Seas Idunn byggeprosjekt - snart ferdig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas Idunn byggeprosjekt - snart ferdig!

Har fått med meg at Seas har kommet med ett byggesett som heter Idunn, og ser at basselementet U18RNX/P har blitt omtalt i en annen tråd. Jeg synes byggesettet ser interessant ut, spesielt siden jeg har et par gulvstående kasser som kan passe svært bra mht. volum etc)

Men før jeg trykker på kjøp-knappen - er det noen som har noen synspunkter, f.eks. på om delefilter-filosofien ser kurant ut (ser at de er uten noen form for BBC-dippen i presens-området, kan det slå ut negativt?)?

Antar ingen har bygget de allerede, men hvilke typiske kvaliteter tror dere disse høyttalerene har i forhold til f.eks. B&W CM1 som jeg har nå?

Vil denne konstruksjonen være kurant å kombinere med sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka farsken, bestiller et par så får vi se om det blir bra...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende og høre dine erfaringer, og testet opp mot CM1

Idunn har god kontroll på spredningen, noe som fort betyr bedre lyd uten å måtte ty til en del mer eller mindre vanlige knep. Ofte er nok en BBC dip onaxis der for å kompensere for hva som skjer ellers.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble ferdige med mine på lørdagskvelden.

De er langt fra innspilte så jeg får ikke kommet med noen synspunkter ennå, men det virker lovende.

Kommer tilbake med mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Jeg ble ferdige med mine på lørdagskvelden.

De er langt fra innspilte så jeg får ikke kommet med noen synspunkter ennå, men det virker lovende.

Kommer tilbake med mer.
    Veldig spennende!

Venter i spenning, både på dine synspunkt og ikke minst på pakke fra Eltek!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søren og, utsolgt. Forventa utsending i romjula...

Jaja, da blir det god tid til å freshe opp kabinettene!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I gang med kassene - slakting av et mislykket prosjekt..

Ok, da er prosjektet i gang!

Hadde et par høyttalere i garasjen som vil passe perfekt for Seas Idunn:
    - Innvending volum: 20 l
    - Bredde: 21,5 cm (Idunn-tegningene 22 cm)
    - Høyde: 104 cm

Det som ikke passer er hullene til elementene, så jeg må lage deler av baffelen på nytt.

Er litt usikker på hva som er beste løsning... Baffelen er laget i dobbelt lag 19 mm MDF, så jeg vurderer å frese vekk det øverste laget og legge inn ny plate fra bassreflekshullet og opp til toppen.

Noen andre forslag?!?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt/lånt meg en elektrisk høvel visst det ikke er noen skruer i baffelen. Tatt dei ut på trappen å høvlet ned 19 mm. det går fort med el. høvel!! Så limt den nye baffelen på den innerste plata. Du vil se når du kommer til limet (mellom de to 19mm platene) og det blir en grei indikering på når du skal stoppe..
    Skjøte mdf har jeg dårlig erfaring med visst det skal se pent ut.

Det var stor magnet i de elementene som stod i (bassen) og mye dempemateriale rundt baffel åpningen synest jeg å tyde på bildene. Var det freset ut på innsiden i baffel hullet? Har du prøvd med mindre demping i åpningen der? Bare litt nyskjerrig:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Det var stor magnet i de elementene som stod i (bassen) og mye dempemateriale rundt baffel åpningen synest jeg å tyde på bildene. Var det freset ut på innsiden i baffel hullet? Har du prøvd med mindre demping i åpningen der? Bare litt nyskjerrig:-D
    Takk for tips ang. elektrisk høvel, høres ut som en bedre metode!

Høyttaleren var et forsøk på en Merlin VSM-klone, fant kassetegninger og filterskjema og fikk brukt et par Scanspeak 8545 og Dynaudio Esotar-diskanter jeg hadde liggende - de blir lagt i skuffen igjen nå...

Ang. åpningen til bassen så er det innerste mdf-laget skråskjært 45 grader. Ellers så prøvde jeg ørten forskjellige dempe-strategier, og det hadde stor innvirkning på lyden - og da mener jeg STORE endringer i forhold til f.eks. forskjellene mellom å bytte signal/høyttalerkabler.

Likevel så var det andre problemer med konstruksjonen (delefilteret) som ikke kunne fikses med mer/mindre demping. Hadde en plan om å få orden på filteret men da må jeg til med måleutstyr og mer tid enn jeg har tilgjengelig...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig!

Tipper det ble anstrengt i nedre mellomtone/ øvre bass uten Notch. Var ikke notch på det skjemaet jeg fikk opp når jeg googlet denne clonen hvertfall...

Har kommet frem til at det er meget viktig at elementene får puste i bak kant og att det ikke er for mye som bygger ut(demping) i sidene rett bak elementet.
    Det ble stor forskjell når jeg fikk dette på plass i mine CNO og desse er i samme størrelse.

Du har ikke vurdert" Amish45/95" av (troels Gravesen) Da trenger Scanspeak D2905/9500 diskant og delefilter. Desse er hvertfall godt dokumentert.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Bare hyggelig!

Du har ikke vurdert" Amish45/95" av (troels Gravesen) Da trenger Scanspeak D2905/9500 diskant og delefilter. Desse er hvertfall godt dokumentert.
    Ser spennende ut den!

Men nå er valget tatt på Seas Idunn, så får vi se om hva neste prosjekt blir.
    Nesten for gale å la Esotar-diskantene ligge ubrukt...

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått lyd i mine og de spilles inn as we speak.

Jeg har ikke finert dem ennå, men et bilde kan sees på "Bloggen" min i signature

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett på disse selv og må inrømme at jeg har VELDIG lyst på ett par!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig i gang igjen... delefilter ferdig, kassene ett steg nærmere!

Ok, ble en pause i bygginga, måtte bare kaste ut kjærringa først :-)

Så nå er anlegget ute av skapet og på utstilling, og høyttalerene kan endelig plasseres der de bør! Budsjettet har på den andre siden krympet med en mill, men pytt sann, det var det verdt 8-)

Delefilterene er ferdige, ble ganske fornøyd med layouten og gjennomføringen egentlig...

Kassene, som er gjenbruk, har jeg fått høvla av det ene laget med 18 mm mdf, så skal jeg lime på et nytt lag og lage nye hull til elementene. Tenkte å grovskjære mdf'en og bruke overfres med kanttilpassningsverktøy til å få det nye laget perfekt i flukt med den eksisterende.

Videre så er planen å finere med eikfiner - får ta å lese litt om dette etterhvert, ser det er mange andre som har gjort dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess, da ble Idunn-prosjektet endelig ferdig, "bare" finish igjen.

Viktigste er jo å høre resultatet!!

Og for å ta den korte versjonen - det ble knall I forhold til B&W CM1, så vil jeg påstå at de er hakket mer dynamiske, livlige. Kanskje ikkje fullt så silkemyk i diskanten, mens bass og mellombass er mye tightere og bedre definert. Mellomtoneområdet er veldig bra det også, klarer ikke sette fingeren på noen unoter. CM1 er nok generelt "varmere" i lyden, kanskje litt i overkant av det som er nøytralt. Idunn derimot, er mer nøytral men aldri "kalde". Og så kan jeg spille vesentlig mye høyere - rock er gøyere på Idunn!

Så jo - storfornøyd. Spørs likevel om de må finne seg i å stå i hjemmekinoen... for CM1 er jo veldig søte og fine

Legger ved noen bilder fra siste del av byggeprosessen, for spesielt interesserte...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fått brukt høyttalerene noen timer og det er på tide å skrive et mer nyansert inntrykk av kvalitetene til Seas Idunn...

Førsteinntrykket var kjempebra. De spiller nøytralt og fint, oppløste, god spredning, fin dynamikk, tåler mye juling og kan spille høyt.

Bassen går overraskende dypt, men er likevel fint kontrollert. Her er de overlegne ifht mine B&W CM1. Diskanten er også friskere, og de har mer energi i presensområdet enn CM1 - som i forhold er nokså tilbakeholde i dette nedre diskantområdet. Det gjør at CM1 høres varmere ut i klangen, men Idunn er ikke "kalde" av den grunn. Iallefall ikke på de to forsterkerene jeg har prøvd de på (Atoll In100 og en gammel Sony surround-sak..)

MEN: etter et par ukes bruk er det en viktig observasjon jeg har gjort meg: og det er at de virker litt "hule" i klangen. For meg virker det å komme fra basselementet. Det kan jo såklart være at jeg har for mye/ for lite dempemateriale, at den kan fordeles på en annen måte for å endre på lydsignaturen. Inntil videre så har er jeg egentlig litt middels fornøyd... Jeg hadde faktisk håpt de kunne erstatte mine B&W høyttalere og gi meg "i pose og sekk" mht lydkvalitet og evne til å spille litt høyere. Så derfor er CM1 tilbake i stua og Idunn plassert i hjemmekinoen som fronthøyttalere (og der gjør de en helt fin jobb!)

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver selv å bygger disse.
    Bruker du 250 gram dempeull som beskrivelsen sier?

georg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Driver selv å bygger disse.
    Bruker du 250 gram dempeull som beskrivelsen sier?

georg
    Hei!

Leser byggetråden din, du får ha lykke til med overfresen forresten... Håper du har en mal/ senterskive, for jeg prøvde med frihånd - overmot kalles det...

Ja, jeg brukte de foreskrevne 250 gram. Men jeg har avvikt noke fra kasskonstruksjonen, og har avskilt diskantkammeret slik at det derfor er en innvendig vegg mellom diskant og bass. Mulig dette skaper uheldige refleksjoner som videre er årsak til den "hule" klangen? Jeg vet ikke... Vi får se, blir nok noe eksperimentering etterhvert

Lykke til med prosjektet ditt!

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Takk for det

Kassen min avviker litt den også. 20,4L mot seas sine 21,5L.
    Baffel er like brei, men der slutter likheten.

Lagd meg fresejig og det funka veldig bra bortsett fra en liten målefeil slik at jeg må lage en ny baffel..
    Dumt å være vant til å måle fra senter når fresen skal måles fra kant...hehe

Gleder meg hvertfall til å høre resultatet:-D

Georg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Justeringer...?

Ja, da har høyttalerene være "nesten" ferdige ganske lenge. Eneste som gjenstår er finishen. Ingen hast med den

Derimot så kjenner jeg litt på et lite savn etter litt mer mellombass. Synes det låter litt slankt. Så i går tok jeg fram saga og kortet ned bassrefleksrørene med 4 cm, basert på fromme og lykke... Det ble mer trøkk, jovisst, men bassen ble også litt svulmete, mindre stramt, og de går heller ikke like dypt. Det siste plager meg ikke, for dypbassen tar subben seg av uansett- jeg bruker sjelden "pure direct" med fullfrekvens på høyttalerene. Men resultatet ble altså ikke helt det jeg var på jakt etter...

Jeg har en oppfatning at et mindre kassevolum kanskje kan hjelpe på det jeg vil oppnå. Men før jeg gyver løs på dette, så ønsker jeg innspill og råd: er jeg helt på bærtur, eller vil jeg kunne få mer nivå i mellombassen med mindre volum og tilhørende justering av bassrefleksavstemmingen? Hvis ja, har dere noen forslag hvilke justeringer som kan virke fornuftig?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •