Bygger PA høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Bygger PA høytalere

Her er noen bilder av prosjektet;D
    Status: 2 av 2 Ferdig
    ***Oppdatert***

InnMat;
    2 x JWS PROSON 15" - 400w per stk. (Bass)
    2 x Ukjent 12" (Noen mener det er kicker element)
    2 x DiskantHorn P.Audio
    Forsterker;(Bestilt)
    Elas Audio PL-800 Forsterker
    2 x 1200W/4 Ohm

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke uttale meg om driverne du har valgt.

Benytter en 12" fra 250Hz til 1200Hz i mitt lytte oppsett(JBL 2202A), og det fungerer meget bra.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke din Arizona Eagle 12" egentlig en bil-sub? ... i såfall, vil den egne seg ytterst dårlig til midbass. .... mitt korte tips er Dynabel PA 12" (PA1250?)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm. er det en åpen baffel/dipol du bygger eller bare ser d slik ut? =)
    til ditt neste prosjekt bør du sjekke ut elementer fra ljudia. f.eks. eminence eller Paudio.
    noe helt annet enn JWS og lignende.
    PA elementer er ikke noe å kimse av.. du får store solide deler til relativt lite penger.
    kikk litt rundt og lær deg å lese spesifikasjoner og du kan velge å vrake f.eks fra US SPEAKER Home Page Menu - Speaker Cabinets, Guitar & amp; Bass Amps, upgrades and custom design. The world’s widest choice of speaker parts. “If you have listened to live music, you have almost certainly listened to Eminence”
    med litt kunnskap og f.eks et digitalt aktivt delefilter med justeringsmuligheter kan man fort sette sammen en høyttaler som virkelig gjør inntrykk, selv med begrenset budsjett..
    selskapene som selger ferdighøyttalere i 100k klassen vil gjerne innbille deg om at dette tilhører ekspertene og krever ekstrem dyktighet å få til..og de tar veldig mye for å erstatte drivereneheter og andre deler. . ikke hør
    høyttalere er ikke vodoo.
    du kan fint lage en veldig god høyttaler selv. mange løsninger finner du på nettet.. og selvfølelsen av å fullføre et prosjekt du har satt sammen selv er ubetalelig..
    selv kommer jeg bare til å benytte åpen baffel løsning i fremtiden tror jeg.. luftigheten og den forbløffende tilstedeværelsen av et slikt høyttalersystem glemmer du ikke
    dety enkleste er ofte det beste
    de fleste vil minimisere refleksjone i lytterommet. men virkelig musikk har masse refleksjoner, som bidrar til nautrlighet, følelse av tilstedeværelse etc... et ekte orkester har ikke en kilde og en kasse med monopol direktivitet.
    et høyttalerkabinett bør holde på så lite energi som mulig...
    drar megselv litt langt ut hehe... lykke til

edit; haha..bruker vanligvis å skrive litt enklere innlegg, men ikke etter en flaske vin!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for svar, trur høytalerne blir ferdig til uka som kommer;D Har mekka noen terminaler og lodda en god del i kryss og tvers;D Legger ut fler bilder senere;D Må jo briefe, min 2. hjemme-mekka høytaler;D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kommet litt Lenger nå;D Venter bare på delefilter, så kan jeg skru igjen kassa

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som om det kan være litt morro dette..., men har en anbefaling til deg;

IKKE legg filteret inni kassa med en gang!! Et filter må gjerne tilpasses litt dersom diskanten er for høy/lav etc etc. Lag deg heller en løsning som følger;

Skjær ut et firkantet (men rektangulært) hull på baksiden av kassene som er stort nok til at du kan sette inn hånda..., så skjærer du til en liten plate som også får plass inn i hullet, men som kan skrus til å tette igjen hullet. Fest terminaler og dill i den lille plata, og vips så har du avtagbar terminal. Da kan du tilpasse filter ved å skru denne av og på.

Eksempel her;

På bildet ser du den sorte plata som er liten nok til at den kan tas ut av hullet den er skrudd fast i. Delefilteret kan da tilpasses slik at når jeg er ferdig, smekker jeg det rett inn i kassa..., og så er det fint og flott igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for Tipset, men delefilteret vil være på toppen av kassa, ved diskant hornet, skal prøve patenten din, lage et fint hull bak;D Kommer mer bilder snart;D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krishaarde
    Hei, takk for Tipset, men delefilteret vil være på toppen av kassa, ved diskant hornet, skal prøve patenten din, lage et fint hull bak;D Kommer mer bilder snart;D
    Er endel smartere å ha det så langt ned som mulig. Da slipper du 1,5meter med høyttaler kabel opp til terminalen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fler bilder;D
    Er det noen som kunne anbefalt meg et 3-veis delefilter som tåler en god del watt? Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er den ene ferdig:D

Ble Ferdig med den første høytaleren Spilte ganske bra, har bare testet den på en liten forsterker. Delefilter fungerer som det skal og alt;D

hehe! Bilde;

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, bygde om kassene litt, bruker 15", 12" og diskant horn i hver kasse. Slenger ut et bilde-.- Dæven, blir aldri lei... Ny forsterker på vei

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •