IPL S5TL transmisjonslinje byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IPL S5TL transmisjonslinje byggetråd

Etter mye lesing på nettet bestilte jeg et IPL S5TL kevlar byggesett ifra IPL acoustics. Det ble sendt ifra England forrige fredag, og jeg mottok det på mandag! Rask levering

Link til byggesett:
    IPL S5TL GOLD TRANSMISSION LINE

Har startet med delefiltrene(snart ferdig) Men selve byggingen av kassene må nesten vente et par uker(har noen eksamener de neste ukene).

Så nå er jeg litt i planleggingsfasen.

I dag fikk jeg Maxbo(sinsen) til å kappe alle platene til meg. Det gikk kjapt og prisen var heller ikke verst. Betalte vel 900kr for alt sammen(ca 4,5m2 MDF)

Men når det gjelder finish er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Har på en måte lyst å finere de. Men det er mer kostbart, tidkrevende og risikabelt for en som aldri har finert tidligere. Men på den andre sida har jeg ikke veldig troen på at å male de blir veldig pent. Finnes det andre (gode) alternativer?

Har lagt med noen bilder

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var raskt levert ja! Ikke værst!

Å finere er ikke så vanskelig som folk tror. Men det kan være temmelig knotete å få til hvis du kjøper den billige fineren. Kjøp DecoFlex, den er helt sjef å finere med.

Kontaktlim tynnet med 10-15%, å pensel, 2 personer som kan holde dette rett mens det legges på. Ikke noe stress.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man tak i DecoFlex? Og hva ligger prisen på? Jeg fant ikke så mye når jeg søkte på det.

Jeg har fått tilbud ifra Oslo finer på 115kr per m2 for eikefiner(0,6mm). Den hadde de i den bredden jeg trenger(40cm).

Er det noe spesielt som gjør decoflex mye bedre?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Decoflex er dyrere enn den, men varierer med tresort.
    Den er kun 0,6mm tykk, og med et tynt papirlag bak, slik at den er overlegen å legge på.

Du får tak i det på f.eks:
    Hustvedtgruppen
    eller muligens noe lignende her;
    Oslo Finèrfabrikk AS
    men ikke helt sikker på dem, ser de har noe lignende, men har ikke brukt det selv.

Mulig disse ikke selger direkte til sluttbruker, men de kan kanskje svare det på hvem som er din nærmeste forhandler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen

Det er Oslo finerfabrikk jeg har snakket med tidligere også. Men skal spørre de om decoflex. Jeg har fått pris på vanlig bladfiner. Men jeg ser nå at de også har et produkt som heter Vinterio. Skal spørre de om dette også.

De selger til sluttbruker om man avtaler på forhånd. De er også flinke til å svare på epost.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut.

Men send en mail til Hustvedt om Decoflex og, Føler at Vinterio kanskje er hakket vassere enn Decoflex, og det gjenspeiler seg enda mer i prisen sikkert.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! Er det et dyrt byggesett, frakt og moms tatt i betraktning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen ble ikke så aller verst tror jeg. Jeg fikk komplett byggesett(alt utenom kassene) for rett over 5000kr ink frakt og MVA. (frakt var 45£)

Men for 5000kr så bør det jo også være bra saker. Gleder meg til å starte litt mer på dette! Men har et 4 eksamener jeg må igjennom før jeg skal starte byggingen for alvor.

Har forresten bestemt meg(nesten) for å finere med vanlig finer i Krisebær, også behandle med olje eller lakk etterpå

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Har forresten bestemt meg(nesten) for å finere med vanlig finer i Krisebær, også behandle med olje eller lakk etterpå
    Kirsebær-finish med skikkelig oljebehandling kan bli direkte nydelig.

DIY høyttalerne mine var kirsebær-lakkbeis rett på furu og de første månedene var de veldig fine, men siden jeg ikke gjorde noen form for overflatebehandling/etterbehandling har de blitt noe matte og ... vel stygge de siste åra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen erfaringer med forskjellige typer behandling? Hvilke type behandling er egentlig lurt å gjøre? Og hvilke produkter er bra?

Takker for hjelpen

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Har du noen erfaringer med forskjellige typer behandling? Hvilke type behandling er egentlig lurt å gjøre? Og hvilke produkter er bra?

Takker for hjelpen
    Skal innrømme jeg er på tynn is her, garantert mange som har mye bedre peil på dette enn meg. Vil likevel tro og gjette at en form for beis eller lignende pluss et par lag med klarlakk (forutsatt at det går an å bruke klarlakk utenpå beisen) vil gi deg en fin og varig finish. Skal visstnok være et sant h*lvete å få klarlakk til å se skikkelig bra ut, omtrent som med pianofinish. Blir nok lakking, pussing, lakking, pussing, lakking, pussing som blir tingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, jeg hadde egentlig håpet å slippe den lakke, pusse, lakke, pusse, lakke, pusse..... prosessen. Noen andre med erfaringer rundt dette? Kom gjerne med tips og innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finering med Decoflex er supert, som det er blitt nevnt tidligere i tråden. Men tror det er best å bruke vanlig Casco trelim som rulles på med skumrulle. Det ser nemlig ut til at en del medlemmer her har fått problemer når de har brukt kontaktlim. Fineren strykes på med et middels varmt strykejern med matpapir i mellom. Den overskytende fineren kan du frese bort med en overfres med kantfres montert. Selv en nybegynner som meg klarte dette helt smertefritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Men vil det være stor forskjell på decoflex og vanlig bladfiner? Noen som har prøvd begge deler?

Jeg har ikke fres, men tenker kanskje å kjøpe en. Må jo ha noe jeg kan bruke til å lage pene hull til elementer og til kantene på fineren.

Fungerer den billige fresen på biltema /Clas Ohlson? Koster vel 399kr begge plasser, tror det er samme modellen de har men i forskjellige farger..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten oppdatering

Her kommer en liten oppdatering(med et par mobilbilder)

Nå har jeg kommet godt igang. Kassene er nesten ferdig satt sammen etter mange timer i garasjen. Jeg har lagt opp godt med avstivere og skum, så nå burde kassen være rimelig "død".

Jeg har brukt et noen skruer, men stort sett bare limt i sammen alt med casco trelim.

Finishen tror jeg vil bli Mahogni finer som jeg behandler først med noe olje som gir mørk og fin dybde i treet, for så å lakke to-tre lag med klar lakk.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette! Morro å følge med på!

Sitat Opprinnelig postet av yoshi78
    Finering med Decoflex er supert, som det er blitt nevnt tidligere i tråden. Men tror det er best å bruke vanlig Casco trelim som rulles på med skumrulle. Det ser nemlig ut til at en del medlemmer her har fått problemer når de har brukt kontaktlim. Fineren strykes på med et middels varmt strykejern med matpapir i mellom. Den overskytende fineren kan du frese bort med en overfres med kantfres montert. Selv en nybegynner som meg klarte dette helt smertefritt.
    Brukte du da vanlig trelim? Sikker på at resultatet blir like bra med det som med kontaktlim? Det er mye vann som må ut av vanlig trelim, og på 0,6mm treverk kan det gi forskjellige bivirkninger.

Jeg skal skrive min fremgangsmetode for Decoflex og Casco S9 Super;
    - Tynn kontaktlimet med ca 10% tynner.
    - Gjør klar fineren, klipp dem litt på overmål, husk å sjekke ved-retningen på fineren
    - Smør lim på flaten du skal finere, og på fineren som hører til den siden. (Ta kun 1 side av høyttaleren av gangen, i denne rekkefølgen; Bunn (om du skal finere den da), Bak, Sider, Topp, Front. Altså den mest synlige siden sist.
    - Vent 8-10min til kontaktlimet er tørket på begge overflatene
    - Smør så på et ekstra lag med lim på 1 av delene (enten høyttaleren eller fineren)
    - Vent 4-5min, til det nye laget begynner å klebe, men ikke er bløtt.
    - Så kan du begynne å legge på, men begynn forsiktig fra en side, å legg den forsiktig på, for du får ikke løsnet den om den blir skeiv.
    - Når hele siden er lagt på, tar du en passelig stor trekloss, ca samme bredde som høyttalern, og begynner fra topp og ned mot bunn, og slår på den med en hammer, slik at du virkelig får presset luftboblene ut fra mellomrommet mellom finer og MDF.
    - Deretter tar du en fil, med en rett (ikke buet) kortside, og kutter fineren med den langs kanten. når du gjør denne operasjonen er det viktig at du ikke drar filen mot fineren, men hele tiden skjærer mens du trykker fineren ned mot underlaget (høyttalern)

Ang behandling.
    - Så kan du bare beise i den ønskede fargen du vil, men hvis beisen er vannbasert, så må det tørke min 1 døgn før du tenker på lakk. Er beisen spritbasert (sprit er vanskeligere å få pent) så kan du lakke en snau time sene...
    - Først matter du over fineren. For noe trefiber reiser seg med den fuktige beisen.
    - Så lakker du et strøk
    - Matter ned, med ca 240papir
    - Og et strøk til.
    - Så skal resultatet bli temmelig bra.

Virket dette forståelig?

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode tips her eMTea, mye mere styr med trelim, brukte casco S9 super jeg også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for bra oppskrift! Jeg kommer nok til å bruke casco s9 kontaktlim ja. Det har jeg allerede kjøpt, brukte det til å lime dempeskummet fast.

Nå må jeg få tatt meg en tur til Oslo finerfabrikk en av de første dagene og se hva de har..

Men blir ikke mer bygging før over helgen, har en siste eksamen nå til helga

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finer er kjøpt inn!

Var en tur innom Oslo finerfabrikk i dag. Flinke og hyggelige folk å handle med:-D

Etter en del kikking gikk jeg for noe som heter Wenge Alpi. Det er ikke vanlig bladfiner, men den er satt i sammen av flere typer tre(tror jeg det var). Den blir ganske mørk med lakk, men med noen litt lysere striper. (prisen var heller ikke verst, 175kr per m2 ink mva)

Har også handlet inn 1 liter til med casco s9 kontaktlim, 1 liter tre-stjerner vannbasert lakk og en kost til lakken.

Har lagt ved et bilde av hvordan fineren ca vil se ut med noen lag lakk, det er mulig det vil bli noe mørkere enn på bildet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en fin farge, det blir nok meget bra!

Men husk å kjøp tynner til kontaktlimet og, det må tynnes ut for lettere påføring uten at det dannes klumper.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •