Hvordan bygge ett delefilter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bygge ett delefilter?

Har lyst å bygge egne høyttalere men det krever også at jeg lager eget delefilter. Dynabel sine sider tilbyr en del hjelp med egne tabeller for delefilter og slikt.

http://dynabel.no/ --> Høyttalerkomponenter og Tilbehør --> Delefilterkomponenter --> Delefilterkomponenter-Brosjyre-439kB

Her har de tegnet opp høypass og lavpassfilter men hvordan vet jeg hvilket jeg bør velge og skal forskjellige filter kobles parallelt i høyttaleren?

Hvis de skal det, vil ikke høyttaleren da få veldig lav motstand, noen som kan forklare dette på en enkel måte?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om flere filtre er koblet parallelt vil de ha lav impedanse på forskjellige frekvenser. Du kan mao si at de ikke er koblet parallelt med hensyn til frekvens.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zatuu
    Har lyst å bygge egne høyttalere men det krever også at jeg lager eget delefilter. Dynabel sine sider tilbyr en del hjelp med egne tabeller for delefilter og slikt.

http://dynabel.no/ --> Høyttalerkomponenter og Tilbehør --> Delefilterkomponenter --> Delefilterkomponenter-Brosjyre-439kB

Her har de tegnet opp høypass og lavpassfilter men hvordan vet jeg hvilket jeg bør velge og skal forskjellige filter kobles parallelt i høyttaleren?

Hvis de skal det, vil ikke høyttaleren da få veldig lav motstand, noen som kan forklare dette på en enkel måte?
    Anbefaler at du bygger et par høyttalere som allerede er designet og utprøvd slik at du slipper å fikle så mye med dette selv. Delefiltre er vriene å designe hvis du skal ha helt flat, optimal frekvensgang. Da er det enklest å ta et konsept noen andre har laget.

Se på sidene til Troels , så finner du mange gode idèer og inspirasjoner. 8)

Og som yggdrasill skriver, delefiltrene er frekvensavhengige, de har ikke lav motstand over hele fjæla, men på enkelte frekvenser bare. Spoler har høy motstand på høye frekvenser, kondensatorer høy motstand på lave frekvenser, og omvendt.

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler også at du bygger en HT som er ferdig utviklet.
    Sparer deg masse tid og masse penger.
    Jeg anbefaler BEL ES F, har nettoppp bygd de selv, om du har en kraftig forsterker.
    Ellers har du BEL mkII, har ikke hørt de selv, men de skal være brukbare.
    Jeg kan og annbefale Dynabel Exakt, de er små, men ikke la str lure deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar dere.... men tenker ikke kun på delefiltermotstanden men den totale motstanden forsterkeren ser inkludert elementene altså den som blir oppgitt i spesifikasjonene til høyttalerne.

Skal sjekke ut linkene dere har gitt, noen tips til ferdige byggesett?

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zatuu
    Takker for svar dere.... men tenker ikke kun på delefiltermotstanden men den totale motstanden forsterkeren ser inkludert elementene altså den som blir oppgitt i spesifikasjonene til høyttalerne.

Skal sjekke ut linkene dere har gitt, noen tips til ferdige byggesett?
    Delefilteret og elementenes impedans styrer den totale motstanden forsterkeren "ser" på utgangene sine. Hvis du ser på denne kurven:

PMS-impedans

...så ser du at impedansen varierer veldig med frekvens. Det de fleste høyttalerprodusenter oppgir er gjennomsnittlig impedans basert på elementenes Z (nominell impedans), men det er ikke hele sannheta siden filteret kan endre på dette, eller hvis du kobler to elementer i parallell så halveres impedansen. Dette er et ganske omfattende tema i filterteorien, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det på en enklere måte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •