IPL S5TL transmisjonslinje byggetråd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det har jeg stående tror jeg. Er det en spesiell type tynner man må bruke/ikke kan bruke?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Ja, det har jeg stående tror jeg. Er det en spesiell type tynner man må bruke/ikke kan bruke?
    Neida, standard tynner er flott!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har lenge tenkt på dette kittet også. Jeg må tillate meg å insistere på å få hørt de når de er ferdige en gang

Når det gjelder finering så er det veldig enkelt, men det er noen triks man plukker opp underveis.
    Blant annet det å beskjære den ferdiglagte fineren den riktige rettningen. Altså slik at den ikke fliser seg opp.
    Og for all del stryk lenge nok med strykejern. Det som ser perfekt ut kan slå seg i løpet av 24 timer. Ingenting er så kjedelig som å ha en ferdig høyttaler med noen dumme skavanker som lett kunne vært unngått.

Er ikke ekspert på dette selv, men har to finerjobber bak meg. Trenger kanskje enda en runde før jeg får et perfekt resultat.

Ser du har handlet på Sinsen Maxbo. Bor du i nærheten der?

Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ja, bor i Nydalen. Det er bare å komme og høre når de er ferdige

Jeg kjøpte de ganske spontant, men har lest at det er mange som har gode erfaringer med dem. Så gleder meg veldig til å høre resultatet!

Jeg kjører i dag Dynabel exact stativhøyttalere, disse spiller veldig detaljert og "riktig". Jeg er litt usikker på hvordan IPL høyttalerne blir sammenlignet med disse, men gleder meg til å høre:-P

De burde også passe bedre til rørforsterker siden de har en vesentlig høyere sensitivitet(91db, exact har 84db).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er disse eller Troels Gravesen DTQWT høyttalere som interesserer meg mest.
    Prisen på IPL-kittet er jo godt under halvparten av kittet til Troels så det har jo noe å si også..

Blir spennende å følge prosjektet ditt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, DTQWT kitet ser også meget bra ut! Jeg lurte også på dette, men prisen er litt høy for studentbudsjettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultatet

Hei igjen!

Nå er høyttalerne ferdige, eller ihvertfall oppe og kjører. De både ser og høres bra ut med tanke på at de ikke er innspilt enda. Ble bra fornøyd med fineringen. Kan anbefale Alpi fineren som de har hos oslo finerfabrikk! Det var også veldig greit å bruke fresen(biltema) til å frese bort overflødig finer.

Lyden er nesten som forventet. Toppen er meget god, mellomtonen er greit oppløst(men ikke helt på Dynabel exact nivå, enda..), bassen er fast og fin. Men jeg synes det er litt "grumsete" lyd i nedre mellomtone enda, i det øvre området som bassen arbeider(den er delt på 700hz 12db/okt). Men det er mulig dette kommer seg med en del innspilling. Det gjenstår nok noe fintuning før lyden er som jeg vil ha den, men jeg synes det virker som om det er bra potensiale ihvertfall

Jeg valgte å gå for eksterne delefilter, for å enklere kunne modifisere. Men på grunn av at jeg da trengte en del flere terminaler, har jeg ikke mottatt alt enda(bestillte 10par på ebay). Så kjører med foreløpig med enkle(smartclub) kabler som jeg får tredd igjennom hullene hvor terminalene skal sitte. Jeg regner med det er en del å hente bare på å få skikkelige kabler i orden.

Har lagt ved et par bilder av oppsettet

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei ser utrolig bra ut dette. ser jo proft ut dette.
    ja den fineeren er lett å jobbe med den. brukte eik alpi når jeg fineerte første gang. ble litt overraska hvor lett det var å jobbe med den.
    hva heter denne og har du behandla fineeren med noe lakk eller olje?
    hvor mye endte prosjektet på da ca?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ender vel fort på over 6000, det drar fort ivei med det ene og andre når man bygger.

Husker ikke helt hva fineren heter, finner ikke kvittering. Men tror det var stort sett bare denne typen de hadde av alpi.

Jeg har lakket tre lag med halvblank 3 stjerner lakk, bengalakk på sokklene.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke prøvd meg på finering enda, så jeg snakker ikke av erfaring, men jeg har sett et TV-program her med en møbelsnekker som lager all mulige rare møbler, og han bruker ALLTID trelim når han finerer, og legger alt i press mens limet tørker. Det er kanskje litt mere styr, men det er nok metoden jeg ville brukt. Og det er vel et par historier her på forumet om kontaktlimfinering som har gått rett vest

Men nå må jeg jo si at resultatet her ser utmerket ut! Gratulerer med bra jobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På oslo finerfabrikk sa de at jeg kunne bruke begge deler.

Men jeg tror at de som får det til å sprekke/boble med kontaktlim ikke ha ventet lenge nok før de la på fineren. Kontaktlimet må tørke til det ikke er klebrig før man legger på fineren. Jeg var litt rask på en side, og fikk en luft boble. Men jeg fikk heldigvis fikset den(lagde ett lite hull, og klemte ut lufta).

Kontaktlim er veldig greit å jobbe med fordi det stivner med en gang man har på fineren. Jeg freste bort overflødig finer umiddelbart etter at den var lagt på. Man slipper masse venting, som jeg vil tro det er med trelim. Jeg gjorde all fineringen og første strøk lakkpå en ettermiddag/kveld(6t kanskje?).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere
    Blir spennende å få lov å høre dem etter du har spillt noen timer på dem.
    Hvis du ønsker besøk da

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist lurer!

Du må gjerne komme en tur en dag når jeg har fått gjort de helt ferdige. Men har litt småting igjen før det blir 100%. Jeg har vært borte i julen, så har ikke brukt de siden før jul. Men kommer tilbake i dag, jeg tenker at om en uke eller noe bør de være mer ferdige

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten oppdatering - Tips angående oppgradering delefilter?

Hei igjen!

Nå nærmer høyttalerne seg endelig helt ferdige. Har fått lagd til en løsning med ekstern kasse til delefilterne, og fått lagt opp skikkelige kabler med gode plugger(loddet). Har brukt mye solid core kabel(EKKJ). Har blant annet lagd bi-wire kabel av 4*6mm2 EKKJ kabelen, denne fungerer meget bra!

Lyden har løsnet mye siden starten. Nå spiller det godt og behagelig. Det er bra og presis bass helt ned til de laveste oktavene. Mellomtonen og diskanten er behagelig og god. Men jeg synes det mangler litt detaljrikdom/oppløsning i mellomtone/diskant.

Jeg tror det kan være et bra forbedringspotensiale i delefiltrene, det er en del billige komponenter som er brukt. Jeg vet at Ivan Leslie, som har konstruert høyttalerne, har lagt ned mye tid, erfaring og krefter på å konstruere disse filtrene. Så jeg vil ikke ødelegge det han har gjort. Men jeg tror også at han har tenkt en del på kostnader når han har konstruert det. Derfor bør det være en del å gå på, spesielt når man ser på hvilke komponenter som er brukt. Er det noen som har noen tips til hvilke komponenter jeg bør skifte? Og kanskje noen tips angående gode kondensatorer som ikke koster skjorta?

Håper noen kan gi et par gulltips, som kanskje kan føre meg litt nærmere mål

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å legge ved tegninger/bilde av filter (filteret på bildet er ikke helt ferdig, det mangler en motstand. Men det viser kondensatorene og spolene..)

De blå er elektrolytter og de røde er polyprop. (mer info her: IPL CROSSOVER COMPONENTS )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen gode ideer?

Jeg får tak i et par Mcap Supreme sølv i olje kondensatorer til diskanten "billig". Jeg kommer også til å skifte motstandene til bedre typer. Hvilke motstander er best?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja...

Duelund har du: resistors_duelund

--

Mills er også nevnt en del plasser:

Mills Non-Inductive Crossover Resistors at Parts Express

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir disse spesielt stor forbedring i forhold til for eksempel metalloksid motstandene dynabel selger?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke

Du kan se om du får noe fornuftig ut av denne omtalen:

Duelund crossover component review - [English]

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duelung motstandene virker sikkert bra de, men er det noen her som har prøvd dem kanskje?

Når det gjelder kondensatorer til mellomtonen(12uf og 34uf) og bass elementet(50uf), noen som har noen anbefalinger til noe som ikke koster skjorta og som spiller bra?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •