsvinner. Ladningen varer ca 2 sek så har den 3-4 sek pause før ellementet beveger seg igjenn.

nr.4 Denne starter ikke i det heletatt, null bevegelse i ellement men rød lampe her også.

Som dere forstår så har jeg 4 forsterkere som er identiske, det ville da være mulig å feilsøke og kansje få to stykk til å være fult opperative. Forsterkerne er utrolig lett bygget opp. Det vil si at powersuply, forsterker modul og delefilter er delt opp på sepperate print kort. Det burde ikke være for avangsert å teste ut delene i mellom de forskjellige forsterkerne.

Er det noen her på forumet som kan ha litt tips om hvor jeg bør starte? Det enkleste er å begynne med de som faktisk fungerer. I og med at de klipper litt i lyden med høy bellastning, kan dette skyldes noe i power biten? Kansje kondiser som ikke klarer å lade seg helt opp eller noe slikt? Jeg har også god tilgang på scop og div måleutstyr og har egentlig ok forståelse for elektronikk. Men trenger litt veiledning for å ha en plass å begynne.

Bilder:
    Picasa Web Albums - josteinkallevik

Picasa Web Albums - josteinkallevik

Håper noen kan komme med noen innspill slik at jeg kan fikse meg noen forsterkere billig her

De skal bruker i to baffel høyttalere som jeg holder på å bygge nå så dette passer meg utmerket om de skulle passe greit

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er suben de kommer fra.
    System Audio SE 200 Subwoofer | Soundgarden

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg spilt litt mer med de to forsterkerne som fungerte best, litt vanskelig å gjøre seg opp en mening om de er ødelagte eller ikke? Klarer ikke å høre forskjell på dem og spiller med et ellement helt løst (ingen kasse).

Eneste jeg reagerer på er at de virker litt svake kansje? men jeg bruker jo et større ellement en det SA bruker, jeg har en 15" Augie fra hawthorne, denne er da og beregna for baffel montasje og spiller kansje ikke helt likt som en normal sub. Veldig nytt for meg baffel. Men kan si at lyden blir bedre og bedre, skal sette dem på begge to samtidig seinere og kjøre de varme for å se hvordan de fungere ettet hvert. Men om jeg bytter ut kondisene i poweren til noe anderledes kan dette da forbedre strøm styrken eller leveransen til forsterkeren? Jeg har nemlig tilgang på en del gode lytter og kan da sette disse sammen til en stor strømbank. Parralellkoble dem slik at de får omtrent samme uF som orginalt. Helst mer kansje? Men nå sitter jeg og lytter til forskjellig musikk her og føre de spiller bedre og bedre hele tiden. Ellementa er da og nye så de trenger kansje litt innspilling tenker jeg Fin måte og spille dem inn på og bare la dem få stå og bure i sin egen verden..

Noen tips til forbedring her? Tenker mest på å bytte ut lytter.(kondiser).

Disse forsterkerne er da og brukt og dette er vel ting som kansje er en sak som kan slites på med høye bellastninger? Føler ikke de roter særlig på det lave frekvensområdet de spiller på. De har flott dynamikk hele veien. Kansje det er meg som forventer altfor mye? Men jeg ser faktisk at ellentet beveger seg mer nå i dag en i går kveld. Muligens det har med innspilling osv?

Jaja nå får jeg tusle ut døra og møte opp til eksamen i brønnteknikk, nesten ikje fått lest så detta blir jo spennande Sånn er det når hifi tar over livet litt. Vi skal sitte 160mann i en gymsal og ta eksamen i div fag. Tipper det er mange der som strøk sist de tok eksamen hrhr..
    For meg så blir det første gang. Håper jeg står ! hehe..

Ønsk meg lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Èn fin fremgangsmåte er å lukte\se seg frem til om det er noen ekstra mørke flekker på kretskortene. Hvis du finner det, måler du èn og èn motstand i området og sammenligner fargekodene på motstanden. Er resistansen mye høyere enn den egentlig skal være, er motstanden ødelagt.
    Er det mørke flekker rundt en transistor, er det mulig den må skiftes. Ellers kan du se etter brudd i "loddinger" (i mangel av ett bedre ord).

Personlig tror jeg ikke det har noe for seg å skifte kondensatorer, tviler på det er verdt bryet å øke kondensatorbanken heller, iom at det er en forsterker fra en relativt dyr sub.

Hvis forsterker-trinnet er defekt, og strømforsyningen funker, vil eg anbefale å prøve et passende kit fra 41hz.com.

Håper det gikk bra på eksamen btw

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for flott svar

Ja nå kom jeg rett fra eksamen og hadde lat disse forsterkerne spille seg varme i mellomtiden. Nå kan jeg ikke høre noe forskjell på dem og de spiller ikke gale. Nå har jeg som sagt bare ellemtene løse på gulvet og ingen baffel klar enda så jeg bør vel ikke forvente altfor mye enda. Men jeg ser jo det at ellentene beveger seg godt når jeg begynner å dra mot max på alt hehe. Så regner med at de som har kassert disse ikke helt hadde peiling på hva som var gale eller om det var noe gale i det hele tatt?

Men jeg skal hvertfall teste dem en stund og når høytalerne er ferdige så vil de være integrerte i støtta på høytaleren. Veldig praktisk egentlig for da trenger jeg bare en vanlig stereo forsterker for å få lyd og ikke en haug med kabler og vas. Så skal bli veldig ryddig å pent tenker jeg

Dette er jo høytalere som sikker ikke kommer til å spille likemye bass som en vanlig sub, og det er heller ikke det jeg er ute etter her, vil heller ha en korekt lyd.

Men skal feilsøke litt på de to andre forsterkerne med tiden, vist jeg får dem til så har jeg jo to i reserve eller til noe sub prosjekt kansje rumperister til sofaen litt overkill med så fin forsterker men men.. Gratis er gratis Takk for donasjonen soundgarden!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, nå har jeg spilt en del med forsterkerne osv og klarer ikke helt å lavære å tenke på å utbedre dem på et vis Jeg lurte på en liten sak angående trafoen i disse forsterkerne. Jeg tenker jo her at jeg bare har bruk for to forsterkere men har totalt 4 stykk. Kan jeg for eksempel ta to trafoer i parralell og få en enda mer strømsterk forsterker? Eller er dette en dårlig ide?
    Er dere med på hva jeg tenker på?

Kansje sette inn en større power del og? eller bytte ut kondiser her og der til noe bedre merke?

Håper noen har noen innspill og erfaringer de kan komme med

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg at alt er i riktig proporsjon i forhold til hverandre. Dvs at kondensatorene er tilstrekkelig for trafoen, som er tilstrekkelig til forsterker-delen. Øker du den ene delen, må du øke resten av delene for å få noe ut av det -> ny forsterker.

Det du eventuellt kan gjøre er å kjøpe et av kitene på 41hz.com. De har høyere effektivitet, og vil levere litt mer enn det gamle forsterkertrinnet på samme strømforsyningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av culexus
    Okey, nå har jeg spilt en del med forsterkerne osv og klarer ikke helt å lavære å tenke på å utbedre dem på et vis Jeg lurte på en liten sak angående trafoen i disse forsterkerne. Jeg tenker jo her at jeg bare har bruk for to forsterkere men har totalt 4 stykk. Kan jeg for eksempel ta to trafoer i parralell og få en enda mer strømsterk forsterker? Eller er dette en dårlig ide?
    Er dere med på hva jeg tenker på?

Kansje sette inn en større power del og? eller bytte ut kondiser her og der til noe bedre merke?

Håper noen har noen innspill og erfaringer de kan komme med
    Kondiser:
    Elektrolytter i et power har som hovedoppgave å fjerne rippel fra den likerettede sekundærspenningen, dernest fungerer de som reservoar for raskt å tilføre strøm ved store signalsving. Hvis lyttene er slitne/tørre (typisk eldre enn 10 år, og varmeutsatt) vil dette som regel resultere i 100Hz brum i høyttaleren når det ikke tilføres signal (tomgang). Hvis den er tyst, så glem lyttene.

Klipping/forvrengning:
    En smart ting å gjøre for å identifisere evt klipping er å koble til scopet på utgangen og koble en sinusgenerator på inngangen. På et lydnivå der du mistenker klipping, vil du kunne se klippingen på scopet ved at sinusen får "flate topper", eller annen generell deformering av sinusen.
    Klippingen vil som oftest være forårsaket av brente utgangstransistorer, eller evt brente effektmotstander hvis slike sitter i signalveien. Vil som regel kunne observeres visuelt på kortet.

Påfyll med større/flere trafoer og kondensatorer:
    For de med begrenset elektronikkunnskap kan det å "lesse på" med mer av "det gode" virke som en lur måte å øke ytelsen på et audio produkt. Dette er en skummel misforståelse, og kan i verste fall ødelegge produktet og utgjøre brannfare. Et kvalitetsprodukt er som regel designet slik at de ulike modulene er avstemt i forhold til hverandre. De fleste større endringer vil kunne forstyrre denne likevekten.

La meg komme med et eksempel; Økning av kondensatorbanken i poweret:
    1) Trafoen er dimensjonert for en kondensatorbank av en gitt størrelse, og en økning vil øke inrush-strømmen ved påslag (lyttene skal lades opp raskt), og i verste fall skade trafoen. Store støypulser i nettet er et annet problem.
    2) Økning av kondensatorbanken vil kunne gjøre poweret ustabilt. Kombinasjonen av induktivitet i trafo og evt drossler, og for høy kapasitans i kondensatorbanken, vil kunne gi oscillasjoner med peak-verdier på nesten det doble av nominell driftsspenning, og brenne opp mye av elektronikken.

Så begrens modde-iveren til å bytte til komponenter av bedre kvalitet, men med samme verdier, og selvfølgelig jakte på defekte/utslitte komponenter og bytte av disse. Generelt tviler jeg vel litt på om det er bryet verdt å bytte komponenter for lydforbedring i en subforsterker, da frekvensområdet den skal gjengi er begrenset. Det er mer rå kraft og høy dempningsfaktor som gjelder.

Lykke til med subene !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •