Første DIY: Zaph ZA5 2-veis til kontoret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første DIY: Zaph ZA5 2-veis til kontoret

Hei godtfolk, nå er mediabenken ferdigstilt og skapertrangen melder seg igjen. Har derfor lyst til å prøve meg på mitt første diy ht prosjekt.

Har lest endel bra om Zaph' ZA5 2-veis sett, sammen med en god pris virker det som et godt valg.

Først må vi slå fast at jeg kan svært lite om høyttalerdesign, både mtp kasseberegning, delefiltere osv. Håper dette kan være en enkel start i så måte. Snekkerferdighetene står det bedre til med.

I følge tegningene hos Zaph bør kabinettet være ca. 10l med en port i baffelen.

Har tenkt 24mm mdf til selve kassa og muligens 34mm til baffel (hvis det er behov).

Da disse skal stå på kontoret vil jeg gjøre litt mer ut av kassene, har derfor lekt meg litt med formen. Volumet er fortsatt 10l, men vil et slikt design gjøre seg negativt for lyden forøvrig? (Se skisser vedlagt) ((Elementer og port blir på samme sted))

Håper på noen gode innspill!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du være sikker på at høyttalerne leverer den lyden hr Krutke har designet de til, bør du være nøye på baffeldimensjonene og plassering av elementene på denne.
    Bredden er det viktigste sammen med plasseringen av elementene ifht til topp og sider.

Plassering av port er mindre viktig og om baffelen blir litt forlenget i nedkant går nok også meget bra. Men det beste er om du øker dybden for å opprettholde det samme volumet.

Jeg har stor tro på at dette er mye godlyd for pengene, men man må være klar over at de ikke leverer stort nedover i (dyp)bassen, og at Krutke sine konstruksjoner av mange oppfattes som om de har litt for mye diskant.
    Derfor gir han som regel også flere options for delefilteret, for de som ønsker å dempe diskanten mer. En grei ting å huske på spesiellt om du skal lytte til disse i nærfelt (eller har du stort kontor? :-D )

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge baffelen har samme bredde og ca høgde + element plasseringen er lik det originale så blir det ikke dårligere med buet kabinett, tvert om!

Hvordan hadde du tenkt å lage de buede sidene? Innvendig avstivning også da så blir det golyd på kontoret!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sikker på jeg la innlegget inn først....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Jeg er sikker på jeg la innlegget inn først....
    :-D He he, nei jeg vant! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du være sikker på at høyttalerne leverer den lyden hr Krutke har designet de til, bør du være nøye på baffeldimensjonene og plassering av elementene på denne.
    Bredden er det viktigste sammen med plasseringen av elementene ifht til topp og sider.
    Da satser jeg på å holde noenlunde samme størrelse på baffel og heller øke dybden og høyden noe.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har stor tro på at dette er mye godlyd for pengene, men man må være klar over at de ikke leverer stort nedover i (dyp)bassen, og at Krutke sine konstruksjoner av mange oppfattes som om de har litt for mye diskant.
    Derfor gir han som regel også flere options for delefilteret, for de som ønsker å dempe diskanten mer. En grei ting å huske på spesiellt om du skal lytte til disse i nærfelt (eller har du stort kontor? :-D )
    Da faller valget på disse! Regner med det er begrenset hva denne tassen kan klare av bass ja, en tilhørende diy sub blir jo da nærliggende Kontoret er ikke stort nei, har dog AL-1000 stående der nå, så får jo frigjort endel plass når jeg hiver ut disse

Hvordan hadde du tenkt å lage de buede sidene? Innvendig avstivning også da så blir det golyd på kontoret!
    Begynner med 36mm mdf og skjærer ut elipsene, for så å lime de opp i høyden. Ingen hokus pokus.

Skal bestille elementer og ren-tegne tegningene i kveld, så er det vel bare å begynne med kapping i helga. Planen må da å bli ferdig før jul?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg opp med bilder og erfaringer!
    Spennende konstruksjon, mye pga zaph sin egen bassmellomtone.

Bare et lite tips; Gi elementene best mulig plass inne i kabinettet. Når du øker baffeltykkelsen bør du fase baffelhullet så godt det lar seg gjøre på innsiden, og med tykkere sider vil det også stjele plass på siden av elementene.

Tykke vegger er positivt mtp plateresonanser, men KAN være negativt om det blir for trangt ved bassmellomtonene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •