Seas Idunn byggeprosjekt - snart ferdig! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg forstår med midbass er området rundt 150 Hz. Det kan du ikke påvirke med kassevolum og avsteming, i hvertfall ikke uten å helt miste selve bassområdet.

Jeg har smugkikket på delefilteret til Idunn. Problemet er rett for slett av den er voicet litt for lyst. Seas har falt for fristelsen å gi den litt mer følsomhet og ofret klangbalansen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Ok, tror jeg skjønner. Justering av kasssevolum og bassrefleks-avstemmingen vil altså kun påvirke nedre del av frekvensområdet, og ikke gjøre noe med nivået i mellombassen?

Interessant betraktning om at Seas har valgt en lys lydkarakter. Er det noen kvikk fiks på dette, f.eks demping av diskanten? Eller burde hele filteret redesignes?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som bør gjøre etter min mening er å redesigne filteret. Større seriespole på bassen, samt å dempe diskanten 2-3 dB. Noe sånt er ikke bare-bare uten å kontrollere resultatet med målinger.

Jeg skjønner godt at man ikke vil presentere et byggesett med 82 dB følsomhet og heller "jukse" litt med en lysere klangbalanse og høyere følsomhet, men man mister troverdighet i det lange løp med en slik policy mener nå jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Det som bør gjøre etter min mening er å redesigne filteret. Større seriespole på bassen, samt å dempe diskanten 2-3 dB. Noe sånt er ikke bare-bare uten å kontrollere resultatet med målinger.

Jeg skjønner godt at man ikke vil presentere et byggesett med 82 dB følsomhet og heller "jukse" litt med en lysere klangbalanse og høyere følsomhet, men man mister troverdighet i det lange løp med en slik policy mener nå jeg.
    Ja, da har jeg kost meg med loddebolten mens jeg har vært gressenkemann denne lørdagskvelden. Diskanten har blitt dempet ca 1,5 dB (tror jeg), ved at seriemotstanden til diskanten ble økt fra 1 til 1,5 ohm, samt at parallellmotstanden ble redusert fra 10 til 6 ohm. Dette for å bevare samme resistans slik at delefilterflankene ikke ble køddet til.

Men i tillegg gjorde jeg en vri: jeg parallelkoblet en 2,2 mikrofarad kondensator over seriemotstanden, slik at frekvenser over ca 7 kHz ikke blir dempet. Tanken var å "herme" litt etter frekvensresponsen til B&W CM-serien, som typisk har et par dB lavere nivå fra ca 1-5 kHz.

Så nå sitter jeg her med pils og akevitt og er tålig fornøyd. Betydelig nærmere nirvana

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •